Da er 3D printer underveis og så er det jo ett par ting som kunne vært greit å få avklart i forkant; hvor solid blir materialet, blir det sprøtt ? går det greit å gjenge i ferdig print ? anbefalte veggtykkelser, hvis jeg fx skal lage ett rør med dia 100mm og høyde 150mm, hvor tynnvegget kan jeg lage det føre det sprekker under håndtering. hvor tykt kan printeren printe, kan den i praksis lage en tjukk klump om ønskelig ? matarialkvaliteter, er det forskjell på filament/trådene ? er det noen som selger tråder som slipper gjennom lys, fx for bruk i lampeskjermer ?
Da er 3D printer underveis og så er det jo ett par ting som kunne vært greit å få avklart i forkant; hvor solid blir materialet, blir det sprøtt ? går det greit å gjenge i ferdig print ? anbefalte veggtykkelser, hvis jeg fx skal lage ett rør med dia 100mm og høyde 150mm, hvor tynnvegget kan jeg lage det føre det sprekker under håndtering. hvor tykt kan printeren printe, kan den i praksis lage en tjukk klump om ønskelig ? matarialkvaliteter, er det forskjell på filament/trådene ? er det noen som selger tråder som slipper gjennom lys, fx for bruk i lampeskjermer ?
Hvor sprøtt det blir kommer jo an på hva slags filament du bruker, men det er i grunnen ingen av de vanlige filamentene som er veldig sprø, men PLA er f.eks mer sprøtt enn ABS.
Det er greit å starte med PLA til du har fått litt erfaring, siden det er det enkleste materialet å få til. ABS er ikke så enkelt, og det lukter også en god del. PETG kan være et godt alternativ, men det er mer "trådete" (google "stringing").
Å gjenge går forsåvidt greit, men da må du passe på at du printer med mange nok outlines/vegger, og at hullet er korrekt dimensjonert. For små skruer (f.eks M3), så går det også ofte greit å bare la skruen skjære sine egne gjenger. Men for all del, har du gjengetappen så kjør for all den den gjennom først.
Når det gjelder rør og veggtykkelser, så går det fint an å printe ned til bare en vegg, som da tilsvarer åpningen i dysen (som igjen oftest er 0.4 mm fra fabrikk på de fleste printere). Røret blir jo da ikke solid, men det kan fint håndteres, og f.eks klemmes ovalt uten å sprekke.
Det finnes transparent filament, men printer du tynt nok (ref ovennevnte rør) så vil jo også gjennomfarget filament slippe gjennom en del lys. Transparent filament slipper selvfølgelig gjennom mer lys, men du klarer i praksis ikke å printe glassklart (som man kan se gjennom).
og så har jeg montert de 1347 delene og skal koble opp herligheten mot PC'n og det var jo lettere sagt enn gjort, finner ikke printeren i expolerer eller i Cura - "cannot connect to printer"
noen som har gode råd ? eller kjenner til spesielle forum ?
Eg har lyst på ein liten og enkel printer eg kan ha på skulepulten, for å printa smådetaljar til arkitekturmodellar og liknande. Eg synest ikkje eg har tid til eit byggeprosjekt, så ein mest mogleg ferdig printer hadde vore kjekt. Difor ser XYZ - da Vinci Mini W ut som det eg er på jakt etter. Men det er ei stor hake med den, og det er at den er låst til kun å virke med ein eigen type PLA frå XYZ. Er det nokon som har tips til maskinar i liknande prisklasse der ein kan velge fritt i filament, eller finnes ikkje det?
XYZ ville jeg holdt meg unna. De tidligere modellene deres har vært problembarn. Jeg har ikke erfaring med andre maskiner enn jeg selv bruker. Tror man må opp i Ultimaker2-klasse om man skal ha noe som "bare funker" i størst mulig grad. God og billig printer er Wanhao Duplicator i3 eller Original Prusa i3 V2.
Hvordan står det til med muligheter for 3D scan på hobbybasis? Noe erfaring med det? Er snakk om et karosseri på ca 50x30x15cm marginal tykkelse kan gjerne bli noe mesh, shell eller lignende bare det er en viss nøyaktighet.
Alternativt firmaverden, koster vel mer enn det smaker jobben å modellere der.
Du kan oppnå forholdsvis OK resultater med gode bilder og gratisverktøy som VisualSFM og Meshlab.
Men det er en del jobb, og objektet må i praksis være matt. Blanke refleksjoner er noe dritt. Du må også ta fryktelig mange bilder, og du må sørge for at du har en bakgrunn som har ganske mye detaljer, slik at sift-prosessen har gode arbeidsvilkår.
Leker med tanken på en CNC-fres til høsten. Er det noen som har undersøkt hvor man får tak i aluminiumsprofiler rimeligst mulig? Gjerne lokalt/i Norge.
Jeg har endel meter i garasjen med 20/20 og 20/40, som jeg bestilte fra RS-components. Kan greit bestille, om du ikke får til, siden de sender kun til firmaadresser.
Se der ja, de hadde en del, det er ikke aktuelt før jeg har en del ting på plass, slik som ny bolig osv. Men tar deg gjerne opp på det tilbudet hvis det blir behov, Er den prisen som oppgis på siden der +mva det som gjelder, eller er det "villedende" priser man kan få rabatt på?
Jeg tror jeg får litt rabatt siden det går via firmakonto. Prisene er uten moms, men jeg betaler moms når jeg bruker kredittkort til å betale ordren, så det er null styr med faktura og slikt, dvs, (allerede betalt) fakturaen kommer til jobben, men den registreres ikke.
Jeg er veldig fornøyd med hvordan monster trucken har blitt. Jeg har laget to to selv. En rød med liten motor og kort akselavstand og en blå med større motor. Rød: https://youtu.be/_6eOmHweF8k
Nå har jeg begynt på nytt prosjekt. Jeg designer en 4WD-buggy med flere alternative oppbygginger. Den kan bygges som 4wd med beltedrift, 4wd med to motorer, fremhjulsdrift eller bakhjulsdrift. https://youtu.be/vQicZhXIsAs
Jeg er fascinert av såkalte "Marble Machines" (dette har vi vel ikke noe veldig godt norsk ord/uttrykk for), og den første litt store maskinen jeg laget er ganske populær på Thingiverse.
På forsommeren laget jeg en til, og hadde planlagt å legge også den ut, men så ble den litt i overkant komplisert, og jeg gadd ikke å skrive/lage instruksjoner for den. Nå har jeg imidlertid laget en videosnutt av den (måtte prøve å lære meg litt videoredigering først), så hvis noen vil se det, så ligger den her:
Jeg driver ikke med 3d-printing, men har sollid interesse i obj / stl filer til bruk i after effects.
So what ?
Vel- Occipital's Structure sensor ( + freeware itseez3d) er, i et kostnadsperspektiv som er overkommelig for de fleste av oss, den beste løsningen jeg har vært borte i så langt i produksjon av disse filtypene. Man får meget gode resultater ila kort tid, resultater du også kan kjøre til 3d-printeren. Autodesk Meshmixer - også det freeware -tar det ytterligere et trinn videre mtp 3d-printing, om ønskelig (hangovers / struts etc). byste av deg selv / sykkeldetaljer / alt mulig .. . . ?
Og nei - jeg har absolutt ingen komersiell relasjon til noen av de nevnte produktene.
just mention - dette er meget bra saker! Superfornøyd Progres etter noen måneders testing.
Apropos 3d-skriver. Jeg satte sammen en sykkel med mye blått og fint, og ville ha noen skjermer som passa, noe som viste seg vanskelig å fine på markedet, så…