Jeg forstår det som at han ønsker å å støpe en nymfereplika på fiskekroker og ønsker støpeform til dette. Med fare for å uttale meg så er vel silikon en takknemlig gugge å holde på med i denne sammenheng. Fiskekrok størrelse 10-12 er vel snakk om 1-2 cm deromkring så en støpeform på 5x5x5 eller noe deromkring?
Presist slik ja. Og hale må støpes i samme prosess!
Jeg bruker denne hårsprayen på glass. Fungerer utmerket. Bare sprayer på glassplata ved behov. Har prøvd PEI og foretrekker glass.
Jeg holder hårspray langt unna skriveren. Plutselig skal du bare ta på litt og gjør det mens byggeflata ligger på skriveren for å spare litt tid, og vips, så har du sausa inn hele drivverket med klissete hårspray. Bruk limstift - det smitter ikke til andre ting.
Er ikke et problem i det hele tatt. I starten tok jeg av glassplata for å spraye, men det slutta jeg med for halvannet år siden. Ingen spindelvev eller saus noe sted. Trenger heller ikke vaske plata jevnlig.
I forbindelse med koronadugnad for smittevernsutstyr deltok jeg i en spleis og kjøpte meg en 3D-printer for å bidra med produksjonskapasitet. Aktiviteten var over i sommer, og jeg fikk min 3D-printer. Nå har jeg printet litt av hvert til meg selv, men mangler (mye) fantasi, motivasjon og ikke minst tid til å lage egne ting. Har en produktidé jeg har lyst til å lage, men krever en del jobb for både å konstruere og å modifisere for karbonfilament for produktet. Nå er printeren blitt støvsamler og buksestativ i et hjørne. Er jo litt synd, siden jeg har modda en del på printeren med nytt hovedkort med stillegående stepper-kontrollere (gikk fra å nesten ikke få lov til å printe hjemme pga støy til å kunne kjøre om natten) og BLtouch level-sjekker. Og en RPi4 med Octoprint for å slippe å flytte over kort frem og tilbake, samt integrasjon mot hjemmeautomasjonssystem.
Noen som har noen gode ideer eller stl-filer som er dritsmarte å printe før jeg evt. selger eller får tilbake gløden?
For min del dukker det stadig opp bruksområder. Mitt neste prosjekt er å printe ut denne, gjemme den i sandkassen og ha utgraving sammen med 5-åringen i huset.
Har og hatt lyst på lenge, men plunder og hassel også med dyrere printere som f.eks Ultimaker kuretere den lysta.
Besøkte et firma i høst som brukte flere FlashForge Finder 2 til prototyping, den forrige åpne (den billige) de har solgt på Clas O. Jeg hadde aldri forestilt meg at den skulle være stabil nok til slikt. Så da denne "nye" kom på salg ble det raskt julegave til meg selv.
Ja, ventetida har vært litt dealbreaker for meg og, i de periodene jeg har vært farlig nær å trykke på kjøp-knappen. Frustrerende høyt prisnivå på brukte på Finn.no og, de få gangene noen sånne er ute der. Så foreløpig er jeg bare i vurderingsfasen, i tillegg til at jeg sliter litt med samme problemet som baronen, med å finne bruksområder.
Har en gryende brettspillsamling, så det er alltids noen prosjekt man kan printe der (feks organizer for å samle spillkomponenter bedre i esker osv), men ellers er det mest "dette virker morsomt"-faktoren som får meg til å ha lyst på.
Stemmer, har fått med meg at Prusa får gode skussmål, når de omsider kommer.... Flashforge så ut til å være en passelig billig løsning. Jeg så i utgangspunktet på hva jeg kunne få i intervallet 5-15K, kanskje mest i midten av det intervallet.
Finn har jeg også oppfattet som ekstremt optimistisk priset den siste tiden, steingamle Ultimakere og sågar "copycats" fra Kina går for masse penger...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Du kan kjøpe min consumer/ikke-akkurat-prosumer Ender 3 Pro med BigTreeTech-kontrollerkort, Marlin custom firmware og BLTouch bed leveller. Er stort sett det jeg har brukt min til - å oppgradere og printe noen deler til selve printeren
Halvgammel tråd, men JR er hippen på å kjøpe seg 3D-printer. JR er i ferd med å bli tenåring, og datakyndig for alderen.
Selv er jeg jo litt der at jeg mistenker det er en interesse som går over, men kanskje samtidig nyttig erfaring, lærer seg å programmere mer og antagelig får en god del nytte ut av den.
Dersom en skulle holde seg til et fornuftig prisnivå, hva velger man?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Det er vel ikke meg bekjent noe nytt fra sist tråden var i live. Prusa om du vil kjøpe lotteri fra USA hva angår leveringstid ellers anbefaler jeg fortsatt Adventurer 3 fra Clas O. https://www.clasohlson.com/no/FlashForge-Adventurer-3,-3D-skriver/p/Pr388870000 Vil du ha noe som bare slriver PLA uten noe mer mikkmakk med oppgraderinger og innstillinger så fungerer den. Så da spørs det jo hvor interessen ligger, i å mekke på skriveren eller i utskriftene. Ser ut til å være 2 forskjellige interesseområder.
Jeg tror det kan være en veldig god og lærerik hobby, og tror noe virkelig verdifull/nyttig erfaring er hvis han blir interessert/nerder på 3d-design. Har en kompis som gjorde det og nå har designet, testet og nå sist maskinert sin første krankarm, laget custom dropouts til sykkelen og holder på med en ny(?) type egendesignet framdrev. I tillegg til alt mulig slags små nisjeting i plast som skifeste til sykkelen etc.
God investering å hive noen lapper på printer. Worst case får du selge den hvis det ikke fenger.
Jeg tror det kan være en veldig god og lærerik hobby, og tror noe virkelig verdifull/nyttig erfaring er hvis han blir interessert/nerder på 3d-design. Har en kompis som gjorde det og nå har designet, testet og nå sist maskinert sin første krankarm, laget custom dropouts til sykkelen og holder på med en ny(?) type egendesignet framdrev. I tillegg til alt mulig slags små nisjeting i plast som skifeste til sykkelen etc.
God investering å hive noen lapper på printer. Worst case får du selge den hvis det ikke fenger.
Jepp. Solgte min, da 3D-design gikk treigt og dårlig, og det var mye mekk med printeren min. brukte mer tid på printe ting til printeren og sette den opp enn å faktisk lage ting.
Det er mye av min motivasjon for å være positiv til dette. Det er mye annen skit en kan bli interessert i.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Jeg har en Adventurer 3 til salgs, hvis salgspitchen over her skulle friste.
Enkel, driftssikker og produserer bra prints.og Finfin inngangsport til hobbyen. Enkel slicer (programmet som oversetter 3D filer til printerspråk). Eneste er at den ikke er av de mest støysvake.
Har en Ender 3 Pro som jeg sliter med å få til å printe skikkelig. Bruker derfor fortsatt Adventurer 3 til å printe deler til Enderen Men tenker jeg må kvitte meg med Adventurer for å få litt press på meg til å få fikset Enderen skikkelig.
Kan jo legge til at jeg fikk installert Flashprint 5 i dag da dette dukket opp igjen. Siste versjon av Sliceren som ble lansert i høst. Jeg har surva litt over at Adventurer 3 ikke har vært plug&play med Cura men de sorgene er nu glemt. Det her er jo helt latterlig greit å forholde seg til.