Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

stå å sykle - hvor lurt er det ?

Re: stå å sykle - hvor lurt er det ? [Re: Tange] #2022587 16/10/2015 07:36
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange
Sitat: Hoaas
Det der har jeg også lurt på! Hvorfor gjør folk det? Jeg kan ha tendenser til dette når jeg sitter i bukken eller på bøyla, men sjelden på stisykkel eller på tops.

Fordi man kan yte mer med knærne innover enn med knærne utover.

Yte mer som i trø mere watt? Er det noen god forklaring på det? Nysgjerrig, sjø ICON_SMILE

Re: stå å sykle - hvor lurt er det ? [Re: Lekrot72] #2022685 16/10/2015 11:09
E
elviz Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg blir fort pinnestiv og sur i ritt hvis jeg står for mye når det gårunna i mer en 15 sekunder i oppoverbakker... får mye mer "igjen" for å sitte.

Siden Kristoff aldri står, så gjør ikke jeg det heller!

Men nå har jeg kjøpt ny sykkel, så nå kommer jeg til å fly oppover.

Re: stå å sykle - hvor lurt er det ? [Re: Lekrot72] #2022703 16/10/2015 11:41
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
jeg føler at jeg greier å holde større fart ved å sitte. mer styrke i rundtråkket ved sittende posisjon. stående bruker for å risteløs strekke rygg evt slippe en fis. husk det Øyvind til neste tur ICON_WINK

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
Re: stå å sykle - hvor lurt er det ? [Re: Supersand82] #2022707 16/10/2015 11:45
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Skal holde meg i front ja...

Re: stå å sykle - hvor lurt er det ? [Re: Lekrot72] #2022729 16/10/2015 12:09
Flex Offline
Veteran
Veteran
Ser at kjerts ennå ikke har vært innom denne tråden. Kom til å tenke på at han og Åsmund Løvik syklet pittelittegrann fort opp bakken fra Ila til Skistua for en tid tilbake. Og om jeg husker riktig, så står begge to veldig mye i løpet av turen oppover. Kanskje man er nødt til å stå så mye for å kjøre SÅ fort...?

Re: stå å sykle - hvor lurt er det ? [Re: Flex] #2022734 16/10/2015 12:19
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Flex
Ser at kjerts ennå ikke har vært innom denne tråden. Kom til å tenke på at han og Åsmund Løvik syklet pittelittegrann fort opp bakken fra Ila til Skistua for en tid tilbake. Og om jeg husker riktig, så står begge to veldig mye i løpet av turen oppover. Kanskje man er nødt til å stå så mye for å kjøre SÅ fort...?

Nei, det tror jeg ikke, at de kanskje har funnet sin vei og får mye ut av det er en sak, men om man tar f.eks. Froome i årets TDF så hadde han en rimelig grei klatring hvor han kjørte de andre sønder og sammen mens han satt og tråkket. Samme med Quintana. Contador på den andre siden har gjort det samme ved å stå relativt mye. Så svaret er nok fortsatt -du blir god på det du trener til å bli god på.

Hadde det udelt lønt seg å stå - så hadde trolig de aller fleste proffene gjort nettopp dette.

Re: stå å sykle - hvor lurt er det ? [Re: Flex] #2022739 16/10/2015 12:26
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Husker jeg spurte kjerts om dette i Ila-Skistua-tråden der videoen ble postet først. Han svarte:
Sitat: kjerts
Ja, vi står begge en del mer enn gjennomsnittet i NC-feltet, tror jeg. Han kjører også litt lavere frekvens, særlig når det går roligere. Ingen fasit.

Redigert av Øyvind V; 16/10/2015 12:26.
Re: stå å sykle - hvor lurt er det ? [Re: Lekrot72] #2022740 16/10/2015 12:27
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Ble det KOM av det?

Re: stå å sykle - hvor lurt er det ? [Re: Øyvind V] #2022744 16/10/2015 12:36
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Øyvind V

Husker jeg spurte kjerts om dette i Ila-Skistua-tråden der videoen ble postet først. Han svarte:
Sitat: kjerts
Ja, vi står begge en del mer enn gjennomsnittet i NC-feltet, tror jeg. Han kjører også litt lavere frekvens, særlig når det går roligere. Ingen fasit.
Mente å huske at det var noe slikt, ja. Det er nok et resultat av preferanser og trening, vil jeg tro.
Sitat: pharynx
Ble det KOM av det?
Jepp, og det ser ut til at den står ennå etter to år.

Re: stå å sykle - hvor lurt er det ? [Re: Flex] #2022746 16/10/2015 12:42
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Under 17 minutter er syk fart opp der altså. Ett minutt raskere enn nestemann på lista, som heller ikke er noen sinke.

Re: stå å sykle - hvor lurt er det ? [Re: Øyvind V] #2022787 16/10/2015 13:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange
Det der har jeg også lurt på! Hvorfor gjør folk det? Jeg kan ha tendenser til dette når jeg sitter i bukken eller på bøyla, men sjelden på stisykkel eller på tops.

Fordi man kan yte mer med knærne innover enn med knærne utover.

