Første landeveissykkel (Giant propel advanced 1)
|
27/10/2015 13:18
|
tve062
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Fikk et godt tilbud på denne til 15.000 kr. Er dette et greit kjøp? Er litt bekymret for at den kanskje er litt aggressiv for en som aldri har hatt landeveissykkel før. Er ikke ute etter å sykle ritt i høy fart så trenger egentlig ikke aero-ramme. Kommer til å bli brukt til lange treningsturer (3 timer) med en del bakker. Grunnen til at jeg vurderer denne er at prisen virker god i forhold til andre sykler jeg har klart å finne som kanskje ville vært et mer naturlig valg.
|
|
|
Re: Første landeveissykkel (Giant propel advanced 1)
[Re: tve062]
07/11/2015 00:46
|
tve062
OP
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
07/11/2015 09:48
|
EveSteve
Entusiast
|
Entusiast
Jeg vil råde deg til å gå for en ikke-aero sykkel for den bruken du beskriver. Får du en tilsvarende deal på f.eks en TCR Advanced mener jeg det er et mye bedre kjøp! Mye bedre kjørefølelse og bedre geometri.
|
|
|
[Re: EveSteve]
09/11/2015 02:03
|
tve062
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Får ikke samme svar på TCR, så denne blir ca 3.000 kr dyrere selv om det i utgangspunktet er en billigere sykkel (Veil. 25.000 vs 30.000). Vet derfor ikke om det er verdt å betale 3k ekstra for TCR.
|
|
|
09/11/2015 06:25
|
Trillebår
Ivrig
|
Ivrig
har selv denne her og den er skremmende god, står ikke tilbake for merida reacto(aero modellen til merida) og den strekker seg nesten helt opp til merida scultura evo team i stivhet, men bare nesten da sculturan var pinne stiv og en kilo+ lettere  men etter salg av de merida syklene kom suget etter landeveissykkel igjen og verona så fristende ut, kjøpte den og vips følte meg hjemme på den med en gang  om du har mulighet så sving innom bikeshop og ta en prøve tur på en slik doning http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Landeveissykler/Gavia/Gavia-Verona-Landeveissykkel-15-Sort-R%C3%B8d-Str-MGMODENAM55-p0000068782
|
|
|
09/11/2015 07:18
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Har ingen erfaring med Propel, men er svært fornøyd med TCR. Vet ikke hvor i landet du bor eller hvilken størrelse du trenger, men på G-Sport i Storgata i Oslo står en TCR Advanced 1 (2015) i M og skinner til under 15K. Antar at den kan sendes. Er forresten lik Propel LTD i fargevalget (Og som svar på spørsmål over: Jeg ville ikke lakkert om rammen til en sykkel i denne klassen. Utfallet er usikkert og verditapet kan være stort.)
|
|
|
[Re: EveSteve]
09/11/2015 08:31
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg vil råde deg til å gå for en ikke-aero sykkel for den bruken du beskriver. Får du en tilsvarende deal på f.eks en TCR Advanced mener jeg det er et mye bedre kjøp! Mye bedre kjørefølelse og bedre geometri. Kanskje kjørefølelsen er bedre, men geometrien er vel ikke bedre? (LURESPØRSMÅL)
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Sepeda]
09/11/2015 14:07
|
tve062
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hvor mye koster TCR adv 1 i Storgata? Optimalt skulle jeg vel hatt en M/L (183 cm) Nettsidene deres stemmer ofte dårlig med hva de har i butikk. Hva er ulempen med aeroramme kontra TCR? Raskere sliten og vondt i ryggen av mer agressiv sittestilling?
|
|
|
09/11/2015 14:08
|
tve062
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Bor langt fra Oslo så vanskelig å stikke innom Storgata og bikeshop.
|
|
|
09/11/2015 14:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvor mye koster TCR adv 1 i Storgata? Optimalt skulle jeg vel hatt en M/L (183 cm) Nettsidene deres stemmer ofte dårlig med hva de har i butikk. Hva er ulempen med aeroramme kontra TCR? Raskere sliten og vondt i ryggen av mer agressiv sittestilling? Psst! Geometrien er ganske lik 
|
|
|
09/11/2015 14:43
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Ta gjerne å sjekk hva maks dekkstørrelse som det er plass til i ramma. Har testet 23, 25 og 27mm dekk på min sykkel og det er stor forskjell på komforten det blir
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: sveinaa]
09/11/2015 23:59
|
tve062
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har lest flere steder som sveinaa skriver at geometrien til TCR og Propel skal være ganske lik, men hva er da forskjellen? I geometritabellen til Giant er alle målene like bortsett fra "Standover height" som er 81,3 på propel og 78,7 på TCR. Head angle, seat angle, top tube, reach, head tube, stack, chain stay og wheel base er eksakt likt.
Merker jeg virkelig noen forskjell på disse 2,5 cm'erne i standover height eller er det andre ting en amatør vil merke forskjell på?
|
|
|
[Re: hrukin]
10/11/2015 00:00
|
tve062
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Skal visstnok være plass til enkelte 25mm dekk (Kommer med 23 mm), men har ikke tenkt å investere i ekstra dekk med det første.
|
|
|
10/11/2015 07:31
|
Trillebår
Ivrig
|
Ivrig
Hva er ulempen med aeroramme kontra TCR? Raskere sliten og vondt i ryggen av mer agressiv sittestilling? "ulempen" med aeroramme er jo att det er en tyngre ramme og da gjerne litt mindre respons kontra en litt stivere og lettere "ikke aeroramme" men ulepmen kan man jo gjøre til en fordel da man får mer uttav en økt oppover med aeroramma mtp litt tyngre:p men fartsopprettholdeses faktoren i selve aero prinsippet er jo verdt litt det også jeg hadde nok valgt en ikke aero ramme så lett som mulig, men det kan ha noe med att jeg bor i vestfold og att der er meget oppover her 
|
|
|
10/11/2015 09:46
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hvor mye koster TCR adv 1 i Storgata? TCR Adv 1 koster 14.999 eller 14.499 på G-Sport i Storgata - husker ikke i farten. Du kan høre med dem - se kontaktdata her. Jeg ville også hørt med Bull Ski & Kajakk og Giant Store Drammen. Har gjort meget gode høstkjøp på Giant-sykler begge steder. Optimalt skulle jeg vel hatt en M/L (183 cm) Ifølge Giants veiledende guide, ja. Men i tillegg til kroppslengde og benlengde teller også lengde på overkropp/rygg. Det beste er å prøve med faglig veiledning. Selv har jeg lange ben og kort overkropp og velger derfor gjerne modell med kortere overrør. Er 180 cm og har TCR i M. Hadde en TCX i M/L og endte opp med å selge den p.g.a. for langt overrør. Skal visstnok være plass til enkelte 25mm dekk (Kommer med 23 mm), men har ikke tenkt å investere i ekstra dekk med det første. Så snart du blir bitt av basillen, vil du innse at dekk er den beste og rimeligste investeringen du kan gjøre. - Dekk er ferskvare og bør uansett byttes hver sesong, spesielt om du faktisk sykler en del. - Om du bruker sykkelen hele året, vil det være en fordel å ha både sommerdekk og litt mer hardføre dekk for vår/høst, f.eks. Conti 4-Season. - Det er stor forskjell på de forskjellige dekkbreddene. 23mm og 28mm er gjerne ytterpunktene i dag og gir en ganske så forskjellig opplevelse. Selv bruker jeg Schwalbe 1 28mm på min TCR. Silkemykt, raskt og behagelig. Vender ikke tilbake til 23mm. På TCR vil for øvrig Conti 4-Season 28mm få plass mens det bredere Conti 4000S II ikke får plass i 28mm, men fungerer utmerket i 25mm. (For de teknisk interesserte - det nevnte gjelder på Dura Ace-felg). Hva er ulempen med aeroramme kontra TCR? Raskere sliten og vondt i ryggen av mer agressiv sittestilling? Det er ikke snakk om klare ulemper, men mindre forskjeller som for aktive syklister kan gi utslag og utgjøre godt eller mindre godt resultat i ritt. For din del vil trolig begge sykler fungere utmerket, gitt en god tilpasning. Noen av forskjellene kan man lese ut av hvordan proffteamet Team Giant Shimano bruker de to syklene, se Pro bikes: Giant-Shimano's TCR Advanced SL & Propel . Her heter det om TCR: This is the bike that the team’s climbers and all-rounders usually go for.Og om Propel: Most teams now allow riders to choose between an ultra-light road bike and an aero road bike depending on the course and the tactics. Marcel Kittel and the rest of Team Giant-Shimano’s sprinters will rely on the Propel Advanced SL for finishing line speed and fast stages.Her vil du også kunne lese om de forskjellige profilene på Giants landeveissykler: Choosing your Giant road bike Finnes mange tråder på forskjellige fora som diskuterer de to modellene. Begge modeller får som regel gode tilbakemeldinger. Se f.eks. Giant TCR advanced 1 or Propel Advanced 3? Jeg har selv TCR og kan ikke annet enn å anbefale den som en topp all-round fartsmaskin  men i ditt sted bør du primært følge hjertet. Det har mye å si at man liker sykkelen, også estetisk. Så lenge den er i riktig størrelse og er godt tilpasset, vil du uansett vil du få en topp sykkel!
|
|
|
11/11/2015 00:15
|
tve062
OP
Fersking
|
OP
Fersking
http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&products_id=6737Kan få denne til 6000 kr. Er det et bedre kjøp for en nybegynner? Merker jeg virkelig forskjellen til propel'en til 15.0000 eller er det 9k vel spart? Hvis de skal selges siden er det vel minst verditap på den billige og enklere å omsette hvis man finner ut at den gamle hybriden egentlig duger godt nok 
|
|
|
11/11/2015 08:17
|
gare
More than words
|
More than words
http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&products_id=6737Kan få denne til 6000 kr. Er det et bedre kjøp for en nybegynner? Merker jeg virkelig forskjellen til propel'en til 15.0000 eller er det 9k vel spart? Hvis de skal selges siden er det vel minst verditap på den billige og enklere å omsette hvis man finner ut at den gamle hybriden egentlig duger godt nok Hva legger du i bedre? Jeg tipper at Propelèn er lettere og at du da vil kunne merke det om du løfter på begge syklene, men med mindre jobben din er å vinne ritt og det dermed er viktig å komme frem 0,2 sekunder raskere enn du ellers ville gjort er ikke vekt et særlig viktig argument(i min verden). Verditapet om du skal selge er åpenbart en viktig faktor i denne saken, kjøper du Fujien bør du lett kunne selge den for 3-.4 lapper ett år senere eller så, Propelen vil du antagelig ikke få omsatt før du er nede i 6-7(eller kanskje 8 på en god dag), dette betyr en avskriving på 2-3 lapper vs. 8-9 lapper ... Jeg har vanskelig for å se for meg at Fujien er så drit at du sitter og gråter på den, Gianten er formodentlig "bedre" i den forstand at den er lettere, mer aero og kanskje den er stivere og mer responsiv også, hvor mye forskjell det er kan man egentlig ikke si uten å ha testet dem mot hverandre. Jeg tipper Fujien er mer enn god nok og er også temmelig sikker på at det er mange både kontinental-lag og pro-kontinental-lag som kjører fort og godt på tilsvarende sykkel som Fujien nedover i Europa.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
11/11/2015 08:49
