|
|
Har politiet hjemmel for dette?
|
Re: Har politiet hjemmel for dette?
[Re: PedroS]
10/11/2015 08:57
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Kudos til Budstikka for å følge opp saken og gi oss en offisiell uttalelse å vise til ved senere diskusjoner rundt temaet 
mvh Helge
|
|
|
10/11/2015 09:59
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Greit nok, men jeg synes ikke vi skal la faktum komme i veien for en god diskusjon.
|
|
|
[Re: Tex]
10/11/2015 10:51
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Greit nok, men jeg synes ikke vi skal la faktum komme i veien for en god diskusjon. haha, dagens.
|
|
|
11/11/2015 22:25
|
Gunnstein Lye
Entusiast
|
Entusiast
Verden går fremover! Da kan vi håpe at de får somlet seg til å endre denne teksten også: http://www.vegvesen.no/_attachment/177709/binary/338456Jeg kom fram til det samme for et år eller to siden, etter å ha sjekket i vegtrafikkloven og skiltforskriften: - Rød/grønn mann har ingen betydning for syklende - Uansett om det er rød eller grønn mann, eller ikke noe lyssignal, så kan vi krysse i gangfelt når veien er klar, og bare da. Dvs. stopp for veitrafikk selv når det er grønn mann (eller gå av og spaser over).
|
|
|
[Re: Gunnstein Lye]
11/11/2015 22:32
|
Raoul Duke
Avhengig
|
Avhengig
Dvs. stopp for veitrafikk selv når det er grønn mann (eller gå av og spaser over). Er vel ingen som har lov å kjøre på rødt lys? Så da vil det vel ikke være (lovlig) veitrafikk når det er grønn mann?
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
[Re: Raoul Duke]
11/11/2015 22:41
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Dvs. stopp for veitrafikk selv når det er grønn mann (eller gå av og spaser over). Er vel ingen som har lov å kjøre på rødt lys? Så da vil det vel ikke være (lovlig) veitrafikk når det er grønn mann? Biler som kommer fra kryssende vei og skal svinge til høyre/venstre over et gangfelt har også grønt lys. Og de må da altså stoppe for gående i gangfeltet, men ikke syklende.
|
|
|
[Re: anonym22]
11/11/2015 23:08
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Dvs. stopp for veitrafikk selv når det er grønn mann (eller gå av og spaser over). Er vel ingen som har lov å kjøre på rødt lys? Så da vil det vel ikke være (lovlig) veitrafikk når det er grønn mann? Biler som kommer fra kryssende vei og skal svinge til høyre/venstre over et gangfelt har også grønt lys. Og de må da altså stoppe for gående i gangfeltet, men ikke syklende. Syklende har vikeplikt i slike tilfeller, men det betyr ikke at andre har påkjørsrett. Vegtrafikkloven § 3 første ledd: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
|
|
|
[Re: RoyK]
11/11/2015 23:20
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Biler som kommer fra kryssende vei og skal svinge til høyre/venstre over et gangfelt har også grønt lys. Og de må da altså stoppe for gående i gangfeltet, men ikke syklende. Syklende har vikeplikt i slike tilfeller, men det betyr ikke at andre har påkjørsrett. Vegtrafikkloven § 3 første ledd: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Min erfaring er at de fleste bilister stopper for syklister. Fornuftig, da det gir langt smidigere trafikkavvikling enn om jeg skulle gått av sykkelen og stoppet trafikken helt en lengre periode mens jeg gikk over. Det føles nærmest demonstrativt.
|
|
|
[Re: anonym22]
12/11/2015 00:21
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Biler som kommer fra kryssende vei og skal svinge til høyre/venstre over et gangfelt har også grønt lys. Og de må da altså stoppe for gående i gangfeltet, men ikke syklende. Syklende har vikeplikt i slike tilfeller, men det betyr ikke at andre har påkjørsrett. Vegtrafikkloven § 3 første ledd: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Min erfaring er at de fleste bilister stopper for syklister. Fornuftig, da det gir langt smidigere trafikkavvikling enn om jeg skulle gått av sykkelen og stoppet trafikken helt en lengre periode mens jeg gikk over. Det føles nærmest demonstrativt. Jeg hopper av hvis det er mye trafikk. Og går langsomt.
|
|
|
12/11/2015 08:31
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Min evige frustrasjon: Gangfeltet der Tour de Finance krysser veien inn mot Tjuvholmen. Her er det ofte umulig å få til et godt samspill med biler. Som syklist kommer jeg raskt rundt et par svinger, og må bremse opp for å rekke å få øyekontakt med bilister for å forstå hva de tenker. Her har jeg altså like mye rettigheter som om jeg skulle kjørt på tvers rett ut i en vei hvor som helst.
Normalt stopper jeg opp, siden jeg har vikeplikt. Men i det jeg står der kommer det alltid en eller annen i full fart og dunker over fotgjengerfeltet. Bilen må stoppe (Man har tross alt, som det skrives over, ikke påkjørsrett. Mange bilister velger derfor å være på den trygge siden her, jeg forstår dem godt). Og der står vi...
|
|
|
[Re: Gråstein]
12/11/2015 08:37
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Min evige frustrasjon: Gangfeltet der Tour de Finance krysser veien inn mot Tjuvholmen. Her er det ofte umulig å få til et godt samspill med biler. Som syklist kommer jeg raskt rundt et par svinger, og må bremse opp for å rekke å få øyekontakt med bilister for å forstå hva de tenker. Her har jeg altså like mye rettigheter som om jeg skulle kjørt på tvers rett ut i en vei hvor som helst.
Normalt stopper jeg opp, siden jeg har vikeplikt. Men i det jeg står der kommer det alltid en eller annen i full fart og dunker over fotgjengerfeltet. Bilen må stoppe (Man har tross alt, som det skrives over, ikke påkjørsrett. Mange bilister velger derfor å være på den trygge siden her, jeg forstår dem godt). Og der står vi... Syklister er trafikkreglenes pariakaste. Det burde vel i grunn vært slik at bilister kunne hatt vikeplikt for syklister i gangfart, siden det allerede er slik dette i stor grad praktiseres.
|
|
|
|
|