|
|
|
Bare jeg som var teit? Sykkel vs bil.
|
Bare jeg som var teit? Sykkel vs bil.
30/10/2015 16:33
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Sykla hjem fra jobb i dag. Opp Heimdalsveien fra Klett. GS-veien er nesten ferdig, men fortsatt er det avstengt i bunn med gjerde og skilting "adgang forbudt, anleggsarbeid". Det er snakk om en strekning på ca 3 km. Ca 3%.
Oppgjennom ser det jo helt flott og tomt ut på gsv, og jeg sitter (som vanlig) og lurer på om det er fritt hele vegen opp. Men sånn så det ut senest i går også. Og da var det 3 avstengninger til lengre oppe pluss noe anleggsmaskiner og lastebiler. Så jeg følger kjørebanen i dag også.
Etter kort tid kommer en lastebil bak meg og legger seg på hornet. Jeg blir irritert og vinker tilbake. Fortsetter som før. Han legger seg så på hornet i et endeløst tut, og jeg svinger ut. Han kjører forbi og det gjør bilene bak ham også. Jeg fortsetter igjen i kjørebanen. Fortsatt ingen sperringer. Etter kort tid henger en kar ut av passasjervinduet på en kassebil og skjeller meg ut for at jeg ikke bruker gs-veien. Litt senere en som tuter når han kjører forbi. Og enda litt senere en til.
Nå ser jeg resten av strekningen og det er kun en bil som sperrer gs-veien. Jeg svinger over etter bilen og følger GS-veien resten av turen opp. Og der oppe står lastebilen, kassebilen med kjefte-passasjeren og sikkert de 2 andre bilene i kø. Jeg blåser bare forbi uten å gjøre stort annet enn å håpe de irriterer seg enda mer når de ser jeg kommer først hjem.
Normalt ville jeg bare tenkt at de var noen idioter, men når 4 stk uavhengig mener jeg er så teit at jeg med rette kan sjikaneres / skjelles ut - så får man kanskje tenke seg litt om. Regner med de fleste som kjørte der, gjorde det pga en seig kork på E6 (som går parallelt). Det var i hvert fall uvanlig mye biltrafikk opp der.
Siste delen av hjemveien gikk i hvert fall med til koking og til å tenke at enhver bilist var en forbanna idiot. Bilister som slapp meg fram i kryss, fikk det sinte "skulle bare mangle"-nikket. Biler jeg normalt ville vinket foran meg i siste svingete bakke, fikk klare seg selv i dag.
Så.. er jeg bare teit? Er det et klart feilvalg? Bør jeg sykle gs-veien neste gang, eller blir jeg da skjelt ut av entrepenører og vegvesen? Bør jeg sykle med opplysningsskilt på ryggen om at jeg ser gsv, men at den ikke er åpnet enda? Sitter med en litt dårlig følelse på oppførselen mot lastebilsjåføren. Men selv han tok jeg jo igjen i bilkøen lengre oppe.
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
Re: Bare jeg som var teit? Sykkel vs bil.
[Re: Rexenes]
30/10/2015 16:42
|
Dan
More than words
|
More than words
Hadde du kondomdress? 
|
|
|
[Re: Dan]
30/10/2015 16:47
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hadde du kondomdress?  Hehe.. Jeg vil si nei, men noen vil nok si ja. Hadde sykkelklær som egner seg for vinterpendling..
|
|
|
30/10/2015 17:20
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Jeg tror ærlig talt en del billister har så dårlig personlighet at dette skjer uansett. Hvis de hadde stått i kø på E6 var de sikkert sure og stressede hele gjengen.
Egentlig synes jeg du burde stoppet og tatt en prat med lastebilsjåføren, han hadde kanskje ikke fått med seg at GS var stengt eller trodde du ikke hadde lov å sykle der.
Thomas
|
|
|
30/10/2015 17:57
|
iverta
Ringrev
|
Ringrev
Det er de som tuter som har et problem! Før jeg begynte på førtiårskrisesyklinga (beste som har skjedd meg) tok jeg hensyn, etter denne er jeg blitt litt gal. Ligger bak til det er fritt, har dratt opp et par stk på motorpes, de gliste godt  Tommel opp osv!
|
|
|
30/10/2015 18:04
|
Raskall
More than words
|
More than words
Ja, du var teit. Du burde ha satt deg inn i bilen din, helst dyr og tysk, og laget køen enda lengre.
Men seriøst: Det høres ut som om du oppførte deg helt OK. Men hvor lenge lå hissigproppene bak deg og var det steder (veiskuldre e.l.) hvor du kunne ha sluppet frem trafikken uten å ødelegge egen flyt?
Jeg ser selv at det er litt irriterende når syklister ikke bruker muligheter for å slippe forbi raskere trafikk når det er mye motgående trafikk. Men det er strengt talt ingen regler som brytes, så jeg teller vel til tre og fokuserer på andre ting.
|
|
|
[Re: Raskall]
30/10/2015 18:19
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ja, du var teit. Du burde ha satt deg inn i bilen din, helst dyr og tysk, og laget køen enda lengre.
Men seriøst: Det høres ut som om du oppførte deg helt OK. Men hvor lenge lå hissigproppene bak deg og var det steder (veiskuldre e.l.) hvor du kunne ha sluppet frem trafikken uten å ødelegge egen flyt?
Jeg ser selv at det er litt irriterende når syklister ikke bruker muligheter for å slippe forbi raskere trafikk når det er mye motgående trafikk. Men det er strengt talt ingen regler som brytes, så jeg teller vel til tre og fokuserer på andre ting. Jeg kunne nok vært mer smidig med lastebilen. Han forventet nok at jeg tok av til gsv i avkjøringen etter første tuting. Jeg la meg snarere midt uti kjørefeltet som "straff"/sikkerhet mot skvising av sinna lastebilmann. 100m etterpå svingte jeg ut i en bred snuplass/skulder av grus og slapp da fram ham og de biler som lå bak. Tror ikke det er andre lommer opp der nå - uten å gå av sykkelen. Kun høy kansten der gsv kommer tett på. Tror ingen biler lå bak mer enn 1 minutt i hvert fall. Men det kan jo føles som en evighet. Prøvde vinke fram biler i svinger som vanlig - til jeg hadde fått nok..
|
|
|
30/10/2015 18:20
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det är ju ett interessant fall eftersom du inte fick sykla på sykkelveien men de som kom bakom antagligen inte förstod det. När då veien har dårlig översikt, du syklade antagligen inte väldigt raskt och det finns en perfekt folktom sykkelvei på sidan av så förstår jag att folk helst ville att du skulle syklat på sykkelveien.
Min slutsats är att jag har förståelse för allas oppförande (trots att bilisternas självklart inte är bra) och att hela situationen berode på ett missförstånd.
När vägen tillslut är färdig så tror jag att alla kommer använda sykkelveien så vi slipper liknande situationer.
Hur jag själv hade gjort är jag osäker på. Om man lätt kunde komma på och av sykkelveien så att man inte var i vägen för några arbetare så hade jag nog syklat på den trots att den var stängd men jag är osäker på om det är så lätt. Är det inte rätt stora staket i början på sykkelveien och en gröft imellan sykkelvei och vei?
|
|
|
30/10/2015 18:29
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Avstanden varierer. Og der den ligger like ved, så føler man seg jo malplassert. Men så slynger den seg innimellom ganske langt unna ja.
Hver dag jeg har syklet der, har jeg vært i tvil om valget. Men følt det riktig. I dag er første gang den har vært uten flere sperringer.
|
|
|
|
|
|
|