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg tipper Fujien er mer enn god nok... +1 Som en første landeveissykkel og oppgradering fra hybrid vil Fuji'n fungere utmerket, forutsatt riktig størrelse og tilpasning. Ser at Fuji Roubaix har gjort det bra i tester, se f.eks. Fuji Roubaix 1.3:American racer with Japanese roots og Fuji Roubaix 1.1. Verdt å merke seg at dette ikke er en komfortracer som navnet kan tilsi, men en landeveis/rittsykkel med forholdsvis aggressiv geometri. I denne prisklassen kan du også gjøre meget gode kjøp av landeveissykler fra de norske husmerkene som Diamant og Nakamura (G-Sport, Intersport), White (XXL) og Gavia (Bikeshop). Men ja - en erfaren rytter vil utvilsomt merke betydelig forskjell mellom Fuji'n på den ene siden og Giant'ene på den andre siden. Og en Propel til veil. nærmere kr. 30.000 er nok betydelig mer verdt på bruktmarkedet enn hva gare antyder - den rimeligste på Finn ligger på kr. 12.000  Men til ditt bruk kan Fuji'n være en like god løsning. Du vil for øvrig oppdage at det er et vell av klasser av landeveissykler hva gjelder geometri og utstyrspakker, noe som lett kan være forvirrende for en nybegynner. Tror du gjør smartest i å velge en rimelig sykkel, bli kjent med den, se om landeveissykling er noe for deg og ta det derfra. Selv gikk jeg fra hybrid til rimelig cyclocross (bukkestyre, men plass til bredere dekk med mønster eller pigger) og hadde stor glede av den som allround-sykkel før jeg gikk over til landeveissykkel.
|
|
|
11/11/2015 09:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Du vil trives godt med Fuji sykkelen. Kr 6000 for en sykkel med 11 girs 105 utstyr mener jeg er et godt kjøp. Synes egentlig det blir litt feil når man sammenligner sykler fra to forskjellige verdener. Er det egentlig så stor forskjell i vekt på de to syklene? Propel advance 2 veier feks 8,5 kg: ( http://www.cyclingweekly.co.uk/reviews/road-bikes/giant-propel-advanced-29) .
|
|
|
[Re: Sepeda]
11/11/2015 10:21
|
gare
More than words
|
More than words
[Og en Propel til veil. nærmere kr. 30.000 er nok betydelig mer verdt på bruktmarkedet enn hva gare antyder - den rimeligste på Finn ligger på kr. 12.000  Men til ditt bruk kan Fuji'n være en like god løsning. Ahhh, jeg tok av en eller annen grunn utgangspunkt i en tenkt Giant til 15 lapper da jeg synset i vei  En Propel(eller annen racer til 30)kan man nok få 12 lapper for ja, evt. 10  Men det bare understreker poenget mitt ennå kraftigere angående nedskriving/tap kontra de pengene man går inn med ved kjøp!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
11/11/2015 14:24
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
En Propel(eller annen racer til 30)kan man nok få 12 lapper for ja, evt. 10  .... Men det bare understreker poenget mitt ennå kraftigere angående nedskriving/tap kontra de pengene man går inn med ved kjøp! Bare for å kverulere litt  : Du har rett i at en kostbar sykkel mister mer av sin verdi på bruktmarkedet målt i kroner enn en rimelig modell, men ikke nødvendigvis målt i prosent. Dermed kan man gjøre en meget god handel ved å kjøpe en ettertraktet, kostbar modell til høstpris med f.eks. 40% avslag, bruke den en sesong eller to og deretter selge den på våren til f.eks. 50% av veiledende. Da får man en-to sesonger på en topp sykkel til en pris av 10% av veiledende. Om trådstarter skulle ende opp med å kjøpe en Propel til halv pris av veiledende vil han kunne selge den igjen uten særlig tap, med mindre UCI i mellomtiden skulle tillate skivebremser i landeveisritt, noe som potensielt kan føre til prisras på bruktmarkedet  Men Fuji'n vil som sagt sikkert fungere utmerket for trådstarter - til den prisen er den et meget godt kjøp.
|
|
|
|
|