Jeg skjønner jo hvorfor du gjør det, men jeg mener at psykiske lidelser ikke er noe å holde "skjult" - her inne eksponerer vi hverandre for alle mulige slags lidelser i intimsonen både bokstavelig og billedlig, så hvorfor ikke det som sitter mellom øra også? Det er veldig rart at psykisk sykdom er så stigmatiserende når man tenker på hvor høy andel av befolkningen som på et eller annet tidspunkt trenger å prate med noen.
Er det ikke litt synd at man "må" være anonym for å fortelle at man sliter med angst og depresjoner, noe som er helt normalt.
Synd at slike lidelser forverres pga skam.
Jeg antar at flere ser terrengsykkel.no som et litt privat og trygt sted. Men, selv om det er et flott forum, er det i høyeste grad offentlig. Å ikke ønske å legge ut i det offentlige rom vanskelige ting fra privatlivet sitt, ser jeg som fornuftig, rasjonelt og sunt, snarere enn det motsatte. Dette om det så gjelder skakkjørt økonomi, romantiske forhold som har krasjet, problemer på jobb, fysiske eller psykiske problemer. Det bør være helt opp til den enkelte hva man er komfortable med å legge ut for verdens nettbrukere å lese. Å forvirre det valget med "skam" er uheldig.
Ad spørsmålet: Fastlege eller dirkete til privat psykolog, så vil jeg foreslå begge deler. Her er det neppe noen grunn til ikke kjøre et parallelt løp, gitt at du har økonomi til det. Snarer tvert om; det er vel ikke noe du har som er mer verdifullt enn hodet: invester i det!