Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka
|
Re: Siste utgave av Terrengsykkel, esykkel i marka
[Re: knut77]
09/10/2015 15:52
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Er det noen som vet hvorfor Klima- og miljødepartementet mener elsykler som er sykler etter vegtrafikkloven, kjøretøyforskriften og Forskrift om krav til sykkel ikke er en sykkel lenger i friluftsloven?
Thomas
|
|
|
[Re: tparsli]
09/10/2015 16:18
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Varför nämner du inte "Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven)" https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82När det är den som reglerar motorferdsel på sti. Paragraf 4 som du tar opp i friluftsloven handlar ju om bruk av privat veg. Jag tror inte att man kan ta definitioner från en lov och använda dem i andra lover. Loven om moterferdsel i utmark är väl också rimeligt klar på vad loven gäller för "Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor, samt landing og start med motordrevet luftfartøy." Jag har iallafall inget problem med att förstå hur Klima- og miljødepartementet har kommit fram till sin slutsats. De får för min del gärna göra ändringar i loven men då tror jag att de måste ändra loven om motorferdsel i utmark.
|
|
|
[Re: KKippernes]
09/10/2015 16:48
|
knut77
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Vi "slår ikke fast" annet enn det vi ble opplyst om, og det må vi forholde oss til. Jeg syns jo det høres spesielt ut at Fylkesmannen i Oslo og Akershus anser det som lovlig når Klima- og miljødepartementet ikke gjør det.
Hva angår konklusjonen, så mener jeg den er ganske åpen. Departementet skriver jo også at de ønsker en oppmykning av reglene.
Debatten om elsykler er veldig viktig, og den ønsker vi mer enn velkommen, så kjør debatt!
Ha en god sykkelhelg!
// Kristoffer
Dere har selvfølgelig belegg for å skrive dette, men får man de involverte parter i tale så kan man ende opp med overraskende konklusjoner. Jeg har dessverre ikke noe skriftlig å vise til etter min dialog med fylkesmannen, og jeg har ærlig talt ikke turt å kontakte dem igjen av frykt for å få et annet svar. Men det er jo ikke umulig at de velger å ikke håndheve dette forbudet på bakgrunn av miljødirektoratets anbefaling om å myke opp regelverket for bruk av esykler i marka. Kanskje dere vil ta en prat med fylkesmannen? Men ikke lag en sak av det om de sier nei (: Da blir jeg tvunget til å sykle på asfalt, og Terrengsykkel kan jo ikke tvinge folk til sånt  Og forresten. Ja, jeg leser gjerne flere esykkeltester.
|
|
|
[Re: tparsli]
10/10/2015 07:34
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Det største problemet her er vel at grensen mellom elassistert sykkel og elmoped blir glidende og og dermed vanskelig å se hva som er hva (også for de som skal håndheve dette), derfor synes jeg det er greit med et generelt forbud mot elsykkel på sti og at det er ok på grusvei. Synes ikke folk som bare er slappe skal få unntak. Skillet er ikke "glidende", men 100% klart: * Maks 25km/t * Maks 6km/t assist * Maks 250W motor At lettere håndheving skal være et argument i utmark, men ikke på vei/GS/fortau forstår jeg ikke. Folk som "bare er slappe" sykler ikke i utmark, se sitter hjemme foran TV eller PC... På papiret her det helt krystallklart, men når du er ute er ikke det så lett å se
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
|
|
|
[Re: Langbein Rise]
10/10/2015 11:33
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
På papiret her det helt krystallklart, men når du er ute er ikke det så lett å se
Hvorfor skal det være lett å se?
Thomas
|
|
|
[Re: fredriks]
10/10/2015 18:29
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Varför nämner du inte "Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven)" https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82När det är den som reglerar motorferdsel på sti. Paragraf 4 som du tar opp i friluftsloven handlar ju om bruk av privat veg. Jag tror inte att man kan ta definitioner från en lov och använda dem i andra lover. Loven om moterferdsel i utmark är väl också rimeligt klar på vad loven gäller för "Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor, samt landing og start med motordrevet luftfartøy." Jag har iallafall inget problem med att förstå hur Klima- og miljødepartementet har kommit fram till sin slutsats. De får för min del gärna göra ändringar i loven men då tror jag att de måste ändra loven om motorferdsel i utmark. Elsykkel typen vi snakker om, er definert som sykkel, den er ikke drevet med motor. Den har assistert drift ved hjelp av motor. Man må trå selv.
|
|
|
[Re: eldo472]
10/10/2015 18:39
|
perbl
More than words
|
More than words
Elsykkel typen vi snakker om, er definert som sykkel, den er ikke drevet med motor. Den har assistert drift ved hjelp av motor. Man må trå selv.
Såfremt jeg ikke har misforstått etter å ha lest noen runder, er det som følger: Når du ferdes på vei, og de lovene som gjelder for veien gjelder, er sykkelen regnet som sykkel såfremt den tilfredsstiller 250W/pedalassist/25km/h-kriteriene. Når du ferdes i terrenget, er disse lovene ikke relevante, og en motorisert sykkel er en motorisert sykkel. Når det gjelder problemer med sykler i marka, ser jeg dem ikke sålenge slitasje og problemer forøvrig ikke blir vesentlige. At det er motor eller ikke er for meg like relevant som om det er hjul eller ikke på farkoster som ferdes i marka. En elmotor er stille, og plager meg ikke på samme måte som en evt brennstoffmotor som bråker og forurenser vil gjøre. Vi har allerede relativt fungerende kriterier for effekt etc på en rekke andre kjøretøyer, så ser ikke hvorfor dette ikke også skal kunne funke på elsykkel. Om vi tillater 250W-ere tror jeg ikke vi oversvømmes av permanent drevne 700W-monstre i marka.
Redigert av perbl; 10/10/2015 18:40.
Per B.
|
|
|
10/10/2015 19:34
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Teksten i lov om motorferdsel sier bare at et kjøretøy som har en motor ikke er lov å bruke i utmark. Det står ikke noe om at den skal drive hjula en gang. Den gjelder selv luftfartøy.
|
|
|
[Re: eldo472]
11/10/2015 07:58
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tror fremdeles på min tolkning av reglerna och det är väl samma sak som perbl skriver. Olika lover som gäller på olika områder.
Man kanske inte heller ska dra alltför stora slutsatser av att man måste trå själv. Det är ju inte så att man måste trå med någon som helst effekt för att motorn ska driva sykkeln.
|
|
|
11/10/2015 08:14
|
Desmo
Avhengig
|
Avhengig
Jeg tror dette blir ryddet opp i snart. Elsykkel er ikke noe regelverket tok høyde for når det ble skrevet.
Jeg er selv en av slappingene som sykler elsykkel på sti på de samme plassene som med stisykkelen tidligere, og kan ikke se noen grunn til at elsykkelen ikke kan sidestilles med ordinær sykkel på sti. Dette så fremt vi snakker om lovlig elsykkel.
Og på ordentlig elsykkel med momentsensor så må man yte for å nyte. Går helt fint å bli svett på elsykkel også.
|
|
|
[Re: Desmo]
11/10/2015 08:48
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Jeg tror dette blir ryddet opp i snart. Elsykkel er ikke noe regelverket tok høyde for når det ble skrevet.
Jeg er selv en av slappingene som sykler elsykkel på sti på de samme plassene som med stisykkelen tidligere, og kan ikke se noen grunn til at elsykkelen ikke kan sidestilles med ordinær sykkel på sti. Dette så fremt vi snakker om lovlig elsykkel.
Og på ordentlig elsykkel med momentsensor så må man yte for å nyte. Går helt fint å bli svett på elsykkel også. Sånn jeg forstår det så er det lempet på kravene til lovlig elsykkel med drahjelp inntil 25km/t i veitrafikkloven for at flere skal kunne bruke (el)sykkel som ett transportmiddel fra A-B. Det argumentet utgår når det er snakk om at gud og hvermannsen skal kunne harve avgårde på stiene i skogen i ett tempo tidligere forbeholdt eliten. Kan vel knapt argumenteres som rekreasjon også, ingen rekreasjon man går glipp av uten motor. En som skrev over her om de gamle "tråmegihjel" mopedene. Ironisk å tenke på at man liksom skulle kunne bygge seg en sånn crosser og bruke i skogen. Er det fordi de går på bensin man ikke kan det?
|
|
|
11/10/2015 09:04
|
Desmo
Avhengig
|
Avhengig
Tror neppe Gud og hvermann noen gang kommer til å "harve av gårde" på elsykkel på sti.
For min del er det min mulighet til fortsatt å kunne å sykle i terreng på grunn av skade, og jeg tror det kun er spesielt interesserte som er villig til å bruke så mye penger på en elsykkel som er egnet til sti.
Synes en stor del av innleggene her bærer preg av fordommer og uvitenhet.
|
|
|
11/10/2015 09:50
|
knut77
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Skjønner ikke helt hvordan man greier å harve avgårde med esykkel. Men jeg har bare testet ~10 forskjellige esykler...
Hvilken sykkel har du Desmo? Og hvordan opplever du den?
|
|
|
11/10/2015 10:17
|
Desmo
Avhengig
|
Avhengig
Skjønner ikke helt hvordan man greier å harve avgårde med esykkel. Men jeg har bare testet ~10 forskjellige esykler...
Hvilken sykkel har du Desmo? Og hvordan opplever du den? Har en Univega fulldemper med Impulse 2 motor. Den er veldig følsom på hvor mye kraft du legger i pedalene, og du må gi ganske mye for å få full effekt fra motoren. Men når den yter fullt så skyver det bra på. Oppleves sterkere enn Bosch, men noe svakere en Yamaha. Når det er sagt så er vekt elsykkelens store ankepunkt, og for meg blir den aldri en erstatning for en ordinær stisykkel så lenge kroppen spiller på lag. Men et artig alternativ er det.
|
|
|
11/10/2015 10:42
|
knut77
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Redigert av knut77; 11/10/2015 11:45.
|
|
|
11/10/2015 14:59
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Redigert av JoachimV; 11/10/2015 15:46.
|
|
|
[Re: JoachimV]
11/10/2015 15:53
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Takk for link til god artikkel fra Syklistenes Landsforening som setter ord på bekymringene jeg tror mange på forumet føler for e-sykler i terrenget. Sett bort fra alle juridiske betraktninger, kan jeg ikke tro annet enn at e-sykler på sti vil styrke kravet om økte restriksjoner på stisykling generelt. Og jeg kan derfor ikke se hvordan det er i vår felles interesse at e-sykler tillates i terrenget, unntatt for dem som er bevegelseshemmet eller har annen helsemessig grunn til å få dispensasjon. Har for øvrig all sympati for trådstarters situasjon. Noen utdrag fra artikkelen: "Elsykkel i terrenget var morsomt, men vi syntes ikke det ble helt riktig for oss å bruke motorhjelp til å forsere terrenget. Det ene var at vi kom atskillig raskere, og med det med større risiko for konflikter med andre i marka, det andre var sporene etter oss. Med elmotor i tillegg til egen kraft har man langt høyere effekt, så i myr og på litt sårbare stier satte elsykkelen mye kraftigere spor etter seg enn vår kamerat på sykkel uten motor gjorde. Opp bakkene rev bakhjulet opp torva på grunn av den kraftige effekten. Motoren er jo på 250 watt, og selv yter vi kanskje nesten like mye, da blir det opp mot 500 watt effekt på bakhjulet. Vi ser at dette kan føre til store problemer dersom mange skulle bruke elsykler på sårbare stier i marka." "Nå er dette en lovlig sykkel – vi ser at folk gir blaffen i regelverket og kommer med langt kraftigere motorer. Vi har sett folk i marka ”sykle” med selvbygde elsykler med motor på 15 000 watt. Det er 60 ganger mer effekt enn det som er lovlig."
|
|
|
[Re: JoachimV]
11/10/2015 19:07
|
knut77
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Legger du ut denne linken som et bevis på at esykler harver opp marka? Jeg greide å spinne opp en grusvei med en vanlig sykkel sist jeg prøvde, og det er ganske enkelt å få en myr til å se ille ut med en vanlig sykkel og. Om man sykler i myra og er skuffa over at den ikke blir nok ødelagt så greier man sikkert å ødelegge den litt mer med en esykkel. Om man holder seg til spillereglene så er min erfaring det er minimalt med forskjell på disse sykkeltypene. Det er ikke noe nytt at uvørne og "uoppdratte" syklister setter spor i marka. Og økt bruk fører til økt slitasje. Så blir dette et argument mot esykler; lavere terskel for tilgang til marka fører til mer slitasje, og esykler senker terskelen for tilgang til marka. Men, i terrengsykkelmiljøet prates det jo varmt om økt bruk som det beste vern. Så ønsker "vi" at flere skal bruke marka så må vel arbeidet med å få flere ut på sykkel fortsette. Om flere kommer seg ut, selv om det er på esykkel som SLF mener å ha bevist at lager større spor når man sykler i myra, så blir terrengsykkelmiljøet større og det er lettere å få politisk gjennomslagskraft. For de som er opptatt av sånt, jeg vil bare fortsette å sykle i marka. Elephant In The Room: The Great E-Bike Controversy http://dirtragmag.com/elephant-in-the-room-the-great-e-bike-controversy/
|
|
|
11/10/2015 20:25
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Legger du ut denne linken som et bevis på at esykler harver opp marka? Slettes ikke. Det var bare den jeg kom over på norsk av nyere dato jeg fant representativt da disse syklene er i en utvikling as we speak. Resten slettet jeg, fant det mer interessant å lese gamle tråder enn å vasse midt oppi vepsebolet.  Jeg skrev heller ikke harver opp, jeg skrev harver avgårde som i at de raser avgårde på stiene i unaturlige hastigheter. Men siden du spør er jeg ikke i det minste tvil om at de er kapable til å gjøre betydelig skade noe testen langt på vei bekrefter.
|
|
|
11/10/2015 22:53
|
Desmo
Avhengig
|
Avhengig
Testen fra SLF er bare synsing. Kan ikke si at jeg avsetter noe mer spor med elsykkelen, enn med ordinær sykkel. Synes også argumentet med at man kommer fortere på andre med elsykkelen ikke er holdbart. Jeg mener man uansett sykkel må sykle slik at man avpasser farten med tanke på andre brukere av stien. Det er det mange som ikke er gode nok på, og er en klar kilde til konflikt mellom brukere av marka.
Har sammenlignet tidene jeg hadde på mine faste runder i terrenget på ordinær terrengsykkel, med tiden jeg nå bruker på elsykkel. Ble litt overrasket når jeg så at snitthastigheten var vel så høy med ordinær sykkel.
De som kommer til å ødelegge for sykling i marka er eventuelle brukere av ulovlige elsykler, og andre syklister som ikke klarer å vise hensyn til andre brukere.
|
|
|
12/10/2015 03:49
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De som kommer til å ødelegge for sykling i marka er eventuelle brukere av ulovlige elsykler, Varför skulle de göra det? Det är väl bara för dem att visa hensyn till andra brukare på samma sett som det viktiga är att vanliga och el-syklister gör det.
|
|
|
12/10/2015 05:57
|
Raskall
More than words
|
More than words
Her som over alt ellers er det ikke pistolen som dreper. Riktig og hensynsfull bruk vil ikke skape problemer og konflikter. Men så var det disse idiotene da. Men de vil nok drite i regler uansett hvor mye som skrives om det i den store, røde boken.
Så lenge de ikke logger turene sine på Strava så er det greit for meg. Så lenge de viser hensyn og og tar vare på naturen.
Redigert av Raskall; 12/10/2015 05:59.
|
|
|
[Re: olechr]
12/10/2015 05:59
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Ønsker El sykkel velkommen så det holder. Jeg ser hvor mange som nå får opp livskvaliteten igjen. I butikken så er det nesten uten unntak folk med problemer som er å sjekker ut pris på terreng elsykkel. Mange har feks hjerteproblemer som gjør at de ikke kan sykle mer i skogen. Når de kjøper seg el sykkel så kan de igjen gjøre det de elsker. Kjenner flere som har det slik nå og de er helt i skyene etter de endelig har vært på tur. ... Amen til det. I år må jo forøvrig være det store el-året når det gjelder sykler. Aldri sett så mange sykle frem og tilbake jobb med assistert tråkk før, og det trolig av en stor gruppe som tidligere brukte bil eller kollektivt. Når det gjelder stisykling, så er det jo ikke bare å sitte på sykkelen og la motoren dure på. Man må jobbe ganske mye for å komme opp steinete stier, røtter og annet fjas - hvert fall i lillo. Går det bratt nedover, så er det konsekvensanalysen som begrenser farta, ikke tråkket. Hvis el-sykler blir definert som motorkjøretøy har de jo heller ikke lov til å sykle på grusveiene i marka, og et slikt forbud hadde jo være ganske så rart.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
12/10/2015 06:47
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Klart det er masse flott og fint med esykkel, sku selvfølgelig gjerne gjerne hatt en enduroversting selv men foreløpig har jeg ikke mulighet til flere og jeg slutter heller å sykle enn å gå på kompromisser med den jeg har. Jeg tror og som Gary Fisher at dette kommer til å ta helt av, det er ikke bare spesielt intereserte som kommer til å kjøpe elstisykkel, tvertimot tror jeg det kan ta av enda mer enn hvordan sti og enduro har tatt av de siste årene. Hvertfall om Ola Dunk fortsetter å ha altfor mye penger h*n ikke trenger. Utfrordringen med dette på stiene i utmark er jo at Ola Friluftsdunk Nordmann skal ha både i pose og sekk med fri tilgang på sårbare stier uten tilrettelegging og avlastning med f.eks sykkeltraseer og trailsenter. Fllott og fint det så lenge det varer og det gjør det jo med en blåblå regjering med en kakespisende leder. Desverre varer ingenting evig Godt jeg aldri skal bo i Oslo. 
|
|
|
[Re: olechr]
12/10/2015 07:17
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Ønsker El sykkel velkommen så det holder. Jeg ser hvor mange som nå får opp livskvaliteten igjen. I butikken så er det nesten uten unntak folk med problemer som er å sjekker ut pris på terreng elsykkel. Mange har feks hjerteproblemer som gjør at de ikke kan sykle mer i skogen. Når de kjøper seg el sykkel så kan de igjen gjøre det de elsker. Kjenner flere som har det slik nå og de er helt i skyene etter de endelig har vært på tur.
Ser heller ikke hvorfor det skal være noe problem. Man kjører like fort eller fortere med en vanlig sykkel på teknisk sti. Samtidig er det rom for flere brukere i marka som er der fordi de har det gøy og trives. Er nok av surpomper med gammel skiforenings anorakk som bare syter. :-P Støtter dette 200%. Egenerfart også. Kjøpte elsykkel til fattern i 70-års dag sammen med slekta. Han har 10 ryggoperasjoner (!!) i sekken, hvorav 3 gikk åt skogen, en kneprotese gone-wrong og et smertehelvete uten like. Han elsker skauen. Det eneste som hjelper over tid på kroppen er aktivitet. Bevegelse. Havne på sofaen er det verste. De siste åra har det blitt verre, og han har fått mindre tid ute fordi smerteterskelen er for høy for en mann med så mange problemer. Elsykkel var redningen. Han er så sykt happy, og kommer seg ut. Han kan sykle om kleivstua fra lommedalen, og får bevegelse i kroppen. Det gjør underverker. Resultatet? De siste månedene har han nesten eklusivt brukt sin vanlige sykkel i marka, da han kom seg opp på et mer normalt nivå.
|
|
|
12/10/2015 08:40
|
Desmo
Avhengig
|
Avhengig
De som kommer til å ødelegge for sykling i marka er eventuelle brukere av ulovlige elsykler, Varför skulle de göra det? Det är väl bara för dem att visa hensyn till andra brukare på samma sett som det viktiga är att vanliga och el-syklister gör det. I mitt hode så synes det ofte som at de som har et lettvint forhold til lover og regler også er de som ikke er best i klassen til å vise hensyn. I tillegg så er det lettvint for motstandere av sykling i marka og argumentere med bruk av ulovlige sykler.
|
|
|
12/10/2015 08:58
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det jag tänker på är att det i norge finns en stor oppslutning bakom loven om motortrafikk i utmark. När den diskuteras i samband med för exempel skooter så köper inte folk att de som har en skooter ska fölga reglerna och köra hänsynsfullt och då vill de helst ha ett total förbjud istället för en oppmjukning av reglerna.
Om man sen diskuterar syklar så tycker jag att det blir rart om man i diskussionen om vanliga syklar och lovliga el-syklar argumenterar för att de inte är några problem om folk bara visar hänsyn trots att det helt klart finns fler potentiella problem med el-syklar än med vanliga syklar.
Problemet är ju att problemen kommer utifrån dem som inte visar hensyn och många lover är till för att bli av med dårligt oppförande.
Jag tror inte att alla som kommer köpa el-sykkel kommer sykla hensynsfullt och då bör man tänka på vad de kan göra för skada.
|
|
|
12/10/2015 10:17
|
Desmo
Avhengig
|
Avhengig
Om man sen diskuterar syklar så tycker jag att det blir rart om man i diskussionen om vanliga syklar och lovliga el-syklar argumenterar för att de inte är några problem om folk bara visar hänsyn trots att det helt klart finns fler potentiella problem med el-syklar än med vanliga syklar.
Jag tror inte att alla som kommer köpa el-sykkel kommer sykla hensynsfullt och då bör man tänka på vad de kan göra för skada.
Det jeg sliter med er å se er at det finnes så mange flere potensielle problem med el-sykkel, som ikke allerede er gjeldene for terreng sykkel generelt.
|
|
|
12/10/2015 10:28
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det jag tänker på är att det i norge finns en stor oppslutning bakom loven om motortrafikk i utmark. När den diskuteras i samband med för exempel skooter så köper inte folk att de som har en skooter ska fölga reglerna och köra hänsynsfullt och då vill de helst ha ett total förbjud istället för en oppmjukning av reglerna.
Problemet är ju att problemen kommer utifrån dem som inte visar hensyn och många lover är till för att bli av med dårligt oppförande.
Jag tror inte att alla som kommer köpa el-sykkel kommer sykla hensynsfullt och då bör man tänka på vad de kan göra för skada. Fredrik: Det er ikke alltid vi to er enige, men denne gangen sa du det bedre enn det jeg får til selv 
|
|
|
[Re: erikskon]
12/10/2015 10:53
|
perbl
More than words
|
More than words
For meg koker det ned til følgende:
Plager det meg eller andre utover vissheten om at noen har kjørt her med motor? Hvis nei, er det helt greit for meg.
Dermed er ikke scooteranalogien helt der, iom at man der har endel elementer som støy og unødig ferdsel inne i bildet. Med (godkjent) sykkel som sykles der det alt kan sykles er jeg foreløpig ikke overbevist om at man vil oppleve den store slitasjen og brukerkonflikten.
Jeg er selvsagt åpen for å bli overbevist om at dette er feil hvis man får gode data på det, men foreløpig synes jeg mye av retorikken er som å møte seg sjøl i døra med stort sett de samme argumentene mot noe nytt(tm) som man har sett tidligere om sykling generelt eller andre ting som kiting og surfing.
Redigert av perbl; 12/10/2015 10:54.
Per B.
|
|
|
|
|