|
|
Har politiet hjemmel for dette?
|
Har politiet hjemmel for dette?
30/10/2015 08:11
|
PedroS
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kjære Forum. Her trenger jeg hjelp fra de som virkelig kan loven. Jeg mener at politiet ikke har hjemmel for å gi forelegg for krysning av fotgjengerfelt på rød mann, gitt at du ikke bryter vegtrafikklovens §3 om aktsom ferdsel. Kan de som har kjenskap til vegtrafikkloven gi en tilbakemelding?. Siden jeg er styremedlem i lokallaget i Asker og Bærum har jeg tenkt å ta dette videre med sentralleddet i SLF om det viser seg at det er feil lovanveldelse. Alternativt må dette prøves i retten om det ikke allerede har blitt prøvd. http://www.budstikka.no/sykkel/politikon...-55-180340?null
PedroS
|
|
|
Re: Har politiet hjemmel for dette?
[Re: PedroS]
30/10/2015 08:18
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Det praktiserast vel slik i dag: Du har lov til å gå på raudt i fotgjengerovergang dersom du ikkje er til hinder for nokon. Men om du sykla så er du vel "kjørandes" og dermed er det ikkje lovleg. Å trille sykkelen på raudt derimot er lov. Trur eg.
Redigert av TrondAM; 30/10/2015 08:20.
|
|
|
30/10/2015 08:18
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
|
|
|
30/10/2015 08:21
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Olav Torvund mener det er helt OK (å sykle på rød mann): Det kan også være på sin plass også å minne om at fotgjengerlys ikke gjelder for syklister. Det er ikke lov å sykle på rødt lys, men det er lov å sykle på “rød mann”. Syklister og vikeplikt
Redigert av Lenny; 30/10/2015 08:33.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
30/10/2015 09:07
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Kan det være at artikkelbildet i dette tilfellet er misvisende? I teksten står det at syklisten som ble bøtelagt krysset lyskrysset - ikke nødvendigvis fotgjengerfeltet?
mvh Helge
|
|
|
30/10/2015 09:16
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Tenkte samme tanken som ventle, men i det nederste bildet i artiklen står en politimann inne på gangveien og snakker med en syklist. Det kan vel tyde på at syklisten kom på gangveien og også over fotgjengerfeltet.
Spennende dette med å sykle mot rød mann. Tenk om man skulle gjort det samme i Oslo sentrum der syklister på bysykkel triller rundt som fotgjengere. Ta gjerne de fotgjengerlysene som står nedover der Karl Johan krysser svært lite trafikerte veier :-)
|
|
|
[Re: ventle]
30/10/2015 09:21
|
PedroS
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja, det der et punkt som vi nå prøver å få avklart. Vi (dvs. SLF Akser og Bærum) sender en forespørsel leder for trafikkseksjonen i Asker og Bærum PD, Stig Wettre-Johnsen. Om de har tatt folk for å kjøre på rødt lys ned fra Vollsveien så er det en annen sak enn å krysse fotgjengerfeltet på rød mann. Og da har Olav Torvund gitt et svar på sin blogg. Han mener at det ikke er ulovlig å krysse på rød mann: http://blogg.torvund.net/2015/10/30/ikke-forbudt-a-sykle-pa-rod-mann/
Redigert av PedroS; 30/10/2015 09:28.
PedroS
|
|
|
30/10/2015 09:26
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag har för mig att det finns en artikel och film på adressa.no om sykling mot röd man. Har för mig att deras slutsats var att röd man inte gäller sykkel så man har rätt till det.
Artikeln handlade om en sykkelvei på lade har jag för mig om du vill söka efter den.
|
|
|
30/10/2015 09:29
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ja, det der et punkt som vi nå prøver å få avklart. Vi (dvs. SLF Akser og Bærum) sender en forespørsel leder for trafikkseksjonen i Asker og Bærum PD, Stig Wettre-Johnsen. Om de har tatt folk for å kjøre på rødt lys ned fra Vollsveien så er det en annen sak enn å krysse fotgjengerfeltet på rød mann. Det er noe som heter: Velg dine kamper med omhu... Jobb heller med holdningene til syklister rundt trafikkregler (fra en som sykler hver eneste hverdag året rundt.).
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
30/10/2015 09:32
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er noe som heter: Velg dine kamper med omhu... Jobb heller med holdningene til syklister rundt trafikkregler (fra en som sykler hver eneste hverdag året rundt.).
Nei, her er urett begått. Politiet kan ikke bare ture frem slik mot gode Bærumsborgere som har litt dårlig tid på vei til jobb. Her bør man absolutt vurdere å hyre inn noen toppadvokater.
|
|
|
[Re: fredriks]
30/10/2015 09:33
|
perbl
More than words
|
More than words
De sykkelveiene på Lade har jeg hvertfall hørt høytstående vegvesen-karer poengtere ikke har lysregulering for syklister, men at mannen kun gjelder for fotgjengerne. Hvis jeg ikke husker feil var det vel en av de syklende lokalpolitikerne som stilte direkte spørsmål om lyset gjaldt for syklister på en workshop jeg var på.
Men mulig det kan være en nyanse hvis det ikke er separat felt ved siden av for syklister, men kun et stripet gangfelt?
Per B.
|
|
|
30/10/2015 09:35
|
perbl
More than words
|
More than words
Ja, det der et punkt som vi nå prøver å få avklart. Vi (dvs. SLF Akser og Bærum) sender en forespørsel leder for trafikkseksjonen i Asker og Bærum PD, Stig Wettre-Johnsen. Om de har tatt folk for å kjøre på rødt lys ned fra Vollsveien så er det en annen sak enn å krysse fotgjengerfeltet på rød mann. Det er noe som heter: Velg dine kamper med omhu... Jobb heller med holdningene til syklister rundt trafikkregler (fra en som sykler hver eneste hverdag året rundt.). Uenig. Den kanskje største kampen er at syklister skal tas seriøst som trafikanter. Da må vi ha klare regler å forholde oss til, og disse reglene skal håndheves riktig av samfunnet forøvrig, både når det gjelder bøtelegging, samt at reglene må følges når samfunnet bygger ut infrastruktur.
Per B.
|
|
|
30/10/2015 09:38
|
Dan
More than words
|
More than words
Om de har tatt folk for å kjøre på rødt lys ned fra Vollsveien så er det en annen sak enn å krysse fotgjengerfeltet på rød mann. Her pleier jeg alltid å stå oppe på toppen av grusbakken og vente på grønn mann for så å kaste meg utfor. Da kan man få litt airtime på kulen i bunn bak trafoen. Mye bedre enn å kløne rundt i rundkjøringen. 
|
|
|
[Re: perbl]
30/10/2015 09:43
|
PedroS
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg er enig. Vi skal følge lover og regler, men om politiet saksjonerer uten å ha hjemmel skal ikke dette godtas. SLF ønsker å sette fokus på at det skal legges til rette for sykling i infrastruktur og lovverk, og vi oppfordrer de som sykler til å respektere loven. Men vi vil ikke akseptere at det blir sanksjonert mot syklister om det ikke er hjemmel for dette.
PedroS
|
|
|
[Re: Dan]
30/10/2015 09:45
|
PedroS
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Vet ikke om jeg kjenner igjen den veien der, Dan..... Vollsveien vestfra er asfaltert, det samme er gang- og sykkelveien langs Bærumsveien.
PedroS
|
|
|
30/10/2015 09:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ja, det der et punkt som vi nå prøver å få avklart. Vi (dvs. SLF Akser og Bærum) sender en forespørsel leder for trafikkseksjonen i Asker og Bærum PD, Stig Wettre-Johnsen. Om de har tatt folk for å kjøre på rødt lys ned fra Vollsveien så er det en annen sak enn å krysse fotgjengerfeltet på rød mann. Det er noe som heter: Velg dine kamper med omhu... Jobb heller med holdningene til syklister rundt trafikkregler (fra en som sykler hver eneste hverdag året rundt.). Uenig. Den kanskje største kampen er at syklister skal tas seriøst som trafikanter. Da må vi ha klare regler å forholde oss til, og disse reglene skal håndheves riktig av samfunnet forøvrig, både når det gjelder bøtelegging, samt at reglene må følges når samfunnet bygger ut infrastruktur. Ikke uenig i målet, men meget uenig i at dette gjøres best ved å trekke frem enkeltsaker.
|
|
|
30/10/2015 09:53
|
Dan
More than words
|
More than words
Vet ikke om jeg kjenner igjen den veien der, Dan..... Vollsveien vestfra er asfaltert, det samme er gang- og sykkelveien langs Bærumsveien. Men ikke den lille snarveien bak busskuret, mellom Bærumsveien og Vollsveien. https://www.google.no/maps/@59.9272385,1...!7i13312!8i6656
|
|
|
[Re: Dan]
30/10/2015 10:10
|
PedroS
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jo da, men det var vel ikke helt det jeg villle ta frem med denne saken, Dan
PedroS
|
|
|
30/10/2015 10:13
|
Dan
More than words
|
More than words
Jo da, men det var vel ikke helt det jeg villle ta frem med denne saken, Dan Neida, men mitt poeng var at hvis man velger de morsomme veiene til jobben så er det mindre risiko for å sykle på rød mann, uansett om det viser seg å være lov eller ikke. (I mitt tilfelle venter jeg på grønn mann fordi da slipper jeg å måtte bråbremse på kulen fordi det kommer en bil.)
|
|
|
30/10/2015 10:16
|
Flex
Veteran
|
Veteran
De sykkelveiene på Lade har jeg hvertfall hørt høytstående vegvesen-karer poengtere ikke har lysregulering for syklister, men at mannen kun gjelder for fotgjengerne. Hvis jeg ikke husker feil var det vel en av de syklende lokalpolitikerne som stilte direkte spørsmål om lyset gjaldt for syklister på en workshop jeg var på.
Men mulig det kan være en nyanse hvis det ikke er separat felt ved siden av for syklister, men kun et stripet gangfelt? Jeg mener også å ha hørt noe lignende; at grønn mann kun gjelder for fotgjengere, og at man dermed som syklist fortsatt har vikeplikt for biler selv om man passerer et gengfelt på grønn mann (man skal gå av sykkelen for å slippe å ha vikeplikt). Dette er høyst aktuelt f.eks. på overgangen ved Sluppenbrua, hvor man får grønn mann, og bilene som kommer fra brua får grønt lys noen sekunder senere. Man venter nesten på at det skal skje en ulykke her.
|
|
|
30/10/2015 10:31
|
PedroS
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei kjære Forum Da har vi fått litt avklaring. Det er slik at politiet i Asker og Bærum er klar over at det ikke er strafbart å sykle på rød mann. Det viser seg at den personen som fikk et forelegg hadde krysset på rødt lys hvilket er straffbart. Vi setter pris på at politiet tar trafikksikkerheten på alvor og gjennomfører kontroller. Det er bra for sikkerheten for oss alle. Politiet vil følge opp med flere kontroller der blant annet lysbruken blant syklister vil være i fokus. Så husk alle sammen, bruk lys i mørket.
Det er i dette tilfellet slik at journalisten i Budstikka ikke har vært helt presis i sin bruk av bilder og tekst. Det får vi ta det opp med Budstikka.
Redigert av PedroS; 30/10/2015 10:32.
PedroS
|
|
|
30/10/2015 10:38
|
perbl
More than words
|
More than words
Ikke uenig i målet, men meget uenig i at dette gjøres best ved å trekke frem enkeltsaker. Prinsipielt enig, men enkeltsaker er nå ofte det som trigger en debatt som i dette tilfellet. Hadde jeg fått bot for å sykle mot rød mann om jeg ellers hadde overholdt pliktene mine ville jeg laget sinnsykt mye bråk ut av en enkeltsak 
Per B.
|
|
|
30/10/2015 10:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ikke uenig i målet, men meget uenig i at dette gjøres best ved å trekke frem enkeltsaker. Prinsipielt enig, men enkeltsaker er nå ofte det som trigger en debatt som i dette tilfellet. Hadde jeg fått bot for å sykle mot rød mann om jeg ellers hadde overholdt pliktene mine ville jeg laget sinnsykt mye bråk ut av en enkeltsak Som enkeltperson kan du det, men som organisasjon skal man være varsom da man lett kan oppfattes som noe annet enn man er (Ola dunk vil aldri forstå forskjellen på rød mann og rødt lys. Og alle som sykler i trafikken vet at alt for mange syklister mener at trafikkreglene for rødt/grønt lyst ikke gjelder for dem.).
|
|
|
30/10/2015 11:20
|
Rexenes
Avhengig
|
Avhengig
Med så mange uklare regler synes jeg det er klart positivt at SLF og andre går inn i slike saker. Her var det en unøyaktig journalist som sto bak, men det er da essensielt for de fleste som sykler litt å vite om man har vikeplikt på grønn mann, og likedan om man har lov til å sykle på rød mann.
Hver dag hjem fra jobb møter jeg en lysregulert forgjengerovergang. Denne bruker jeg til å krysse E6 og inn på g/s-veien som går på andre siden. Når det er klart, sykler jeg over på rød mann. Jeg kan godt trykke på knappen. Grønn mann kommer på 5 sekunder. Men biler i begge retninger blir da unødig oppholdt i drøye 20 sekunder.
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
[Re: Rexenes]
30/10/2015 11:24
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Med så mange uklare regler synes jeg det er klart positivt at SLF og andre går inn i slike saker. Her var det en unøyaktig journalist som sto bak, men det er da essensielt for de fleste som sykler litt å vite om man har vikeplikt på grønn mann, og likedan om man har lov til å sykle på rød mann.
Hver dag hjem fra jobb møter jeg en lysregulert forgjengerovergang. Denne bruker jeg til å krysse E6 og inn på g/s-veien som går på andre siden. Når det er klart, sykler jeg over på rød mann. Jeg kan godt trykke på knappen. Grønn mann kommer på 5 sekunder. Men biler i begge retninger blir da unødig oppholdt i drøye 20 sekunder. Da burde kanskje SLF lage en folder der trafikkreglene for syklister kommer klart frem 
|
|
|
30/10/2015 11:29
|
Rexenes
Avhengig
|
Avhengig
Da burde kanskje SLF lage en folder der trafikkreglene for syklister kommer klart frem  Hvis jeg og andre urettmessig ble bøtelagt for sykling på rød mann, hadde jeg satt større pris på om SLF gjorde som de tenkte her.
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
30/10/2015 11:54
|
perbl
More than words
|
More than words
Som enkeltperson kan du det, men som organisasjon skal man være varsom da man lett kan oppfattes som noe annet enn man er (Ola dunk vil aldri forstå forskjellen på rød mann og rødt lys. Og alle som sykler i trafikken vet at alt for mange syklister mener at trafikkreglene for rødt/grønt lyst ikke gjelder for dem.). Her er jeg litt usikker på hva du mener skal være beste praksis. Skal f.eks ikke Forbrukerombudet engasjere seg om jeg får en kundebehandling i en butikk som er stikk i strid med forbrukerkjøpslov fordi min sak er en enkeltsak? Flere av dagens gjeldende retningslinjer i forbrukerjussen har jo kommet nettopp på bakgrunn av det som starta som enkeltsaker, se f.eks den såkalte videospillerdommen. Jeg setter hvertfall pris på om de involverer seg i min sak framfor at de lover å gi ut en folder. Poenget her var nå vel at SLF velger å engasjere seg i en enkeltsak der det ser ut til at en person har blitt behandlet stikk i strid med gjeldende lovverk. Da ser jeg på det som positivt at en organisasjon kan bruke sitt apparat til å spre oppmerksomhet om hvordan reglene faktisk er ment å følges, og på den måten bidra til at samfunnet opplyses om hvordan dette egentlig er. Det er altfor mange som tror enhver syklist ikke bare må stoppe på rød mann, men også gå av sykkel og spasere over. Ved å lage litt blest om dette kan kanskje en del mennesker bli litt bedre informert om de faktiske retningslinjene. Men nå var jo uansett feilen i dette tilfellet hosi avisen, og ikke politiet. Det at syklister som peiser på mot rødt i veibanen får saftig bot ser jeg på som en positiv ting.