Yte mer som i trø mere watt? Er det noen god forklaring på det? Nysgjerrig, sjø ICON_SMILE

Ja, trø mer watt, men som sagt marginalt.
Forklaringen skal være en litt mer optimal bruk av de viktigeste musklene.
Fikk fortalt dette for et par tiår siden, så jeg må lete litt på nettet for å se om det virkelig er hold i denne påstanden.

Jeg trur man ser noe lignende i sprint. I starten går stegene litt ut mot siden for så å havne mer på linje under kroppen når løperne kommer opp i fart..

Re: stå å sykle - hvor lurt er det ? [Re: Lekrot72] #2022788 16/10/2015 14:00
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Jeg står en del og trår. Sitter mye når det skal tråkkes jevnt på terskel, men om det skal kjøres skikkelig fort så tipper jeg at jeg står rundt 50 % av tiden.

Men jeg har sett at konkurrentene mine sitter mer enn hva jeg gjør.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: stå å sykle - hvor lurt er det ? [Re: Øyvind V] #2022792 16/10/2015 14:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Uansett: Du verden ICON_SMILE

Det er godt gjort å sykle fortere stående over en så lang distanse. Jeg synes i hvert fall det, som ikke har den evnen. Om jeg reiser meg går pulsen opp, og hvis jeg allerede ligger på grensa må farten ned om jeg skal/må opp og stå.

Og det er jo en treningssak som alt annet.

Jeg sto mye på 70- og 80-tallet for da syklet jeg mest singlespeed. Etterat jeg fikk min flørste terrengsykkel forsvant behovet for stående tråkking og det har vært borte helt til for et par år siden. Fikk en ryggskade og fant ut at stående tråkking hadde en veldig bra effekt (myknet opp ryggen). I fjor bygget jeg meg en singlespeed igjen som har vært transportsykkel nr. 1 siden .Som LarsB skriver. Har man singlespeed (i Norge) er man nødt til å tråkke stående til tider.

Nå klarer jeg fint å tråkke stående i flere minuter (4-5 minuter) uten at jeg taper fart eller føler at det koster mer. Eller kanskje flere men det finnes ikke lengre bakker her. Har tatt noen uhøytidelige tester mot brutter'n hvor jeg klarer å holde hans fart uten problemer. Vi er ganske jevne.
Det som blir plusset, for min del, er at jeg trur man bruker litt andre muskler og det betyr at når jeg setter meg igjen så har jeg 'friske' bein som er klar til å skytte fart eller spurte. Eller omvendt, tråkke opp bakken sittende for så å reise seg og ta spurten med like 'friske' bein.

Re: stå å sykle - hvor lurt er det ? [Re: Lekrot72] #2022860 16/10/2015 17:59
V
VegardT Offline
Medlem
Medlem
V
Husker Chris Horner under vuelta'n 2013... Han stod vel å trødde opp en hel stigning... Ganske så lang stigning mene æ å huske.. Mens Nibali satt hele veien..

Re: stå å sykle - hvor lurt er det ? [Re: Hoaas] #2022930 16/10/2015 21:57
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

I tillegg til det rasjonelle : stilpolitiet gir deg bot hvis du harrysykler med knærne utover ICON_SMILE

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: stå å sykle - hvor lurt er det ? [Re: Lekrot72] #2023079 17/10/2015 18:18
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Jeg har stått mye helt fra jeg begynte å sykle for et par år siden, liker veldig godt å reise meg på vei inn i en kortere bakke og bare holde drivet, og passer også på å holde farten noen meter over toppen, ulempen med dette er at jeg fort ender opp med å aksellerere i tillegg. Kadensen øker og jeg blir nødt til å legge inn et tyngre gir. Har slitt med kramper i en del ritt, og i starten var det greit å forklare det med grunnlaget, men begynte etterhvert å tenke gjennom det, og innser at hver eneste lille kneik endte som en "spurt". Gikk på krampesmellen i Garborgriket rundt for andre år på rad, og fikk elendig plassering. I Nordsjørittet (som ligner mye på Garborg) en liten måned senere prøvde jeg meg på å sitte mest mulig, og endte opp med å kjøre elitetempo de første par milene, som er veldig kuperte. Kjørte meg (ikke overraskende) tom og mista nærmere femti plasser inn til mål, men krampa holdt seg unna og en slik plassering har jeg aldri vært i nærheten av før. Har kun ett DNF-ritt etterpå, så jeg må fortsette testingen av dette neste år.

Å stå 15-20 sekunder med "Contador-tråkk", altså veldig løst og ledig, kun for å riste løs litt, rette seg opp i ryggen osv., tror jeg er helt fint å gjøre alt etter behov.

Re: stå å sykle - hvor lurt er det ? [Re: Lekrot72] #2023733 19/10/2015 18:48
T
Terskeltrening Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Jeg sitter så og si alltid, men dersom det er kupert pleier jeg å bruke farten min til å komme meg over småkneiker i kupert område. Da holder jeg en større gjennomsnittsfart og kan bruke terrenget og farten til min fordel.

Men i lange oppoverbakker, aldri. Heller ikke på flate partier, kun dersom det er endring i stigningen (korte bakker).

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå