ULTRABIRKEN 2016
|
Re: ULTRABIRKEN 2016
[Re: KKippernes]
27/08/2016 13:56
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Da begynner man å komme til hektene igjen... Torsdag våknet jeg med magevondt og antydninger til vond hals. Akkurat som både forkjølelse og omgangssjuke lå på lur, men aldri sterkt nok til å slå skikkelig ut. Fikk bare i meg knekkebrød og farris + litt kyllling og nudler til kvelds, Kjempeoppladning! Fremdeles vondt i magen natt til fredag men ville prøve å stille til start. Ingen ritt-nerver, mer sånn veldiglangtpåsti-nerver. Og orkerikkeåfrysenerver. Jeg orka ikke å ta av stidekka, og lot Purgatory og Hans Dampf stå på, og det var digg på stiene. Det ble en emosjonell berg og dalbane, alt i fra himmel til helvete. Merket jo at jeg ikke hadde nok energi i reservoarene, og drakk for mye vann, sportsdrikke og gel, noe som ikke hjalp på magen. Ja, jeg overhydrerte og måtte ta tissepauser 4 ganger, noe som tar MYE tid med bib og faenskap på seg. Inni hodet mitt hadde jeg en milepæl på ca 93 hvor det bare skulle være å trille grus nedover til mål. Å herrejemeni det var det IKKE. Den motvinden som var på grusen, hvor det var litt opp og bortover er det verste jeg har vært utsatt for. Var tidvis stillestans i kastene... Gråt sånn hulkegråt. I tillegg lå det en kar på hjul et godt stykke her, som smatt forbi med en gang det bikka nedover, hadde lyst å ta opp jakten og dulte han ut i grøfta for å ikke ha bidratt mens jeg satt og gråt av slitenhet. Haha, tydeligvis at slitenhet fremtvinger et bredt spekter av emosjoner... Følte ikke at jeg fikk gjort mitt beste, men målet var å fullføre, noe jeg gjorde. Har ikke mange lange turer i år, og kom vel mest gjennom på en viss grunnform og teknikk. Egentlig veldig stolt mtp formen og oppladningen Nå lades det til Oppdalenduro i morgen!
|
|
|
27/08/2016 16:59
|
viffer
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
UB nummer 4 for min del, og helt klart den beste løypa så langt. Kudos til LRM for å satt sammen herlig kombo av flytstier, null transport og passe med grusstrekk så man får hentet seg inn mellom stipartiene. Tommel opp der altså!
Starter gjerne på Pellestova igjen, men kjipt at man ikke fikk hentet startnummeret der på morgenen før rittet.
Barzo i 2.2 (ikke TNT som pokker meg ikke lot seg oppdrive i mils omkrets) slangeløst fungerte utmerket for min del, 28/30 pund passet greit for meg. Barzo ruller nok ikke lettest på grus, men overall et svært godt dekk i denne løypa i går.
|
|
|
27/08/2016 18:09
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Redigert av Tange; 27/08/2016 20:30.
|
|
|
[Re: Tange]
27/08/2016 18:20
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Er det en RST gila jeg spotter? Kudos kudos og atter kudos for å stille med den der!!! (endelig)....
mvh OveR
|
|
|
[Re: larsb]
27/08/2016 18:47
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Takk for kake fra dine utsendte LarsB. Det var både nødvendig og godt.
|
|
|
27/08/2016 19:13
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Ultrabirken 2016.
Skal fatte meg i korthet. Super løype, rocket ron 2.25 forran og bak satt som et skudd. Pakket seg ikke, og gav godt grep på gjørma.
Kjørte i kort kort med korte hansker, ulltrøye og ullsokker. Hadde aldri noe problem med været, var ikke kald, og merket meg ikke noe særlig til at det blåste eller regnet før jeg kom ut på grusen v/Aksjøen.
Løypa var mer eller mindre optimal ut i fra mitt synspunkt. Eneste er siste stien før Aksjøen som nok burde vært byttet ut med noe annet. Det har vel lrm alt nevnt at de har noe på lur så ikke bekymret for dette.
Motivasjon å være nær Odd Erik som jeg ser på en som har hatt en del bedre form enn meg siste sesongene. Leit med Øyne/Øyvind som ikke klarte målet sitt med pall i M50, da han var veldig nær.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
27/08/2016 19:16
|
jonfly
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Utrolig flott løype i år, den fortjener en gjennomkjøring i godvær. Får ta turen tilbake og sykle de flotte stiene en dag med litt mindre gjørme.
Gratulerer til alle som gjennomførte, det var krevende i år.
Hurra for Ultra!
|
|
|
27/08/2016 21:04
|
Lars V
Entusiast
|
Entusiast
Da har man fått dette litt på avstand og prøver seg på en oppsummering. Tørre facts: pulje 3, Soon paragraph 3b, barzo tnt. Sluttid 7:35. Stilte meg opp relativt optimistisk med en nogenlunde positiv værmelding.. Selv om sykkelen kom tilbake fra service i siste liten så jeg fikk ikke sjekket alt. Noe jeg fikk erfare senere.. Ble som vanlig frakjørt på grus i starten og begynner med å stå 10 min i kø ned første stien fra Sjøsetra... Det var nok egentlig en veldig fin sti.. Barzo-dekken begynte kjapt å pakke gjørme på fremdrevene. Hadde vel totalt 5 ganger der jeg la sykkelen i ei elv for å få vasket av gjørme. Hjalp litt innimellom.. I tillegg begynte minstedrevet å kile fast kjedet på hver runde.. Så i praksis hadde jeg kun storskiva på mesteparten av reisa.. Tok overraskende igjen noen fra klubben opp Brennlia og fikk ny giv.. Fikk en nedtur igjen med noen kilometers trasking over myrene sørvest for Djupen.. Sikkert sykkelbart på en dag uten kø foran  Det var mye fine flytstier og tilogmed flytgrus ned mot moksjølia. Men fikk virkelig savne minsteskiva opp mot hittråkket.. Hittråkket ble stort sett gåing i kø med unntak av litt flyt midtveis.. Opp Hifjell gikk det vel greit med tanke på at han foran meg nesten blåste av sykkelen og det begynte å hagle.. Klarte å kose meg skikkelig ned fra hitfjell og var ved godt mot ved Reina, men kjente på kroppen at den hadde vært ute noen timer når jeg prøvde å krike meg opp en liten kneik.. Snultra var bedre enn jeg huska, men klarte ett tryn i gjørma. Grusen til Sjusjøen var et sant hæl***e, men nye gruspartiet nedover var skikkelig moro. Dog noe skummelt med fredagsbirkere med varmgang i bremsene og øyne fulle av grus. Hadde vel 30% syn derfra og inn.. Jeg fant ut at mine bakbremser hadde tatt kvelden og fikk lukte svidde bremser ned balletbakken.. Og koste meg med noe av det morsomste i hele ultrabirken: Hoppe forbi fredagsbirkere forbi tingstadjordet.. Skulle så gjerne ønska meg fint vær for da hadde det blitt så mye finere for alle.. Været yter rett og slett ikke løypa rettferdighet! Baki der jeg roter blir det mye køgåing og gjørme.. Men slutttiden var vel OK med tanke på teknisk trøbbel og kropp  Hypotese: alle ritt (med unntak av enduro) avgjøres på grusen.. Det er der folk passerer hverandre og det kan det gjøres lite med på stiene.. Litt frustrerende for jeg gidder ikke trene på å banke grus.. Ultra ble det i alle fall 
Redigert av Lars V; 27/08/2016 21:06.
|
|
|
27/08/2016 22:02
|
ProLampard
Entusiast
|
Entusiast
Debut i UB sto til forventningene og vel så det! Løypa var helt knall i mine øyne, kun et gåparti og overraskende mye flyt til tross for været som ikke var helt på lag.. Kjørte en god bit sammen med bla Oddefa og kanskje andre her inne? Kudos for flyten nedover med halvdemperen Odd! Spark RC 29 med Barzo tnt 2.25 var gullende bra, bortsett fra en punktering. Kjørte kort kort med ulltrøye og det var helt optimalt! LB ble også gjennomført i dag med overraskende god tid tross kjeie bein..  Gleder meg til neste år allerede!
|
|
|
[Re: ProLampard]
28/08/2016 05:44
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Debut i UB sto til forventningene og vel så det! Løypa var helt knall i mine øyne, kun et gåparti og overraskende mye flyt til tross for været som ikke var helt på lag.. Kjørte en god bit sammen med bla Oddefa og kanskje andre her inne? Kudos for flyten nedover med halvdemperen Odd! Spark RC 29 med Barzo tnt 2.25 var gullende bra, bortsett fra en punktering. Kjørte kort kort med ulltrøye og det var helt optimalt! LB ble også gjennomført i dag med overraskende god tid tross kjeie bein..  Gleder meg til neste år allerede! Takk for turen, og du imponerte veldig meg i allefall, både mht punktering og den tryningsen du fikk ganske tidlig. Du dro lett i fra meg opp Mokksjølia i alle fall. Sterk sykling på lørdagen også, sto i siste bakken når du kom ned, var litt surt å ikke få syklet i går, men ikke sjans med de verkende øya jeg hadde. Klarte nesten ikke å være ute i sola, eller kjøre bil (måtte overlate det til min samboer, som dessverre måtte bryte UB etter Mokksjølia pga rammebrudd, synd for henne for hun var jo over det værste og lå fint an til en tur på under 8 timer). Ikke at det er så nøye, men ser at det var 5 års klasser i fjor, mens det i år var 10 års klasser. Mener det har vært 10 års klasser årene før også, men ikke sikker (lett å finne ut). Noen som vet hvorfor ? Høres bare så mye bedre ut med (ren gjetting hvis det var 45-49 klasse) 13 plass i klassen i en 29 plass he he. Men må si jeg er imponert over nivået her. Alle burde sykle UB for en realitetsorientering. For nivået her er skyhøyt. Sånn resultatmessig er det bare på Trans Østerdalen jeg får like mye juling i aldersklassen (begge har til felles at det er store appel blant 40 åringer, for har en stor deltagelse her). TSR synes jeg er lettere å få "god" plassering selv på middels bra dag (som jeg i år), men er også færre i aldersgruppen. Ser det var 263 påmeldte i 40-49 på årets UB. Så er ikke ment som klage, bare en konstatering, både av bra nivå og at jeg ikke er så god som jeg har lyst å være he he. Regelen er bli med på grusritt (evt landevei) for å bygge selvtillit (henger med de "beste"), delta på terrengritt for en realitetsorientering.
Redigert av Oddefa; 28/08/2016 05:51.
|
|
|
28/08/2016 06:14
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Enig med deg Oddefa. Det var en skikkelig realitetsorientering. Jeg har ikke samme form som året før og 2014, men har trent brukbart. Ikke nok langturer merka jeg, og ikke nok sti, spesielt i august. Fikk meg en leksjon av menge på sti. Jeg bomma muligens litt med dekkvalg, spesielt fremme, da Ikon blei litt glatt i gjørma nedover, men var mange dyktige folk som feis forbi i de mest tekniske partiene. Og det var bare folk fra pulje 2 og de raskeste fra pulje 3. Dere fra pulje 1 så jeg aldri noe til(bare før start). Hjem å øve :-) Sånt kan gå på selvtillten løs 
|
|
|
28/08/2016 07:01
|
la1hka
Helt klart
|
Helt klart
Noen som har sett noen andre bilder enn de som ligger i Telex her? Vet jeg ble fotografert noen ganger men forholdene var vel ikke supre for fotografering heller.
Eirik Nøkleby "Velg dine kriger med omhu."
|
|
|
28/08/2016 08:36
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kort rapport fra en mosjonist på stisykkel: Med dårlig treningsgrunnlag og litt for grov sykkel var målet å komme gjennom som en hyggelig tur uten noen forventninger om tid og plassering. Startet i pulje 2 på Cube Stereo 140 med Fast Track 2,2 SW/Control 18/20 psi. Lavt trykk da jeg visste det ble glatt. Slangeløst så klart. Starta veldig rolig. Måtte jo det med 1x10 og 11/36.  De fleste dro fra meg på grusen innover. Greit nok. Skulle jo bare på tur og kose meg på sti. Havnet fort sammen med la1hka. Vi hadde veldig lik fart både på sti og grus. Tok igjen noen og noen tok igjen oss. Med oss begge gikk det nok litt tregt på grusen og god fart på sti. Takk for hyggelig selskap  Så begynte elendigheten med to punkteringer. Igjen var det Control dekket som svikta. Har ennå tilgode å punktere på SW. Brukte litt tid på det og kom bak ei stor treig gruppe opp Mokksjølia. Mye kløning og dårlig fart. Da ble tålmodigheten satt på ei prøve ja. Litt demotivert og lei da. Men så løsnet det opp og jeg kom meg forbi mange opp Hitfjell. På toppen og ned kunne jeg kjøre mitt eget tempo. Dagens høydepunkt for meg. Vått og glatt, men hadde god flyt ned der. Satt egentlig hele dagen og ventet på den store nedturen. Og den kom. Dog senere enn fryktet. Grusen innover fjellet mot Storåsen var blytung. Våt grus og motvind. Mutters alene omtrent. Hadde så vidt styrefart opp bakkene. Da var det ikke helt gull med grov stisykkel akkurat. Men våkna til liv fra Stoåsen og inn. Fartsfylt avslutning med Fredagsbirkere som rundingsbøyer. Kom i mål med bredt glis og fornøyd. Tiden ble middelmådige 7.09. Med såpass mye grus og såpass mye enkle stier ble sykkelen litt feil. Hadde ikke en sjanse på å henge med folk på grusstrekningene. Men sykla fra mange på sti. Om det er slik UB blir framover så blir det nok mer tilpasset redskap. Med rett sykkel, og en sommer med bra trening så drar jeg nok greit av 1 time på den tida. Neste år blir det lett stisykkel med 120 vandring og mange flere mil i beina. Kjenner jeg gleder meg alt. Sees på start 
|
|
|
[Re: erling]
28/08/2016 09:50
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Ikke så rart det går litt tungt på grusen med 18/20 psi, Erling! Dristig trykk med 85 kilo oppå, selv om det selvsagt gir grep på glatte steiner.
Men må få slå et slag for plus-dekk. Jeg stilte med lett fulldemper, 100mm bak og 110 foran, med Rocket Ron 27.5 x 3.0 foran og bak. 15 psi foran og 17 bak, som er litt mer enn jeg pleier å bruke, men ut fra andelen grus og raske flytstier ville jeg at det skulle rulle brukbart også. Det gjorde det, men ble unødvendig glatt, så jeg stoppa og slapp ut foran. Målte da jeg kom hjem, hadde 11,5 psi foran da. Men må si at plus-dekk er deilig å kjøre med i terrenget både når det er vått og tørt, og jeg synes det funker fint på grusen også.
Jeg kom fint inn på 5.57 etter et bra gjennomført ritt, og jeg tror faktisk jeg hadde fordel av plus-dekk også tidsmessig. I tillegg er de morsomme å sykle på. Eneste ulempen på fredag var nok at de spruter opp mye dritt når det er vått, og med Leftygaffel er det ikke så enkelt å få mekka til noe skjerming heller. Plus-kamerat Tord BH kjørte også bra, han kjørte fra meg etter en times tid eller noe sånt, men jeg var piggere i Birken-løypa og utlikna på Storåsen og fikk et par minutter inn til mål, men begge under seks timer på plus-dekk bør være et godt argument for at plus ikke bare er for sti-nisser på søndagstur med tung sykkel, bamsemums og god tid. Nå har jeg kjørt fem ritt på plus i år, helt supert. Men lette hjul er viktig her som på fatbike og tynnhjuling.
sv
|
|
|
28/08/2016 10:06
|
olechr
More than words
|
More than words
Selv hadde jeg en helt katastrofe dårlig dag. Merket det allerede på oppvarmingen at jeg var tung som en elefant. Hang med teten i 1 time i håp om at det skulle slippe. Endte med at beina var stive som stokker. Ga meg etter ca 3 timer da jeg ikke helt fant gleden over å trille rundt med stiv rygg og bein.
Den første delen av løype (nyeste runden) er sikkert veldig morsom i knall vær. Kan se for meg at den er rask i tørt føre. Resten av løypa kjenner jeg til og hitfjell er jo veldig gøy.
Det jeg derimot kunne ønske var at det kunne bli enda mer sti. Heller tenke mer tidsbruk og mindre på km når løypa blir laget. Når man har kjørt den første nye runden så syntes hvertfall jeg at det hadde vært kult med litt mer fjellsykling. Hadde man kommet ned til Sjujsøen over fjellet for så å kjøre stier derfra og ned så hadde man hatt en ganske så knall løype. Hadde vært kult å fått et ritt på fjellet ala Terrengsykkelrittet hvor det i hovedsak er sti.
Synd at været ble som det ble slik at man ikke fikk testet stiene i toppen der i godvær. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
28/08/2016 10:15
|
LarsThomas
Entusiast
|
Entusiast
Noen ord fra en ultra (og sykkelritt)-debutant: Som Erling over stilte jeg med litt for grov sykkel (mondraker foxy) og (altfor) lite treningsgrunnlag. Uten noe ritterfaring var jeg litt usikker på disponering av krefter så planen var å ta det rolig på grusen og bruke trøkket i stipartiene. Men ettersom jeg som stisyklist var sterkest i terrenget ble det til at jeg i store deler av løypa ble liggende i kø bak folk på sti for så å bli frakjørt av folk med mer kjørestyrke på grusen. Så la om taktikken til å kjøre billig på sti og heller bruke det jeg hadde på grusen. Kom inn på 8:07 noe jeg er bare sånn passe fornøyd med i ettertid, men det var nok helt klart der jeg fortjente å havne med tanke på hvor lite jeg har sykla grus. I følge gps-loggen har jeg 20 min stillestående på matstasjonene, inkludert to pissepauser. Drakk nok litt for mye, men unngikk iallefall kramper. Var jevnt sliten hele veien, men synes bakkene (og motvinden) opp mot storåsen var blytungt. Strekket fra mosetra til hitfjellet var også ganske knotete, iallefall var kombinasjonen av gjørme, knot og tunge bein nok til at jeg gikk litt for mye på det strekket. Nedkjøringa fra hitfjellet var særs morsom på 140mm stisykkel med senkepinne, selv om vinden på toppen blåste meg ut av ideallinja et par ganger og det ble noen improviserte linjevalg som fort kunne blitt punktering. Teknisk rapport: 140mm 27,7 med 30x10-42 og rocket ron snakeskin bak, fast track control foran. Fast track satt bra på røtter og stein, men pakka seg litt i gjørma. Tror 2x rocket ron hadde vært ideelt. Slangeløst 27/25 psi og ingen punkteringer, men ser at jeg har hatt en lekkasje av guffe på bakdekket uten at jeg klarer å se noen rifter. Mulig det har burpa på et tidpunkt, uten at jeg har mista mye trykk. Synes det var digg med senkepinne, brukte den mye. En rendyrka rittfullddemper hadde nok vært litt mer effektiv, men hovedsaklig var det mannen oppå som var begrensinga på fredag  Bekledning kjørte jeg ulltrøye med vindvest over og synes det funka fra, lange bein og en sweet mudride shorts holdt meg tørr i rævva  Og så kjørte jeg med en mucky nuts forskjerm, det funka knallbra. Minimalt med søle i ansiktet og null problemer med synet. Kommer jeg tilbake neste år? Kaaanskje, hvis det blir finere vær  Edit: Og forresten: Takk til alle folk med lave skuldre i pulje 5, hyggelig når det sakte nok til at man kan diskutere dekkvalg og generelt prate sykkel på turen 
Redigert av LarsThomas; 28/08/2016 10:18.
|
|
|
[Re: Abraxane]
28/08/2016 11:58
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Tok en del bilder i år også fra Sjøsæterfjellet og Hitfjell. Takk for flotte bilder, og ikke minst takk for at du hadde klær og tålmodighet til å vente på en treiging som ikke begynte på Hitfjell før de beste var i mål  Blir garantert bestilling av bilder.
With light parts come great responsibility
|
|
|
28/08/2016 12:49
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ah konge. Jeg er med, med svart ku og det hele.
|
|
|
28/08/2016 12:54
|
DyreM
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Da kommer min rapport-debut etter min 4. Ultrabirken på rad. Årets doning: Canyon lux skodd med bontrager 29-1 team tubeless. Var spent på dekka da de var et nylig nødkjøp, men det fungerte veldig greit. Tror mye ville fungert bra i år. Teknisk: Stort sett gikk det greit. Venstreholken løsnet, noe som tok litt tid å venne seg til. I tillegg løsnet setet underveis så jeg måtte av sykkelen på vei opp til Hitfjell og stramme. Var nok verre han karen som tidligere i rittet sto i lyngen og leita etter setet sitt. Håper han fant det  Kroppen: Gikk litt trått i år, men klokken inn til 5.40 og noe. Måtte fokusere for å holde fremdriften i gang allerede fra halvveis omtrent. Men jeg var ikke alene om det virket det som:) Var godt å kunne sykle i lag med andre når det begynte å knipe! Stemningen: Som tidligere helt upåklagelig, både blant syklister og folk langs løypa. Stort sett bare glade ansikt (eller kanskje heller øyne) å se. Fikk den gode varme Ultrafølelsen der. Stilte opp ganske langt bak i startfeltet i pulje 1, noe som tidligere har vært behagelig fra Rena. I år ble det annerledes: Rett i makspuls, mest pga et veldig nervøst startfelt med mye surr og rør og kåling. Her var det bare å telle til ti, følge køen og være litt våken når det etter hvert sprakk opp. Men ai hvor frustrerende å trille med hånda på bremsene i første stiparti. Traseen: Jeg leser at mange er veldig godt fornøyd med traseen i år. Personlig har jeg litt blanda følelser: Det ble jo _ganske mange gruspartier_ der det åpenbart var lurt å ligge i grupper. Dette gjorde min opplevelse av rittet helt annerledes enn 2013/14/15, der vi mer eller mindre gjorde oss ferdig med grusen først og så gikk løs på et mer sammenhengende langt og saftig terrengparti. I år var det av og på - og jeg mistet etter hvert all oversikt over mange gruspartier som gjensto og hvor lange de skulle være. Avslutningen med 3 mil grus var heller ikke noe høydepunkt for min del. Men de stipartiene vi fikk var artige, å ja! Og den endeløse single-kloppen var jo et artig innslag. Mitt høydepunkt var definitivt partiet fra Moksjølia, over Hitfjell og helt til vi kom inn til Fredagsbirken. Passelig teknisk, mest flyt og bittelitt iblanda knot. Fantastisk å høre syklisten foran, Jørgen, jodle av glede nedover fra en av toppene i det partiet! (eller var det jeg som jodlet? I tåka var vi vel begge to i hvert fall) * Jeg må si meg enig med olechr og de andre som gjerne vil ha mer sammenhengende stisykling. Det er nettopp dette som har definert Ultra’n for meg tidligere. Vi trenger ikke 5 km med grus for å hive innpå en gel, gjør vi vel?
|
|
|
28/08/2016 14:13
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Takk for fantastiske bilder nok en gang! Var rimelig heftig å møte deg i tåkeheimen når hodet mitt mente at vi hadde syklet oss til Island. Fikk faktisk en boost da, var ganske ensom og begynte å lure på om jeg var på rett spor. Bestilling kommer!
|
|
|
[Re: erling]
28/08/2016 14:23
|
la1hka
Helt klart
|
Helt klart
Kort rapport fra en mosjonist på stisykkel: Havnet fort sammen med la1hka. Vi hadde veldig lik fart både på sti og grus. Tok igjen noen og noen tok igjen oss. Med oss begge gikk det nok litt tregt på grusen og god fart på sti. Takk for hyggelig selskap  Så begynte elendigheten med to punkteringer. Igjen var det Control dekket som svikta. Ja det var deg det var... Gikk noen runder med meg selv i ettertid men klart liksom ikke helt å spikre det. Skjønte at noe skjedde siden du plutselig var borte. Trodde du kjørte forbi meg igjen når jeg sto i lyngen ved Snultra og byttet girøre og mekket girarm. Kom i mål på 7.06.50 så da var vi like i nærheten hverandre til mål. Takk for følget.
Eirik Nøkleby "Velg dine kriger med omhu."
|
|
|
28/08/2016 15:15
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Da var Ultrabirken 2016 gjennomført. Det er min sjuende fullførte UB og jeg begynner etter hvert å komme i en liten og eksklusiv gruppe. Hvor liten og hvor eksklusiv vi er må vi visst vente litt for å finne ut av. Resultatlistene er enda mindre funksjonelle i dag enn i går. Etter å ha løst logistikkoppgavene på en OK måte hadde jeg 10 minutter fra frokostbordet til start. Jeg kjente på transporten og oppvarmingen at jeg ikke hadde særlig gode bein.På start er det alltid hyggelig å møte såpass mange kjente og utveksle gjensidige lykkeønskninger med. Opplegget rundt start gikk greit, bortsett fra for en sinna mann i pulje tre som gikk i bakken etter 40 sekunder. Det så ut som om det gikk greit for ham. Åpningen på rask grus satte fort en strekk i feltet og det var en del grupper som gikk av gårde. med sure bein var det ingen særlig plan å sette syre på seg selv før det var gått 20 minutter. Men starter vi på Pellestpva igjen vil jeg prøve å være litt mer offensiv. Jeg merket allerede i første terrengpartiet at det å prioritere kjørestyrke på grus og i lett terreng i sommer ikke nødvendigvis gir uttelling i Ultraland på samme måte som i Skiptvedtrittet og Grenserittet. Kort og ærlig oppsummert. Jeg kjørte som en krøkke i terrenget og var irritert på meg selv helt frem til klatringen opp til Hitfjell der jeg startet å få følelsen av at jeg hadde noe på en terrengsykkel å gjøre. Så unnskyld til alle raske og smidige som lå bak meg i terrenget og stønna underveis. Lyspunktene var grusen, og det er det vel ikke pent å si her inne. På hver grusparti plukket jeg inn igjen de plassene jeg ga fra meg i terrenget. På Hita hadde kone og barn dekket opp kakebord sammen med matstasjonen, og en dobbel sjokoladekake sammen med en Vørterøl gjorde meg optimistisk for avslutningen, særlig siden det var grus mye av veien Det ble solokjøring i motvind og tåke, og det tok faktisk lang tid på veien opp mot Elgåsen før jeg forstod hvor jeg var hen. Den nye nedkjøringen fra Sjusjøen var fartsfylt ganske morsom, men skummel med 25 meter sikt og dobbelt så høy fart som fredagsbirkerne. Håer det ikke skjedde noen ulykker der på lørdagen. Jeg plukket fortsatt UB ryttere på de siste strekkene inn mot mål og mente jeg kjørte fort, men ser at jeg var etter persen fra 2013 på alle segmenter. Sykkelen var igjen Ritchey P29er med Lefty satt opp med 11-46 og 34 foran. Det gir meg muligheten til å tråkk opp til rundt 55 km/t og holder i maassevis. Dekkene var Specialized Fast Trak 2,2 med S-works foran og Control bak. Det sveiva litt mye i all den våte oppkjørte jorda der bak hvor jeg var. Jeg satt og tenkte på at om jeg visste at alt terreng hadde vært våt jord ville jeg tatt Maxxis Beaver. Men på Hitfjell ble det OK med de dekkene igjen. Og på grusen går de kjempebra. Ellers var det ingen sykkelproblemer. Ull, klubbtrøye, vest ermer og nikkers holdt fint på klesfronten siden tempen ikke var under 12 grader. Men jeg hadde ikke likt å punge, bli skada eller gå tom på Hitfjell. Det kunne blitt seriøst ubehagelig og kanskje farlig. Ellers var dette ingen OK dag for brillebrukere. Så alt i alt gikk dette som fortjent. Og jeg havna midt i klassen i M50 på en tid på 7:25:18 med 00:05.08 stillestående. Og her er slitet: https://www.strava.com/activities/690313112/overviewLarsB
Redigert av larsb; 28/08/2016 15:26.
|
|
|
28/08/2016 19:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
time latitude longitude altitude (m) speed (km/h) distance (km)
2016-08-26 15:05:14 61.122630816 10.493854014 577.2 11.6 116.137 2016-08-26 15:05:15 61.122651184 10.493818810 576.4 12.2 116.140 2016-08-26 15:05:16 61.122672223 10.493772961 576.0 13.1 116.143 2016-08-26 15:05:17 61.122694435 10.493713534 576.0 16.2 116.147 2016-08-26 15:05:18 61.122716563 10.493641365 576.0 17.7 116.152 2016-08-26 15:05:19 61.122740535 10.493562324 576.0 19.4 116.157 2016-08-26 15:05:20 61.122767106 10.493470542 576.0 20.6 116.163 2016-08-26 15:05:21 61.122790910 10.493370881 575.6 22.1 116.169 2016-08-26 15:05:22 61.122813206 10.493271220 575.2 21.3 116.175 2016-08-26 15:05:23 61.122837765 10.493172146 574.8 22.1 116.181 2016-08-26 15:05:24 61.122862911 10.493069468 574.2 22.4 116.187 2016-08-26 15:05:25 61.122886548 10.492963353 573.8 23.6 116.193 2016-08-26 15:05:26 61.122914208 10.492851790 573.8 25.2 116.200 2016-08-26 15:05:27 61.122945724 10.492738551 573.8 26.1 116.207 2016-08-26 15:05:28 61.122976067 10.492622294 573.8 24.2 116.214 2016-08-26 15:05:29 61.123001631 10.492516682 573.4 23.1 116.220 2016-08-26 15:05:30 61.123026274 10.492410483 573.0 23.2 116.227 2016-08-26 15:05:31 61.123050414 10.492309900 572.6 22.1 116.233 2016-08-26 15:05:32 61.123075476 10.492210323 572.0 22.2 116.239 2016-08-26 15:05:33 61.123100370 10.492111919 571.6 21.5 116.245 2016-08-26 15:05:34 61.123120654 10.492015863 571.6 19.9 116.250 2016-08-26 15:05:35 61.123140436 10.491924165 571.2 19.5 116.256 2016-08-26 15:05:36 61.123161474 10.491832383 570.8 19.0 116.261 2016-08-26 15:05:37 61.123180250 10.491741775 570.4 19.1 116.267 2016-08-26 15:05:38 61.123197768 10.491657117 570.0 17.7 116.272
Toppfart ned ballettbakken?
Redigert av Tange; 28/08/2016 19:27. Rediger grunn: Var enda verre......
|
|
|
28/08/2016 19:42
|
egbl
Ringrev
|
Ringrev
Var det noen som kjørte med SRAM Eagle 1x12 på UB i år? Erfaringer? Som for eksempel om det ble "knaging" i 1 gir? Problem med girskift med gjørme i giret? Kjedebrudd?
|
|
|
[Re: egbl]
28/08/2016 19:45
|
olechr
More than words
|
More than words
Var det noen som kjørte med SRAM Eagle 1x12 på UB i år? Erfaringer? Som for eksempel om det ble "knaging" i 1 gir? Problem med girskift med gjørme i giret? Kjedebrudd? Jeg kjørte Eagle. Kjørte bare 60 km, men på den tiden null problem. Fungerte helt topp.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
28/08/2016 21:51
|
AdIoS
Entusiast
|
Entusiast
Ultrabirken for min del ble en svært blandet opplevelse. Ingen gode bein fra start, men var ikke så gira på å sykle i kø i første stiparti. Kjørte dermed litt hardt i starten men fikk likevel ikke skikkelig flyt da det gikk tregt allerede midt i første pulje på stien. Resten av rittet fortonet seg som så at jeg som regel dro ifra gruppa jeg syklet med i flytpartiene på stien samt utforkjøringene, for så å bli hentet og frakjørt hver gang vi var på grusen. Lite trøkk i beina i dag med andre ord. Utrolig nok løsnet det litt siste 30-45min av rittet, men for lite og for seint.
Syklet med 34/11-45 og hadde nok gir å velge i. 120mm Cube Stereo med Nobbi Nic foran (21psi) og Rocket Ron bak (23psi) med 73kg. Supert grep hele tiden. Korte bein og lang vindtrøye under klubbdrakta over var mer enn varmt nok.
Super løype selv med fredagens regnvær, og hadde nok vært helt rått på tørt føre. Synes riktlignok litt synd på de som kom gjennom en del av stipartiene som nummer 500 med tanke på hvor gjørmete det var noen steder allerede tidlig.
Kom i mål på rett under 6 timer på en langt fra topp dag. Bør vel være fornøyd med det
|
|
|
[Re: egbl]
28/08/2016 22:08
|
hje
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Var det noen som kjørte med SRAM Eagle 1x12 på UB i år? Erfaringer? Som for eksempel om det ble "knaging" i 1 gir? Problem med girskift med gjørme i giret? Kjedebrudd? Jeg kjørte med eagle. Den gruppa gjør et drev foran perfekt. Fungerte 100% hele turen. Vasket sykkelen og kjørte på samme utveksling lørdag. 34t og 10-50kassett. Anbefales
Specialized
|
|
|
[Re: hje]
29/08/2016 07:17
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Gratulerer til alle! Været ble som bestilt - om det er noen trøst så var det like jævlig for alle ikke-syklende som også var ute i fjellet  Haha. Pga kapasitetsproblemer så måtte dessverre årets cola og kake-oase dessverre utgå. Håper det kan tilgis. Det ville jo uansett bare vært colavann og flytende kaker i det været, så kansje like greit! Noen bilder ser jeg er slengt ut her: Noen UB-bilder på Facebook. Jeg har flere. Om eller når jeg får tid så dukker de brått og plutselig opp! I 2017 ryktes det om sol og enda kulere trase... 
Del stien, skru av Strava
|
|
|
29/08/2016 08:11
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
En liten oppsummering: Rittfulldemper (Epic) fungerte bra i årets løype. Savnet ikke mere demping eller senkepinne noen steder. Ardent Race/Ikon (rett over 20psi) fungerte stort sett bra i pulje 2. Litt spinning i gjørma og savnet Beaver (som nevnt tidligere) noen steder, men det hadde nok ikke lønt seg i sum med såpass mye grus. For de som startet i pulje 5 blir nok regnestykket et annet. 32X10/42 utveksling passet fint. Savnet ikke lettere gir, men bakgiret ville ikke ned på minste tannhjulet ned fra Sjusjøen pga. all gjørma og det var litt begrensende. Mange fine stier, som fungerte bra på vått føre også. Med såpass mye grus underveis, burde jeg nok ha åpnet litt hardere for å få flere sterke å kjøre sammen med. Mye dritt i øynene underveis som ble litt hemmende. Går til innkjøp av en liten forskjem. Logistikken var mye enklere enn tidligere år, og matstasjonene var som alltid veldig bra. Stor takk til han som stod og delte ut Cola ved siste matstasjon før vi kom inn på fredagsbirkløypa.
|
|
|
|
|