Det er definitivt den morsomste course-previewen jeg har sett noen gang. Claudio er jo på ingen måte en dårlig syklist, men det sier litt om ballene på Rampage-gutta når du ser hvordan Claudio, som vanligvis dundrer ned WC-løyper ganske greit, må snegle seg ned fjellet slik.
Men noen som vet hva som skjedde med Makken eller? Fant info angående Steenbergen, men eneste jeg har funnet om Makken er hans egen facebook-post som ikke forklarer særlig mye.
Re: Claudio's course preview av Rampage er ute!
[Re: hjohanj]
#202228215/10/201512:33
Vet ikke noe mer en facebook-posten hans. Steenbergen la ut et bilde på instagram, tror han krasja på canyon-hoppet og fikk ei nerve i klem, mista midlertidig følelsen fra nakken og ned.. Lacondeguy hadde skada høyrearmen slik jeg skjønte det fra en artikkel på pinkbike, får håpe han er klar til finalen.
Helt utrolig hvor lite forutsigbart rampage egentlig er. Været har vel skapt trøbbel omtrent siden starten, og syklister skader seg i hytt å pine. Får håpe det ikke blir noen virkelig alvorlige uhell der.
#202254316/10/201506:17
Er det noen som vet om sendingen kommer til å være tilgjengelig på redbull sine sider etter arrangementet? Har ikke muligheten til å se på i kveld, men håper å kunne sitte ned i morgen og kose meg.
mvh Nils
#202256516/10/201507:04
Sikkert mellom 0 - 5000 dollar, men i kommentaren så står det nå en gang "førstepremie"... Er enig de fleste poengene i kommentaren, satt igjen med en litt sur bismak etter å ha sett finalen.
Mulig den høye førstepremien var med på å dytte grensene enda lenger i år, var mange flere som tok de største droppene kontra i fjor hvor det hovedsaklig var to-tre stykker som virkelig pusha grensene. Var jo en gigantisk overshoot på et sånt dropp som gjorde av Paul Bas smalt i bakken.
[Re: matsk]
#202341919/10/201508:24
"prize money" er vel totalt premiepott vel, og ikke førstepremien?
Prize money betyr totalpott, ja. Det er uansett ikke bare pengepremiene her som er potensiell inntjening. Mye oppmerksomhet under Rampage kan gi penger i kassa i en god stund fremover, men jeg tror likevel ikke det er en Lotto-gevinst akkurat. Tror f.eks ikke Kelly McGarry lever i sus og dus, selv etter innsatsen i 2014.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
[Re: knuthaug]
#202342919/10/201508:34
Det har du selvfølgelig rett i, har tydeligvis lest litt feil en plass. Det har i det minste økt bektraktelig hvert år, iflg rykter i kommentarfelt tjente kameramennene til Red Bull mer på eventen enn de som kom på pallen tidligere.
#202343919/10/201508:54
Mange sofadommere i terrengsykkelsporten også, ser det ut til.
Som Brandon Semenuk sa etter sitt run, som ikke nådde helt opp (selv om jeg synes det er noe av det nydeligste jeg har sett stilmessig): Folk må gjerne sitte hjemme og si at dommerne tar feil og gir poeng for feil ting, men du må virkelig være her for å se hvordan ting virkelig ser ut for å skjønne det. Noen ting virker helt greie, men i virkeligheten er det drøye saker. Og linjevalg er en viktig del av poengene også.
For deltakerne er finaleplass en skikkelig merkevarebygging av seg selv, og de vet risken. Andreu Lacondeguy har jeg ved flere anledninger observert med livsfrykten i øynene: - (tror det var) 2013 - der 2. omgang ble avlyst midtveis grunnet hissig vind, og alle 2.-run ble strøket. "Man, did I just risk my life again for nothing?" - I fjor, da han vant var det en som gikk i seg selv ganske mange ganger før siste run da han ledet og det var 3-4 igjen etter ham på 2. run. Han valgte ikke å kjøre, og vant heldigvis igjen - I år, da han ventet på vinden på toppen, var han tydelig dritredd - ikke nervøs, men redd. Både ham og Aggy valgte til slutt å si at nok er nok.
At disse gutta er gode, er det ingen tvil om. Man kan kjøre mindre drøye linjer og likevel nå høyt opp (f.eks. Semenuk), men noen som har mer baller enn stil kjører drøyt for å kunne nå opp - og det er 2 deler av denne konkurransen. Eksponeringen for gutta er i hvert fall helt rå med tanke på sponsorinntekter - og tviler på at så mange av dem har fulltidsjobb utenom sykling ved siden av for å kunne tjene penger til livets opphold.
Mange sofadommere i terrengsykkelsporten også, ser det ut til.
Som Brandon Semenuk sa etter sitt run, som ikke nådde helt opp (selv om jeg synes det er noe av det nydeligste jeg har sett stilmessig): Folk må gjerne sitte hjemme og si at dommerne tar feil og gir poeng for feil ting, men du må virkelig være her for å se hvordan ting virkelig ser ut for å skjønne det. Noen ting virker helt greie, men i virkeligheten er det drøye saker. Og linjevalg er en viktig del av poengene også.
Så noen skrev noe lignende på pinkbike også i et kommentarfelt som flommet over av #semenukgotrobbed. Alle sitter hjemme i sofaen sin og tror de ser hva som er hva, men dommerene har scoutet hver eneste krok av det fjellet, og vet nøyaktig hva som er gnarly shit, og hva som egentlig ikke er så ille. Ingen tvil om at det ser rart ut når en slopestylerytter som Semenuk drar 3-4 perfekte backflips og 360'er og ender på 4. , men nå er det jo en freeride-konkurranse.
Personlig mener jeg Lacondeguy skulle vært på topp, men nå husker jeg ikke Sorges run heeelt, så skal vel ikke melde for hardt.
#202347419/10/201510:15
Det er mye mulig at arrangør pusher grensene, men det er da absolutt frivillig å være med... Man får til og med velge linjene sine selv.
Hvis man mener at sponsorer av idrettsarrangement bør være økologiske potetprodusenter, så ok, men Redbull har gjort mye for sport generelt. Selv om de selvsagt sponser for å selge mer drikke, og ikke for generøsiteten sin skyld. Er da absolutt ikke noe bedre med omtrent ALL norsk idrett, som sponses av et gamblingselskap....
[Re: aug11x]
#202348819/10/201510:38
Veldig enig jeg også. Det er en grunn til at de kaster seg ut de linjene de gjør. Det er for at lykkes de så får de et navn og de gir enorm cred. Vil de ikke så blir UB cup arrangert neste år også, plass til flere der :-P
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
#202373119/10/201518:48
Jeg syns Redbull Rampage er dødskult, men har problemer med idretter hvor det er et dommerpanel som skal dømme prestasjonene som blir gjort med poeng. For min del kunne like gjerne sjuendeplassen vært han som vant.