Redigert av perbl; 30/10/2015 11:54.
Per B.
|
|
|
30/10/2015 12:10
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Som enkeltperson kan du det, men som organisasjon skal man være varsom da man lett kan oppfattes som noe annet enn man er (Ola dunk vil aldri forstå forskjellen på rød mann og rødt lys. Og alle som sykler i trafikken vet at alt for mange syklister mener at trafikkreglene for rødt/grønt lyst ikke gjelder for dem.). Her er jeg litt usikker på hva du mener skal være beste praksis. Skal f.eks ikke Forbrukerombudet engasjere seg om jeg får en kundebehandling i en butikk som er stikk i strid med forbrukerkjøpslov fordi min sak er en enkeltsak? Flere av dagens gjeldende retningslinjer i forbrukerjussen har jo kommet nettopp på bakgrunn av det som starta som enkeltsaker, se f.eks den såkalte videospillerdommen. Jeg setter hvertfall pris på om de involverer seg i min sak framfor at de lover å gi ut en folder. Poenget her var nå vel at SLF velger å engasjere seg i en enkeltsak der det ser ut til at en person har blitt behandlet stikk i strid med gjeldende lovverk. Da ser jeg på det som positivt at en organisasjon kan bruke sitt apparat til å spre oppmerksomhet om hvordan reglene faktisk er ment å følges, og på den måten bidra til at samfunnet opplyses om hvordan dette egentlig er. Det er altfor mange som tror enhver syklist ikke bare må stoppe på rød mann, men også gå av sykkel og spasere over. Ved å lage litt blest om dette kan kanskje en del mennesker bli litt bedre informert om de faktiske retningslinjene. Men nå var jo uansett feilen i dette tilfellet hosi avisen, og ikke politiet. Det at syklister som peiser på mot rødt i veibanen får saftig bot ser jeg på som en positiv ting. Da kan vi konstatere at vi er uenige  Synes forøvrig at sammenligningen med forbrukerombudet er særdeles dårlig, da det er en offentlig myndighet som fører tilsyn med salg/markedsføring av produkter. Synes og det kanskje er naturlig saksgang at et medlem tar kontakt også tar man saken derifra istedenfor å løpe etter overskrifter (som ofte er lite presise) for å finne saker man skal bruke resurser og midler på. Er tross alt nok av materie å ta av fra før.
Redigert av sveinaa; 30/10/2015 12:14.
|
|
|
30/10/2015 12:20
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
Er det så travelt i hverdagen at dette er et problem? Kan man ikke bare vente til det blir grønt?
40årskrisesylist
|
|
|
30/10/2015 12:23
|
perbl
More than words
|
More than words
Enig i at man kanskje først bør sjekke om det faktisk er en reell sak å ta tak i, eller om det bare er dårlig bildebruk i en avis.
Men om det faktisk hadde vært sånn at en person hadde blitt bøtelagt for sykling på rødmann, synes jeg nå det er minst like naturlig at en interesseorganisasjon som SLF tar tak i det, som en offentlig myndighet. Enkeltpersonen som ble bøtelagt tar nå heller kontakt med politi og påtalemyndighet.
Per B.
|
|
|
|
|