Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fine stier rundt Gålå?

Fine stier rundt Gålå? #2019068 06/10/2015 18:38
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
Skal en tur til Gålå til helgen med sykkel.

Er det noen som kjenner til fine stier i området?

Var der i sommer et par dager og fikk en fin liten tur over Kantliknappen og til A-masta.
Området ser lovende ut, men jeg tipper man fort kan rote seg ut i myrområder.

Aler helst ønsker jeg forslag til turer i nærheten av Gålå, men om det finnes fantastiske stier en kort biltur unna bør det også gå bra.

Kikket litt på mulighet for å sykle opp på Ruten, men tror kanskje det blir i heftigste laget for turfølget.

Lover å lage en fet turraport om jeg finner stien!

Re: Fine stier rundt Gålå? [Re: erlingba] #2019279 07/10/2015 11:15
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Hei, jeg har ikke erfaring med Ruten fra Gålå-siden, siden jeg har base på Fefor-siden, men Ruten i seg selv er ikke bryet verdt på sykkel. Det er kronglete å komme seg til topps, og det er egentlig ikke så spennende nedover heller, men bevares: det er en fin utsikt når man først er oppe. Dét sagt kan det selvfølgelig være ypperlige stier fra Gålå og fram til Ruten, dét hadde vært moro å høre mer om fra andre.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Fine stier rundt Gålå? [Re: Totte] #2020328 09/10/2015 20:52
M
monsen Offline
Medlem
Medlem
M
Mange stier rundt omkring, men her er et par tips. Ta opp alpinbakken og ta Valsfjellet rundt. Tøft opp bakken men fin runde på toppen. En annen artig mulighet er fra skistadion om Skjerellkampen og videre ned til Baukholstulen. Flere muligheter videre herfra eller tilbake til Gålå.

Re: Fine stier rundt Gålå? [Re: erlingba] #2020337 09/10/2015 21:37
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hei!
Opp ruten er iallefall for viderekomne..Stien opp innbærer såvidt jeg husker mange "kneiker" med sykkelpushing og kanskje til og med bæring..Ned er den muligens kjørbar, men temmelig knotete..
Nå er det tildels mange år siden jeg var akkurat på Ruten med sykkel og mine stievner har forbedret seg kraftig, men den gir iallefall en seriøs treningsøkt mange mange stopp opp..

Opp på Valsfjellet er kjempebra..Muligens litt i korteste laget for en langtur men uansett fint..Som Monsen sier: Alpinbakken opp og ta "runden" på toppen (fra Varde til Varde der oppe), Morsom og fin runde...

Ved skianlegget på toppen inn fra Gålåhandel er det endel stier på kryss og tvers og det og litt nedover mot Gålåvannet.

Bukkerittet (den nordligste delen) svinger innom rett sydøst for Gålå..(rettere sagt: Var det før..er en god del år siden jeg syklet Bukkerittet så traseen er kanskje forandret nå..;)

Ellers er ikke Gålå veldig mekka for stisykling av grov type, til det er det for få stier slik jeg har funnet det..For Birkensyklistene er dog Gålå mekka vil jeg påstå: Masse gruspump og endel høyfjellst..
Dette sammenlignet med Oslomarka da..;)
Noen fine dager er lett å få der uansett.. ICON_SMILE
God tur !

stadig sta...
Re: Fine stier rundt Gålå? [Re: erlingba] #2024576 21/10/2015 20:09
A
AronsQLB Offline
Medlem
Medlem
A
Jeg "syklet" til Ruten i høstferien. Var en kanontur som anbefales. Litt trilling underveis og litt bæring de siste høydemetrene. Ned var det bare å kjøre på. Var vel kun av sykkelen 2 steder like nedenfor Håkon Vll hytte. Anbefaler å sykle opp via grusveien til fagerliseter, men fortsette på stien ned mot Lomseter på vei ned. Da blir det 700 høydemeter sti ned.

Ellers så er det jo fine stier i retning Fagerhøi, fra Gålå.

Re: Fine stier rundt Gålå? [Re: Simm] #2024634 22/10/2015 06:29
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Simm

Bukkerittet (den nordligste delen) svinger innom rett sydøst for Gålå..(rettere sagt: Var det før..er en god del år siden jeg syklet Bukkerittet så traseen er kanskje forandret nå..;)

Ellers er ikke Gålå veldig mekka for stisykling av grov type, til det er det for få stier slik jeg har funnet det..

Bukkerittet går der fortsatt; du må ta turen igjen, Simm ICON_SMILE Men er beskrivelsen din dekkende, ville jeg kanskje ha trillet på grusen mot området Lauvåsen - Fagerhøi - Vendalen, da har du hele indrefileten av Bukkerittet å boltre deg på. Flottere stier skal du lete lenge etter ICON_SMILE

Re: Fine stier rundt Gålå? [Re: erlingba] #2025340 24/10/2015 10:25
B
Bjørn J. Kvande Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sykla denne for et par år siden, helt ok, men kan kanskje være litt våt etter mye regn.

http://trailguide.no/?pos=14,61.4410,9.8784&map=mtbmap

Bjørn Jarle

Re: Fine stier rundt Gålå? [Re: Bjørn J. Kvande] #2026334 27/10/2015 22:06
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
Takk for tips!

Det ble en fin tur, men mest grus siden turfølget ikke var veldig ivrige stisyklister.
Fant noen snutter innimellom og avsluttet med stien fra hotellet og ned til scenen og en liten tur i alpinbakken.

Om noen er interessert finner man turen her:
https://www.strava.com/activities/410110275

Skal se om jeg får lagt ut noen beskrivelser etter hvert.

Søndagen gikk vi en fottur opp på Valsfjell. Her var det veldig fine og raske stier, angret litt på at jeg ikke tok med sykkelen opp.
Man kan sykle opp og ned alpinbakken, men det finnes kanskje andre stier ned og.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå