Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Makspuls og intensitetssoner

Makspuls og intensitetssoner #2020245 09/10/2015 16:14
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Dette er sikker spurt om før, men men..

Ser at jeg må tenke litt annerledes fremover i forhold til trening, eller dvs jeg tror jeg må det. Kjørt mye knallharde intervaller og rundbaneøkter,hvor jeg gir alt jeg har. Tid pr drag/runde er alt fra 5 min til 15/20 min. Enkelte økter opp mot ca 35 min. Da kjører jeg ofte mot folk som er bedre enn meg, og målet er å henge med så lenge det går:).

Nå som familiemann trener jeg nok i snitt 5 økter i uka, 4 til 8 timer. Håper å nå ligge jevnt mellom 8-10 timer i høst/vinter.

Enkelte av de sterkere jeg trener med mener jeg bør kjøre mere I3 drag på rundt 15 min,fremfor å gi maks... Da må jeg vel først finne ut makspulsen mere nøyaktig enn hva jeg tror.. Men holder det å se på diverse rittdata og se etter maks oppnådd puls??

Kanskje bør jeg droppe å tenke timer, kanskje færre faktisk.. Heller prioritere 3 slike I3 økter i uka?

Tja, litt synsing her:).

CK ELVERUM

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Otoen] #2020255 09/10/2015 16:52
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Og I3 er vel type kontrollerte drag, opp mot syra men ikke få syre.. Enkelt forklart?? ICON_SMILE

CK ELVERUM

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Otoen] #2020314 09/10/2015 20:20
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
I mitt hode er dette å snu tilnærmingen litt på hodet. Altså hvorfor ikke kartlegge/analysere seg selv som syklist og så legge opp treningen(type økter, sonefordeling, draglengde, motbakke/flate osv.) deretter. Tror man treffer mer presist da.

Eksempelvis er jo sone 3 på lange flater en annen ferdighet/belastning enn sone 3 i en lang motbakke.

Redigert av Gammelogdesperat; 09/10/2015 20:26.

iq
Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Otoen] #2020327 09/10/2015 20:51
Martin B-S Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Otoen
Kanskje bør jeg droppe å tenke timer, kanskje færre faktisk.. Heller prioritere 3 slike I3 økter i uka?

Timer er ikke alt, men det er også av betydning. Har sett studier på f.eks. triatleter som viser at de to faktorene som best forutsier om en utøver oppnår gode resultater er total treningstid på lav og høy intensitet. Total treningstid på moderat intensitet rapporteres å være mindre predikativt, og antydes også å kunne medføre dårligere resultater dersom totaltiden her er høy.

Har dog ikke sett tilsvarende studier hos syklister, men kan nok være at det er en viss overførbarhet her.

Data jeg har sett fra toppidrettsutøvere i utholdenhetsidretter av flere grener, inkludert sykkel, viser ofte at de har omtrent like lang totaltid per år i sone 3 og 4. Og gjerne mindre i sone 5. Avvik fra dette forekommer sikkert, men virker på meg å være en trend. Men som det nevnes over, det er nok lurt å forsøke å kartlegge ferdighetene dine, og kjøre kapasitetsperioder med høy bruk av de intensitetene som påvirker egenskapene "der skoen trykker".

Redigert av Martin B-S; 09/10/2015 20:53.

www.wattkoden.no - bedre kjørestyrke
Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Otoen] #2020339 09/10/2015 21:47
aasgaard Offline
Medlem
Medlem
Det er vondt å ta en makspulstest og terskeltest.
Snittpuls i ritt (lange) ligger nok litt under terskel.
Men det beste er vel å komme seg igjennom en test

Her står det en del om når trene i hvem soner.
http://www.computrainer.no/images/CompuTrainer/Baner/Beskrivelse_av_Trenings%C3%B8kter.pdf

Gode forslag på typiske intervalløkter: http://www.computrainer.no/index.php/computrainer/loyper-til-computrainer#Power

Her er et kortfattet utdrag av et stort emne som vi lagde for klubbens medlemmer i fjor. http://www.follosk.no/blog/post/21271/trening-periodisering?ispage=false

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Otoen] #2020358 10/10/2015 06:30
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Hvorfor ikke ta en laktat test og finne sonene dine.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Otoen] #2020368 10/10/2015 07:07
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Absolutt noe som er aktuelt... Kjenner en som jobber på NIMI, så der kan jeg ta full test en gang jeg er i nærheten av Oslo:).

Men frem til da prioriterer jeg tre intervalløkter i uka. Type rolige økter/restuitusjonsøkter velges trolig vekk for mere tid med barna. Vil her kjøre diverse type intervaller, men to på sykkel og en med løping i motbakke på mølla. Pulsen skal her ligge like under snittpuls på ritt. Kjører nok dette frem til snøen kommer og fatbikeføret evnt skiføret er på plass. Da blir det flere økter med bla restuitusjon... Samt evnt justering av antall intervaller ila uka. Ser på totalbelastningen her.

Takk for tips folkens.

CK ELVERUM

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Otoen] #2020401 10/10/2015 10:53
jan erik Offline
Besatt
Besatt
For min del kjører jeg kun intervaller når jeg ønsker en formtopp frem mot sesong. Å kjøre intervall nå er litt hølihodet siden det gir deg en smal topp og det er vel ikke det du ønsker nå? Kjør på med sone 3. Det bygger base frem til våren. Deretter kan du jo starte med intervall for å spisse.

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: jan erik] #2020407 10/10/2015 11:26
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: jan erik
For min del kjører jeg kun korte intervaller når jeg ønsker en formtopp frem mot sesong. Å kjøre korte intervall nå er litt hølihodet siden det gir deg en smal topp og det er vel ikke det du ønsker nå? Kjør på med lange intervaller i sone 3. Det bygger base frem til våren. Deretter kan du jo starte med korte intervaller for å spisse.

jeg fikset det for deg.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: jan erik] #2020422 10/10/2015 13:16
sveinaa Offline
More than words
More than words
For min del kjører jeg kun intervaller når jeg ønsker en formtopp frem mot sesong. Å kjøre intervall nå er litt hølihodet siden det gir deg en smal topp og det er vel ikke det du ønsker nå? Kjør på med sone 3. Det bygger base frem til våren. Deretter kan du jo starte med intervall for å spisse.

Dette er jo bare tull!

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: aasgaard] #2020423 10/10/2015 13:19
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: aasgaard

Her står det en del om når trene i hvem soner.
http://www.computrainer.no/images/CompuTrainer/Baner/Beskrivelse_av_Trenings%C3%B8kter.pdf

Den pdf'en er meget informativ og gir deg svar på mye ICON_SMILE

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Otoen] #2020467 10/10/2015 16:28
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
Du kan ta det med en klype salt..men sånn ca ca..
Du vet jo sånn ca hvor mye du klarer å presse pulsen opp i på en hard intervalltrening..
For min del er dette rundt 195..
Da tar jeg dette som utg.pkt for makspuls..
Sone 3 er jo 82 - 87 % av makspuls.
195*0,82 = 160
195*0,87= 170
Med andre ord skal jeg ligge på puls 160 - 170 når je kjører lange i3 drag. Ikke super vondt, men ubehagelig nok utover i draget;) Ingen tendenser til syre her nei.

Trenger ikke være så komplisert å regne ut rimelig riktig.

Redigert av Zaskarin; 10/10/2015 16:28.
Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: jan erik] #2020468 10/10/2015 16:37
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Helt uenig i at dette er tull, målet mitt er å løfte meg til neste sesong, og da starter jeg jobben nå.. Men fokuset fremover bli I3 intervaller. Har trent såpass mye i mange år, og veit hva som skal til.., og jeg er rimelig sikker på at jeg har gjort endel feil av er at mange av intervallene mine er kjørt med for høy puls, I4-I5 drag... Skal ha slike intervaller også, men ikke så ofte ennå... Litt flere når sesongen drar igang med ritt.

CK ELVERUM

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: knuthaug] #2020469 10/10/2015 16:38
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: knuthaug
For min del kjører jeg kun korte intervaller når jeg ønsker en formtopp frem mot sesong. Å kjøre korte intervall nå er litt hølihodet siden det gir deg en smal topp og det er vel ikke det du ønsker nå? Kjør på med lange intervaller i sone 3. Det bygger base frem til våren. Deretter kan du jo starte med korte intervaller for å spisse.

jeg fikset det for deg.

ICON_SMILE

CK ELVERUM

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Zaskarin] #2020470 10/10/2015 16:39
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Zaskarin
Du kan ta det med en klype salt..men sånn ca ca..
Du vet jo sånn ca hvor mye du klarer å presse pulsen opp i på en hard intervalltrening..
For min del er dette rundt 195..
Da tar jeg dette som utg.pkt for makspuls..
Sone 3 er jo 82 - 87 % av makspuls.
195*0,82 = 160
195*0,87= 170
Med andre ord skal jeg ligge på puls 160 - 170 når je kjører lange i3 drag. Ikke super vondt, men ubehagelig nok utover i draget;) Ingen tendenser til syre her nei.

Trenger ikke være så komplisert å regne ut rimelig riktig.

Jupp, slik jeg tenker også.... Snittpulsen under ritt, se da på flere.... Legger meg så litt under dette... Er en grei tilnærming det også:).

CK ELVERUM

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Otoen] #2020572 11/10/2015 07:17
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På rulle synes jeg det er lettere å gjennomføre lange drag/intervaller sånn ca rundt terskel/litt under. Nå bruker ikke jeg pulsklokke, men tipper det hadde blitt rundt I3 i snitt, men på drag ala timen (40-60 min alt ettersom) antar jeg at jeg starter på 2 og slutter på 3+/4 avhengig av dagsform. Dette er gode økter som en stort sett tåler x ganger i uken av.
Men tipper en får like mye fysisk ut av 3x20 i samme tempo, men opplever langdrag som enda bedre mental trening. Og i sykling er jo det mye å hente i mental trening.

Det som jeg syntes er vanskelig på rulle er å få kvalitet på virkelig harde økter, dvs over terskel.Uenig at dette er fy fy på vinteren, selv om en ikke har noe behov for toppform om vinteren, så kan jeg heller ikke se noe dumt å vedlikeholde o2'n. Og du som har den sjefstredemøllen Øistein bør ta en hardøkt/intervall på den i uken, av typen "klarer maks 1 minutt til". Eneste jeg savner med å ikke være medlem i helsestudio er tredemølle og en ukentlig "hat/elsk" motbakke økt der.

Men nå ? gi blaffen i treningsregime og kom deg ut når du kan, kjør hardt når du føler for det, rolig når du føler for det, vet det er begrenset når du kan, og at mye blir lykt men bra er det også.
Det påvirker kanskje ikke så mye på hvordan du sykler i Juni 2016, men vil gjøre noe med motivasjonen, for en sitter fort nok på den rulla lell. Og tross alt driver vi mest med dette fordi det er gøy. Tror vi undervurderer "lapskaus" trenings effekt, ser også Ola Kjøren mener det samme, dvs bruk høsten til lek og moro, og motivasjon. Enig med han. En overdreven "masterplan" nå kan fort drepe motivasjon for oss som ikke lever av dette. Og 2016 sesongen ? lenge til azz.

Vi får prøve å få til sånn faste tirsdagskvelder m/lykt som vi hadde for et par år siden. Barfrosten kommer jo også snart. En kveld fast i uke og en langtur fast i helga! OK ? Så får resten være "trening" !

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Oddefa] #2020578 11/10/2015 08:12
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: oddefa
På rulle synes jeg det er lettere å gjennomføre lange drag/intervaller sånn ca rundt terskel/litt under. Nå bruker ikke jeg pulsklokke, men tipper det hadde blitt rundt I3 i snitt, men på drag ala timen (40-60 min alt ettersom) antar jeg at jeg starter på 2 og slutter på 3+/4 avhengig av dagsform. Dette er gode økter som en stort sett tåler x ganger i uken av.
Men tipper en får like mye fysisk ut av 3x20 i samme tempo, men opplever langdrag som enda bedre mental trening. Og i sykling er jo det mye å hente i mental trening.

Det som jeg syntes er vanskelig på rulle er å få kvalitet på virkelig harde økter, dvs over terskel.Uenig at dette er fy fy på vinteren, selv om en ikke har noe behov for toppform om vinteren, så kan jeg heller ikke se noe dumt å vedlikeholde o2'n. Og du som har den sjefstredemøllen Øistein bør ta en hardøkt/intervall på den i uken, av typen "klarer maks 1 minutt til". Eneste jeg savner med å ikke være medlem i helsestudio er tredemølle og en ukentlig "hat/elsk" motbakke økt der.

Men nå ? gi blaffen i treningsregime og kom deg ut når du kan, kjør hardt når du føler for det, rolig når du føler for det, vet det er begrenset når du kan, og at mye blir lykt men bra er det også.
Det påvirker kanskje ikke så mye på hvordan du sykler i Juni 2016, men vil gjøre noe med motivasjonen, for en sitter fort nok på den rulla lell. Og tross alt driver vi mest med dette fordi det er gøy. Tror vi undervurderer "lapskaus" trenings effekt, ser også Ola Kjøren mener det samme, dvs bruk høsten til lek og moro, og motivasjon. Enig med han. En overdreven "masterplan" nå kan fort drepe motivasjon for oss som ikke lever av dette. Og 2016 sesongen ? lenge til azz.

Vi får prøve å få til sånn faste tirsdagskvelder m/lykt som vi hadde for et par år siden. Barfrosten kommer jo også snart. En kveld fast i uke og en langtur fast i helga! OK ? Så får resten være "trening" !

Enig i at de som trener MYE ala deg selv og Kjøren bør tenke lek og moro nå ingen periode,men for de av oss som trener lite og som ønsker et løft er jeg helt sikker på at å trene på det man trenger er smart. Jeg veit hva jeg må forbedre, og nå har jeg en god mulighet til å kjøre slike økter ute i frisk høstluft uten å tenke på ritt. Dette er økter jeg er svært glad i, og for meg er dette lystbetont. Tenker da på I3 intervaller ala 3x10/15, 2x20, 1x40 etc.. Skal nå ha to slike økter på sykkel ila de neste ukene, primært ute med lykt. Skal samtidig ha en slik økt på beina ila uka, dette blir mølla i kjelleren med vold på tv:). Ut over dette blir litt nå og da etter tid og lyst, men disse tre øktene skal gjennomføres. Blir det ikke andre økter vil faktisk dette gi mere tid til det aller viktigste, familien:). Bonus i banken her er godt å ha med seg:). Det blir tre kvalitetsøkter som forhåpentligvis vil gi et løft frem mot skisesong. Videre når vinteren virkelig er her vil det nok bli noe lignende, med slike hovedøkter. Avhengig av vær og føre så vil jeg da variere mellom to og tre slike økter. Vil gå mye på ski i vinter, så kan fint være at jeg tar flere slike økter der. Men når det er digg vinterføre så blir det flere økter på ski og fatbike samtidig, så da vil timeantallet være noe helt annet. Da kommer rolige restuitusjonsøkter inn ( lystbetont og fritt) samt rolige langturer. Men, basis/grunnmuren gjennom vinteren vil også være disse kvalitetsøktene.

Tja, mye som før altså, men I3 intervaller fremfor å blåse ut alt.. Skal fortsatt ha full trøkk økter en gang i blant, da dette er smart...men ikke hver uke:)

CK ELVERUM

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Oddefa] #2020579 11/10/2015 08:13
Juffe Offline
Besatt
Besatt

+1

'...once more, and more intensity!'
Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Otoen] #2020639 11/10/2015 13:19
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
En fast økt i uka sammen hadde vært gull det Odd Erik, fast langtur i helgene er uaktuelt da dette er familietid:). Men, skal ha enkelte gode langturer. Spes på fatbike og på ski. Da tidlig morgen...

Men, blir nok noen to-tre timers økter på kveld med lykt også ila uka,..

CK ELVERUM

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Otoen] #2020680 11/10/2015 17:24
aasgaard Offline
Medlem
Medlem
Høres ut som en god plan Otoen!

Må bare ikke undervurdere de lange rolige turene.
Det er de som får deg til å kunne prestere over lang tid og ikke smelle som en dong etter 2 timer.
Veldig dårlig erfaring med det selv.

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Gammelogdesperat] #2021252 13/10/2015 10:58
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Gammelogdesperat
I mitt hode er dette å snu tilnærmingen litt på hodet. Altså hvorfor ikke kartlegge/analysere seg selv som syklist og så legge opp treningen(type økter, sonefordeling, draglengde, motbakke/flate osv.) deretter. Tror man treffer mer presist da.

Jeg tror egentlig dette er det beste tipset i tråden. Finn ut hva du er dårlig på og tren mer på det ICON_SMILE

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Otoen] #2022949 17/10/2015 06:25
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Veit hva jeg må trene på ja, og gjør det:).

Er igang med I3 intervaller nå, både flate ( småkuperte) og motbakke.

Hva tenker dere om antall I3 økter ila en uke? To på rad mindre smart med tanke på restuitusjon?

Gjelder restuitusjonstiden uansett om man feks tar en økt på mølla ( løpende i motbakke) for så å tenke en økt på sykkel dagen etter.

Ser jo at det å legge inn en hviledag eller restuitusjonsøkt mellom I3 øktene er smart, men er det bortkastet med to på rad?

CK ELVERUM

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: aasgaard] #2022950 17/10/2015 06:32
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: aasgaard
Høres ut som en god plan Otoen!

Må bare ikke undervurdere de lange rolige turene.
Det er de som får deg til å kunne prestere over lang tid og ikke smelle som en dong etter 2 timer.
Veldig dårlig erfaring med det selv.

Uten tvil! Skal ha lange gode økter også:). Skal sykle La Marmotte igjen til sommeren, 175 km med alt for mye høydemeter, så langturer er viktig. Ikke minst balsam for hodet:). Fatbikeøkter på kveldstid i skiløypene kommer etterhvert, barfrosten før det. Da snakker vi flere økter mellom 2-3 timer i ukedagene. Opp mot fire i helgene. Skiturer når snøen er på plass blir mye likt.. Opp mot fire timer en gang i blant. Men, som familiefar så blir de lange helgeturene nå og da.. 2-3 timersøkter blir det uten tvil flere av.

Spennende å se om jeg klarer å løfte meg ett hakk opp mot de jeg kjenner som nå ligger foran meg... Det er målet nå. Enkelt og greit;).

CK ELVERUM

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Otoen] #2022955 17/10/2015 06:52
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke bruke så mye energi på å sammenligne deg med de andre Øistein, du må tenke at du skal løfte deg fra ditt eget nivå. For de som du ønsker å ta igjen, kan jo enten a) bli bedre de også, dermed blir "avstanden" den samme og mestringsfølelsen/motivasjonen blir utfordret. b) de andre er i dårligere form en året før, og sånn sett sier det ikke nødvendigvis noe om din formutvikling men de andres sin.

Mao, fokus på deg selv gutt:) Planen din derimot ser veldig bra ut, både mht intervaller og langturer, tipper dette gjør deg godt forberedt til La Marmotte til sommeren, og nå vet du jo hva som skal til. Men lenge til juli 2016, dog er det delig å ha sånt mål når en sitter på rulla en kald januar dag.

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Oddefa] #2022979 17/10/2015 08:29
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ikke bruke så mye energi på å sammenligne deg med de andre Øistein, du må tenke at du skal løfte deg fra ditt eget nivå. For de som du ønsker å ta igjen, kan jo enten a) bli bedre de også, dermed blir "avstanden" den samme og mestringsfølelsen/motivasjonen blir utfordret. b) de andre er i dårligere form en året før, og sånn sett sier det ikke nødvendigvis noe om din formutvikling men de andres sin.

Mao, fokus på deg selv gutt:) Planen din derimot ser veldig bra ut, både mht intervaller og langturer, tipper dette gjør deg godt forberedt til La Marmotte til sommeren, og nå vet du jo hva som skal til. Men lenge til juli 2016, dog er det delig å ha sånt mål når en sitter på rulla en kald januar dag.

Har fokuset på meg selv ja, men sammenligner jo meg selv med de jeg kjenner. Grei målestokk det:). Er såpass jevne vi her i området, at det for en pekepinn. Når rittene kommer så er hovedmålet gjennomføringen, så kommer feks å sammenligne med tidligere prestasjoner og opp mot de jeg kjenner. Selvfølgelig vil jeg i ritt ha mål om å henge med de jeg trener i mot, hvis jeg på treninger klarer det.. Liker å sette meg enkle mål, og opplever iallfall i ritt at hvis jeg har et delmål om at den ryggen skal jeg holde, så er dette positivt. Men må da ha andre mål undervegs også hvis denne planen skulle ryke:).
Digger jo de harde øktene vi har her sammen med de beste i Elverum, og dette mener jeg er en grei målestokk som for min del er svært motiverende...

Lenge til sesongen, uten tvil... Men, liker å tenke fremover mot konkrete mål som la Marmotte nå. Det veit jeg hva jeg går til, hva som faktisk kreves for å i det hele tatt komme i mål, så dette legges inn i treningen.. I vinter Hamburg ingen andre mål en å gjennomføre gode økter ut ifra min plan om hva jeg skal gjøre.., deltar trolig på noen skirenn, men dette er da trening.. Hovedmålene er sykkelsesongen,,med start på Helgøya:). Det blir dritmoro! Helgøya er helt fantastisk... Der er målet enkelt, god gjennomføring og mose tida fra i år ( avhengig av vær og forhold). Gøy med mål a gitt:). Må ha det, hvis ikke blir det lite moro med trening for min del. Intervaller og hardøkter syns jeg er de morsomste øktene, uten tvil.. Vesentlig mere gøy en lange stiturer feks... Litt forskjellige er vi Odd;).

CK ELVERUM

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Otoen] #2022980 17/10/2015 08:32
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
En annen positiv greie her i forhold til mål er at jeg har så utrolig mange testrunder m.m som gir gode mål og indikatorer på formutvikling at skulle alle andre løfte seg mye også så er det mine egne resultater her som gjelder for min del.

Uansett, den gjengen vi har her som på mange økter virkelig utfordrer hverandre er gull verdt..

CK ELVERUM

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Otoen] #2022984 17/10/2015 08:40
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja de lange stiturene er et helvete, men noen må gjøre de også, og hvis ingen andre gjør det så får jeg ta de da. Men variasjon er vel stikkordet for god motivasjon. Og det jeg taper på kvalitet i treningen min tar jeg igjen på større variasjon en dere andre he he. Men blir bra neste år, men som du sier nå er det snart barfrost og det er et høydepunkt, om en et kort ett. Tenker ærlig talt ikke noe på neste sesong, annet en evt reiser, når og hvor. Treningen jeg gjør gjelder for nå. Skiturer og toppturer (håper på flere en i fjor) gjør jeg for egen skyld uten at jeg tror det gjør meg bedre på sykling en om jeg hadde syklet en tur.

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Otoen] #2022985 17/10/2015 08:42
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Otoen
En annen positiv greie her i forhold til mål er at jeg har så utrolig mange testrunder m.m som gir gode mål og indikatorer på formutvikling at skulle alle andre løfte seg mye også så er det mine egne resultater her som gjelder for min del.

Uansett, den gjengen vi har her som på mange økter virkelig utfordrer hverandre er gull verdt..

Ja, dette er virkelig en god indikasjon på form.

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Oddefa] #2023000 17/10/2015 09:36
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja de lange stiturene er et helvete, men noen må gjøre de også, og hvis ingen andre gjør det så får jeg ta de da. Men variasjon er vel stikkordet for god motivasjon. Og det jeg taper på kvalitet i treningen min tar jeg igjen på større variasjon en dere andre he he. Men blir bra neste år, men som du sier nå er det snart barfrost og det er et høydepunkt, om en et kort ett. Tenker ærlig talt ikke noe på neste sesong, annet en evt reiser, når og hvor. Treningen jeg gjør gjelder for nå. Skiturer og toppturer (håper på flere en i fjor) gjør jeg for egen skyld uten at jeg tror det gjør meg bedre på sykling en om jeg hadde syklet en tur.

yes

CK ELVERUM

Re: Makspuls og intensitetssoner [Re: Otoen] #2023056 17/10/2015 15:49
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
3 økter med i3 i uka går fint..så lenge du holder deg i sweet spot sona og ikke bikker over og helt opp mot terskel.
Går fint med opp i mot 2 timer med sone 3 i uka så lenge du har kontroll på intensiteten.
2 økter på rad er heller ei noe problem, så lenge du da tar hensyn til restitusjon etterpå, vil også være fin variasjon og vil tilpasse kroppen til en annen belastning.
Føler selv at jeg får mest ut av treninga de ukene jeg kjører opp til 4- 5 hardøkter for så å ta en rolig uke. Bolklegging av treninga innimellom kan være veldig gunstig og gir utrolig godt utbytte for en i tidsklemma.

Redigert av Zaskarin; 17/10/2015 16:06.

Moderator  support