Stisykkel til barn, what to do?
|
Stisykkel til barn, what to do?
27/10/2015 21:45
|
kebr
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg har en jente som er 10 år til sommeren, hun er god på sykkel og har syklet en del sti sammen med meg. Til sommeren har jeg lyst til å ta det neste steget og få henne ordentlig hektet på stisykling og da kunne jeg tenke meg (henne) en ny sykkel. Men hva?? Jeg har lyst til at hun skal kjenne hvordan en bra sykkel fungerer i terrenget men har dårlig erfaring med sykler både fra Trek og Specialized de to siste årene. Er det selvbygg som gjelder? Hva med demper? Jeg tenker at en halvdemper holder enn så lenge men vil at demperen skal gjøre den samme jobben den gjør på mine sykler. Normalt er barna alt for lette til at demperen har noen funksjon. Finnes det dempere som kan justeres så de funker på 30-35 kg? Optimalt ser jeg for meg en halvdemper med en litt over normalt slakk vinkel på gaffel, bygget om til 1x11, et ganske lett hjulsett 26" på en liten ramme med kort overrør og et litt bredt styre. Blir glad for masse meninger og erfaringer, takk 
|
|
|
Re: Stisykkel til barn, what to do?
[Re: kebr]
28/10/2015 08:05
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Redigert av knut77; 28/10/2015 08:09.
|
|
|
[Re: knut77]
28/10/2015 08:57
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
Fin sykkel, men ca. 13 kg blir for tungt etter min mening. Denne Trek´en kan selvfølgellig slankes en god del (bytte av hjul, kassett, setepinne & styre, krank(?) etc.) men med et utgangspunkt på veil 20.000,- blir dette kanskje litt vel kostbart? Hvis jeg har tolket mine barn riktig er prioriteringslisten som følger: 1. Riktig geometri (riktig størrelse) 2. Vekt 3. At gir og hendler fungere som det skal og er lett å betjene 4. Sete 5. Dempegaffel Vekt har utrolig mye å si og ville derfor priorietert sterkt å finne noe som veier rundt 10 kg. i stedet (eller å bygge selv)
|
|
|
28/10/2015 09:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Spørsmålet er vel hvor mye du vil legge i det. Disse: http://lilshredder.com/bikes har spesialisert seg på det du etterspør.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
28/10/2015 09:19
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
De er for så vidt tenkt for hopp og nedoversykling, ikke nødvendigvis sti... men hva det betyr i praksis vet jeg ikke.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
28/10/2015 09:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
De er for så vidt tenkt for hopp og nedoversykling, ikke nødvendigvis sti... men hva det betyr i praksis vet jeg ikke. Sikkert litt sant. Tror allikevel et bygg fra dem, der en spesifiserer at sykkelen skal brukes på sti (trail) vil oppleves som ganske mye mer sykkelglede enn en 13 kg sak fra TREK.
|
|
|
28/10/2015 09:30
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
De er for så vidt tenkt for hopp og nedoversykling, ikke nødvendigvis sti... men hva det betyr i praksis vet jeg ikke. Sikkert litt sant. Tror allikevel et bygg fra dem, der en spesifiserer at sykkelen skal brukes på sti (trail) vil oppleves som ganske mye mer sykkelglede enn en 13 kg sak fra TREK. Kan hende, samtidig tror jeg Fuel'en til Trek er knallbra, men vekta er drøy... HT med en ok demper, og lette, gode hjul og dekk med litt volum kan være det man er ute etter til litt stisykling da. Shredder bruker vel 26" gafler fra Fox med 24" hjul i, og kompenserer selvfølgelig geometrien i forhold til AC på gaffel.
|
|
|
28/10/2015 09:30
|
-Finn-
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
De er for så vidt tenkt for hopp og nedoversykling, ikke nødvendigvis sti... men hva det betyr i praksis vet jeg ikke. Velger du en sykkel på siden får du valg om å kjøpe utfor eller sti utgaven.
|
|
|
28/10/2015 09:37
|
Husbyn
Fersking
|
Fersking
Er litt innom samme tanker selv, men da med ei på seks. Har sett på både Trek sine og Lil'Shredder, men har og vurdert en liten fatbike som mulig stisykkel. Mulig man kan lettere spare litt vekt der, samtidig som man får nok demping i dekkene? Muligens en av de få gangene fatbike virkelig er et godt alternativ til andre typer stisykkel (når man bor på Vestlandet) Ser at Mondraker sin Panzer jr. kommer i både 20" og 24". http://www.mondraker.com/16/eng/bikes/panzer-20/525
Nordfjord Grovsyklarlaug
|
|
|
28/10/2015 09:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
De er for så vidt tenkt for hopp og nedoversykling, ikke nødvendigvis sti... men hva det betyr i praksis vet jeg ikke. Sikkert litt sant. Tror allikevel et bygg fra dem, der en spesifiserer at sykkelen skal brukes på sti (trail) vil oppleves som ganske mye mer sykkelglede enn en 13 kg sak fra TREK. Kan hende, samtidig tror jeg Fuel'en til Trek er knallbra, men vekta er drøy... HT med en ok demper, og lette, gode hjul og dekk med litt volum kan være det man er ute etter til litt stisykling da. Shredder bruker vel 26" gafler fra Fox med 24" hjul i, og kompenserer selvfølgelig geometrien i forhold til AC på gaffel. Som sagt. Jeg er ikke veldig uenig med deg, men TREK'en kan fort bli dyr den og, om man må bygge egne hjul, orge egen demper + +. Bakgrunnen for at Lil Shredder finnes er jo at det er vanskelig å finne premium sykler til barn 
|
|
|
28/10/2015 09:42
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Som sagt. Jeg er ikke veldig uenig med deg, men TREK'en kan fort bli dyr den og, om man må bygge egne hjul, orge egen demper + +. Bakgrunnen for at Lil Shredder finnes er jo at det er vanskelig å finne premium sykler til barn Jeg synes 20000 til 10-åring(voksen også) er mye penger. Og nei, Trek er ikke billig, og dollar gjør alt dyrt nå...
|
|
|
[Re: baronKanon]
28/10/2015 09:53
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
|
|
|
28/10/2015 10:00
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min 10-åring har en 26" halvdemper som jeg kjøpte brukt av EgilS. Begge jentene hans har syklet rundbane med den, og de er ingen sinker, så den er særdeles kapabel. EgilS bygget den selv basert på den minste rammen fra Planet-X. Tipper det er en 14" ramme. Den har V-bremser, og jeg mener den veier ca. 9.5kg eller noe sånt.
10-åringen min (hun vil nok påpeke at hun er snart 11) er helt normal høy og har brukt den i hele år, og det har vært null problemer med 26" hjul. Hun har ikke setepinnen på det laveste engang.
Det er ordinært lette deler på den. Ikke karbon eller noe annet fancy. Egil hadde nok mye liggende i restekassen, hjulene bygget han selv. Tipper sluttprisen var langt, langt unna prisen av en ny Trek.
Lette 26" ritthjul får du nok billig på bruktmarkedet nå om dagen. Finner du en passende ramme, og kjøper f.eks. en SID gaffel tipper jeg mye er gjort på veien til en god stisykkel.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
28/10/2015 10:05
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Som sagt. Jeg er ikke veldig uenig med deg, men TREK'en kan fort bli dyr den og, om man må bygge egne hjul, orge egen demper + +. Bakgrunnen for at Lil Shredder finnes er jo at det er vanskelig å finne premium sykler til barn Jeg synes 20000 til 10-åring(voksen også) er mye penger. Og nei, Trek er ikke billig, og dollar gjør alt dyrt nå... Det er jeg helt enig i. Jeg personlig hadde nok valgt en standard HT og sløyfet demper til fordel for volum på dekk for å få ned vekten. Jr. kjører med XR1 i 24" og de tar mye mer unna enn demperen som står på sykkelen.
|
|
|
28/10/2015 10:26
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når mine var små (ca 10 år) fikk de en TREK dirtsykkel i XS. TREKen var/er tung så poenget er ikke at du skal se etter akkurat en slik, men dirt komboen med høy front og med mye rise på styre og lav standover gjorde at de kunne sykle 26 fra ca 140 cm høyde uten at den føltes for stor og den høye fronten gjorde sitt til at de satt trygt "inni" og ikke oppe på (eller over the bar om du vil) sykkelen mange år fremover. Vi har besøk av en liten 10 åring avogtil og når han er her så bruker han denne fremfor sin egen Diamantish 24 og man skjønner hvorfor for å si det sånn......en 26 for han føles jo også som en 29 for oss i tillegg til alt det andre jeg har nevnt. Mitt forslag er å kjøpe en liknende ramme feks en ON ONE til et par tusenlapper og ligge på forumet/finn og slå til på noen lette 26er hjul og en 100mm luft gaffel (ser bla en Manitou R7 går for noen hundrelapper på forumet) med rask retursetting vil jeg tro du kan få en luftgaffel til å funke tilfredsstillende helt ned i sub 50psi og da vil den ha funkjson for småfolk også. Resten av utstyret som bremser gir oa trenger ikke koste mye du kommer langt med X5/Deore feks så at du totalt bør du kunne komme inn greit under 10 lapper er jeg ganske sikker på.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
28/10/2015 12:27
|
kebr
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
HT med en ok demper, og lette, gode hjul og dekk med litt volum kan være det man er ute etter til litt stisykling da.
Heisann, ser at varslingen på favorittråd ikke funker! her var det masse svar. Takk for tips om Trek og Shredder! Trek har vi brukt en del men de er tunge, demperne suger og en inngangspris på 20K er uaktuelt. Denne Fuel'en er sikkert mye bedre enn disse MT220 syklene til Trek, men altså alt for dyr. Schredder har jeg ikke sett før, ser spennende ut men jeg skulle likt å sett hvordan trailversjonen ser ut. Forøvrig heller jeg nok mot razefaze her, få tak i en lett liten ramme (hvor man nå får tak i det..), og bygge opp med bra komponenter. Tror man får både en langt rimeligere og bedre tilpasset sykkel.
|
|
|
28/10/2015 13:14
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
HT med en ok demper, og lette, gode hjul og dekk med litt volum kan være det man er ute etter til litt stisykling da.
Heisann, ser at varslingen på favorittråd ikke funker! her var det masse svar. Takk for tips om Trek og Shredder! Trek har vi brukt en del men de er tunge, demperne suger og en inngangspris på 20K er uaktuelt. Denne Fuel'en er sikkert mye bedre enn disse MT220 syklene til Trek, men altså alt for dyr. Schredder har jeg ikke sett før, ser spennende ut men jeg skulle likt å sett hvordan trailversjonen ser ut. Forøvrig heller jeg nok mot razefaze her, få tak i en lett liten ramme (hvor man nå får tak i det..), og bygge opp med bra komponenter. Tror man får både en langt rimeligere og bedre tilpasset sykkel. Du kan se på Islabikes da, de satser alltid på lette og funksjonelle løsninger tilpasset barn og barns størrelse. Sjelden med dempergaffel da de mener lavere vekt er viktigere enn noen cm demping. Men smak og behag. Islabikes er kanskje ikke typisk stisykkel, men de kan helt sikkert tilpasses greit. Men kjøp en islabikes, finne en dempergaffel av bra kvalitet og monter denne. Har 3 sykler fra dem, fantastisk fin kvalitet, men hu største til meg er bare 7 ennå.
|
|
|
28/10/2015 13:17
|
grigri
Entusiast
|
Entusiast
Ragley har 14" rammer, men har sikkert gått over til 27,5 nå. Kanskje det finnes en overliggende?
|
|
|
28/10/2015 13:26
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg holder på med en ON-ONE 456 i minste størrelse til min 10-åring. Det tar sin tid, men den får 160mm krank (Zee) og en 100mm luftgaffel (Reba).
Den skal settes opp med 1*10 og 30t i front, jeg håper det blir lett nok. Hvis ikke så får jeg sette inn et 42 drev e.l.
Det kommer en byggetråd på denne ...
Redigert av Garpen; 28/10/2015 13:27.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
28/10/2015 13:38
|
GeirW
Avhengig
|
Avhengig
Hva med en apex t27.5 med damegeometri? Intersport Iflg prisjakt gikk den for rundt 5000 i sommer. 14" ramme. Sett på en 11-36 slx kassett bak, fjern lille og storeklinga foran og en slx 1*10 girsjalter så hun ser hvor i giringen er, så er det vel tut og kjør? Gjort noe tilsvarende på en apex t4 med 14" ramme og 26" dekk. 8åringen har ingen problemer i skogen med den giringen.
|
|
|
28/10/2015 14:27
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Det står du blir glad for masse meninger og erfaringer, så her kommer det!
Dempere: Synes det er et kjempecrux å tune dempere så de fungerer bra til stisyklende barn. Min 10-årige nevø sykler sti med fokus på nedover på 2 forskjellige sykler: En Superfly 24 Disc og en Fuel EX jr. Jeg sier ikke at det er sykler som skal velges, men kan si hvorfor akkurat vi valgte de (vi har jo nok av andre modeller).
Superfly 24 Disc, altså halvdemper: Syklisten er 10 år, +30 kg og rett over 130 cm høy. Dette er sykkelen som passer han best. Ærlig talt, til hopping i gata har han fortsatt likt 20", men 24" er langt bedre passform til han. Den er satt opp med bredt riserstyre for kontroll og fordi det er kult! (det teller). Opprinnelig ble sykkelen valgt med kriterie om at viktigste funksjonsoppgradering for en 10-åring som liker nedoversykling stadig mer, var gode skivebremser. Samt en leken sykkel. Denne er brukt på sti, til hverdags, på Terrengsykkelrittet m.m. Og er helt super. Han kunne kansje syklet en 13.5" ramme som vi også har i større hjulstørrelser, men ærlig talt blir det for stort.
Så kom Fuel EX jr på banen. Vi ville at han skulle vente litt. Både fordi han kansje var litt liten, fordi vi ville ta et år til med teknikk uten bakdemper m.m. Men så oppdaget vi hvor moro han synes heissykling er, og det å leie sykkel til det formålet ble dyrt. Vi tenker at han bruker sykkelen i 2 år, også selger vi med et tap. Men tapet blir ikke værre en leiesykkel x-ganger i Hafjell og Drammen, i tillegg opplevde vi at de syklene ikke kunne settes opp riktig for å lette syklister. Det er også vanskelig med vanlige gafler. Men her var demperne tunet for nettopp denne syklisten, så vi bruker all vandring helt fint. Enkelt oppsett. Det liker syklisten mye bedre. Men fortsatt er det 26" hjul med en ca 12" ramme, så vi var skeptiske til syklistens lekemuligheter. Vel, første tur på sti og i heis avfeide det. Han sykler så mye bedre og har det så moro på den sykkelen at det er helt storveis. Det er en sykkel til fellesturer på sti og i heisen - ikke en sykkel han får lov til å bruke "rundt i gata".
Vekt har kun vært et tema hos oss voksne. Syklisten selv, vel ute i real life i heisen eller på stien, har aldri reflektert et fnugg over hva sykkelen veier. Den er i det minste lett og rask nok til at jeg ser han slår en del voksne syklister på enkelte segmenter nedover Røverkollen.. haha.
Uansett, poenget er at bygg og velg en sykkel med fokus på funksjon. Hva skal sykles, hva er beste egnet for det. Ikke la vekt styre det. Og være åpen for at også barn utvider mulighetsrommet sitt med sykler som passer seg selv og formålet. Bygg en sykkel som passer i dag, ikke om to år. På barnas premisser.
PS: Barn står så intuitivt riktig over en sykkel nedover at å bygge noe med veldig slakke vinkler ville jeg ikke gjort. Det bare dreper de på flatene og oppover!
Lykke til - barn som sykler er skikkelig kult!
|
|
|
[Re: Lillosti29]
28/10/2015 20:01
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Ble interessant dette! Ser mange anbefalinger om HT etc her. Jeg har tatt en annen retning for 11 åringen min. Han har syklet en 26" nå i to sesonger. Mener det er ramme str 14". Nå er setepinnen såpass høyt opp og jeg synes ramma er liten. Ikke minst så ØNSKER han seg veldig veldig veldig fulldempa stisykkel for sykling på sti og heisbasert! Så i dag har jeg handla en Santa Cruz Blur Ltc. Føles ganske så råflott, men jeg tror det blir bra! Størrelse Small så jeg er spent på størrelse, men satser på at det går bra. 140mm vandring f/b med en Fox talas gaffel. Her blir det bygging i vinter.
Krank - her tenker jeg at korte krankarmer kan bli viktig. Utover det blir det standard "voksen-komponenter" med bygging i Shimano deler på type SLX/XT nivå. Guttungen dropper trolig ut av ballspill neste sesong, så nå legges det ihvertfall til rette for massevis av gøy på sykkel! Eneste jeg noterer meg bak øret utifra rådene over er at gaffel/demper gjerne kan bli litt vanskelig å stille inn på så lav vekt... får evnt kjøre de inn til en tune hos Cyklon hvis jeg opplever problemer.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
28/10/2015 21:53
|
noblefart
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har tvillinger på 11 år og vil gjerne ha dem med på stiturer. Tenkte først lett fulldemper, men jeg hadde fornuftige sykkelvenner som også er pappaer som overtalte meg til ht, for å få inn teknikk, lav vekt og kost/nytte prinsipp.
Jeg begynte med selvbygg til sønnen, kjøpte karbonramme (26) fra Kina, ca 1,1 kg, kjøpte brukt hjulsett på Finn, brukt Sid gaffel (var ny), 1x10 oppsett og lette men hele tiden funksjon før vekt, så x7.2 bakgir osv. Er en kløpper til å kjøpe fra Kina, fikk eksempel 70 cm styre, kort stem, setepinne for usd 40 (alt i karbon). Allikevel ble budsjett på 10 tusen til 16.... Det skal sies at inne i dette kom det en Reverb, men poenget er at det blir dyrt. Men sykkelen er dritkul og veier 10 kg m reverb og pedaler.
Til datteren tok jeg lærdom og kjøpte en 3 år gammel 26 hardtail (small) på Finn. Sykkelen var nyoverhalt (nytt drivverk), kostet opprinnelig 60'! Og ble prutet ned til 10'. Satte på kortere stem (6 usd fra Kina) og den er svært brukanes for en jente på 140+ og 30 kilo. Sykkelen veier 8kg.
Tror uansett hvordan du løser det at 26 tommer sykkel er et godt utgangspunkt, og sikrer sykkelglede for mindre penger i flere år enn å tenke 24 som ofte er sykt høyt priset i forhold til spekk og ofte allikevel tunge. Hennes 24 tommer trek sykkel veide halve hennes kroppsvekt! 26 er ut for voksne, men perfekt for denne aldersgruppen.
Uansett, lykke til og håper din blir like ivrig som det mine har blitt
Redigert av noblefart; 28/10/2015 22:15.
Vennlig hilsen, Noblefart
|
|
|
[Re: sanouka]
28/10/2015 22:10
|
kebr
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Dette ble veldig interessant, godt å få en bekreftelse på at mine betraktninger ikke var så gale. Jeg har tenkt litt på en dirtramme med tilpassede komponenter så takk for tipset om OnOne, dette skal jeg sjekke ut nærmere! Ser det er flere dirtrammer å få tak i til en bra pris, hjul og bremser er en smal sak også så jeg har litt tro på denne løsningen. baronKanon, den fra Transition ser helt rå ut, prisen også.. Kul film fra Transition rundt emnet også.. https://vimeo.com/126504724
Redigert av kebr; 28/10/2015 22:27.
|
|
|
[Re: noblefart]
28/10/2015 22:17
|
kebr
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Til datteren tok jeg lærdom og kjøpte en 3 år gammel 26 hardtail (small) på Finn. Sykkelen var nyoverhalt (nytt drivverk), kostet opprinnelig 60'! Og ble prutet ned til 10'......
...Tror uansett hvordan du løser det at 26 tommer sykkel er et godt utgangspunkt
Hvor høy var datteren din? Jeg har en 26" Trek Elite 9,7 carbon i small stående i boden men tenker at hun bør runde 150cm før den er aktuell.
|
|
|
29/10/2015 08:22
|
FrankS
Entusiast
|
Entusiast
Gekko Fuse har 13" ramme og 26" hjul. Fuse var ny modell i årets katalog, men jeg er usikker på om den faktisk kom i salg. Noen jeg kjenner vurderte den før sommeren men Anton Sport hadde ikke fått inn noen pga forsinket levering. Oppgitt vekt med RST First dempegaffel og Tektro skivebremser er 10,9 kg, så når vi etterhvert skal bytte ut en Gekko Fast 24" med noe større så kommer vi i hvertfall til å se på Fuse, men jeg håper de da har byttet ut 3x9 med 2x10. http://www.gekkobikes.no/barn/fuse-plus-26/ --frank
|
|
|
[Re: FrankS]
29/10/2015 09:00
|
kebr
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takk for tipset! Den Gekkoen så faktisk veldig fin ut, bra utgangspunkt som også funker bra som den er. Litt breiere dekk, 1x11 så begynner vi å nærme oss! 
|
|
|
29/10/2015 12:02
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis formålet er å få småttisen på sti ville jeg ha gått for dirtgeometri. Den høye fronten og lave standoveren gir den "lille" ekstra trygghetsfølelsen de får når de sitter inni sykkelen og ikke oppå. Med en brukt luftgaffel, lette XC hjul kjøpt på forumet og noen store lette dekk ala RocketRon 2.4 vil du få noe som blir både lett. funksjonelt og "billig". Er heller ikke enig i en uttalelse i tråden om at slække vinkler ikke er noe for unger. Et slakt styrerør er gull på sti uansett om man er barn eller voksen. Alt subjektivt sett såklart og den Fusen blir sikkert ikke feil den heller. Det viktigste er uansett å ta med på turer de føler de mestrer sånn at de vil bli med igjen.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
29/10/2015 14:05
|
noblefart
Entusiast
|
Entusiast
Litt usikker på det akkurat nå, men 143 ish....
Ble selv overrasket hvor bra det gikk, kortere stem er jo en fordel (kan settes på igjen når hun blir lengre). Krankarmene var 170mm, på selvbygg-sykkelen valgte jeg 165mm.
Satte setet litt lavere enn vanlig (skal kun brukes til sti) for bedre tyngdepunkt/balanse.
Vennlig hilsen, Noblefart
|
|
|
|
|