Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Audien min har juksemotor ...

Re: Audien min har juksemotor ... [Re: GeirK] #2021264 13/10/2015 11:19
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P
Om miljøengasjementet ønskes økt kan jeg anbefale å kjøpe elbil. Blitt mye mer fokusert på det etter at elbilen kom på tunet. Ikke slipper den ut noe NOX eller CO2 i det daglige heller. Sikkert litt mer (fjern) forurensning ved produksjon, men TÜV har for lengst konkludert med at en elbil gjenomm et livsløp for biler slipper ut vesentlig mindre en tilsvarende fossil-spisende bror eller søster.

Scott Foil Premium
Scott Scale 30
Re: Audien min har juksemotor ... [Re: GeirK] #2021265 13/10/2015 11:23
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Er NOx-utslipp noe problem med mindre man bidrar til kø inn og ut av de store byene?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Audien min har juksemotor ... [Re: aug11x] #2021268 13/10/2015 11:25
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: aug11x
Sitat: Tgabriel
Får du dårlig samvittighet når du spiser biff i stedet for salat også?

Salat er jeg ikke så flink på, men jeg får dårlig samvittighet når jeg spiser biff. Gjør ikke du?

Jeg gjør i grunnen ikke det. Hadde jeg hilst på oksen først, så kanskje.

en av de store milepælene i menneskenes historie vil være nådd når vi klarer å produsere godt og rikt kjøtt uten å drive industrielt oppdrett og slakt av dyr.

Re: Audien min har juksemotor ... [Re: prøver] #2021271 13/10/2015 11:31
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: prøver
Om miljøengasjementet ønskes økt kan jeg anbefale å kjøpe elbil. Blitt mye mer fokusert på det etter at elbilen kom på tunet. Ikke slipper den ut noe NOX eller CO2 i det daglige heller. Sikkert litt mer (fjern) forurensning ved produksjon, men TÜV har for lengst konkludert med at en elbil gjenomm et livsløp for biler slipper ut vesentlig mindre en tilsvarende fossil-spisende bror eller søster.

Det blir først aktuelt å se seriøst på den dagen det kommer en el-bil som dekker mitt subjektive transportbehov (det gjelder sikkert flere av oss som kjører A4/6, Q5, Passat stv. etc)

Re: Audien min har juksemotor ... [Re: mtbmaniac] #2021272 13/10/2015 11:36
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: mtbmaniac
Sitat: Tgabriel

Salat er jeg ikke så flink på, men jeg får dårlig samvittighet når jeg spiser biff. Gjør ikke du?

Jeg gjør i grunnen ikke det. Hadde jeg hilst på oksen først, så kanskje.

en av de store milepælene i menneskenes historie vil være nådd når vi klarer å produsere godt og rikt kjøtt uten å drive industrielt oppdrett og slakt av dyr.

Enig. Men da tror jeg det kreves såpass store landområder at det ikke er spesielt bra for miljøet. Uten at jeg er særlig til ekspert, er det ikke derfor økologisk landbruk ikke er noe pluss i forhold til konvesjonelt? På grunn av at man må ha mye mer landbruksareal per kg produsert mat. Kan likesågodt forby all produksjon av kjøtt. Og fossilbiler for den saks skyld.
Tilbake til temaet: Jeg hadde blitt skuffet om jeg fikk en update på min nye Audi/VW som gjorde at effekten ble redusert med f.eks 10%. Ikke at det har så mye å si til vanlig, kjøper man en VW-dieselbil så driver man sikkert ikke mye med racing. Blir litt som om jeg hadde kjøpt kinakarbonhjul og de hadde veid 1700g i stedenfor 1500g. Hadde sikkert ikke merka noe særlig, men men har jo kjøpt et produkt etter visse spesifikasjoner.

Re: Audien min har juksemotor ... [Re: Oystein L] #2021274 13/10/2015 11:40
HCO Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Oystein L
...subjektive transportbehov...

En Boble var i sin tid den eneste bilen som var innenfor rekkevidde for "vanlige folk", og den dekket da alle behov de måtte ha.

Jeg tror begrepet "subjektivt transportbehov" er ganske lite statisk - eller på godt norsk: Man tilpasser seg.

Re: Audien min har juksemotor ... [Re: Trond Vidar] #2021275 13/10/2015 11:41
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Trond Vidar
NOX er noe skikkelig dritt, men en av grunnene til at regjeringen ville ha oss over på diesel var fordi bensin slipper ut langt mer CO2, og i så måte bidrar til global oppvarming i storskala. I tillegg til at bensin krever 4x så mye energi å utvinne enn diesel (derav lavere pris på diesel ut til kunde).

Bensin er ikke redningen, det heller. Uten at det unnskylder samtlige bilprodusenter som jukser med tallene.

Norge skal jo også bidra og gjøre sitt for å senke CO2-utslipp, problemet er jo at det ikke akkurat monner med litt mindre utslipp CO2 fra biler, de 15 største skipene i verden forurenser mer enn alle verdens biler til sammen:
http://www.industrytap.com/worlds-15-big...-the-world/8182

Lokalvarianten fra Bergen, der 9 supplybåter i havna slipper ut like mye NOx som 40 000 biler:
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Disse-ni-batene-forurenser-like-mye-som-40000-biler-3045186.html

Diesel i byen er en dårlig ide.

Re: Audien min har juksemotor ... [Re: Oystein L] #2021276 13/10/2015 11:44
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: prøver

Det blir først aktuelt å se seriøst på den dagen det kommer en el-bil som dekker mitt subjektive transportbehov (det gjelder sikkert flere av oss som kjører A4/6, Q5, Passat stv. etc)

Elbil er mest av alt med på å opprettholde (fortsatt øke) privatbilismen.

Re: Audien min har juksemotor ... [Re: anonym22] #2021277 13/10/2015 11:46
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Sitat: anonymous22
NOX er noe skikkelig dritt, men en av grunnene til at regjeringen ville ha oss over på diesel var fordi bensin slipper ut langt mer CO2, og i så måte bidrar til global oppvarming i storskala. I tillegg til at bensin krever 4x så mye energi å utvinne enn diesel (derav lavere pris på diesel ut til kunde).

Bensin er ikke redningen, det heller. Uten at det unnskylder samtlige bilprodusenter som jukser med tallene.

Norge skal jo også bidra og gjøre sitt for å senke CO2-utslipp, problemet er jo at det ikke akkurat monner med litt mindre utslipp CO2 fra biler, de 15 største skipene i verden forurenser mer enn alle verdens biler til sammen:
http://www.industrytap.com/worlds-15-big...-the-world/8182

Lokalvarianten fra Bergen, der 9 supplybåter i havna slipper ut like mye NOx som 40 000 biler:
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Disse-ni-batene-forurenser-like-mye-som-40000-biler-3045186.html

Diesel i byen er en dårlig ide.

Jeg hørte et sted (har ikke referanse), at NOX-utslipp fra privatbiler utgjør 2% av totalen i Oslo. Resten fikser lastebiler og båter.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Audien min har juksemotor ... [Re: aug11x] #2021278 13/10/2015 11:47
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H

Tilbake til temaet: Jeg hadde blitt skuffet om jeg fikk en update på min nye Audi/VW som gjorde at effekten ble redusert med f.eks 10%. Ikke at det har så mye å si til vanlig, kjøper man en VW-dieselbil så driver man sikkert ikke mye med racing. Blir litt som om jeg hadde kjøpt kinakarbonhjul og de hadde veid 1700g i stedenfor 1500g.

Nei, det blir som om du hadde kjøpt kinakarbonhjul på 1500g, og det blir oppdaget at felgmaterialet slipper ut avgasser som påfører de som ligger på hjulet ditt helseplager. For å fjerne avgassene må man sette på en folie som gjør at hjulene veier 1700g. Du har rett til å bli skuffet, men jeg synes ikke eiere som har blitt gjort oppmerksom på problemet har rett til å fraskrive seg alt ansvar.

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Audien min har juksemotor ... [Re: anonym22] #2021280 13/10/2015 11:49
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Men den gir oss som bor i indre by et tilsynelatende håp om bedre luftkvalitet, så lenge folk ikke finner andre måter å transportere matpakka si fram og tilbake til jobb.

Anonym5
Re: Audien min har juksemotor ... [Re: helomoto] #2021282 13/10/2015 11:52
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: helomoto

Tilbake til temaet: Jeg hadde blitt skuffet om jeg fikk en update på min nye Audi/VW som gjorde at effekten ble redusert med f.eks 10%. Ikke at det har så mye å si til vanlig, kjøper man en VW-dieselbil så driver man sikkert ikke mye med racing. Blir litt som om jeg hadde kjøpt kinakarbonhjul og de hadde veid 1700g i stedenfor 1500g.

Nei, det blir som om du hadde kjøpt kinakarbonhjul på 1500g, og det blir oppdaget at felgmaterialet slipper ut avgasser som påfører de som ligger på hjulet ditt helseplager. For å fjerne avgassene må man sette på en folie som gjør at hjulene veier 1700g. Du har rett til å bli skuffet, men jeg synes ikke eiere som har blitt gjort oppmerksom på problemet har rett til å fraskrive seg alt ansvar.

Ja, det blir nok mer riktig ja.
Men mener du at de som har kjøpt seg en bil som skulle slippe ut f.eks 100gram NOx/mil ikke kan fraskrive seg alt ansvar for at den slipper ut 1000gram i stedet for?

Re: Audien min har juksemotor ... [Re: Trond Vidar] #2021288 13/10/2015 12:02
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: H.Iversen
Jeg hadde lyst å kjøpe bensinbil men det lot seg rett og lsett ikke gjøre innafor budsjett for oss sist vi handlet bil.

NOX er noe skikkelig dritt, men en av grunnene til at regjeringen ville ha oss over på diesel var fordi bensin slipper ut langt mer CO2, og i så måte bidrar til global oppvarming i storskala.

Så du tror fortsatt på produsentenes C02 tall?

Forøvrig stemmer det ikke at bensinbiler slipper ut langt mer C02 enn dieselbiler

About 19.64 pounds of carbon dioxide (CO2) are produced from burning a gallon of gasoline that does not contain ethanol. About 22.38 pounds of CO2 are produced by burning a gallon of diesel fuel.

http://www.eia.gov/tools/faqs/faq.cfm?id=307&t=11

Av dette følger det at dieselbiler må ha mye lavere forbruk enn bensinbiler for å få C02 regnskapet til å gå i pluss og det er ikke tilfellet med moderne små bensinmotorer.

Redigert av Torshov-Simen; 13/10/2015 12:40.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Audien min har juksemotor ... [Re: Knirkekne] #2021290 13/10/2015 12:03
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Knirkekne

Nybil, ja. da har man mulighet til å kreve litt ekstra.
Bruktbil, nei. Da ser man etter driftsikkerhet, plass og pris. Og slkulle tilfeldigvis drømmebilen være litt drøyere på utslipp så tenker jeg det forbigås i stillhet.

Som Øyvind får vi dårlig samvittighet når vi bruker bil utfra latskap. Vi har en VAG 1.9tdi fra 2006, men har bestilt en Passat GTE plug-in hybrid. Miljømessig burde vi sikkert beholde den gamle bilen i 10 år til, framfor å sørge for at enda en bil blir produsert og havner på veien. Sikkerhet, komfort og lokalmiljø vinner.

Re: Audien min har juksemotor ... [Re: HCO] #2021292 13/10/2015 12:06
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: HCO
...subjektive transportbehov...

En Boble var i sin tid den eneste bilen som var innenfor rekkevidde for "vanlige folk", og den dekket da alle behov de måtte ha.

Jeg tror begrepet "subjektivt transportbehov" er ganske lite statisk - eller på godt norsk: Man tilpasser seg.

Javisst, og vi satt/sto fire unger usikret bak i bobla fra Oslo til Trondheim...
Mitt subjektive behov inkluderer nå å kunne frakte folk trygt og lovlig i baksetet, et stort hundebur, litt pargas og et antall sykler komfortabelt og raskt over lengre strekninger.

Re: Audien min har juksemotor ... [Re: Trond Vidar] #2021294 13/10/2015 12:07
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg hørte et sted (har ikke referanse), at NOX-utslipp fra privatbiler utgjør 2% av totalen i Oslo. Resten fikser lastebiler og båter.

NAF har hevdet dette et par ganger i forbifarten, uten å vise til kilder.

Men jeg tror ikke det helt stemmer.
Veitrafikken utgjør 82% av NOX-utslippene i Oslo (Oslo Havn 9%, andre kilder 9%). Kilde

Og basert på ulike kilder kilder ser det ut til at av veitrafikken utgjør privatbilene et sted mellom 1/3 og opp mot 2/3 av NOX-utslippene fra veitrafikken.

Re: Audien min har juksemotor ... [Re: JonAre] #2021299 13/10/2015 12:11
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Eh. Poenget var delvis at brukt ble strøket av listen, fordi det bare var diesel tilgjengelig, og det vil jeg ikke ha med vårt kjøremønster.

Re: Audien min har juksemotor ... [Re: anonym5] #2021304 13/10/2015 12:22
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: pontiff

Men den gir oss som bor i indre by et tilsynelatende håp om bedre luftkvalitet, så lenge folk ikke finner andre måter å transportere matpakka si fram og tilbake til jobb.

Joa. Men de burde jo heller f.eks. kjørt kollektivt framfor å bli hjulpet av staten til å fortsette å kjøre matpakka si og samtidig gjøre at kollektivtransporten kommer dårligere fram. Og da blir konklusjonen min som over.

Re: Audien min har juksemotor ... [Re: anonym22] #2021317 13/10/2015 13:03
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T

Joa. Men de burde jo heller f.eks. kjørt kollektivt framfor å bli hjulpet av staten til å fortsette å kjøre matpakka si og samtidig gjøre at kollektivtransporten kommer dårligere fram. Og da blir konklusjonen min som over.

Det du kalle "hjelp av staten" er et insentiv for å få forbruker til å velge elbil fremfor fossilbil. Bil kjøper de fleste av behov -og svært mange man velge en elbil fremfor en fossilbil.
Hvis du foretrekker fossilbiler fremfor elbiler er det bedre å si det klart og tydlig.

Måten du konkluderer får meg til å tro at du ikke har flere barn som går i barnehage, skole, SFO og idrett.
Alternativt er du en av noen promille i Norge som bor rett ved barnehagen, skolen, idrettshallen -og lar ungene sitte på med noen som har bil...
Videre har du ikke familie andre steder i landet, eller så bor de lett tilgjengelig med kollektivtransport.

Man skal være ganske trang i nøtta for å ikke forstå at biler er nødvendig i store deler av Norge.
Og man må være like trang i nøtta for å ikke forstå at bilbruken kan reduseres dramatisk!

Thomas
Re: Audien min har juksemotor ... [Re: aug11x] #2021318 13/10/2015 13:05
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind

Da er det ikke rart folk velger ikke å sykle til jobb. Jeg for egen del får dårlig samvittighet hver gang jeg kjører bil en strekning jeg kunne ha syklet, gått eller tatt tog.

Ja, det gjør jeg til en viss grad. Kjøper øko-gris, øko-egg og øko-storfe så ofte som mulig og prøver å trappe ned på kjøttforbruket totalt. Jeg har lite tro på at økologisk kjøtt er så mye bedre for meg, men er overbevist om at det er bedre for de dyra jeg spiser. Og for miljøet som helhet er det bedre med få fornøyde kyr i stedet for fryktelig mange misfornøyde.

Samtidig anerkjenner jeg individets iboende latskap, inkludert min egen, og ønsker mer tvungent måtehold når det kommer til overforbruk og forurensing.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Audien min har juksemotor ... [Re: JonAre] #2021319 13/10/2015 13:07
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: JonAre

Bruktbil, nei. Da ser man etter driftsikkerhet, plass og pris. Og slkulle tilfeldigvis drømmebilen være litt drøyere på utslipp så tenker jeg det forbigås i stillhet.

Som Øyvind får vi dårlig samvittighet når vi bruker bil utfra latskap. Vi har en VAG 1.9tdi fra 2006, men har bestilt en Passat GTE plug-in hybrid. Miljømessig burde vi sikkert beholde den gamle bilen i 10 år til, framfor å sørge for at enda en bil blir produsert og havner på veien. Sikkerhet, komfort og lokalmiljø vinner.

Min far hevder at 1/3 av totalt CO2-utslipp i en bils levetid (gjennomsnitt, antakelig) stammer fra produksjon av selve bilen. De resterende 2/3 er utslipp gjennom forbruk. Hvis dette stemmer burde man beholde bilen sin ekstra lenge, selv om den nye bilen skulle slippe ut mye mindre (CO2).

Jeg venter på et godt bruktkjøp av Passat GTE, og ser for meg at 80-90 % av kjøringen vår kommer til å foregå elektrisk.

Re: Audien min har juksemotor ... [Re: tparsli] #2021322 13/10/2015 13:10
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: tparsli

Måten du konkluderer får meg til å tro at du ikke har flere barn som går i barnehage, skole, SFO og idrett.
Alternativt er du en av noen promille i Norge som bor rett ved barnehagen, skolen, idrettshallen -og lar ungene sitte på med noen som har bil...

I Norge står vi heldigvis fritt til å bosette oss hvor vi vil. Å bo et sted der de mest nødvendige tingene er langt unna er like mye et valg som det å velge kjøre bil korte avstander.
Jeg ville aldri bosatt meg et sted der jeg måtte kjøre bil for å sykle i terrenget f.eks, eller et sted der jeg ikke kunne levere barna i barnehagen med sykkel eller til fots. Til jobb kommer de fleste seg med sykkel og/eller kollektiv, hvis man ikke jobber i yrker som krever kassevogner fulle av utstyr.

Øyvind Aas
Re: Audien min har juksemotor ... [Re: Øyvind V] #2021325 13/10/2015 13:14
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Sitat: Øyvind V
Sitat: JonAre

Min far hevder at 1/3 av totalt CO2-utslipp i en bils levetid (gjennomsnitt, antakelig) stammer fra produksjon av selve bilen. De resterende 2/3 er utslipp gjennom forbruk. Hvis dette stemmer burde man beholde bilen sin ekstra lenge, selv om den nye bilen skulle slippe ut mye mindre (CO2).

Jeg venter på et godt bruktkjøp av Passat GTE, og ser for meg at 80-90 % av kjøringen vår kommer til å foregå elektrisk.

Det tviler jeg på at du klarer. Den oppgitte rekkevidden på strøm er nok i beste fall teoretisk (altså mer juks).
En venn av meg har A3 E-tron, han sliter med å kjøre halvparten av oppgitt rekkevide på strøm.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Audien min har juksemotor ... [Re: tparsli] #2021326 13/10/2015 13:15
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: tparsli

Det du kalle "hjelp av staten" er et insentiv for å få forbruker til å velge elbil fremfor fossilbil. Bil kjøper de fleste av behov -og svært mange man velge en elbil fremfor en fossilbil.
Hvis du foretrekker fossilbiler fremfor elbiler er det bedre å si det klart og tydlig.

Videre har du ikke familie andre steder i landet, eller så bor de lett tilgjengelig med kollektivtransport.

Man skal være ganske trang i nøtta for å ikke forstå at biler er nødvendig i store deler av Norge.
Og man må være like trang i nøtta for å ikke forstå at bilbruken kan reduseres dramatisk!

Du tar feil på nesten alle punkter, unntatt at jeg har barnehagen nærme.

Det du lister opp her er ikke hovedårsakene til at det er kø i Oslo i rushtiden. Og er det så innmari mange som har elbil som eneste bil og bruker den til alt det du lister opp her? Dette er en tråd om NOx-problemet i tettbygd strøk. Mindre privatbilisme er en bedre løsning på det problemet enn elbil. Å gi elbil så mange fordeler er definitivt ikke med på å redusere bilbruken.

Re: Audien min har juksemotor ... [Re: GeirK] #2021327 13/10/2015 13:15
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Skal jeg til jobb kollektivt er det med to busser, litt venting og 2Km gange for å komme meg 6 Km til jobben, og så koster det 40-50 Kr hver vei (med enkeltbilletter, da). Det er ikke rart folk ikke tar buss.

Ja, jeg kan ta sykkelen, men det er ofte ærender som må gjøres, og folk flest er nå engang makelig anlagt.

...Og alle kan ikke bo midt i Oslo.

Re: Audien min har juksemotor ... [Re: Øyvind V] #2021330 13/10/2015 13:17
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Øyvind V

...Hvis dette stemmer burde man beholde bilen sin ekstra lenge, selv om den nye bilen skulle slippe ut mye mindre (CO2).

Neste eier kjører jo bilen videre og man kan forvente at han uansett ville kjøpt en brukt bil ICON_SMILE

Alternativt kan man påstå at hvis vi ikke byttet ut bilene før de var "utslitt", ville bruktprisene øke og flere reist kollektivt ICON_WINK

Thomas
Re: Audien min har juksemotor ... [Re: Stein] #2021332 13/10/2015 13:17
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein

Ja, jeg kan ta sykkelen, men det er ofte ærender som må gjøres, og folk flest er nå engang makelig anlagt.

Nettopp, dette er forklaringen på det meste. Å si noe annet er å lure både seg selv og andre. Når det sludder ute er det tilsynelatende mer behagelig å sitte 40 minutter i kø med radioen som selskap, enn å sykle 20 minutter etter først å ha brukt 20 minutter på å kle på seg.

Øyvind Aas
Re: Audien min har juksemotor ... [Re: GeirK] #2021334 13/10/2015 13:19
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er enklere. Verre er det ikke, og skal biltrafikken forsvinne, må kollektivtransport bli enklere og mer behagelig. Det hjelper ikke med "straff". Drivstoff kunne kostet dobbelt så mye pr. liter uten at jeg antakeligvis hadde kjørt så mye mindre.

Re: Audien min har juksemotor ... [Re: Stein] #2021347 13/10/2015 13:37
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er enklere. Verre er det ikke, og skal biltrafikken forsvinne, må kollektivtransport bli enklere og mer behagelig. Det hjelper ikke med "straff". Drivstoff kunne kostet dobbelt så mye pr. liter uten at jeg antakeligvis hadde kjørt så mye mindre.

Nei, en del vil velge bilen uansett. Såfremt ikke køen blir altfor lang og det tar altfor lang tid. Men da kan man unnlate å gjøre bilkjøringen mer attraktivt, ved å ikke gi elbiler fordeler som å kjøre i kollektivfeltet, ved å ikke bygge ut veiene inn til Oslo, bare bygge ut kollektivfelt (for kun buss) og sykkelfelt. Men så gir man heller elbil store fordeler som et incentiv til å velge elbil framfor kollektivt eller sykkel. Da hjelper det ikke all verden at elbil er bedre enn diesel og bensin.

Re: Audien min har juksemotor ... [Re: Stein] #2021351 13/10/2015 13:49
JonAre Offline
Besatt
Besatt

Jaggu! Er unødvendig trafikk det eneste området i samfunnet der grunnleggende markedsprinsipper ikke virker?

Side 3 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support