Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Best middels stor TV

Best middels stor TV #2025441 24/10/2015 17:57
femte_gir Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg ser etter ny TV, ca. 42-43", men klarer ikke å finne fram i jungel av forskjellige teknologier. Jeg ønsker mest TV med en fantastisk bra skjerm. Har fått med meg at den skal ha høy frekvens, men er skuffet over det jeg har sett så langt. Det er utrolig på hvor mange 100Hz TVer bildet hakker selv med slow motion test-opptak som noen butikker har begynt med. Og hva skjer med farger og kontrast, hvorfor er bildet så blørete?

Må nok innrømme at jeg har vært i kun 4-5 butikker så langt, men har allerede følelse på at TVer var bedre for noen år siden tilbake. Tar jeg feil når jeg tror at en litt mindre skjerm (derfor spørsmål om 42-43") vil vise bedre bilde?

Re: Best middels stor TV [Re: femte_gir] #2025508 25/10/2015 08:17
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
På en måte har du nok rett mtp. om at tv'ene kanskje var bedre for noen år siden. Norske kroner er blitt mye mindre verdt, nå får man middelmådige modeller til det som man fikk topp modellene for tidligere. Eller så får du en mindre modell til prisen som du tidligere fikk; før 55 nå 48 tommer. Men kanskje er dagens budsjettmidler like bra som gårsdagens toppmodeller?

Går du for Samsung eller Panasonic tar du liten risk.

Re: Best middels stor TV [Re: femte_gir] #2025511 25/10/2015 09:00
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: femte_gir
Jeg ser etter ny TV, ca. 42-43", men klarer ikke å finne fram i jungel av forskjellige teknologier. Jeg ønsker mest TV med en fantastisk bra skjerm. Har fått med meg at den skal ha høy frekvens, men er skuffet over det jeg har sett så langt. Det er utrolig på hvor mange 100Hz TVer bildet hakker selv med slow motion test-opptak som noen butikker har begynt med. Og hva skjer med farger og kontrast, hvorfor er bildet så blørete?

Må nok innrømme at jeg har vært i kun 4-5 butikker så langt, men har allerede følelse på at TVer var bedre for noen år siden tilbake. Tar jeg feil når jeg tror at en litt mindre skjerm (derfor spørsmål om 42-43") vil vise bedre bilde?

Gode signaler og høy båndbredde kreves for gode bilder, og en stor skjerm avslører raskt hvis signalene inn ikke holder mål.

Selv gikk jeg fra 32" LCD og analog kanalpakke til 55" Sony 4K i april, og skaffet digital dekoder så raskt som det teknisk lot seg gjøre - stor forskjell.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Best middels stor TV [Re: Marøder] #2025577 25/10/2015 17:46
KlabbOgBabb Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Marøder
På en måte har du nok rett mtp. om at tv'ene kanskje var bedre for noen år siden. Norske kroner er blitt mye mindre verdt, nå får man middelmådige modeller til det som man fikk topp modellene for tidligere. Eller så får du en mindre modell til prisen som du tidligere fikk; før 55 nå 48 tommer. Men kanskje er dagens budsjettmidler like bra som gårsdagens toppmodeller?

Kjøpte en Panasonic i fjor, den fikk elkjøp tilbake neste dag. Bildet hang ikke med på f.eks ballspill, ble en strek bak ballen og blurrete bilde når det gikk unna.

Dro hjem med en Samsung neste dag, knallfornøyd! Selv om selgeren mente det var en dårligere tv fordi smartfunksjonen var noe svakere(noe som har blitt brukt 1 gang...)

Treig oppover, feig nedover.
Re: Best middels stor TV [Re: femte_gir] #2031044 10/11/2015 23:23
femte_gir Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Har vært i enda flere butikker, også Hi-Fi klubben, og synes Samsung sin 7005-serie har foreløpig best bildekvalitet. Jeg likte den bedre enn noen TV-er som koster det dobbelte.

http://www.lefdal.com/product/tv-lyd-og-...v-ue48ju7005xxe

Bildepanelfrekvens på 200Hz tror jeg gjør susen, men hva skal jeg med 4K-skjerm når det så lite utvalg med 4K signaler!

Re: Best middels stor TV [Re: femte_gir] #2031066 11/11/2015 07:20
gare Offline
More than words
More than words

Bildepanelfrekvens på 200Hz tror jeg gjør susen, men hva skal jeg med 4K-skjerm når det så lite utvalg med 4K signaler!

Det kan jo hende det blir bedre utvalg, men foreløpig er det litt som 3D, kommer du opp på et visst nivå er det der selv om du ikke føler noe behov for det.

(jeg har ennå ikke testet ut 3D-funksjonen på min TV, litt til mine barns indignasjon og irritasjon, men det blir ikke aktuelt å kjøpe 2 3d-briller til for at det ikke skal bli krangling og styr. Jeg tror forresten at 3D på TV kommer til å forsvinne rolig og stille)

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Best middels stor TV [Re: KlabbOgBabb] #2031072 11/11/2015 07:33
Haakonseng Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: KlabbOgBabb

Kjøpte en Panasonic i fjor, den fikk elkjøp tilbake neste dag. Bildet hang ikke med på f.eks ballspill, ble en strek bak ballen og blurrete bilde når det gikk unna.

Dro hjem med en Samsung neste dag, knallfornøyd! Selv om selgeren mente det var en dårligere tv fordi smartfunksjonen var noe svakere(noe som har blitt brukt 1 gang...)

Styr unna Panasonic.
En enkel grunn til at elkjøp selger de, kun på bakgrunn av bedre fortjeneste, de blir fortalt hvilken de skal si er den beste tv'en.

Jeg ville valgt Sony, eks 8505. Eller den 55" Samsung tv'en som ligger til halv pris på elkjøp nå.

H

Re: Best middels stor TV [Re: Haakonseng] #2031101 11/11/2015 08:29
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Haakonseng

Styr unna Panasonic.
En enkel grunn til at elkjøp selger de, kun på bakgrunn av bedre fortjeneste, de blir fortalt hvilken de skal si er den beste tv'en.

Jeg ville valgt Sony, eks 8505. Eller den 55" Samsung tv'en som ligger til halv pris på elkjøp nå.

H

Det er vel andre enn Elkjøp som selger Panasonic? Den nye 7 serien til Panasonic får glimrende anmeldelse: Test.

Holder fast på Panasonic og Samsung. Har 2 Samsung TV'er (forrige 8505) og en Sony (805). Samsungen er meget bra, bytter kanaler raskt, godt bilde etter justering, ok lyd og bra smart tv. Sonyen bytter kanaler tregt, har langt dårligere smart tv funksjonalitet (treg og ustrukturert), elendig lyd. Ok bilde da.

Kommer definitivt til å vurdere Panasonic ved neste kjøp.

Re: Best middels stor TV [Re: femte_gir] #2031113 11/11/2015 08:49
T
tech8 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Er det så mange som bytter kanal rett på tv'en da, bortsett fra de som bruker RiksTV med CAM rett i TV'n? De fleste i dag har vel en ekstern dekoder boks fra Get, Canal Digital eller liknende, og da er det jo denne boksen som avgjør hvor tregt det er å skifte kanal.

Jeg ville prioritert bildekvalitet foran alt annet (dvs. går det an å få justert inn naturlige farger, fungerer panoreringer uten hakking, er sortnivå godt nok i forhold til lysforholdene i rommet, fungerer signalbehandlingen godt for materiale i dårlig/varierende kvalitet).

Re: Best middels stor TV [Re: tech8] #2031216 11/11/2015 11:57
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: tech8
Er det så mange som bytter kanal rett på tv'en da, bortsett fra de som bruker RiksTV med CAM rett i TV'n? De fleste i dag har vel en ekstern dekoder boks fra Get, Canal Digital eller liknende, og da er det jo denne boksen som avgjør hvor tregt det er å skifte kanal.

Jeg ville prioritert bildekvalitet foran alt annet (dvs. går det an å få justert inn naturlige farger, fungerer panoreringer uten hakking, er sortnivå godt nok i forhold til lysforholdene i rommet, fungerer signalbehandlingen godt for materiale i dårlig/varierende kvalitet).

For meg:
Lydkvalitet på tv er ikke relevant.
Smart-tv er ikke relevant.
kanalbytte-hastighet er ikke relevant.

Antall innganger er litt viktig.
Bildekvalitet er viktig, både farger og "hastighet" :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Best middels stor TV [Re: Marøder] #2031222 11/11/2015 12:07
S
Sondrelized Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: Haakonseng

Styr unna Panasonic.

H

Det er vel andre enn Elkjøp som selger Panasonic? Den nye 7 serien til Panasonic får glimrende anmeldelse: Test.

Holder fast på Panasonic og Samsung. Har 2 Samsung TV'er (forrige 8505) og en Sony (805). Samsungen er meget bra, bytter kanaler raskt, godt bilde etter justering, ok lyd og bra smart tv. Sonyen bytter kanaler tregt, har langt dårligere smart tv funksjonalitet (treg og ustrukturert), elendig lyd. Ok bilde da.

Kommer definitivt til å vurdere Panasonic ved neste kjøp.

+1

Panasonic er en seriøs tv-produsent!

-Sondrelized-
---------------------
Krokskogen CK
Re: Best middels stor TV [Re: Sondrelized] #2031306 11/11/2015 15:09
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Har ennå ikke sett en LCD-TV som slår min snart seks over syv år gamle Panasonic plasma når det gjelder bildekvalitet, med mest vekt på naturlige farger. Dessverre er plasma en utdøende rase (er tross alt tykk og varm), men OLED blir vel rimeligere etter hvert.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Best middels stor TV [Re: femte_gir] #2031624 12/11/2015 11:00
H
Hincapie Offline
Avhengig
Avhengig
H
Hvis hovedkriteriet er best mulig/mest naturlig bilde, holder jeg også en knapp på Panasonic. Kvalitet til fornuftig pris!

Re: Best middels stor TV [Re: gare] #2034404 21/11/2015 12:59
femte_gir Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: gare

Det kan jo hende det blir bedre utvalg, men foreløpig er det litt som 3D, kommer du opp på et visst nivå er det der selv om du ikke føler noe behov for det.

(jeg har ennå ikke testet ut 3D-funksjonen på min TV, litt til mine barns indignasjon og irritasjon, men det blir ikke aktuelt å kjøpe 2 3d-briller til for at det ikke skal bli krangling og styr. Jeg tror forresten at 3D på TV kommer til å forsvinne rolig og stille)

Har lest i avisen at barn har blitt skjeløyd av 3D-kino, men det har du sikkert også lest.

Bruker samme innlegg til å svare til andre:

- 55" blir for stort, jeg trenger ikke mer enn 46". Ellers blir det som å sitte på første rad på en tennismatch, eller som å lese Wikipedia i fullscreen-modus på en 4K PC-skjerm...

- Har sjekket Panasonic TX-55CX700 (takk for link Marøder). Den er veldig bra, men dessverre for stor. Jeg er ikke så imponert med farge på 47"-lillebroren TX-47AS750E http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/TX47AS750E/panasonic-47-3d-smart-led-tv-tx-47as750e men skal sjekke den igjen.

- Samsung og Sony i 8-tallsseriene er sikkert fantastiske TV-er men de finnes ikke i medium størrelser.

Re: Best middels stor TV [Re: femte_gir] #2034410 21/11/2015 13:41
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Husk at på de andre tvene er ofte fargene jazzet opp for å se bra ut i butikken. Panasonic en er mer nøytral og kan se litt blass ut sammenlignet med de andre

Re: Best middels stor TV [Re: femte_gir] #2047153 08/01/2016 15:20
femte_gir Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
En liten oppdatering i tråden...

Jeg gikk for en 43" Grundig som jeg tilfeldigvis fant på lokalt tilbud (4500kr) hos Expert i Fana.

Jeg er kjempe fornøyd med bildet. Noen vil kanskje rynke på nesen fordi panelfrekvensen er 50Hz, men tyskerne har visst laget et veldig bra produkt. Noen små hakking ved kamerapanning forekommer sjeldent, men jeg tror det har med opptakskvalitet å gjøre. Det som jeg liker spesielt med denne TV-en er at man kan se på film uten soap opera effect, en bivirkning som jeg har merket på flere 100Hz TV-er.

Mange takk for alle innspill.

Moderator  support