Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Rullemotstand på grus 27,5" vs 29"

Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" #2021231 13/10/2015 10:06
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 120
O
Omni Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 120
Jeg har lett og lett for å finne ut hvor stor forskjellen i rullemotstand er på 27,5" og 29" dekk på grus.

Jeg er klar over at 29 ruller lettere pga den får litt mindre angrepsvinkel på alle de små ujevnhetene på veien, og pga større kontaktflate som skaper mindre sammentrykning av dekket. Men jeg har ikke funnet noen data på hvor stor denne forskjellen er. Hvor mye større er rullemotstanden i watt på 27,5 vs 29" med likt dekk?

Er det noen som har data eller tester å vise til?

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: Omni] #2021237 13/10/2015 10:27
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Tviler på at det er spesielt merkbart. Type dekk og lufttrykk har vel mer å si her...

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: Omni] #2021440 13/10/2015 19:05
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
G
grr Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
På tilnærmet flatt underlag (f.eks. grus) er det nok knapt målbart. Du får mer vekt å dra på med 29", og marginalt bedre angrepsvinkel. Sjekk f.eks. disse bildene:





Her er det en på kontaktflate også:



Det blir fort så mange andre variabler at det ikke er noe å tenke på. Vil anbefale å velge det som føles best for DEG. :-)

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: grr] #2021485 13/10/2015 21:09
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 120
O
Omni Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 120

Jeg vet ikke om det kun er marginal forskjell. Om det stemmer innebærer vel det at de som kjører 29" på birken ville ha kjørt raskere med en 27". Tatt i betraktning at en 29'er veier mer, har litt mer luftmotstand og har store hjul som krever mer energi for å akselerere.

Dette i kontrast til råd fra erfarne ryttere og bransjefolk som "alle" mener en 29'er er raskere enn 27,5 på grusritt som Birken. Her ligger bakgrunnen for spørsmålet mitt, de aller fleste(alle jeg har snakket med) er pro 29 og den eneste forklaringen jeg kan finne som støtter dette er mindre rullemotstand, og den må jo da være mer enn marginal/merkbar på bakgrunn av alle anbefalingene som mener 29" er raskest. Eller er det noe annet jeg har oversett.

Vedlagte bilder i forrige post er fra en Giant PR kampanje pro 27,5"
Det ligger bedre illustrasjoner her: http://nsmb.com/educating-the-debate-part-ii/

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: Omni] #2021514 14/10/2015 06:23
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 82
G
Granite Offline
Medlem
Offline
Medlem
G
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 82
26, 27, eller 29 kan väl knappast ha någon betydelse på grus ?

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: Omni] #2021515 14/10/2015 06:27
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Har fulgt debattene om hjulstørrelser nøye.

Tror denne tråden vil ende opp med samme konklusjon som alle andre:

Velg den hjulstørrelsen man selv føler er bedre, da får man mer glede av syklingen og sykler gjerne raskere også ICON_WINK

Har selv gått fra 29 til 27,5 og tilbake til 29.

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: Omni] #2021534 14/10/2015 07:02
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Sitat: Omni

Her ligger bakgrunnen for spørsmålet mitt, de aller fleste(alle jeg har snakket med) er pro 29 og den eneste forklaringen jeg kan finne som støtter dette er mindre rullemotstand, og den må jo da være mer enn marginal/merkbar på bakgrunn av alle anbefalingene som mener 29" er raskest. Eller er det noe annet jeg har oversett.


Du glemmer jo det viktigste, som er "feeling". Tror selv proffer driter i om rullemotstanden og luftmotstanden er marginalt dårligere eller bedre fra en hjulstørrelse til en annen. Følelsen sykkelen gir deg når du står, sitter, klatrer, spurter, etc. er viktigere enn teoretiske tall.

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: Omni] #2021540 14/10/2015 07:11
Registrert: May 2003
Innlegg: 1,276
S
sls Offline
Veteran
Offline
Veteran
S
Registrert: May 2003
Innlegg: 1,276
De som har gjort det best i birken i det siste er vel landeveisryttere som tar det de får overlevert av sykkel rett før rittet (ikke helt sant, men nesten). På grusritt er det ikke uvanlig at en del velger 26'' pga lavere vekt. Valg av dekk har generelt betydelig mer å si enn valg av hjulstørrelse. Pluss at man har en sykkel som passer optimalt.

Måleusikkerheten vil bli større enn forskjellene dersom du tar med deg en 27.5'' og en 29'' for testing av rullemostand i watt på grus. Tester av rullemotstand for dekk gjøres typisk på en ståltrommel og er ikke nødvendigvis overførbart og resultatene vil variere avhengig av hva slags grus man tester på. Økt kontaktflate kan f.eks gi betydelig mer sug på enkelte fører.

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: Omni] #2021555 14/10/2015 07:31
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
G
grr Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
Sitat: Omni
Om det stemmer innebærer vel det at de som kjører 29" på birken ville ha kjørt raskere med en 27". Tatt i betraktning at en 29'er veier mer, har litt mer luftmotstand og har store hjul som krever mer energi for å akselerere.

På grus tror jeg forskjellene er så små at det du konkluderer med over her ikke nødvendigvis er en sannhet. Jeg har valgt å ha 29" rittfulldemper fordi det er den som får kjørt seg på stisykling (har ikke grovere sykkel), og at jeg tror de store hjulene gir en fordel der, men til grusritt har jeg 27,5" hardtail (helstiv).

Sitat: Omni
Dette i kontrast til råd fra erfarne ryttere og bransjefolk som "alle" mener en 29'er er raskere enn 27,5 på grusritt som Birken. Her ligger bakgrunnen for spørsmålet mitt, de aller fleste(alle jeg har snakket med) er pro 29 og den eneste forklaringen jeg kan finne som støtter dette er mindre rullemotstand, og den må jo da være mer enn marginal/merkbar på bakgrunn av alle anbefalingene som mener 29" er raskest. Eller er det noe annet jeg har oversett.

Hvem er disse alle som du henviser til? Den raskeste på fjorårets Birken kjørte 26" (men kjørte feil rett før mål og ble nr. 2). Han ble nr. tre i år, noen sekunder bak førstemann på 29".

Tipper mange av de som gikk fra 26" til 29" da 29" kom har blitt værende på 29", men at de som eventuelt går fra 26" til 27,5" fort kan være fornøyde med 27,5". Her lokalt har det iallfall vært store variasjoner i hva de raskeste i eliten sykler på.

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: Omni] #2021557 14/10/2015 07:34
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,859
Loki Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,859
Sitat: Omni

Tatt i betraktning at en 29'er veier mer, har litt mer luftmotstand og har store hjul som krever mer energi for å akselerere.
Du mener altså at landeveisgutta burde gå over til 27,5"?


He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: Loki] #2021598 14/10/2015 08:39
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 120
O
Omni Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 120
De jeg har snakket med er butikkansatte, og også importører som alle har anbefalt 29, fordi de mener det er raskest på grus, og forteller meg at alle bruker 29 på birken. Til og med i butikk som bare selger 27,5 har jeg blitt fortalt at på birken "bør" man ha 29. Og jeg har det inntrykket (inntil nå iallefall) at forumet her generelt også mener det.

Jeg er skeptisk til dette fordi jeg kan ikke skjønne hvorfor 29'er skal være raskere og om den er det må det jo være pga lavere rullemotstand (ser bort fra de korte terrengpartiene) og jeg etterspør data på dette for å bekrefte eller avkrefte om dette stemmer.

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: Omni] #2021608 14/10/2015 08:55
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Sitat: Omni
De jeg har snakket med er butikkansatte, og også importører som alle har anbefalt 29, fordi de mener det er raskest på grus, og forteller meg at alle bruker 29 på birken. Til og med i butikk som bare selger 27,5 har jeg blitt fortalt at på birken "bør" man ha 29. Og jeg har det inntrykket (inntil nå iallefall) at forumet her generelt også mener det.

Jeg er skeptisk til dette fordi jeg kan ikke skjønne hvorfor 29'er skal være raskere og om den er det må det jo være pga lavere rullemotstand (ser bort fra de korte terrengpartiene) og jeg etterspør data på dette for å bekrefte eller avkrefte om dette stemmer.




I den første gruppa som nesten holdt inn i Birken i år var det i alle fall 26", 29" og 28" CX dekk. Kan man da konkludere med at 27,5" ikke duger? Nei. Det kan man selvfølgelig ikke.

W/kg er viktig for syklister. En 29" veier vel ca 1 kg mer med (dempergaffel). For en som veier 70 kg og sykler 350w så betyr det å sykle med ca 4,9 kontra 5 w/kg (tilsvarer vell ca 5 watt.). Hvorfor velger så mange dette da????

Sykling i praksis er dessverre ikke noe regnestykke.

Hvorfor ønsker du egentlig svar på dette?


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: Omni] #2021609 14/10/2015 08:56
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Omni
Jeg er skeptisk til dette fordi jeg kan ikke skjønne hvorfor 29'er skal være raskere og om den er det må det jo være pga lavere rullemotstand (ser bort fra de korte terrengpartiene) og jeg etterspør data på dette for å bekrefte eller avkrefte om dette stemmer.

Jeg tenkte nøyaktig det samme for et års tiden siden. I teorien er det mye som taler for 27,5. Og Nino Schurter høster som kjent verdensmestertitler med hjul på 27,5 eller deromkring (spesialbygde). Men etter en kort periode på 27,5 er jeg tilbake på 29. Kan ikke forklare det vitenskapelig, men opplever subjektivt større fremdrift (mitt eget samlebegrep) på 29 enn 27,5. Andre har kommet til motsatt konklusjon.

For øyeblikket ser det ut til at 29 har etablert seg som ledende på rundebane/maraton/grus, mens 27,5 står sterkt for sti og grovere terreng. Men det kan vanskelig forklares vitenskapelig hvorfor det skal være slik. Enduro/DH er et eget kapittel.

En hyppig referert undersøkelse, som kan betegnes som vitenskapelig, kan du lese og se her: How does mountain bike wheel size really affect performance? Konklusjonen er noe i retning av "man kan ikke registrere forskjeller, men 29 er raskest, fulgt av 26 og med 27,5 til sist". Og så kan man selvsagt plukke undersøkelsen i stykker, om man vil, f.eks. med å henvise til at rytterne faktisk hadde svært begrenset erfaring med 27,5 før testen.

Velg det du føler for ICON_SMILE

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: sveinaa] #2021612 14/10/2015 08:59
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Det er jo et interessant spørsmål. Selv om forskjellene er små og antakelig ikke merkbart for folk i praktisk bruk, så er det jo artig at "alle" sier man MÅ ha 29er hvis det faktisk er slik at mindre hjul har mindre luft- og rullemotstand (marginalt så klart, men likevel).

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: Øyvind V] #2021618 14/10/2015 09:07
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Sitat: Øyvind V
Det er jo et interessant spørsmål. Selv om forskjellene er små og antakelig ikke merkbart for folk i praktisk bruk, så er det jo artig at "alle" sier man MÅ ha 29er hvis det faktisk er slik at mindre hjul har mindre luft- og rullemotstand (marginalt så klart, men likevel).


Tja. Jeg synes ikke det er så interessant. Mitt inntrykk er også motsatt av TS sitt vedr. hjulstørrelse på Birken. Mitt inntrykk er mer; er det ett ritt der hjulstørrelse ikke betyr noe så er det Birken.

Jeg tror de fleste som sykler Birken heller bør være opptatt av dekktype og lufttrykk. Hjelper svært lite med en teoretisk fordel på 0,xxxx når de fleste kliner til med høytrykk i dekka og ikke har noe forhold til hva slags dekk som sitter på.


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: Omni] #2021622 14/10/2015 09:10
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Fjorårets "moralske vinner" kjørte vel 26?

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: larsdx] #2021627 14/10/2015 09:21
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Sitat: larsdx
Fjorårets "moralske vinner" kjørte vel 26?


Løvik hadde bare mest trøkk ICON_SMILE

Hadde Truls (min favoritt til seier i år) syklet i år, hadde nok han vunnet (uavhengig av hjulstørrelse) ICON_WINK


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: sveinaa] #2021628 14/10/2015 09:22
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Sitat: sveinaa
Sitat: Øyvind V
Det er jo et interessant spørsmål. Selv om forskjellene er små og antakelig ikke merkbart for folk i praktisk bruk, så er det jo artig at "alle" sier man MÅ ha 29er hvis det faktisk er slik at mindre hjul har mindre luft- og rullemotstand (marginalt så klart, men likevel).


Tja. Jeg synes ikke det er så interessant. Mitt inntrykk er også motsatt av TS sitt vedr. hjulstørrelse på Birken. Mitt inntrykk er mer; er det ett ritt der hjulstørrelse ikke betyr noe så er det Birken.

Jeg tror de fleste som sykler Birken heller bør være opptatt av dekktype og lufttrykk. Hjelper svært lite med en teoretisk fordel på 0,xxxx når de fleste kliner til med høytrykk i dekka og ikke har noe forhold til hva slags dekk som sitter på.

Hjelper svært lite ja, men om det faktisk er en forskjell så hjelper det jo litt. Og alle monner drar... En watt her og en watt der blir fort to watt, og man blir bittelitt mindre sliten og kan kjøre bittelitt fortere.

Litt satt på spissen så klart. Men om det faktisk er en forskjell på 27.5 og 29 synes jeg det er interessant å vite, selv om jeg vet at lufttrykk, størrelsen på trøya og glatte/hårete ben antakelig spiller en større rolle.

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: Omni] #2021642 14/10/2015 09:42
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: Omni

Jeg vet ikke om det kun er marginal forskjell. Om det stemmer innebærer vel det at de som kjører 29" på birken ville ha kjørt raskere med en 27". Tatt i betraktning at en 29'er veier mer, har litt mer luftmotstand og har store hjul som krever mer energi for å akselerere.

Dette i kontrast til råd fra erfarne ryttere og bransjefolk som "alle" mener en 29'er er raskere enn 27,5 på grusritt som Birken. Her ligger bakgrunnen for spørsmålet mitt, de aller fleste(alle jeg har snakket med) er pro 29 og den eneste forklaringen jeg kan finne som støtter dette er mindre rullemotstand, og den må jo da være mer enn marginal/merkbar på bakgrunn av alle anbefalingene som mener 29" er raskest. Eller er det noe annet jeg har oversett.

I Terrengsykkel har vi i alle fall alltid påpekt at 29er-hjul først får et overtak når det blir slagete terreng, gjerne litt teknisk. På grus er det ytterst få fordeler med store hjul, kanskje annet enn noe bedre svinghold, når/hvis det er relevant. Kanskje kan litt ekstra moment i hjulene ha noe for seg på lange grusstrekk uten særlige fartsendringer, men sansynligvis er dette bare teoretisk.

Til Birken er det veldig lite å vinne på med en 29er, kanskje er det snarere negativt. En 26er vil være lettere og rulle like lett på grusen.
At (den norske) bransjen har brukt Birken som argument for 29ere er fordi det er der de har sett muligheter til å selge flest nye sykler.

Redigert av sykkeloyvind; 14/10/2015 09:43.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: sykkeloyvind] #2021644 14/10/2015 09:51
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 120
O
Omni Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 120
Takk for oppklarende svar.

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: Omni] #2021645 14/10/2015 09:54
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
En usaklig kommentar:

På toppen av listen over faktorer som påvirker hvor fort sykkelen din i praksis ruller oppover, nedover og bortover troner utvilsomt egen styrke, kondisjon og teknikk.

Om jeg hadde brukt all den tid jeg har brukt på å lese, diskutere og tenke på alle aspekter av sykling til faktisk å trene og sykle ritt, ville jeg vært en langt bedre rytter ICON_GRIN

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: Omni] #2021963 14/10/2015 21:58
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404
SykkelGlenn Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404
Den eneste forskjellen jeg har merket meg på grus på 29" vs 27.5" er moment i hjula. Jeg synes det var lettere å holde farten oppe på 29" kontra mindre hjul.


//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: Omni] #2021971 14/10/2015 22:38
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Kan hende nettopp dette er med på å jevne ut ujevne tråkk.


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: Omni] #2021987 15/10/2015 05:28
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Klarer ikke helt å se at det vil være noen forskjell på tiden min om jeg stilte opp med 27.5 eller 29 på birken om det er samme dekk, hjul og like bra sittestilling på de to syklene. Jeg har begge to str i "birken" sykler og de føles vel like raske på grus, men førsnevnte er en del lettere (halvkilo) og mulig det påvirker den noe i klatringer (positivt). Men rulleegenskaper på grus ? Tror ikke det.

Når det er sagt så tror jeg alle over 180-185 sitter bedre på en 29, er iallefall det jeg tenker når jeg store menn på "små" sykler. Jeg med mine 173-74 sitter like bra på begge.

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: Omni] #2022029 15/10/2015 07:00
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 329
T
tech8 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 329
For de som sykler på f.eks. 3.20 til 3.05 ligger snitthastigheten i intervallet 27-30 km/t. I slike hastigheter utgjør vel luftmotstanden en såpass dominerende kraft at kreftene som kreves for å bekjempe hjulets rullemotstand nesten kan neglisjeres helt?

Jeg har alltid tenkt at i Birken er det best å optimalisere i denne rekkefølgen (ser her bort fra form, vær, andre ryttere osv.):

1. Luftmotstand (sittestilling/bekleding/sekk)
2. Vekt (da innenfor rimelighetens grenser, f.eks. +/- 1kg på sykkel)
Setter denne på andre plass pga. mange høydemeter i Birken.
3. Rullemotstand (hjulstørrelse, dekkvalg)

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: tech8] #2022034 15/10/2015 07:06
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Nummer 1 bør kanskje være form? ICON_SMILE

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: Øyvind V] #2022035 15/10/2015 07:15
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 329
T
tech8 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 329
Ja det er klart, listen var ment kun for utstyr.

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: tech8] #2022039 15/10/2015 07:19
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Skjønte egentlig det; skulle/burde ha vært en blunkesmiley bak i stedet.

Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: tech8] #2022066 15/10/2015 07:44
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: tech8

1. Luftmotstand (sittestilling/bekleding/sekk)
2. Vekt (da innenfor rimelighetens grenser, f.eks. +/- 1kg på sykkel)
Setter denne på andre plass pga. mange høydemeter i Birken.
3. Rullemotstand (hjulstørrelse, dekkvalg)


Mener du at det er mange høydemeter i Birken, eller er dette en skrivefeil/tastefeil?
omlag 1500 høydemeter fordelt på 9 mil er ikke veldig mye. Det er egentlig ganske lite sammenlignet med de fleste andre terrengsykkelritt.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Rullemotstand på grus 27,5" vs 29" [Re: sykkeloyvind] #2022069 15/10/2015 07:52
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 329
T
tech8 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 329
Jeg mente det som i at det er mange høydemeter (mtp. at man skal opp på ca 900moh), men uten sammenlikning til andre ritt forøvrig. Uten at jeg har fasitsvar på noe av dette tror jeg det kan være mer å hente på å lette sykkelen enn å endre på hjulstørrelse i dette rittet. Derfor satt jeg vekt på 2.plass istedetfor 3.plass.

Redigert av tech8; 15/10/2015 08:01.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support