Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Bil med plass til to barnevogner?

Bil med plass til to barnevogner? #2020613 11/10/2015 10:47
E
evergreen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Samboeren og jeg ser oss rundt etter ny bruktbil. Har så vidt tittet på en s-max og vurderer å se på en zafira tourer. Disse er forsåvidt praktiske biler, men er det noen som vet om det er plass til to barnevogner enten på tvers eller langs i tillegg til bakoverlente barneseter? Kan ikke ha tvilling/søskenvogn.

Finnes det andre alternativer jeg ikke har tenkt på, eller er det eneste alternativet kassebil?

Ford Galaxy og VW Sharan utgår da alt jeg kan lese om disse er hvor elendig de er skrudd sammen...

Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2020618 11/10/2015 11:12
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Har prøvekjørt nye s-max. God plass til barnevogn bak bakovervendt sete. Tror faktisk jeg hadde fått plass til 3 barnevogner (TFK 3-hjuling). Satte den på høykant, og da var tok den veldig mye mindre enn halve plassen. Fikk til og med inn barnevogna når jeg brukte bilen som 7-seter.

Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2020623 11/10/2015 11:31
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Kanskje litt kassete, men selv syntes jeg denne egentlig ser ganske bra ut, nemlig Volkswagen Caddy Maxi. Det kan jo være en het kandidat. Massevis av bagasjeplass som femseter og god plass til sju voksene som sjuseter i tillegg til bagasjeplass som gjør at du hverfall får inn en barnevogn her også. Så her savner du sjeldent/aldri mer plass. Vi har så langt bare gode opplevelser. Fåes også som firehjulstrekk.

Redigert av Hen9ng; 11/10/2015 11:34.
Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2020703 11/10/2015 18:23
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Brukt Mercedes E klasse (w212) da får du plass i bøtter og spann og får en bil du ikke behøver å være redd skal bryte sammen etter 150`k.
Ikke koster en 2 år gammel w212 noe mer enn en ny s max heller. Og du verden for en forskjell det er i kjørefølelse og glede!

2015 Saracen Ariel 152 27.5"
2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2020829 12/10/2015 08:01
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De fleste stasjonsvogner har plass til to vogner, men da må du ha takboks får å få med resten av bagasjen :-)

Vi har lempet en City Elite med bag, og en Brio Happy inn i vår Superb. Det går, men hjula må av (på barnevognene, ikke bilen)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2021409 13/10/2015 17:55
E
evergreen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Takk for gode svar.

Vi har nå vært å sett på både s-max og zafira tourer. Disse virker egentlig ikke å være store nok til vårt behov, spesielt Opelen faller igjennom. Stasjonsvogn utgår da det er uaktuelt å måtte ha skiboks for å få med bagasje ved siden av vognene, selv om E-klasse var gedigen...

Caddy Maxi var jo SVÆR, men det er kanskje noe slikt som er løsningen. Ser ut til å holde seg relativt bra i pris også. Hvordan er plassen i baksetet til bakoverlente seter? Det virket ikke på bildene som om det var mulig å justere baksetene i lengderetning?

Nå motsier jeg meg selv fra første tråd, men etter dagevis med surfing på Finn.no så ser den nye Sharanen relativt fristende ut, men kostbar. Er det noen som vet hvordan den "nye" generasjonen er kvalitetsmessig mot første generasjon?

Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2021443 13/10/2015 19:12
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vel, de slipper vel ut like mye eller mer NOx iallefall :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2021473 13/10/2015 20:30
N
Naustdal Offline
Entusiast
Entusiast
N
Kommer med et lite tips, selv om du egentlig avfeier det i første post. Nye Galaxy ser faktisk ikke så gale ut, og høres mye mer moderne ut enn den gamle. Baki den kan du ha med et mellomstort hangarskip.

Mvh.
Naustdal
Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2021566 14/10/2015 07:43
E
evergreen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Hehe, vi får gjøre som regjeringen å rose de for å slippe ut lite CO2 i hvert fall. Det er jo viktig å holde CO2 nivået på personbilene lavt med tanke på all faklingen i nordsjøen.

Galaxy og Sharan er egentlig likestilt i mine øyne, fordelen med Sharan er vel muligheten for 4-hjulstrekk. Men ja, utrolig mye plass med mer personbilfølelse enn de personbilifiserte kassebilene. Men koster jo også deretter...

Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2021578 14/10/2015 08:05
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vet ikke hvor aktuelt det er med kassebil, typ Multivan/Caravelle eller Mercedes Vito/Viano? Vito får du jo for en ganske OK pris i ekstra lang utgave, da får du gjerne med deg alt du måtte ønske.

Pajero/Landcruiser?

Ellers er ikke alternativene mange. Naboen har S-max, og det er helt vanvittig hva de får inn i den bilen.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2021623 14/10/2015 09:12
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Min kandidat er en Caddy Maxi. Jeg var skeptisk til VW og er ikke blitt mindre skeptisk etter skandalene, men Caddy er jo en veldig gjennomprøvd plattform. Synd at ikke Toyota har kommet med noe alternativ til Caddy. Ja, jeg har null kjærlighet til bil, jeg vil bare at det skal være trygt og billig.

Så langt har jeg ikke møtt noen bilmekaniker som har hatt noe negativt å si om Caddy. Eneste jeg ble advart mot var biler som har hatt "long life" service og bare skiftet olje hvert 2 år (!!). En mekaniker mente at det førte til mange motorhavari. Jeg er også enig i at Caddy Maxi ser ut til å holde seg veldig godt i pris og det meste som kommer opp på Finn forsvinner fort. Det er jo påpekt at den i det norske markedet er ganske unik, spesielt med 4wd. Neste steg som er større og har 4wd blir jo veldig mye dyrere.

Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: erikskon] #2021912 14/10/2015 19:12
K
kennyo Offline
Entusiast
Entusiast
K
Vi har akkurat vært igjennom noe liknende som trådstarter. Altså stort plassbehov, men vi trengte plass på en annen måte. Linker til tråden under her. To biler som også kan vurderes for trådstarter er Peugeot 5008 og Citroën Grand C4 Picasso. Førstnevnte er det flere som skryter av, og sistnevnte prøvekjørte vi og ble imponert ICON_SMILE

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2012616&page=1

Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2022007 15/10/2015 06:27
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: evergreen

Nå motsier jeg meg selv fra første tråd, men etter dagevis med surfing på Finn.no så ser den nye Sharanen relativt fristende ut, men kostbar. Er det noen som vet hvordan den "nye" generasjonen er kvalitetsmessig mot første generasjon?

Den siste generasjonen skal visstnok være "bra", mens de tidligere er fullstendig katastrofe.
Har du mye penger du vil bli kvitt, kjøper du en brukt VW Sharan eller Opel Zafira!

Thomas
Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2022018 15/10/2015 06:37
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De gamle Sharan, Galaxy og Alhambra (samme bil, ulike lykter etc) er ikke noe du kjøper om du ikke er svært sint på pengene dine.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2022126 15/10/2015 08:53
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mange som har sterke meninger om biler her. Sikkert basert på en del faktisk kunnskap også ICON_SMILE Hva tror folket om VW Caddy Maxi da - spesielt med tanke på en bil som er billig i drift og verditap. Jeg antar at verditapet gjenspeiler hvor ræva/kjedelig bilen er å kjøre og slik jeg har studert markedet kan den ikke være så ille. Må vel være en grunn til at mange av de håndverkerne jeg kjenner velger Caddy dersom de får velge.

Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2022160 15/10/2015 09:25
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Som sagt har vi hatt en Caddy Maxi i ca. 2 år nå. Vi er veldig fornøyd, og har blitt overrasket over hvor lite kassebil preg det er innvendig. Masse plass både foran, i baksete selv om de ikke er justerbare, og ikke minst en hel masse plass bakerst. Tror uansett bakovervendte burde gå helt fint for 3 voksne sitter fint på langtur i baksete. Veldig lettkjørt bil egentlig. Drivstoff forbruket er også pent. Så, ille er det overhodet ikke.. Vi er veldig fornøyd rett og slett..

Redigert av Hen9ng; 15/10/2015 09:28.
Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: erikskon] #2023319 18/10/2015 20:20
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Stemmer ikke helt det erikskon sier -Toyota har en ny kassemodell basert på Fiat Scudo, dog ikke markedsført med fler enn 3 seter. Leide en Scudo 8-seter i sommer og den er diger. Minst like stor som Caddy Maxi. Vil si at disse to er ganske så identiske i kjørefølelse/interiørkvalitet, Scudo kanskje hakket foran, litt mer "gedigen"
Etter min mening endel forskjell i komfort, lyddemping og kvalitetsfølelse mellom "arbeidshestene" og personbilene ala S-max, Picasso m.fl. Avgiftene i Norge gjør dessverre at disse litt tyngre og mindre raffinerte modellen blir like dyre som de personbilbaserte.
MPVene er å satse på for småbarnsforeldrene. I vår gamle 5008 fikk jeg Chariot 2 inn sidelengs med hjula på...S-max må jo være ideel for trådstarter med dypt, bred og ikke minst høyt bagasjerom, størst i klassen.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2023963 20/10/2015 11:25
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Ford Galaxy og VW Sharan utgår da alt jeg kan lese om disse er hvor elendig de er skrudd sammen...

Er det ikke veldig lenge siden Sharan og Galaxy var samme bilen? Trodde S-Max og Galaxy var "samme" bilen nå?

keo
Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2023999 20/10/2015 12:39
H
HåvardE Offline
Entusiast
Entusiast
H
Mener Galaxy, Sharan og (må for all del ikke glemme) Seat Alhambra skilte lag ca 2007? Kjører en 2011 Galaxy selv, og det er definitivt et godt alternativ hvis du skal ha mye plass.

Håvard

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2025293 23/10/2015 21:07
Flanders Offline
Entusiast
Entusiast
Sharan mellom 1995-2009 må du for all del unngå. Men den nye modellen er virkelig påkostet og godt sammenskrudd. De måtte vel gjøre dette for å vinne tilbake kundenes tillit til modellen, selv om ryktet fra gammelmodellen tydeligvis henger godt igjen ICON_WINK

Vi kjøpte ny Sharan sommeren 2013 (2014-modell) og er storfornøyd. Vi har ikke hatt en eneste feil eller mangel på bilen fram til i dag (sett bort fra diesel gate). Vi har 4M-utgaven og på langtur med 3 voksne, 2 barn og fullt bagasjerom så greier jeg lett å kjøre på 0,55/mil (i følge computeren, ikke målt med full tank, osv.) Vi er i allefall utrolig fornøyd med bilen så langt! Synd de ikke selger bilen med en brukbar bensinmotor OG 4M.

Fikk forresten låne den nye Passat-en når vi hadde bilen på service i sommer og den var til min store forundring mer "løs i fisken" og støyete enn Sharan-en. Selv de 240 dieselhestene skuffet stort.

Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2025300 24/10/2015 05:48
Nilsern Offline
Ringrev
Ringrev
Har selv S-max, gått fra en touran. Mye plass og vi pakker bikkjebur og 2 barnevogner i bilen. Litt plass til bagasje er det også, ikke ferieplass, men dog. Har også skiboks til vinter/feriedagene. Og en fin mulighet til å øke bagasjeplass er jo Thule sin easybase med 420L boks.

Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2025408 24/10/2015 15:59
V
vux Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
VW Caravelle. Genial bil for de med plassbehov.

2014 Canyon Ultimate CF SLX Ultegra di2 (Powertap P1)
2015 Big Bob 7.0
2014 Whaoo Kickr
Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: vux] #2025422 24/10/2015 16:45
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: vux
VW Caravelle. Genial bil for og de med plassbehov.
Det har du sikkert rett i, men du kan ikke bare dra frem den uten å nevne prisen og hvordan du ser på det alternativet i lys av hva en nyere Caravelle koster i Norge i dag.

Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2025530 25/10/2015 11:09
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Samboeren og jeg ser oss rundt etter ny bruktbil. Har så vidt tittet på en s-max og vurderer å se på en zafira tourer. Disse er forsåvidt praktiske biler, men er det noen som vet om det er plass til to barnevogner enten på tvers eller langs i tillegg til bakoverlente barneseter? Kan ikke ha tvilling/søskenvogn.

Finnes det andre alternativer jeg ikke har tenkt på, eller er det eneste alternativet kassebil?

Galaxy modellene som ble basert på samme plattform som VW og Seat er noe helt annet enn den nye.
Galaxy bygger på Mondeo. Har Ford Galaxy Ghia X med 200 hk fra 2012 på jobben og den er bra. Solid interiør og komfortabel. God plass. Går også bra.
Vi klagde på en ryggesensor bak som ikke satt pent da den var ny. Nå nylig hadde vi nettopp en bremselys pære som røk. Fikk den montert av en vennlig kar på Bilia.
Nærmest feilfri med andre ord.

Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: erikskon] #2025768 26/10/2015 10:05
V
vux Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Vi løste det med en brukt Transporter til meg(tre seter så jeg får med meg ungene), De gangene alle skal på tur kjører fruen etter med en ekstra bil. Småturer uten masse utstyr/bagasje så tar vi bare fruen sin bil(Passat). Brukt Transporter får man for 100 lapper. Dette blir jo ofte rimeligere enn enn en ny S-Max, Sharan, Caravelle osv. Så nå at du hadde behov for to barnevogner stort sett hele tiden. Da vil vel ikke Transporteren fungere i det daglige. Mine unger er litt større og bruker ikke barnesete lengere.
Sitat: erikskon
Sitat: vux
VW Caravelle. Genial bil for og de med plassbehov.
Det har du sikkert rett i, men du kan ikke bare dra frem den uten å nevne prisen og hvordan du ser på det alternativet i lys av hva en nyere Caravelle koster i Norge i dag.

Redigert av vux; 26/10/2015 10:07.

2014 Canyon Ultimate CF SLX Ultegra di2 (Powertap P1)
2015 Big Bob 7.0
2014 Whaoo Kickr
Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2025777 26/10/2015 10:20
E
evergreen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Nå er det en stund siden jeg har sjekket posten, supert å se så mange gode tips!

Jeg var nok litt tidlig ute med å avslå Galaxy og Sharan, det har blitt mange timer med googling siden sist. Galaxy faller fra pga mangel på 4-hjulsdrift. Ja, ser de kommer med det som-16 modeller, men uaktuelt å bruke >500K på bil, også uaktuelt med ny bil. Vil ha nyere brukt, gjerne med 3-års gjenværende garanti. Dette er i utgangspunktet en tre-års plan.

Det er ingen tvil om at de forskjellige personbilutgavene av Transporter og Vito er store og praktiske. Men, de er svindyre og vi vil gjerne beholde litt personbil-følelse.

S-max er i mitt syn den desidert peneste bilen som er nevnt, men vi har en romslig stasjonsvogn pr nå, og føler ikke at steget opp til S-max forsvarer argumentet med å bytte bil for å få MYE plass.

Akkurat nå står det vel mellom Caddy Maxi eller Sharan. Hode eller hjerte om kan si det slik. Vi er usikre på bakseteplassen i Maxien og liker veldig godt de individuelle baksetene i Sharanen samt mer personbilfølelse. Prøvekjøringer må til. De bakerste to setene skal ikke benyttes og vil i tilfelle Maxi bli demontert.

Da gjenstår problematikken rundt Diesel-Gate og hvordan dette vil påvirke verditapet samt hvor mange HK man sitter igjen med etter VWs tilbakekalling...

Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: evergreen] #2025973 26/10/2015 22:20
Flanders Offline
Entusiast
Entusiast
Nå har jeg kun kjørt "liten" Caddy fra 2013 og den hadde et støynivå av en annen verden sammenlignet med Sharan. Kjørekomfort og interiørkvalitet kan ikke sammenliknes (stiv bakaksel). Men nå er det kanskje slik at Caddy Maxi er en annen bil??

Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: Flanders] #2026000 27/10/2015 06:59
-
-Finn- Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
-
Sitat: Flanders
Nå har jeg kun kjørt "liten" Caddy fra 2013 og den hadde et støynivå av en annen verden sammenlignet med Sharan. Kjørekomfort og interiørkvalitet kan ikke sammenliknes (stiv bakaksel). Men nå er det kanskje slik at Caddy Maxi er en annen bil??

Sharan går under personbilsegmentet men caddy ligger under varebilsegmentet.
Det er lagt mindre vekt på støydemping i kupe hos varebilene enn hos personbilene. caddy maxi som personbil har mer støydemping enn varebilutgaven. Der er det matter i gulv og deksler/trekk i sidene av bilen innvendig.
Ny utgave av caddy kom nettopp men denne har ikke jeg fått prøvd ut enda,den skal vistnok vere enda bedre støyisolert og innvendig har den nå fått ett mye mer personbilpreg enn tidligere.
Jo caddyen har stiv bakaksling,men for meg personlig så er ikke det ett problem,bilen sitter rimelig godt på vegen og humper/hull i vegen etc har ikke caddyen noe problem med å takle. Med 4motion i tillegg så vil jeg absolutt si at dette er en rimelig god familiebil. Tror mangen familier hadde blitt veldig fornøyd med en caddy maxi som familiebil siden multivan og sharan blir i en annen prisklasse. Den har varebilpreg men til gjengjeld så kan en jo laste den innvendig med ganske mye rask og rusk,særlig om en tar ut baksetene. Blir en to i en bil :-)

Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: Flanders] #2026024 27/10/2015 07:56
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Flanders

Jeg har vært i samme situasjon som trådstarter (dog med behov for plass til stoooort hundebur og ikke barnevogner) og har i den forbindelse prøvekjørt mange av de bilene som har kommet opp her.

Jeg oppfattet Caddyen som den klart mest varebilpregede bilen av de jeg prøvde; Stiv og stumpete, mye støy og kjipt plastinteriør.
Citroen Berlingo var faktisk en positiv overraskelse i så måte - tilnærmet personbilfølelse og kule interiørløsninger. Dessverre finnes den ikke i maxiutgave, så den ble litt for liten for oss.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Bil med plass til to barnevogner? [Re: -Finn-] #2026266 27/10/2015 18:57
Flanders Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: -Finn-

Jo caddyen har stiv bakaksling,men for meg personlig så er ikke det ett problem,bilen sitter rimelig godt på vegen og humper/hull i vegen etc har ikke caddyen noe problem med å takle.

Når det gjelder Caddy varebil så synes jeg at den er forferdelig stiv og stumpete i forhold til hvilken som helst personbil, så jeg antar du viser til Maxi-en (som muligens har mer komfortorientert fjær/demper-oppsett??) Men for all del, Caddy Maxi er sikkert en super bil for pengene og den er som du sier bedre isolert en varebil-varianten.

Anyways; vi har alle forskjellige preferanser og referanser. Det beste man kan gjøre er å prøvekjøre selv og gjøre opp sin egen mening cheers

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå