Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Psykolog i Trondheim

Re: Psykolog i Trondheim [Re: ynonam] #2028291 03/11/2015 07:20
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Er det ikke litt synd at man "må" være anonym for å fortelle at man sliter med angst og depresjoner, noe som er helt normalt.
Synd at slike lidelser forverres pga skam.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Psykolog i Trondheim [Re: PålGnål] #2028392 03/11/2015 12:01
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: PålGnål
Er det ikke litt synd at man "må" være anonym for å fortelle at man sliter med angst og depresjoner, noe som er helt normalt.

Vet ikke om det er så mye relatert til "skam" lenger, var nok dessverre slik tidligere.
Jeg tror kanskje mange velger å ikke snakke åpent om dette fordi en del av "oss" rundt er skrudd sammen slik at man trekker seg litt unna, når det blir et møte med noe som er ukjent. Enkelte venner og enkelte i familien blir kanskje mer på avstand når man er åpen, og dette ønsker man kanskje ikke som et tillegg når man "sliter". Litt på samme måte som folk takler bortfall av nære og kjære, enkelte vet rett og slett ikke hvordan de skal forsøke å være - og ender feilaktig opp med å trekke seg unna (ofte for en kortere periode)

Sånn sett så kan det komme mye godt ut av slike tråder som dette.

Re: Psykolog i Trondheim [Re: ynonam] #2028558 04/11/2015 00:49
F
Frode M Offline
Veteran
Veteran
F
Sånn i farten kommer jeg på 3 fordeler og 1 ulempe ved å gå privat. Ulempen er åpenbar, det koster vesentlig mer. Fordelene slik jeg ser det:

1) Slipper å vente, og å gå gjennom "prosesssen" før du kommer til psykolog.

2) Det offentlige har en relativt strikt form med mye skjematur. Private står mer fritt til å velge form.

3) Ved bruk av psykolog gjennom det offentlige, kommer dette på ditt "rulleblad". Ved for eksempel fosikringsordninger gjennom arbeidsgiver vil forsikringsselskap anledning (med din aksept) be om journal fra legen din. Litt usikker på hvor mye forsikringsselskapet får utlevert, men nok til at dem kan sette begrensinger på hvilke lidelser som inngår i forsikringen.

Om økonomi ikke står i veien, vil jeg foreslå å starte privat. Om det viser seg å være behov for langvarig terapi, kan man søke via det offentlige.

Re: Psykolog i Trondheim [Re: Anders A-R] #2030156 08/11/2015 20:09
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Sitat: Anders A-R
Jeg skjønner jo hvorfor du gjør det, men jeg mener at psykiske lidelser ikke er noe å holde "skjult" - her inne eksponerer vi hverandre for alle mulige slags lidelser i intimsonen både bokstavelig og billedlig, så hvorfor ikke det som sitter mellom øra også? Det er veldig rart at psykisk sykdom er så stigmatiserende når man tenker på hvor høy andel av befolkningen som på et eller annet tidspunkt trenger å prate med noen.

Sitat: PålGnål

Jeg antar at flere ser terrengsykkel.no som et litt privat og trygt sted. Men, selv om det er et flott forum, er det i høyeste grad offentlig. Å ikke ønske å legge ut i det offentlige rom vanskelige ting fra privatlivet sitt, ser jeg som fornuftig, rasjonelt og sunt, snarere enn det motsatte. Dette om det så gjelder skakkjørt økonomi, romantiske forhold som har krasjet, problemer på jobb, fysiske eller psykiske problemer. Det bør være helt opp til den enkelte hva man er komfortable med å legge ut for verdens nettbrukere å lese. Å forvirre det valget med "skam" er uheldig.

Ad spørsmålet: Fastlege eller dirkete til privat psykolog, så vil jeg foreslå begge deler. Her er det neppe noen grunn til ikke kjøre et parallelt løp, gitt at du har økonomi til det. Snarer tvert om; det er vel ikke noe du har som er mer verdifullt enn hodet: invester i det!

Re: Psykolog i Trondheim [Re: ynonam] #2030204 08/11/2015 22:13
Y
ynonam Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Y
Takk igjen for alle innspill.

Jeg er selv litt overraska over at jeg har valgt å være anonym i denne tråden. Akkurat nå kan eller gidder jeg ikke formulere hvorfor det ble sånn. I virkeligheten er jeg et relativt åpent menneske og har som oftest ikke noe problem med å innrømme at jeg sliter psykisk.

Videre: Jeg er overbevist om at personkjemi i mange tilfeller har betydning for effekten av psykologbehandling. Dette er et slikt tilfelle. Det er ingenting patologisk over denne overbevisninga. Tvert imot.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support