Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Voga - møbler og stæsj på nett

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2025073 23/10/2015 09:14
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Ja, det er nok sjelden, men ville bare høre hvor langt han ville strekke seg for å støtte konstruktør/designer av lampen.
Altså, jeg bare spør og lurer litt jeg. Jeg er glad i godt håndtverk, men på en stol til 70.000,- (var det nevnt tidligere i tråden?), betaler du vel ikke for selve designjobben eller produksjonsjobben? Du betaler vel strengt talt (nesten) bare for merket...

Redigert av aug11x; 23/10/2015 09:16.
Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: aug11x] #2025078 23/10/2015 09:20
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Uten at jeg vet, så tror jeg det er gjerne er en helt annen kvalitet på materialene som brukes i kopier. Og selve produksjonen er kanskje også mer kostbar. Har ikke sammenlignet så veldig mange ekte og fake designting, men på noe ser man i hvert fall at det ikke på langt nær er samme finish som på en original.

Er enig i at man skal være over snittet interessert i design om man bruker 20 i stedet for 2 tusen på en "identisk" lampe, men folk er nå over snittet interessert i så mye forskjellig. Jeg kunne fint brukt 20 på en lampe, eller 100 på en soffa, men det kunne ikke falt meg inn å bruke 1 million på en bil eller 10-15 tusen på en kaffemaskin. Og det er jo mange som gjør det.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Øyvind V] #2025101 23/10/2015 10:10
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: Øyvind V
Jeg kunne fint brukt 20 på en lampe, eller 100 på en soffa, men det kunne ikke falt meg inn å bruke 1 million på en bil eller 10-15 tusen på en kaffemaskin. Og det er jo mange som gjør det.

Jeg må bare få si at jeg synes det er vulgært å bruke så mye penger på en lampe eller sofa. Da har man virkelig mer penger enn man strengt tatt har behov for. Setter fordeling av rikdom både innad i Norge og i verden forøvrig i perspektiv...

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Øyvind V] #2025102 23/10/2015 10:15
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Uten at jeg vet, så tror jeg det er gjerne er en helt annen kvalitet på materialene som brukes i kopier. Og selve produksjonen er kanskje også mer kostbar. Har ikke sammenlignet så veldig mange ekte og fake designting, men på noe ser man i hvert fall at det ikke på langt nær er samme finish som på en original.

Det er helt sikkert.

Men hovedforskjellen i prisnivå ligger i høyere fortjeneste på de lisensierte produktene.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Rønnern] #2025107 23/10/2015 10:24
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Rønnern
Jeg kunne fint brukt 20 på en lampe, eller 100 på en soffa, men det kunne ikke falt meg inn å bruke 1 million på en bil eller 10-15 tusen på en kaffemaskin. Og det er jo mange som gjør det.

Jeg må bare få si at jeg synes det er vulgært å bruke så mye penger på en lampe eller sofa. Da har man virkelig mer penger enn man strengt tatt har behov for. Setter fordeling av rikdom både innad i Norge og i verden forøvrig i perspektiv...

De fleste i Norge har vel mer penger enn de strangt tatt trenger, og jeg synes ikke en soffa til 100.000,- kroner er det grelleste eksempelet på pengebruk. Det er ørten ting jeg synes det er _mye_ mer vulgært å bruke penger på enn varer med høy kvalitet som varer virkelig lenge.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Rønnern] #2025108 23/10/2015 10:26
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Rønnern

Jeg er enig, men han har jo allerede trukket sammenligningen med kostnader for bil. Det er ikke veldig lenge man trenger å eie en slik lampe før ekstrakostnadene med å eie en litt "finere" bil blir høyere.

http://www.smartepenger.no/bilokonomi/98-bil/373-kostnader-ved-bilhold

Det koster 150,-/dag å eie en bil til 200 000, og 264,-/dag for en til 400 000, så kan man bare tenke seg hva en til 1 mill vil koste pr dag.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2025111 23/10/2015 10:28
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Selvsagt er mye "fakes" av dårlig kvalitet, men mye er også bra. Kinarammer, Eames-stoler fra Voga, etc. Når jeg sier "kopi", så mener jeg i denne diskusjonen et identisk produkt fra en annen leverandør. Ikke en dårlig etterligning.

Man trenger ikke lete lenge for å finne "designprodukter" med slett kvalitet heller, der form går langt foran funksjon, eller "merkevarer" som er dårligere enn billigvarer. Jeg har f.eks. erfart at Jean Paul "chinos" har mye dårligere holdbarhet enn billigvarianten til 1/3 av prisen fra Dressmann.

Dette kan np gå begge veier.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Øyvind V] #2025125 23/10/2015 10:52
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
De fleste i Norge har vel mer penger enn de strangt tatt trenger, og jeg synes ikke en soffa til 100.000,- kroner er det grelleste eksempelet på pengebruk. Det er ørten ting jeg synes det er _mye_ mer vulgært å bruke penger på enn varer med høy kvalitet som varer virkelig lenge.

Får nesten gi deg rett i det at eksempelet er preget av at jeg har null interesse av interiør. Som profesjonell gjerrigknark vrir jeg meg i grava av den slags pengebruk ICON_WINK

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2025224 23/10/2015 16:16
T
Tommyv Offline
Avhengig
Avhengig
T
Som elektriker og eier av en fake voga kongle så vil jeg bare si at jeg har montert ekte vare, og min egen fake. Jeg merket ingen forskjell på hverken utførelse eller funksjon.

Poul Henningsen som designet lampa har vært dau i snart 50 år. Lampa er snart 60 år gammel. Jeg bryr meg dermed lite om at ikke firma Louis poulsen tjener grovt på meg som kunde. Ikke bryr jeg meg om status om merkevarer i det hele tatt ellers i mitt liv, jeg syns bare lampa var fin jeg.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2025243 23/10/2015 17:48
O
oysf Offline
Medlem
Medlem
O
Hvem ville syklet på en fake ramme da? Ta utgangspunkt i en Pinarello Dogma-ramme, som jeg ser sykkelsenteret.no skal ha 38 000 kr for. Hvem av dere ville syklet på en fake Dogma til 3500 kr?

Eller, om du har kjøpt deg en Dogma-ramme til 38 000, og kompisen din kommer med en "lik" til 3500, hva hadde du tenkt da?

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: oysf] #2025244 23/10/2015 17:53
T
Tommyv Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: oysf
Hvem ville syklet på en fake ramme da? Ta utgangspunkt i en Pinarello Dogma-ramme, som jeg ser sykkelsenteret.no skal ha 38 000 kr for. Hvem av dere ville syklet på en fake Dogma til 3500 kr?

Eller, om du har kjøpt deg en Dogma-ramme til 38 000, og kompisen din kommer med en "lik" til 3500, hva hadde du tenkt da?

Det blir faktisk ikke det samme. Dogma har sikkert brukt masse tid og penger på å utvikle den ramma innenfor de siste 5 årene og ramma må betale for dette. Deretter les mitt svar rett over.
Derimot blir det noe av det samme om du kun tenker merkevare.
Hadde ramma vært 60 år gammel, og betalt seg ned 1000X ganger, så hadde jeg spurt kompisen min "hvor fikk du den så billig? Jeg vil også ha. "

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2025301 24/10/2015 06:04
Dan Offline
More than words
More than words
Motstanden mot billigkopier av møbeldesignklassikere kommer bare fra folk som er mer opptatte av utvanning av deres dyre merkevarestatement enn de er av god design. devilsmile

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: aug11x] #2025496 24/10/2015 22:10
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: aug11x

Hvis du hadde veldig lyst på en fin lampe og du kunne velge følgende: En helt lik (i dette tenkte tilfelle HELT lik) lampe som orginalen, men "uorginal" fra f.eks Voga til 2.000kr eller en orginal av samme type til 20.000kr. Hadde du da valgt orginalversjonen?

Jeg var nylig i akkurat den situasjonen. Løsningen ble at jeg ikke kjøpte noen av delene. (Dog, originalen kostet mer enn 20, og det ble for drøyt å prioritere i konkurranse med andre formål som er vesentlig viktigere for meg enn designmøbler/lamper, eksempelvis flyktningekrisen.)

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Tommyv] #2025664 25/10/2015 23:28
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: Tommyv
Det blir faktisk ikke det samme. Dogma har sikkert brukt masse tid og penger på å utvikle den ramma innenfor de siste 5 årene og ramma må betale for dette. Deretter les mitt svar rett over.

Ja, og rettighetshaverne av originalvarene når det gjelder møbler har helt sikkert ikke brukt en krone på produktutvikling eller drift. For det er helt annerledes enn sykler?

Derimot blir det noe av det samme om du kun tenker merkevare.
Hadde ramma vært 60 år gammel, og betalt seg ned 1000X ganger, så hadde jeg spurt kompisen min "hvor fikk du den så billig? Jeg vil også ha. "

Forfalskning er forfalskning, enten det er møbler, klokker eller sykler. Og også om det er en uke eller 60 år gammelt design. Det er svindel av rettighetshavere, enten om det er oldebarn av, eller faktisk designer. Hvorfor ikke heller kjøpe et originalt design som er inspirert av den ekte, men som da iallfall faktisk er lovlig og ekte, og som en med god samvittighet kan ha i huset? Er ganske sikker på at mange ikke skjønner hvilke konsekvenser det kan ha i sosiale lag å bli kjent for å ha huset fullt av forfalskninger.

Ser noen her argumenterer med at det er greit med forfalskning når en allikevel ikke ville kjøpt originalen, mao. så kan jeg handle meg en Chinarello fra Aliexpress med god samvittighet hvis jeg klarer overbevise meg selv om at jeg allikevel ikke ville kjøpt en ekte Pinarello?

Dere får importere en Shuanghuan SCEO for å sette prikken over i-en:
http://www.carnewschina.com/wp-content/uploads/2012/06/shuanghuan-bmw-2.jpg?97ba00

Husk å bestille BMW-emblemer hos nærmeste BMW-forhandler i samme slengen. Tenk følelsen når en kan gli inn i en slik, og betrakte verden gjennom frontruta på en "BMW", kun avbrutt av noen blikk bort på en forfalsket Rolex/Breitling/Panerai/Omega/AP/PP rundt håndleddet som hviler over rattet. Vellykkethet!

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: grr] #2025685 26/10/2015 06:49
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: grr

Husk å bestille BMW-emblemer hos nærmeste BMW-forhandler i samme slengen. Tenk følelsen når en kan gli inn i en slik, og betrakte verden gjennom frontruta på en "BMW", kun avbrutt av noen blikk bort på en forfalsket Rolex/Breitling/Panerai/Omega/AP/PP rundt håndleddet som hviler over rattet. Vellykkethet!

Skjønner prinsippene her, men blir vel ikke helt det samme. En lampe skal bare lyse opp rommet og se fin ut, altså veldig lett å kopiere. En bil eller sykkel skal tross alt ha mye funksjon i seg og man får da hva man betaler for (som regel).
Jeg har ikke noe imot designermøbler (er vokst opp i et hjem med slike), men står fortsatt på mitt i at folk som kjøper en lampe til 20 laken nesten utelukkende gjør det for å vise at de har råd til en så dyr lampe. Og det er greit det altså, bare man slutter med "det er så flott å støtte en ikonisk designer som døde for 40 år siden".

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Tommyv] #2025728 26/10/2015 08:24
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Som elektriker og eier av en fake voga kongle så vil jeg bare si at jeg har montert ekte vare, og min egen fake. Jeg merket ingen forskjell på hverken utførelse eller funksjon.

Poul Henningsen som designet lampa har vært dau i snart 50 år. Lampa er snart 60 år gammel. Jeg bryr meg dermed lite om at ikke firma Louis poulsen tjener grovt på meg som kunde. Ikke bryr jeg meg om status om merkevarer i det hele tatt ellers i mitt liv, jeg syns bare lampa var fin jeg.

Har selv kjøpt kopi av Foscarini Caboche (men den heter ikke noe som kan knyttes til originalen, husker ikke navnet). Fikk tips av lampeinteressert kollega. Ifølge han var det ikke mulig å se forskjell på original og denne kopien når de står ved siden av hverandre. Meget fornøyd med lampa og den lever absoutt opp til forventningene. Originalen hadde jeg aldri hatt råd til, men denne kopien ga meg mulighet til å få det fint over spisebordet så jeg har ikke dårlig samvittighet.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2025731 26/10/2015 08:31
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
For meg er det ikke så farlig om man ser forskjell på original lampe og ulisensiert kopi fra Voga.
Jeg ville vært fornøyd bare formfaktor ug fasong var sånn ca lik.
Det er utseende man vil ha, ikke alt usynlig mikkmakk som gjør lampa "unik"

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2034823 23/11/2015 11:48
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Liten oppfølging ... Voga feirer 7-årsdag, og gir 87% rabatt. Råtten markedsføring.

http://www.voga.com/no/

Redigert av Brusdalen; 23/11/2015 11:48.
Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Brusdalen] #2034832 23/11/2015 12:10
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den rabatten har de hatt lenge nå og for hver gang den går ut så kommer den tilbake (ser det ut til). Jeg bestilte en lampe tidlig i November og tenkt å gi den som julegave, men tenkte ikke på at de til og med på en liten vegglampe har 12 uker leveringstid.... Blir vårgave da.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2034850 23/11/2015 12:42
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Jepp. Og jeg må si at det er disse jukserabattene som gjør meg skeptisk til å handle fra dem. Det er dønn useriøst å operere med uendelige tredagerssalg og førpriser som er fri fantasi. Jeg har ingen moralske kvaler med å handle kopimøbler, men ettersom konseptet kopimøbler er ganske omstridt, så hadde jeg foretrukket å handle fra noen som i det minste forsøker å fremstå som ærlige.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2034872 23/11/2015 13:34
T
Tommyv Offline
Avhengig
Avhengig
T
Hva med garderobemannen da? Helt latterlig den 40% rabatten dems også. Jeg handla faktisk utenom den standard 40% rabatten dems, og fikk rabatten bare fordi jeg sa jeg ville ha den. Da er det ikke rabatt, da er det de vanlige prisene.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2034873 23/11/2015 13:47
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Men hvorfor henge seg opp i rabattprosenten? Er det ikke sluttprisen man burde være opptatt av?

Samme som vi nå kommer til å se på svartfredag. Masse "gode tilbud" som viser seg å være lokkepriser da varene ofte har vært billigere på andre tidspunkt på året :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2034883 23/11/2015 14:04
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Knirkekne
Men hvorfor henge seg opp i rabattprosenten? Er det ikke sluttprisen man burde være opptatt av?

Samme som vi nå kommer til å se på svartfredag. Masse "gode tilbud" som viser seg å være lokkepriser da varene ofte har vært billigere på andre tidspunkt på året :-)

Om noen selger kopier av Mona Lisa, er da prisen på orginalen spesielt relevant? ICON_WINK

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2034889 23/11/2015 14:16
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Forsåvidt, men Voga skaper et inntrykk av at man får en hinsides rabatt hos dem ved å vise til "veiledende" pris på ekte vare. Å oppgi veil på ekte vare er villedende, all den tid det ikke er ekte vare de selger. De burde oppgi sin egen førpris, og pris med 80-90 % rabatt. Men selv det er jo betenkelig, siden de opererer med 80 % rabatt året rundt.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2034906 23/11/2015 15:08
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T

Fordi det er useriøst. Hvis to butikker selger Bugg til samme pris, men den ene påstår at førprisen er 5000,-, så får jeg rett og slett ikke lyst til å handle hos vedkommende.

Men, i dette tilfellet går det også på at kopimøbler har et ganske frynsete rykte i utgangspunktet. Skal jeg handle det, vil jeg handle fra noen jeg vet jeg kan stole på. Jeg vil handle hos noen som har et minimum av kvalitetskontroll på varene de selger. Jeg vil handle hos noen som ikke vil krangle hvis jeg vil returnere varen av en eller annen grunn (spesielt om kvaliteten ikke holder mål). Når all markedsføringen deres behandler alle potensielle kunder som lettlurte fjols, så klarer jeg ikke stole nok på butikken til at jeg ønsker å handle av dem.

I og for seg et poeng, men jeg tror ikke du vil se så mange som oppgir 87% rabatt hvis de har solgt varen til samme pris hele året. Dessuten er det stor forskjell på å kjøpe merkevarer og kopiprodukter.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2034950 23/11/2015 19:20
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
To butikker selger samme, eller tilsvarende vare. Den ene for 156 kroner til 50% rabatt, den andre for 563 kroner med 70 %rabatt.

Dere handler på den med mest rabatt eller?

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2034998 23/11/2015 23:39
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
To butikker selger samme, eller tilsvarende vare. Den ene for 156 kroner til 50% rabatt, den andre for 563 kroner med 70 %rabatt.

Dere handler på den med mest rabatt eller?

Hvordan kom du til den konklusjonen? Kan umulig være basert på de tre svarene du fikk, i hvert fall.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2035056 24/11/2015 08:37
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det ble nok skrevet i juleølrus :-D
Det jeg skulle fram til, var at uansett førpris og rabatt, så er det faktiske kroner ut av konto som bør være avgjørende.

Som forbruker bør man se forbi førpris, rabatter og salg. Det er sluttsummen som teller :-)
Alle butikker lyver på seg salg og annet fra tid til annen.
Kjøper man noe bare basert på reklame om fantastisk salg og KUPP! er man jo en ganske uopplyst forbruker.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2035131 24/11/2015 11:09
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Men produktet er jo heller ikke det samme.
Prøv og selge en design-kopi fra Vega brukt om 20 år kontra det å gjøre det samme med tilsvarende original-produkt fra Vitra, eller hvem det er som har lisensen for produksjonen.

Da fremstår fort den høye kjøpssummen som ganske OK, samt mer miljøvennlig.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2035142 24/11/2015 11:28
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
om 20 år er allting glemt.

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå