Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gulv. Laminat som alternativ til parkett

Gulv. Laminat som alternativ til parkett #2024825 22/10/2015 13:04
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
I vår familie har vi en lei tendens til å ødelegge gulv både med skader (leketøy, møbler etc), vann og generell slitasje. Parketten ser enkelt og greit ganske ille ut. En del av skadene kommer såklart fra tidligere beboere, men jeg anser ikke vår familie som "verdige" til å ha fint nytt parkettgulv. Vi vil nok flytte ila et års tid, og noen objekter vi ser på har helt klart behov for nytt gulv. Jeg vil ikke bruke penger på finfint parkettgulv sånn helt uten videre uten å ha sjekket andre alternativer

Finnes det fine "uslitelige" laminatgulv som ikke er iskalde? Andre alternativer? Hvordan er prisbildet? Kan man legge slikt sjøl (Har vel en plass mellom 3 og 6 tommeltotter)?

- Stefan
Re: Gulv. Laminat som alternativ til parkett [Re: Stefan77] #2024835 22/10/2015 13:28
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Nå får du laminatgulv av vinyl, som er varmere å gå på, men det koster sikkert like mye som den billigste parketten.

Ja, laminat (og parkett) kan man fint legge selv.

Re: Gulv. Laminat som alternativ til parkett [Re: Stefan77] #2024838 22/10/2015 13:34
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Må det se ut som tre?

Hvis ikke vil jeg anbefale linoleum i klikkversjon. Legges på samme måte som klikk-parkett/laminat. Miljøvennlig, pent, behagelig, varmt og holdbart. Bør sjekkes ut i virkeligheten, dette er noe ganske annet enn linoluemsgulvene fra 70-tallet ;-)
Kanskje ikke det optimale til en stor stue, men ypperlig til alle andre rom.

Flere selskaper som har dette, men tror Forbo har størst utvalg:
http://www.forbo.com/flooring/no-no/produkter/konsument-produkter/marmoleum-click/bu8v65#763360

Legge klikkgulv er vel noe av de enklere man kan gjøre av oppussing, men krever litt planlegging for å få f.eks. skjøtene plassert korrekt, særlig i små rom. Alle leverandørene har sikkert guider som dette: http://konsument.tarkett.no/velg-riktig-...lv#.VijkqU1UBaQ

Også er det jo slik at det håndverkerarbeidet man kan gjøre selv relativt enkelt, er også det som koster minst å få andre til å gjøre.

Re: Gulv. Laminat som alternativ til parkett [Re: anonym22] #2024849 22/10/2015 14:01
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Med Marmoleum er det en stor fordel å unngå de lyseste fargene. Riper er uunngåelig over tid, og det er møkk nedi ripene også, og dermed synes de veldig godt. Ellers et fabelaktig alternativ.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Gulv. Laminat som alternativ til parkett [Re: Stefan77] #2024855 22/10/2015 14:24
O
olaaaaa Offline
Medlem
Medlem
O
siden du bare skal bo der i 1 år med nytt gulv så foreslår jeg at du sparkler hakkene, pusser litt og maler det i en trendy hvit/grå.

De 2-3-4 tusenlappene det koster får du garantert igjen - om du ikke tjener på det. men pengene for nytt gulv får du neppe tilbake.

Re: Gulv. Laminat som alternativ til parkett [Re: olaaaaa] #2024868 22/10/2015 15:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ja - hvis du først skal ha et plastgulv, må det være bilde av treplanker på det?

Ditt valg - men jeg er ikke spesielt begeistret for materialer som gir seg ut for å være noe annet enn de er.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Gulv. Laminat som alternativ til parkett [Re: GeirK] #2025087 23/10/2015 09:32
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg har vært litt uklar over. Jeg skal ikke bytte gulv her vi bor nå. Jeg bare redegjorde for at vi som famile åpenbart ikke er særlig velegnet til å inneha fint tregulv, basert på erfaringer fra nåværende bosted.

Gulvet må ikke være tre, eller imitert tre på noen som helst måte. Er veldig med på tanken at om man velger noe annet enn tre/parkett så er det veldig hensiktsmessig med noe annet enn tre-lookalike. Det virker som det finnes gode alternativer som tilfredsstiller de funksjonelle kravene (Enkelt å legge, tåler mye, ikke iskald), så jeg skal se nærmere på dem ICON_SMILE

- Stefan
Re: Gulv. Laminat som alternativ til parkett [Re: Stefan77] #2025128 23/10/2015 10:57
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Vi ser på nytt gulv til leiligheten i Hemsedal og hvor det idag ligger ordinære grå fliser ønsker vi noe med finere finish.
Tråkking med slalomstøvler gir ingen andre alternativer, uten å rive hele gulvet, enn fliser.

Imponert hvor mye bra som finnes. Bør vurderes som alternative dersom konstnad ikke nødvendigvis er en prioritert factor.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Gulv. Laminat som alternativ til parkett [Re: paalbn] #2025159 23/10/2015 11:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: paalbn
Vi ser på nytt gulv til leiligheten i Hemsedal og hvor det idag ligger ordinære grå fliser ønsker vi noe med finere finish.
Tråkking med slalomstøvler gir ingen andre alternativer, uten å rive hele gulvet, enn fliser.

Imponert hvor mye bra som finnes. Bør vurderes som alternative dersom konstnad ikke nødvendigvis er en prioritert factor.

Du går vel ikke stort lenger enn rett inn døra før du tar av skistøvlene? I leiligheten vår i Åre har vi flis i gangen, men har likevel lagt en matte oppå for å spare flisa. Vi må gå noen meter over en gruslagt (i allefall på våren) gårdsplass for å komme inn og da blir det alltid med litt sand under støvlene. I oppholdsrommene har vi enstavs eikeparkett.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Gulv. Laminat som alternativ til parkett [Re: GeirK] #2025164 23/10/2015 12:10
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Sitat: GeirK

Du går vel ikke stort lenger enn rett inn døra før du tar av skistøvlene? I leiligheten vår i Åre har vi flis i gangen, men har likevel lagt en matte oppå for å spare flisa. Vi må gå noen meter over en gruslagt (i allefall på våren) gårdsplass for å komme inn og da blir det alltid med litt sand under støvlene. I oppholdsrommene har vi enstavs eikeparkett.

Hadde det vært opp til de rundt meg hadde jeg kun fått lov til å bo på flis. Jeg har en lei tendens til å glemme ting inne etter at jeg har kledd på meg, og enten ha så dårlig tid eller være så lat at jeg tramper inn og henter det med sko på. Ble ganske "busted" da jeg gjorde det med piggløpesko på oljet furu. Vanskelig å skjule.

Tror ikke jeg får lov til å legge fin parkett i inngangsetasjen før jeg er så skrøpelig at jeg ikke driver med utendørs aktiviteter lenger.

Re: Gulv. Laminat som alternativ til parkett [Re: GeirK] #2025176 23/10/2015 12:57
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GeirK
Du går vel ikke stort lenger enn rett inn døra før du tar av skistøvlene?

Synes det er ganske vanskelig å ikke gå lenger en gangen, 12 åringen har ihvertfall ikke lært det. Kona like så...
Å med et litt lenger tidsperspektiv, når guttungen en gang får lappen og reiser opp med kamerater (grøss og gru) tror jeg neppe støvlene blir tatt av i gangen.

Redigert av paalbn; 23/10/2015 12:58.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)

Moderator  support