Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaringer med Skivebrems på landeveissykkel

Erfaringer med Skivebrems på landeveissykkel #2020640 11/10/2015 13:22
eivher Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Er det noen som har erfaringer med skiverems på landeveissykkelen?
http://www.landevei.no/Tester/Sykler/Raalekker-komfortmaskin

Jeg skal til GC og leie sykkel, og da får jeg evt. testet det ut selv sammen med Di2, men tenkte det kunne være greit å høre på tidligere erfaringer.

Selv har jeg vanlig mekanisk Dura Ace på min sykkel hjemme.

Re: Erfaringer med Skivebrems på landeveissykkel [Re: eivher] #2020708 11/10/2015 18:32
Rene Offline
Besatt
Besatt
Det er helt overlegent. Kunne aldri tenkt meg å gå tilbake. Sykler enormt mye raskere nedover enn jeg gjorde før.

Re: Erfaringer med Skivebrems på landeveissykkel [Re: Rene] #2020743 11/10/2015 19:59
-torfinn- Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Rene
Det er helt overlegent. Kunne aldri tenkt meg å gå tilbake.

+1.

Om det går så mye fortere i nedoverbakke er en annen sak, men det er langt mer komfortabelt (mindre kraftbehov på hendel).

Re: Erfaringer med Skivebrems på landeveissykkel [Re: eivher] #2020748 11/10/2015 20:11
S
Skogen Offline
Medlem
Medlem
S
Kan ikke tenke meg en eneste grunn til ikke å velge skivebrems nå. Det måtte i så fall være at man kan stå i fare for å bli for overmodig....

Trek Domane 4.5 Disc
C'dale CaadCX Disc

Re: Erfaringer med Skivebrems på landeveissykkel [Re: eivher] #2020751 11/10/2015 20:18
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
En del nyttige observasjoner her: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?

Har selv erfaring med hydrauliske skivebremser fra cyclocross - der de er tillatt i ritt - og har utelukkende gode erfaringer (primært på grus og asfalt).

UCL har som kjent tidligere i år tillatt at skivebremser prøves ut i profesjonelle landeveisritt. I Norge kan man for øyeblikket bruke skivebremser i turritt, men ikke aktive ritt. Trolig vil en avgjørelse fra UCL foreligge først i 2017.

GCN har sett på en del av motforestillingene mot skiver i landeveissykling:

Denne testen bekrefter i grunnen det vi alle vet om felgbremser versus skiver hva gjelder bremsekraft og modulasjon:

Re: Erfaringer med Skivebrems på landeveissykkel [Re: eivher] #2021117 13/10/2015 05:51
eivher Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Flott, takk for gode tilbakemeldinger.
Jeg var bare litt skeptisk til om det skulle veldig lite kraft til på bremsehendelen før det var bråstopp. ICON_SMILE Jeg må nok teste de ut ja.

Re: Erfaringer med Skivebrems på landeveissykkel [Re: eivher] #2021303 13/10/2015 12:19
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har kjørt med Shimano skivebrems i hele år uten problemer (RS685/RS785). Helt fin modulasjon på de, ikke noe problem å bare justere litt på farten.

Re: Erfaringer med Skivebrems på landeveissykkel [Re: eivher] #2021366 13/10/2015 14:45
M
Menkromsen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Om du skal kjøpe ny sykkel og vurderer skivebremser så synes jeg det er verdt å ta med disse betraktningene:

-En sykkel med skivebremser veier flere hundre gram mer. Ikke ubetydelig vekt om en ser isolert på det.

-Det er i dag ikke mange hjulsett å velge mellom med mulighet for skiver. Markedet for vanlige felger er derimot enormt!

-Vedlikehold er vanskligere. Det er forsåvidt ikke mye tull med hydrauliske skivrbremser, men når noe skjer så er det mere knot enn med felgbrems.

-Bytte hjul mellom diverse egne sykler eller andres blir ikke lett.

Kjøte nylig en Cannondale Synapse uten skivebremser. Et valg som var absolutt for min del. Har flere gode hjulsett jeg kan hive på sykkelen etter type bruk.
Skivebremser har definitivt bedre modulasjon og kontrollen i nedoverbakker blir nok helt klart bedre. Men vi snakker racer altså, skal ikke bremse allverden ;-)
Ulempene blir større enn fordelene til mitt bruk.

Re: Erfaringer med Skivebrems på landeveissykkel [Re: eivher] #2021469 13/10/2015 20:06
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg ser klart alle fordelene med skivebremser, og er overbevist om at min neste landeveissykkel blir med skivebremser. Men for å sitere meg selv fra en annen tråd:

Har etter mye research og tenking kommet frem til at jeg beholder sykkel med felgbremser en sesong til.

3 grunner, hvorav den første veier tyngst:

- Skivebremser tillates neppe i aktive ritt/masters før tidligst 2017.
- Vekt versus pris pr. i dag.
- Forventet utvikling av komponenter (materiale/vekt) og etablering av standarder (akslinger m.m.) nærmeste sesonger.

Re: Erfaringer med Skivebrems på landeveissykkel [Re: eivher] #2021519 14/10/2015 06:44
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg er stor tilhenger av skivebrems og det kommer sikkert på min neste racer. Har jo hatt det i flere år på terreng og cx.
Det jeg ikke skjønner er dere som sier dere kan kjøre fortere nedover med skivebremser... Har dere carbonhjul da? På min racer (campa chorus bremser og alu-hjul) er det jo helt fortreffelig modulasjon og kraft... Står ikke noe særlig tilbake for hydr. skivebremser i allefall.

Den store fordelen med skiver, sånn jeg ser det, er at da slipper man å slite ut felgen.

Re: Erfaringer med Skivebrems på landeveissykkel [Re: aug11x] #2021850 14/10/2015 17:17
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: aug11x
Jeg er stor tilhenger av skivebrems og det kommer sikkert på min neste racer. Har jo hatt det i flere år på terreng og cx.
Det jeg ikke skjønner er dere som sier dere kan kjøre fortere nedover med skivebremser... Har dere carbonhjul da? På min racer (campa chorus bremser og alu-hjul) er det jo helt fortreffelig modulasjon og kraft... Står ikke noe særlig tilbake for hydr. skivebremser i allefall.

Den store fordelen med skiver, sånn jeg ser det, er at da slipper man å slite ut felgen.

Ikke mye, men litt forskjell ble det. Det henger nok antagelig også litt sammen med 100 Kg kroppsmasse på undertegnede.

T.

Re: Erfaringer med Skivebrems på landeveissykkel [Re: Tommy D.] #2022607 16/10/2015 08:20
N
Neilpride Offline
Fersking
Fersking
N
Sitat: Tommy D.
Sitat: aug11x

Ikke mye, men litt forskjell ble det. Det henger nok antagelig også litt sammen med 100 Kg kroppsmasse på undertegnede.

T.

Det er noe med modulasjonen og opplevelsen av å ha bedre kontroll på kreftene i bremsesystemet. Det gjør meg noe mer trygg og stabil på sykkelen og gjør nok sitt til at jeg sitter litt mer riktig og tør mer å sitte slik jeg gjør når jeg sitter på mc ned bakker og i svinger. Det er i alle fall en opplevelse som jeg liker godt på ræseren, men så er jo Synapsen noe mindre aggressiv og nærvøs i utgangspunktet.

Re: Erfaringer med Skivebrems på landeveissykkel [Re: Neilpride] #2022618 16/10/2015 08:41
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har Ultegra felgbremser på landeveissykkelen og erfaring med hydrauliske skivebremser kun fra cyclocross (vel og merke en toppmodell på like over 8 kg).

Kan underskrive på Neilprides betraktninger om modulasjon og kontroll. Vil legge til at forskjellen på felg og skive blir dramatisk straks det er vått og ruskete. Det er hovedgrunnen til at jeg vil velge skivebremser ved neste oppgradering av landeveissykkel.

Viser også til klippene jeg la ut fra GCN.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå