Heisann. Sorry for en kjøpshjelp-tråd, men jeg ønsker litt hjelp.
Min lokale sportsbutikk har salg på sykler, stort sett Giant-sykler. De har tre aktuelle sykler for min økonomi, men lurer på hvilken jeg skal gå for.
Litt om meg først, sykler i dag på en Kona Jake the snake-cyclocross i str 54 som jeg tror passer meg bra. Jeg er 175 høy. Jeg sykler ikke sånn kjempemye, blir nok mest pendling til og fra jobb på 4 mil og en og annen litt lengre tur. Jeg kommer ikke til å delta i ritt eller noe.
De tre modellene det står mellom er TCR advanced 1 til 15 000, TCR advanced 2 til 10.200 og propel advanced 2 compact til 12.000
Jeg regner med at disse syklene er gode nok for mitt bruk? Jeg er nok i komfort-kategorien, ser at alle kommer med kompaktkrank (50/34). Det står at de er 30 grader aggresive, hva nå enn det betyr...Ser også at alle har samme ramme og gaffel, men det er jo resterende utstyr som er forskjellig. Vektforskjellen fra den letteste til den tyngste er 450 g, det er vel kanskje ikke noe som utgjør så mye i praktisk betydning?
Spørsmålet er jo om prisforskjellen på 5 000 fra den billigste til den dyreste er verdt det til en amatør som ikke sykler alt for mye?
Regner med at M passer meg bra? Var innom butikken i stad, men de som hadde peiling på sykler var ikke på jobb, så skal innom i morgen.
Tips og innspill tas i mot med takk og litt stille applaus.
TCR og Propel er forskjellige rammer. Har ikke syklet på noen av disse, men ut i fra det du skriver så skal du nok gå for en TCR (om den passer deg). Propel er utviklet for å være en aero sykkel, som er den store hypen om dagen, og de er normalt sett stivere og mer aggressive enn de mer "normale" rammene. Du trenger ikke, men selv ville jeg lagt i det lille ekstra for en ren Ultera gruppe fremfor hva som ser ut til å være en halveis 105 og non-series gruppe på den billigere. Ser ut som om det er en forskjell på hjulene også.
...jeg begynte å forfatte et svar mens jeg studerte infoen TS la ut, men så oppdaget jeg at Tommy D. hadde skrevet akkurat det samme som jeg tenkte ;-)
Videre vil jeg si at "30 grader agressiv" er en term jeg ikke har hørt før, og det sier meg fint lite...MEN jeg tviler sterkt på at TCR og Propel har samme agressivitet. Propel er nok langt mer aggressiv/ lavere i fronten.
..om du går inn på www.bikeradar.com og søker litt i test-databasen der, så finner du tester og omtaler av de forskjellige modellene.
...men i bunn og grunn har Tommy D. gitt svaret: Gå for en TCR, helst den med Ultegra (spesielt om du klarer å få en god høst-pris). Husk bare at det er viktigere med en rammestørrelse som passer deg, enn hvilket utstyr som står på den, så om valget står mellom en med 105-mix som er passelig og en med Ultegra som ikke er helt passelig bør du ta den med 105 (og evt bruke besparelsen på innkjøpsprisen til å oppgradere med noen gode hjul i løpet av vinteren :-) )
Det står jo det samme under "ramme", men det er kanskje forskjellige variasjoner av samme ramme? Evt feil i brosjyren. De er jo litt forskjellige ved setet ser jeg
TCR Advanced 1 er en topp sykkel og 15k er god pris. Har "samme" sykkel, d.v.s. TCR-ramme med samme geometri men i eldre Composite-karbon, og full Ultegra-gruppe. Eneste jeg har oppgradert er hjul (til Dura Ace) og sete (til Fizik).
Vet ikke hvor i landet du befinner deg, men Bull Ski og Kajakk eller Giant Store Drammen har erfaringsmessig gode tilbud på Giant, helt ned til halv pris, nå på høsten. Ville hørt med dem før kjøp.
Alle TCR Advanced-rammene skal være like i geometri og materiale.
Takk for tips. Regner med at Bull ski osv har flere sykler enn de som står på hjemmesiden? Var vel bare 7 landeveisykler der. Fyrte av en mail til de.
Bor i Nittedal, så det går greit. Er jo 40% på de jeg ser på. Har inntrykk av at det var vanligere med 50% før, ser det ikke så ofte lengre nå (så sant det ikke er helt på slutten av salget, men da er det jo utplukket)
Får høre hva "gutta" i butikken sier i morgen, men har jo fått noen innspill her som jeg tar med meg før jeg tar valget.
Jeg har både TCR og Propel selv, og så vidt meg bekjent har propel og tcr eksakt samme geometri. Jeg personlig liker TCR best, men jeg er mer fan av litt lettereog kvikkere klatresykler. Trives bedre i bakkene enn å ligge å moltråkke på flata. Jeg hadde lagt de ekstre tusenlappene i advanced 1, der får du vannvittig mye sykkel for 15 lapper. Vedr str sier vel mange str M. Jeg er 173cm og normalt lange armer og bein og kjører str S og trives godt på det. Tipper du kan kjøre begge. Jeg liker bedre en mer kompakt ramme og heller kjøre med et lengre stem. Overrørslengde på s er jo 535mm og det er egentlig nok i mine øyne.
Takk for svar. De har bare M igjen, så da blir det jo enten det eller ingenting. Hadde vel kanskje noen L igjen av propel'en, men det vil vel være for stort.
-Jeg- tror ikke, ut fra den bruken du skisserer, at du vil bli noe nevneverdig gladere eller mer fornøyd med en av de dyrere syklene:) Tror det er mye sykkel for 10K:)
Er 182cm og har 2015-modellen av TCR adv 1 i str. M/L. Meget godt fornøyd med hele sykkelen, bortsett fra hjulsettet som trengte en runde med eikestramming. Størrelse M er antakelig passe til deg.
-Jeg- tror ikke, ut fra den bruken du skisserer, at du vil bli noe nevneverdig gladere eller mer fornøyd med en av de dyrere syklene:) Tror det er mye sykkel for 10K:)
Rent rasjonelt er jeg enig. Så vidt jeg kan se er hovedforskjellen mellom 1 og 2 primært Ultegra vs 105. Ser også at hjulsettene er ulike, uten at jeg kjenner til forskjellene. Vektforskjellen er ubetydelig. Uvisst hvor stor - om noen - forskjell trådstarter i praksis vil merke til sitt bruk.
Om samlet budsjett er 15.000, vil det trolig lønne seg å gå for TCR 2 og heller bruke mellomlegget til å oppgradere til et lett og anerkjent hjulsett.
Takk for det. Tipper overgangen fra cyclocrossen til denne blir helt grei
Tips til gode og ikke alt for dyre pedaler? Er det innenfor å bruke mtb-pedaler/sko på racer (ikke det at jeg bryr meg så veldig mye om det...)? Har jo mtb-sko fra crossen. Men det er vel kanskje mulig å finne noen gode salg i disse dager (de hadde nemlig ikke salg på utstyr på butikken jeg kjøpte sykkelen)
Du har fått deg en knall sykkel. Jeg har en TCR SL alu som jeg har kjøpt som rammesett og bygget selv. Jeg ble positivt overrasket over hvor god TCR er å sykle på
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Tips til gode og ikke alt for dyre pedaler? Er det innenfor å bruke mtb-pedaler/sko på racer (ikke det at jeg bryr meg så veldig mye om det...)?
Nei, det er absolutt ikke innenfor å bruke mtb-pedaler på landeveissykkel men i det daglige er det en del fordeler som taler for det - enklere å kunne trå inn på pedalen fra begge sider, enklere å gå osv.
For den gode følelsen og økt kraftoverføring vil jeg anbefale å investere i landeveisutstyr. Enhver vil ha sine favoritter blant de mange pedalene. Et godt og rimelig alternativ er Shimano 105 eller Look Keo Classic.
For den gode følelsen og økt kraftoverføring vil jeg anbefale å investere i landeveisutstyr.
Mener du at mtb-skoene og mtb-pedalene mine stjeler masse watt og at jeg hadde vært tjent med å sykle med landeveis-pedaler i ritt man ikke må av sykkelen??
Mener du at mtb-skoene og mtb-pedalene mine stjeler masse watt og at jeg hadde vært tjent med å sykle med landeveis-pedaler i ritt man ikke må av sykkelen??
Skal være forsiktig med å mene noe som helst og har ingen som helst mening om hva du bør gjøre men siden du spør, tilsier konvensjonell visdom at den bredere plattformen på landeveispedaler gir bedre kraftoverføring og presisjon. Stiv landeveissåle og godt feste er gjerne en forutsetning for å trekke fordeler av pedalene.
Om det vil være noen fordel å bruke landeveispedaler i ritt for terrengsykler, tviler jeg sterkt på. Men hvorfor ikke, som i de særnorske grus/landeveisrittene der man ikke har lov til å bruke grus/cx/landeveissykkel (les Birken)
Skal være forsiktig med å mene noe som helst og har ingen som helst mening om hva du bør gjøre men siden du spør, tilsier konvensjonell visdom at den bredere plattformen på landeveispedaler gir bedre kraftoverføring og presisjon. Stiv landeveissåle og godt feste er gjerne en forutsetning for å trekke fordeler av pedalene.
Om det vil være noen fordel å bruke landeveispedaler i ritt for terrengsykler, tviler jeg sterkt på. Men hvorfor ikke, som i de særnorske grus/landeveisrittene der man ikke har lov til å bruke grus/cx/landeveissykkel (les Birken)
Jeg har ganske stiv karbonsåle på mtb-skoene mine også
For deg, meg og hvermansen nivået skal det mye til å merke at kraft blir borte på veien enten det er terrengpedaler/sko eller tilsvarende for landevei.
Men skal du ha tommelen opp for flott sykkel (grattis, forresten) vil "de av oss" som på idiotisk vis lar oss lede av andre forståesegpåere mht valg av sokker, brillestenger utenpå hjelmstroppen, fjerne hetta på ventilene, plastikkskiven bak kassetten, nybarberte/oljede ben, alt vi skal ha med i lomme på ryggen, riktig kaffe og alt annet livsviktig du finner på www.velominati.com/the-rules ..... osv helst sett at du har landeveispedaler på en flott TCR ! ! !
Værre etikette regler enn golf men det spriter opp hverdagen og gir oss noe å snakke/juge/skryte/kritisere om innimellom hissige intervalløkter, langturer, kafebesøk, ritt, punkteringer etc...
Lykke til på landeveien.....
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Kom over noen hvite Shimano r320 til 1500 kr på G-sport, 50% avslag. Satt veldig bra på beina. Sikkert veldig overkill til meg, men gøy med noe skikkelig.
Pedalene skrus på for hånd og skrus til med 8mm unbrako (behøver ikke bruke kraft).
Pedaler skal strammes med 30-40 Nm for å unngå at gjengene ryker og at de skrur seg ut under bruk. Det er, om ikke kraft, i hvert fall temmelig kraftig moment.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.