Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Canyon Strive / Scott Genius ?

Canyon Strive / Scott Genius ? #2024928 22/10/2015 19:21
E
Erling82 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Sykler i dag på en HT med 100mm (tror egentlig den er nærmere 90mm), Diamant Apex T27.5. Er ganske sikker på at den skal byttes ut i løpet av vinteren/våren og prøve å finne ut hvilken sykkel som passer best for meg (evt ha den som sykkel nr 2).

Sykler for øyeblkket i Sørmarka (Stavanger), men satser på å få syklet litt andre steder etterhvert. Blant annet så flyttet min samboer til Trondheim i sommer, så det blir kanskje til at jeg tar med sykkelen opp der hvis jeg skal bli der i litt lengre perioder (noen med erfaring å ha sykkel med på fly forresten?).

Er veldig usikker på hva jeg skal gå for ettersom jeg kun har syklet på sti siden i sommer, har liten erfaring og har ikke testet andre sykler enn den jeg har i dag. Sykler foreløpig primært på sti og det blir vel mer teknisk sykling på grov sti der det går forholdsvis sakte både opp og ned, men ønsker å få mer flyt (spesielt nedover) etterhvert. Jeg liker ideen med at en kan endre egenskapene til sykkelen med remote og har derfor sett en del på Scott Genius m/twin-lock og Canyon Strive m/shapeshifter. De er jo egentlig to helt forskjellige måter å endre sykkelen på, men det er kun de jeg har kommet over som har denne muligheten. I tillegg til å ha forskjellig løsning på endringen bak så har vel ikke Shapeshifter full-lockout og endrer heller ikke egenskapene til fremdemperen, om jeg har forstått det rett.

Tanken er at jeg kan få litt i både pose og sekk, jeg kan få en grovere sykkel som jeg vet fungere bra nedover når jeg ønsker å få bruk for de egenskapene, samtidig som jeg har en sykkel med mindre vandring når jeg skal sykle oppover. Ser egentlig ikke for meg at jeg trenger en sykkel med 160-170mm vandring, men vil tro det er veldig behagelig (og gøy! ICON_SMILE ) når det først er bratt og humpete. Hvis jeg skal ha en "normal" FS så blir det mest sannsynlig noe rundt 140-150mm, ettersom jeg er redd jeg vil tape alt for mye på klatringen om jeg går for noe grovere.

- Er det noen som har erfaring med begge, eller en av disse syklene?
- Er denne løsningen god og brukes mye av dere som har den, eller forblir sykkelen stort sett i samme modus alltid?
- Finnes det andre alternativer i forhold til å endre oppsettet på sykkelen via remote?

Forhåpentligvis dukker det opp et godt tilbud og da er det greit å vite hva jeg vil ha og ikke bare handle på impuls pga prisen.

Cube Stereo HPC 160 Race 27.5
Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Erling82] #2024944 22/10/2015 19:53
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
Budsjett? Dersom du har d ville jeg tatt med spectral i vurderingen, nærmere genius enn strive (dersom vi ikke snakker lt, long travel da)

Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: noblefart] #2024950 22/10/2015 20:09
E
Erling82 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Usikker på budsjett foreløpig, det er vel også litt avhengig av om jeg handler nytt eller brukt. Mest sannsynlig brukt og ønsker vel i hovedsak å bruke minst mulig... om mulig 10-15k men har vel innsett at en må opp i 15-20k for å finne noe brukt fra de siste årene. Om jeg handler nytt (evt nyere brukt) så blir det nok uansett maks rundt 30k og jeg ønsker vel egentlig ikke å bruke så mye penger på sykkel heller. Men jeg har innsett at jeg kommer til å bruke en del timer på sykkelen fremover og det kan muligens veie opp for å legge litt mer penger på bordet.

Spectral kan nok vurderes ja, men den har ikke Shapeshifter. Om jeg finner ut at dette med remote endring av geometri/vandring ikke er nødvendig så går jeg nok for noe med rundt 140-150mm.

Genius LT kan vel kanskje vurderes ettersom den har twin-lock funksjon, men jeg tror også at en Genius med 150mm holder mer enn nok til mitt bruk. Men det ser ut til at det finnes flere LT enn vanlig Genius på bruktmarkedet.

Redigert av Erling82; 22/10/2015 21:06.

Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Erling82] #2024952 22/10/2015 20:18
E
Erling82 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E

Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Erling82] #2024980 22/10/2015 21:27
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
Strive er en flott sykkel, men utfra trådstarters budsjett og behov er spectral mer aktuelt spør du meg. Sjekk prislister, så er genius ute av interessante sykler for ts. Du må mer ned på spekk og opp i vekt på strive for å komme ned på ts sitt budsjett vs spectral.

Redigert av noblefart; 22/10/2015 21:29.

Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: noblefart] #2024986 22/10/2015 22:12
E
Erling82 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
I første omgang er eg ikke ute etter hva som passer best i forhold til pris ettersom det ser ut til at det kan være mulig å komme over gode tilbud eller handle brukt.
Har feks. sett nye sykler på tilbud:
Scott Genius 730 2015 nedsatt fra 32 til 22k
Scott Genius 710LT 2015 nedsatt fra 49 til 33,5k

Jeg skriver at de er ønskelig å betale minst mulig, men samtidig vil jeg heller legge litt mer i det for å få den rette sykkelen.

Det jeg lurer på er hvordan shapeshifter/twin-lock systemet er. Fungere et bra og er det som å ha to-i-en sykkel? For eg er det nok ikke vits å handle en sykkel med feks 160-170mm vandring om den ikke fungerer bra også i XC/climb-mode.

Jeg har lest og sett reviews, men det er alltids greit å høre det fra andre som kjører i tilsvarende terreng, ikke er profesjonelle syklister eller skal promotere et merke for produsent. Jeg har eller ikke funnet en sammenligning mellom disse to forskjellige systemene, så hadde håpt på at noen hadde testet begge eller i det miste fått tilbakemelding fra de som bruker en av de.

Jeg leste akkurat en test av FriFlyt og fant ut at Connondale Jekyll også har fjernstyrt justering av bakdemperen:
http://www.friflyt.no/Sykkel/TEST-Hvilken-endurosykkel-boer-du-velge

Redigert av Erling82; 22/10/2015 22:23.

Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Erling82] #2024987 22/10/2015 22:35
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Hekter meg på tipset om Spectral lenger oppe her, der har du en veldig allsidig og leken stisykkel som også er dønn solid nedover. Kjøp i såfall EX-varianten, som har litt mer vandring foran.
Har kjørt dette selv siden i våres, og blir bare mer og mer glad i den sykkelen.

Strive skal også være konge sykler, men da er du mer over på målretta nedoverkjøring. Har ikke testet Shapeshifter, men der har du en sykkel med mer vandring, hvor dette er hensiktsmessig til transportetappene.

Twinlock'en til Scott trenger du ikke på annet enn Scott sine sykler, og etter å ha hatt en selv, er jeg bare glad for å slippe kaoset med hendler og kabler.

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: chili] #2025114 23/10/2015 10:34
E
Erling82 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Tviler ikke på at Spectral er en veldig fin sykkel, men det er bare det at om jeg går for en "normal" FS så er det mye annet å velge i av FS med 140mm.... og da må jeg evt ta stilling til andre alternativer, med mindre jeg bare skal være på jakt etter en brukt Spectral (evt handle ny).
Er det 27.5 m/ 140mm eller 29 m/130mm du har ?

Håper derfor på tilbakemelding ang Strive, men den blir kanskje for grov selv med Shapeshifter muligheten. En sykkel som fungerer til alt er kanskje ikke mulig, men jeg håpte den kunne være akkurat det.

Bortsett fra at du ikke likte en rotete cockpit, hvordan fungerte twin-lock i praksis? Tenker da på forskjellene på decend-climb-lock. Likte du ikke sykkelen og ble det til at du kun syklet i decend modus?

Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Erling82] #2025126 23/10/2015 10:54
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Mine innspill her:
- Strive har mer spennende geometri
- Strive har et oppheng som i seg selv er noe bedre enn Scott (Horst-link (Strive) kontra linkaktivert svingarm (Scott))
- Strive har generisk bakdemper (mindre kål ved service)
- Strive gir mer for pengene
- Justerbar geometri gir deg nok ikke 2 sykler i ett, men to modi for turen. Ofte opp og ned, der ned-modus vil være brukt til det meste.
- I kategorien 160-170mm, så er det mye mer enn Strive og Genius som gjelder.

Hva med en kortvandret stirakett av type Transition Scout, Yeti SB5c, Banshee Phantom, Transition Smuggler, Intense Spider 275, Yeti SB4.5c eller lignende? Disse syklene har geometri "over sin vandringsklasse" som gir gode egenskaper nedover og snert i tråkket. Alle har relativt lange gafler, men kortere vandring bak. Kommer til å kjøre min Scout med 150-gaffel, og den har 125mm bak, som gir kontroll, samtidig som beina må finne seg i å jobbe med de største slagene.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Erling82] #2025154 23/10/2015 11:51
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Stiller meg bak det flere andre påpeker, dette er to temmelig forskjellige sykler.
Genius er en forholdsvis effektiv tråkkemaskin. Strive er rå nedover og shapeshifter gjør den god å tråkke til å være så nedoverrettet.
Både lockouten til Genius og Shapeshifteren til Strive fungerer utmerket i praksis og brukes hyppig.

Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Erling82] #2025202 23/10/2015 14:34
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Du nevnte Cannondale Jekyll men sjekk også ut Cannondale Trigger som har det samme systemet som Jekyll mtp justering av vandring. Trigger er litt mindre grov enn Jekyll og er Cannondales "stisykkel". Kjenner flere som har den og er superfornøyd. Mens andre hater merket pga proprietære løsninger...

Terrengsykkel hadde en test av Strive og Jekyll ifjor høst mener jeg å huske der de ble testet opp mot hverandre. Husker ikke nummeret men mener at konklusjonen ble at begge var meget habile sykler hvor Strive trakk det lengste strået i utforkjøringene mens Jekyll var litt mer allsidig.

Prøvde selv Strive tidligere i år. Synes den var mer enn habil nok i dh modus og klatret vel så bra som min egen sykkel. Fikk ikke prøvd den i xc modus men eieren fortalte at det er en merkbar forskjell. Om han bruker den noe særlig i xc vet jeg ikke. Tror ikke jeg ville ha gjort det mtp hvor god jeg opplevde den i tekniske klatringer i dh mode.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Erling82] #2025223 23/10/2015 16:16
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Vet ikke hvordan det er med strive men Spectral låser ikke 100% bak. Det er noe å ta med I vurderinga. Det ødela en del syns jeg så jeg gikk bort ifra canyon.

2015 Saracen Ariel 152 27.5"
2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Erling82] #2025245 23/10/2015 18:00
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Hvorfor i all verden vil du låse 100% bak på en stisykkel?

Finnes det stisykler som kan låses 100% bak?

Redigert av erijon; 23/10/2015 18:01.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Erling82] #2025247 23/10/2015 18:03
E
Erling82 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
ai ai.... utfallet ble ikke som jeg hadde planlagt, dette resulterte jo bare i enda flere alternativer rotfl

Hvis jeg skulle hatt en sykkel til kun stisykling hadde kanskje valget vært enklere, men jeg ønsker å handle en sykkel som jeg har mulighet til å bruke både oppover og nedover. Så da tenkte jeg at noe i Enduro sjangeren burde passe. Ut i fra hva erijon skriver og andre tester jeg har lest (blant annet den på http://www.friflyt.no/Sykkel/TEST-Hvilken-endurosykkel-boer-du-velge ) så kan jeg ikke forstå annet enn at denne sykkelen fungere bra også oppover. Men ja, det er godt mulig den er for grov til mitt bruk (hvertfall foreløpig). Har ingen planer om å ha mange sykler, og da må en vel inngå kompromisser.

Josruu: det er vel kansje ikke så veldig mange som har full lock-out? Men jeg trodde en kunne justere en del (ikke via remote, en direkte på demperen), slik at demperen ble mer/mindre soft. Så selv om en har stor vandring, så har en mulighet til å justere den såpass stiv ved klatring at den ikke oppfører seg som en gyngehest? eller er det kun ved å pumpe mer luft i demperen som evt kan gjøre dette? Har som sagt kun erfaring med HT, så vet jo ikke hvordan en FS vil oppføre seg, men jeg ser for meg at en god FS ikke er som en gyngehest oppover.

Heller kanskje litt mot å slå i fra meg Genius for øyeblikket. Og om valget sto mellom Genius og Strive i dag, så tror jeg at jeg hadde landet på en Strive.
Håper fortsatt på tilbakemelding fra noen som faktisk sykler med Strive til daglig, og hva de bruker den til.

Her er et utdrag i fra testen:
(Litt rart at de testet Genius og ikke LT, men regner med den hadde scoret høyere på nedoveregenskaper)

Quote:
Den perfekte enduro-sykkel er ikke enkel å lage.

Ideelt sett bør den klatre som en lett og aggressiv rittsykkel, samtidig som den takler grove utforkjøringer omtrent som en rendyrket utforsykkel. Å få til dette, er nærmest en umulig oppgave, men det er mulig å bevege seg litt inn i begge verdener, og dermed oppnå et fullt brukbart, og morsomt, kompromiss! Når du skal kjøpe deg sykkel, bør du tenke nøye gjennom hva du skal bruke sykkelen til. Foretrekker du lett terreng og grusveier, er nok ikke noen av syklene i testen det beste valget for deg. Da er det mer hensiktsmessig med mindre dempervandring og ikke fullt så nedover-orientert geometri. Oppsøker du brattere terreng, og ønsker å holde farta høy ned gjennom steinura, er syklene vi har testet gode valg. Syklene vi har testet har ulike spissegenskaper, det kan du se i poenggivningen. Tenk gjennom hvilke egenskaper som er viktigst for deg.

Den sykkelen som har høyest snittscore, er vår testvinner. Men hvis du vanligvis sykler i typisk markaterreng med mindre utforkjøringer, er kanskje Scott Genius 720 et bedre valg?

Quote:
TESTVINNEREN: INNOVATØREN
Tyske Canyon er blant produsentene som virkelig pusher utviklingen både når det kommer til pris og teknologi. Grunnen til at Canyon kan selge sykler med bra utstyr i forhold til prisen, er at de kun selger direkte fra egen nettside. Om du skal handle fra Canyon, husk å legge til norsk moms og frakt på prisen som er oppgitt. Vi har testet toppmodellen i Strive-serien, den er topp utstyrt hele veien med den nye Fox 36-gaffelen med 170 millimeter vandring, XTR-gir og –bremser og karbonramme. Sykkelen skiller seg ut med Canyons egenutviklede ShapeShifter-patent; med en bryter på styret, kan du endre vinklene på sykkelen. Om du skal sykle nedover, kan du ved å trykke på bryteren, få slakkere vinkler i sykkelen, uten at det går ut over demperinnstillingene, noe som gjør at du kommer mer bakpå og har en bedre angrepsvinkel på sykkelen når det er bratt. Trykk på bryteren igjen, og den spretter opp i stisyklings-modus.

Da får du brattere vinkler som gjør det bedre å tråkke og håndtere sykkelen i både flatt terreng og oppover. Systemet fungerer utmerket og gjør sykkelen mye mer allsidig enn sykler som Trek Slash og Cannondale Jekyll, som trives best når det går nedover. Strive er god å tråkke oppover, takket være forholdsvis lav vekt og en sittestilling som gjør at du får bra trøkk i pedalene, men det er i utforkjøringene sykkelen virkelig leverer varene. Fox-gaffelen er solid, og gir mer vandring enn de andre syklene i testen, og med forutsigbare egenskaper er det fristende å ta rennafart selv når størrelsen på steinene øker.

KONKLUSJON:

Canyon Strive er sykkelen for deg som er villig til å bruke litt ekstra penger for å få den mest moderne teknologien og utstyret. ShapeShifter gjør den allsidig uten å inngå kompromisser. Om du synes det er mye å bruke over 40 laken på sykkel, så finnes Strive også i flere rimeligere versjoner.

Ut i fra det jeg leser så er det kun Strive 9.0 som leveres med 170mm demper. Resten av strive syklene leveres med 160mm, eller tar jeg feil ?

Må vel innrømme at jeg er litt betatt av Strive ICON_WINK Men ettersom det finnes få på bruktmarkedet ønsker jeg en skikkelig tilbakemelding fra noen som har sykkelen og hva deres erfaringer er, før jeg evt bestemmer meg for å handle eller ikke. Godt mulig det blir tilbake til tenkeboksen, er veldig mange alternativer.... og derfor veldig vanskelig å velge.

Redigert av Erling82; 23/10/2015 18:09.

Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Erling82] #2025257 23/10/2015 18:29
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Ikke lett å velge seg ny sykkel erling82, jeg var i akkurat samme situasjon som deg for ca 1 år siden, jf denne tråden:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1828744&page=2

Om du gidder å lese igjennom hele, virret jeg veldig mye frem og tilbake. Og endte tilslutt opp på en Stupjumper som jeg har oppgradert til en EVO. Spectralen ble avbestilt da den ble utsatt 4 ganger. Og dommen etter 1 sesong på den er at jeg er kjempefornøyd. Den brukes til absolutt alt, dvs transport til og fra jobb på grus/asfalt, stisykling i marka og enduroritt. Den er dermed akkurat den sykkelen jeg var ute etter da jeg skulle kjøpe ny sykkel ifjor. Rå nedover, rask bortover og klatrer vanvittig bra.

Poenget mitt er at jeg er sikker på at du blir fornøyd, uansett hvilken sykkel du ender opp med. Dette fordi du kommer fra en hardtail. Du kommer til å ha en tilvenningsperiode grunnet demperen bak, høyere vekt og slakkere geometri og du kommer til å ha en bratt læringskurve med en haug av aha opplevelser. Alle syklene i terrengsykkels test er habile både opp, bort og ned. Det samme gjelder testen som ble foretatt av stisykler. Så gå for den du/magefølelsen liker best.

Redigert av erijon; 23/10/2015 18:33.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: erijon] #2025263 23/10/2015 19:04
E
Erling82 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Har lest igjennom innlegget ditt ICON_SMILE
Jeg får tenke litt til og kanskje bestemme meg for hvor mye av lommeboka som skal brukes på sykkel.... Synd det ikke er så mye å velge i på bruktmarkedet når det gjelder Canyon.

Det eneste jeg er redd for er at klatringen skal bli veldig tungt og føles som å sykle på en gyngehest. Men som du sier så er gode demperene ikke sånn og det
Så enormt mye høyere vekt tror jeg ikke det blir. Min sykkel er 11.7kg (på papiret, antar at dette er uten pedaler) og i tillegg med grovere hjul så tipper jeg den er rundt 12.5kg, noe som ikke er veldig langt i fra de letteste enduro syklene.

Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Erling82] #2025273 23/10/2015 19:41
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Jeg mener ikke at den skal låse 100% men forskjellen mellom stengt og trail feks var så liten at det ikke var vits å låse. Mye krefter gikk bort intråkking I oppoverbakker. Har en Saracen Ariel nå og der er det stor forskjell på låst og ikke. Mye bedre I klatring da man slipper den gynginga.

Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Erling82] #2025275 23/10/2015 19:54
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Det ligger en Saracen Ariel på bruken nå. Den er verdt å sjekke ut. Mener nå jeg ihvertfall jeg gikk fra Spectral til en slik og ser meg ikke tilbake I det hele tatt!

Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Josruu] #2025279 23/10/2015 20:19
E
Erling82 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Quote:
Vet ikke hvordan det er med strive men Spectral låser ikke 100% bak. Det er noe å ta med I vurderinga. Det ødela en del syns jeg så jeg gikk bort ifra canyon.

Du valgte den bort fordi den ikke låser helt (100%)?

Sitat: Josruu
Jeg mener ikke at den skal låse 100% men forskjellen mellom stengt og trail feks var så liten at det ikke var vits å låse. Mye krefter gikk bort intråkking I oppoverbakker. Har en Saracen Ariel nå og der er det stor forskjell på låst og ikke. Mye bedre I klatring da man slipper den gynginga.

Datt litt av her, men antar at du mener at den ikke låser og at den heller ikke blir særlig stiv på climb setting kontra trail... altså den er veldig myk uansett ?

Ut i fra det jeg har lest så er det noen dempere som kun har reboundjusterin på bakdemperen, så den vil da sikkert oppleves som myk uansett... bare at den ikke er like kjapp til å slå tilbake (korriger meg gjerne her, for jeg er ikke helt sikker)
Ut i fra det jeg forstår så har Strive både mindre vandring og mindre sag i XC modus, så jeg antar at den er vesentlig stivere i tillegg til at den har mindre vandring totalt.

Nå har jeg prøvd å lese meg opp på så mye forskjellige merker og sykler at jeg klarer ikke å begynne på enda et nytt merke.... ihvertfall ikke enda. Men takk for tips.

Det blir ikke handling sånn helt umiddelbart... og skulle jeg finne på å bestille fra Canyon så har jeg uansett ikke ny sykkel før til jul eller over nyttår... så om det hadde dukket opp noe brukt hadde det vært kjekkere (og billigere ICON_SMILE )

Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Erling82] #2025291 23/10/2015 20:59
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vet du egentlig at du trenger noe så grovt?

Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: larsdx] #2025294 23/10/2015 21:21
E
Erling82 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Sitat: larsdx
Vet du egentlig at du trenger noe så grovt?

Nei, det er vel kanskje Shapeshifter'en som gjør sykkelen ekstra spennende. At den endrer geometri, får mindre vandring og nesten halverer sag får meg til å tro at denne sykkelen har veldig gode klatreegenskaper (nedoveregenskapene antar jeg er MER en gode nok). Hadde jeg kunne velge så hadde den hatt remote på fremdemperen også, men det er kanskje mulig å endre egenskapene på demperen selv om det ikke er remote ?

Som sagt så er jeg veldig fersk og har lite peiling. Syntes bare at løsningen virket veldig spennende, og hadde håpt på at sykkelen kunne gi meg en veldig god plattform for de neste årene fremover.

Redigert av Erling82; 23/10/2015 21:23.

Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Erling82] #2025304 24/10/2015 06:41
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Den ble byttet ut pga flere ting samt at jeg fikk en veldig god pris på Ariel. Uansett justering og lufttrykk så var bakdemper så myk I låst at det var null stress å sykle sti slik. Merket ikke om den sto låst eller I trail. Sånn sett er det kjempeforskjell på den bakdemperen jeg har nå.

Pratet med cyklon om det og han sa de hadde hatt utallige telefoner om dette på canyon sykler. Dette var slik canyon hadde satte opp sa han. De kunne økende nitrogen trykket for å Gjøre den stivere men det ville påvirke den ellers også. Men ibterrenget fungerte den bra. Byttet også litt pga jeg ønsket meg noe grovere.

Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Erling82] #2025305 24/10/2015 06:45
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Den ble byttet ut pga flere ting samt at jeg fikk en veldig god pris på Ariel. Uansett justering og lufttrykk så var bakdemper så myk I låst at det var null stress å sykle sti slik. Merket ikke om den sto låst eller I trail. Sånn sett er det kjempeforskjell på den bakdemperen jeg har nå.

Pratet med cyklon om det og han sa de hadde hatt utallige telefoner om dette på canyon sykler. Dette var slik canyon hadde satte opp sa han. De kunne økende nitrogen trykket for å Gjøre den stivere men det ville påvirke den ellers også. Men ibterrenget fungerte den bra. Byttet også litt pga jeg ønsket meg noe grovere.

Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Erling82] #2025330 24/10/2015 09:53
M
Madsern Offline
Medlem
Medlem
M
Jeg har kjørt Canyon Strive 8.0 race denne sesongen. Jeg sykler med denne i Bergen, og er godt fornøyd med geometri og deler. Om geografien her hadde vært mindre opp/ned, hadde jeg som andre nevner her valgt en Spectral. Jeg sykler forøvrig mye sammen med en kamerat som kjører Spectral i EX versjonen, uten at det gjør ham noe tregere.

Ingen 160mm sykler av dette kaliber blir en racer i oppoverbakker, men shapeshifter og god seterørs vinkel gjør denne til en komfortabel klatrer. Rock Shock bakdemperen kan jeg låse, men det bruker jeg aldri.

Om jeg skal komme med et råd så vil jeg heller anbefale at du velger en sykkel med "litt for lite" vandring, enn en med "alt for mye", det er tross alt mer morro med noe lekent.

Hej
Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Erling82] #2025334 24/10/2015 10:02
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Bruker strive til daglig og synes denne klatrer bra . Greit med xc modus på lange klatringer og raskere terreng men klatrer ofte bratte (kortere)stigninger i dh modus. Synes demperene (pike/ debonair)gir bra støtte i mellomregister og at mye vandring er bedre når klatringen er rufsete. Bedre grep over røtter etc.
Xc modus er stivere og kjennes mer kontant ut når stien er enkel.
Xc modus er ikke noe å sykle nedover med imo pga stivere og følelsen av raskere rebound.
Rører ikke compression på bakdemper.
Kunne sikkert justert bakdemper slik at compression var mer på ved dh modus og mindre på ved xc modus men da må man evt ned og fikle med hendelen.
Synes ihvertfall jeg har gjort et lurt valg av sykkel, men det gjør nok alle her.
Jeg er i øvre grensen av large race og sitter derfor med relativt lang rygg godt frempå sykkelen. det bidrar sannsynligvis også litt til at sykkelen er god å klatre med -for meg.

Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Erling82] #2025349 24/10/2015 10:45
S
Streber Offline
Fersking
Fersking
S
Jeg sykler samme sted som deg erling82. Med en Strive CF 8.0 Race geometri. Funker bra, men det blir ikke en stiracer, til det blir vinkler, dempere og dekk for grovt. Vekta hjelper først og fremst når du er i lufta (mer flickabel kan en si). Modus skifte er meget enkelt og kan reguleres, så jeg skifter modus ofte. Kvaliteten på Canyon er udiskutabel. Det er jeg ikke i tvil om.

Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Erling82] #2025367 24/10/2015 11:47
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Hvor bor du Erling82? Får du lånt deg et par fulldempere i området for å teste litt forskjellig før du bestemmer deg? Helt sikkert en sykkelklubb i nærheten av deg hvor stisykling har pri nå for tiden nå som rittsesongen er over. Jeg ville kontaktet de og spurt om å få være med på tur.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Madsern] #2025436 24/10/2015 17:38
E
Erling82 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Sitat: Madsern
Jeg har kjørt Canyon Strive 8.0 race denne sesongen. Jeg sykler med denne i Bergen, og er godt fornøyd med geometri og deler. Om geografien her hadde vært mindre opp/ned, hadde jeg som andre nevner her valgt en Spectral. Jeg sykler forøvrig mye sammen med en kamerat som kjører Spectral i EX versjonen, uten at det gjør ham noe tregere.

Ingen 160mm sykler av dette kaliber blir en racer i oppoverbakker, men shapeshifter og god seterørs vinkel gjør denne til en komfortabel klatrer. Rock Shock bakdemperen kan jeg låse, men det bruker jeg aldri.

Om jeg skal komme med et råd så vil jeg heller anbefale at du velger en sykkel med "litt for lite" vandring, enn en med "alt for mye", det er tross alt mer morro med noe lekent.

Om sykkelen fungerer bra opp så er vel det et godt tegn, eller mener du at det er mer å gå topptur opp og sykle ned ?

Jeg er ikke ute etter en sykkel som er en racer oppover, da hadde jeg sett meg om etter en rittsykkel.Målet er sjeldent å komme raskest mulig frem for min del, det er å ha det gøy ICON_SMILE

Mer morro med noe mer lekent sier du, vil det si at du føler at sykkelen er litt lite responsiv og leken ? Jeg trodde ikke mer vandring nødvendigvis betydde mindre leken, men at en lengre sykkel ofte kunne oppleves slik.

Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: ML1] #2025437 24/10/2015 17:41
E
Erling82 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Sitat: ML1
Bruker strive til daglig og synes denne klatrer bra . Greit med xc modus på lange klatringer og raskere terreng men klatrer ofte bratte (kortere)stigninger i dh modus. Synes demperene (pike/ debonair)gir bra støtte i mellomregister og at mye vandring er bedre når klatringen er rufsete. Bedre grep over røtter etc.
Xc modus er stivere og kjennes mer kontant ut når stien er enkel.
Xc modus er ikke noe å sykle nedover med imo pga stivere og følelsen av raskere rebound.
Rører ikke compression på bakdemper.
Kunne sikkert justert bakdemper slik at compression var mer på ved dh modus og mindre på ved xc modus men da må man evt ned og fikle med hendelen.
Synes ihvertfall jeg har gjort et lurt valg av sykkel, men det gjør nok alle her.
Jeg er i øvre grensen av large race og sitter derfor med relativt lang rygg godt frempå sykkelen. det bidrar sannsynligvis også litt til at sykkelen er god å klatre med -for meg.

Høres bra ut. Det er vel først og fremst fremdemperen som kan være et problem ved klatring i XC modus, men det høres ikke ut som du har noe problemer med den.

Er det mulig å gjøre fremdemperen stivere? Eksisterer det remote til den ?

Hvor høy er du ? Jeg er 185cm og 78kg, har antatt at jeg må ha L i både "vanlig og Race (?)

Re: Canyon Strive / Scott Genius ? [Re: Streber] #2025439 24/10/2015 17:45
E
Erling82 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Sitat: Streber
Jeg sykler samme sted som deg erling82. Med en Strive CF 8.0 Race geometri. Funker bra, men det blir ikke en stiracer, til det blir vinkler, dempere og dekk for grovt. Vekta hjelper først og fremst når du er i lufta (mer flickabel kan en si). Modus skifte er meget enkelt og kan reguleres, så jeg skifter modus ofte. Kvaliteten på Canyon er udiskutabel. Det er jeg ikke i tvil om.

Stiracer er jeg ikke ute etter, da hadde jeg nok gått for en rittsykkel.
Flickable... er ikke helt der enda ICON_WINK

Sørmarka er jo forholdvis variert, men jeg har nok ikke vært over alt eller syklet på de mest hårete løypene enda (antar jeg). Du føler ikke at den blir for grov til en type terreng som finnes der?

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support