Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pike Dual Position konstant i laveste posisjon

Pike Dual Position konstant i laveste posisjon #2025569 25/10/2015 16:45
torsteinvh Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har en sykkel som jeg planlegger skal fungere både til grov sti med 150/160mm vandring og til ritt med 120/130mm vandring. Byttet mellom sti og ritt gjøres ved å bytte bakdemper og kjøre en Pike DPA i hhv 160mm og 130mm posisjon.

Det jeg lurer på er om Pike'n kan ta skade av å bli kjørt i 130mm posisjon over lengre tid? Har søkt en del på interwbben, og det er mye synsing om at dette ikke er bra, men lite fakta om hvorfor det eventuelt skulle være skadelig.

Noen som har gjort det samme og har noen erfaringer og dele?

Hilsen Torstein

With light parts come great responsibility
Re: Pike Dual Position konstant i laveste posisjon [Re: torsteinvh] #2025727 26/10/2015 08:20
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har en Pike DPA 150/120 i 29. Jeg lurte på akkurat det samme som deg før jeg kjøpte den, men fant aldri noen konstruksjonsmessige grunner til at at det skulle være skadelig å kjøre den hovedsakelig med kort vandring. Det er bare luftsiden som kortes ned, og det er ikke noen endringer i lufttrykk eller progresjon. Jeg har hørt om brukere på MTBR som har kontaktet Rock Shox sin kundeservice og fått høre det motsatte men uten noen nærmere årsak, så da tar jeg det med en klype salt.

Jeg bruker den 90 % av tiden med kort vandring, men etter to år og både full service og flere oljeservicer, har jeg ikke sett noen skader eller merket noe negativt på ytelsen. Jeg merker ingen forskjell i dempingen på de to posisjonene, og gaffelen er fin og følsom, også i forhold til Solo Air-utgaven (selv om jeg har liten erfaring med Solo Air).

Jeg er kjempefornøyd, og vet også om andre som har samme erfaring som meg. Står på en Ibis Ripley med 120 mm vandring bak. Bruker den mest når det skal kjøres hardt nedover, men den føles ikke gal bortover med lang vandring heller (jeg glememr å bytte tilbake noen ganger fordi jeg ikke legger merke til det).

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Pike Dual Position konstant i laveste posisjon [Re: simenf] #2026111 27/10/2015 11:12
torsteinvh Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for svar!

Jeg har heller ikke klart å se noen god, teknisk grunn til at dette skulle være skadelig, så da kjører jeg videre glad og fornøyd og ignorerer de på mtbr som blindt stoler på hva RockShox sier ICON_WINK

With light parts come great responsibility

Moderator  support