Hvorfor MÅ man ha Teknisk Fagskole for å legge ut bilder på forumet? På feks facebook er det jo bare å legge ut, ikkeno mikkmakk!
(ja, jeg er mentalt tilbakestående når det gjelder data, men klarer å komme meg inn på terrengsykkel.no iallfall! Husk jeg er oppvokst med Skrivemaskin og tabbelakk)
Det er litt mikkmakk første gangen, men etter det går det automatikk i å legge inn link, poste innlegg, gå inn på bildet - kopiere linken - insert image - lagre.
Det er litt mikkmakk første gangen, men etter det går det automatikk i å legge inn link, poste innlegg, gå inn på bildet - kopiere linken - insert image - lagre.
Og dette er altså den ultimate metoden alle utviklere ser til?
Fra spøk til alvor, forumet kan være litt tungrodd på noen områder. Dog er informasjonsflyten og kunnskapen til brukerne så nyttig og verdifull at vi tåler å jobbe oss litt rundt akkurat denne ene haken.
Og dette er altså den ultimate metoden alle utviklere ser til?
Fra spøk til alvor, forumet kan være litt tungrodd på noen områder. Dog er informasjonsflyten og kunnskapen til brukerne så nyttig og verdifull at vi tåler å jobbe oss litt rundt akkurat denne ene haken.
Det å laste opp bildet er jo ikke noe vanskelig. Det nekter jeg faktisk å gå med på. Man trykker Filadministrasjon, finner fila og trykker "Legg til fil". Det bør alle klare. Problemet kommer når bildet skal vises i innlegget. Der ser jeg at det er klønete men fremdeles overkommelig.
Men så til mitt poeng: For noen år siden, da jeg registrerte meg på forumet, så ble bildene vist i innlegget automatisk når man hadde lagt det inn som et filvedlegg. Jeg husker også en diskusjon når dette ble fjernet hvorpå noen av ringrevene ville ha det slik fordi det ga større frihet til å formattere innleggene. Jeg mente den gangen og mener fortsatt at det var feil å ta vekk denne funksjonaliteten. Det er bedre at alle klarer å legge til bilder enn at en håndfull skal ha større frihet til å lage vakre publikasjoner av innleggene sine, noe som i mine øyne er umulig med UBB.
Men det å hevde at det er vanskelig å få lastet bildet opp til ubb er som å gå i banken for å ta ut penger fordi minibanken er så komplisert.
Hvorfor MÅ man ha Teknisk Fagskole for å legge ut bilder på forumet? På feks facebook er det jo bare å legge ut, ikkeno mikkmakk!
(ja, jeg er mentalt tilbakestående når det gjelder data, men klarer å komme meg inn på terrengsykkel.no iallfall! Husk jeg er oppvokst med Skrivemaskin og tabbelakk)
Jeg er også oppvokst med skrivemaskin og tabbelakk, men jeg klarer å følge en oppskrift steg for steg likevel. Hvor i prosessen er det det skjærer seg?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
For mitt vedkommende er det ikke akkurat at det skjærer seg. Jeg leser en god del her, poster av og til, og legger inn bilder så sjelden at jeg må sitte å hoppe fram og tilbake mellom oppskrifta og innlegget. Og ja, jeg skjønner det er et "firstworld-problem" så det holder, men at man i disse instagram/ snapchat/ blogg- tider må følge en oppskrift for å legge inn et bilde blir for tungvint, så jeg dropper det heller.
Jeg bruker verken instachat eller snapstagram, kanskje derfor jeg får det til
Jeg får det også til, men poenget er jo at det er så tungvint at man ikke gidder. Og jeg tenker at man med sin beste vilje ikke kan si at det er særlig brukervennlig.
Og jeg tenker at man med sin beste vilje ikke kan si at det er særlig brukervennlig.
Helt enig. Det burde gå an å dra bildet inn i innleggstekst-vinduet, og å på samme måte lime inn et bilde man har kopiert. Det er unødvendig at bilder skal måtte være filer.
Det som er tungvint er å legge opp på eksterne nettside med enda en konto, kopiere en link som faktisk ikke virker, linke til bilde som ikke finnes, få tilsnakk fordi det linken til bildet er feil og prøve 4 ganger igjen.
Filadministrasjon, legge til bilde, redigere inn med [img]bildelink[/img] og ferdig. Hvor vanskelig skal det være?
Det er faktisk så lett at jeg ikke orker å tenke tanken på imgur eller bildr eller flicka eller gugel images eller fanden og hans oldemor med styr bare for å legge til et bilde.
Kanskje greit å gå ut av ungdomsskolen før man begynner å mase om teknisk fagskole...
Jeg får alltid beskjed om at bildet er for stort... Og der stopper det for min del. Jeg har dog klart å legge ut et par bilder i løpet av mine år på forumet, og er fornøyd med det:-)
Misforstå meg rett, altså. UBB er fossilt og henger ikke med i svingene med dagens teknologi. Det ser også ut til at utvikling av UBB har stoppet helt opp.
Jeg lette litt rundt på UBB sine sider og fant vel egentlig årsaken til problemet. Terrengsykkel har ikke tatt i bruk UBB.Gallery som ser ut til å være en forumtype som inkluderer bildehåndtering noenlunde slik vi er vant til i moderne system. Jeg tipper dette er en modul som enkelt kan legges til dagens løsning og legges på de underforumene som er i dag.
Men hadde jeg hatt ansvaret for forum-delen av terrengsykkel.no så hadde jeg nok valgt å gå for en konvertering til et mer moderne forumverktøy som vedlikeholdes og har en brukermasse som gjør at det faktisk finnes erfaringer og kompetanse på det. F. eks. phpbb.
Konvertering fra UBB til PHP finnes det mange løsninger på, f. eks. denne:
Kast noen penger på denne websiden og la andre gjøre jobben. Det finnes også mange konverteringscript som hevder å kunne gjøre dette. Det hadde vært interessant å ha en kopi av forumet på egen server og prøvd, feilet og kanskje også fått til å konvertere det.
I følge denne wikipediaartikkelen vil det faktisk ikke bli noen videre utvikling. Dagens versjon (7.5.x) ble sluppet i februar 2009 og versjon 8.0 ble stoppet da UBB.threads ble kjøpt opp i 2010 elns.
Så softwaren terrengsykkel.no/ubb kjører på i dag er fra 2009 og kommer mest sannsynlig aldri til å bli utviklet videre utover fiks av graverende feil.
Jeg får alltid beskjed om at bildet er for stort... Og der stopper det for min del. Jeg har dog klart å legge ut et par bilder i løpet av mine år på forumet, og er fornøyd med det:-)
Åpne bildet i paint, reduser bildet til f.eks 60% størrelse, lagre. Da er fila bare noen hundre kb, mot flere mb før. Det er en begrensning på like under 1mb pr fil når man skal legge til filer.
Åpne bildet i paint, reduser bildet til f.eks 60% størrelse, lagre. Da er fila bare noen hundre kb, mot flere mb før. Det er en begrensning på like under 1mb pr fil når man skal legge til filer.
Det er enklere å høyreklikke på bildet i Windows utforsker og velge rediger.
For mitt vedkommende er det ikke akkurat at det skjærer seg. Jeg leser en god del her, poster av og til, og legger inn bilder så sjelden at jeg må sitte å hoppe fram og tilbake mellom oppskrifta og innlegget. Og ja, jeg skjønner det er et "firstworld-problem" så det holder, men at man i disse instagram/ snapchat/ blogg- tider må følge en oppskrift for å legge inn et bilde blir for tungvint, så jeg dropper det heller.
Jeg er datanerd. Jeg kan lage en enkel bildeopplastningsfunksjon for terrengsykkel.no gratis. Kontakt meg på 92 26 18 54 eller davgab@gmail.com om det er aktuelt.
Filadministrasjon, legge til bilde, redigere inn med [img]bildelink[/img] og ferdig. Hvor vanskelig skal det være?
Jepp. Så enkelt, men likevel så vanskelig.
Har jobbet med flere forskjellige publiseringsløsninger, og hvis kriteriet for "enkelt" er drag, drop, publiser og ferdig, så er det ikke mange løsninger som er særlig egnet. Sharepoint er tusen ganger verre enn forumet. Episerver relativt enkelt, men fortsatt litt mikkmakk. Wordpress er ganske enkelt, men man må uansett laste opp et bilde (filadministrasjon). Mitt inntrykk er at hvis man vil og gidder så lærer man seg å gjøre det, og da ser man hvor (relativt) enkelt det faktisk er. Men hvis utgangspunktet er at dette er dritvanskelig, tungvint og gammeldags, ja da blir det vanskelig.
Så lenge "Filadministrasjon" faktisk er et valg når man skal publisere et innlegg her, synes jeg forumet har en av de enkleste måtene å publisere bilder på.
Det som er tungvint er å legge opp på eksterne nettside med enda en konto, kopiere en link som faktisk ikke virker, linke til bilde som ikke finnes, få tilsnakk fordi det linken til bildet er feil og prøve 4 ganger igjen.
Det er faktisk så lett at jeg ikke orker å tenke tanken på imgur eller bildr eller flicka eller gugel images eller fanden og hans oldemor med styr bare for å legge til et bilde.
Kanskje greit å gå ut av ungdomsskolen før man begynner å mase om teknisk fagskole...
Men bildr.no krever ikke innlogging og du får [img] taggen ferdig til klipp og lim inn i innlegget. Just sayin
Jepp. Så enkelt, men likevel så vanskelig.
Og akkurat den operasjonen tror jeg ikke folk synes er vanskelig. Jeg tror problemet ligger i begrensningen av filstørrelse. Ingen mobiltelefoner eller kameraer lager filer som er små nok til å kunne redigeres inn direkte. Så de må krympe bildene i et eller annet program.
Og det som er lett for noen er ikke lett for andre. Jeg synes f. eks. det er dritvanskelig å komme meg over ei rot som er høyere enn 7-8cm.
Det å slå seg til ro med slik det er i dag er som å slå seg til ro med at du må ut og sveive i gang motoren på bilen for å starte den vel vitende om at det finnes biler som kun krever at man har nøkkelen (eller foben) i lomma for både å låse opp og kun trykke på en knapp for å starte bilen.
Verden går fremover, ting som stå stille blir etter hvert museumsgjenstander.
Hest og kjerre funka greit det også.
Når alt dette er sagt så har jeg ikke noe problem med å håndtere bilder her på forumet. Men jeg har 4 års IT-utdannelse på høgskolenivå, 25 års arbeidserfaring innen IT og en livstid som "datanerd" som startet da jeg fikk prøve en kompis sin Vic 20 da jeg var 9 år gammel.
Men kun hvis url-en slutter på .png (eller .gif eller .jpg). Det gjør den forsåvidt alltid når man laster den opp hit men for å sette inn et bilde fra en annen webserver fungerer det ikke hvis bilde-urlen ikke slutter på .jpg, .gif eller .png.
Det ER faktisk slik at det krever litt dypere innsikt i web-bruk enn det de fleste har.
Men hvorfor bruker dere ikke UBB.Gallery? Etter hva jeg kan se vil det gi forumet en ny dimensjon og dere trenger ikke å bytte ut noe som helst. Filhåndteringen dere har i dag er jo egentlig ikke ment for bilder.
Når alt dette er sagt så har jeg ikke noe problem med å håndtere bilder her på forumet. Men jeg har 4 års IT-utdannelse på høgskolenivå, 25 års arbeidserfaring innen IT og en livstid som "datanerd" som startet da jeg fikk prøve en kompis sin Vic 20 da jeg var 9 år gammel.
Jeg har ingenting av dette men synes likevel det å legge inn bilder er ganske enkelt. At UBB er oldschool kan så være, men at man må være utdannet innen IT for å publisere bilder er å dra det litt langt. Jeg har til gode å oppleve en løsning (med unntak av Facebook, Twitter og Instagram kanskje) hvor det virkelig er lett å legge inn bilder, og har egentlig ikke noe tro på at om forumet hadde blitt oppgradert eller endret til en annen løsning at det ville blitt så mye bedre.
Hvis man ikke gidder å finne bilnøkkelen, gå ut til bilen og sette seg inn, hjelper det lite at utviklingen har sørget for at man slipper å sveive den i gang.
Trykk på knappen for filadministrajon - ja det er litt kryptisk at dette betyr å laste opp fil, men.
Akkurat det navnet kan jo redigeres til noe mer forståelig. Jeg har ikke skriverettigheter til språkfila, men endre til f.eks "Last opp fil(er)" eller "Legg til bilder" elns er en forbedring vil jeg tro.
Jeg har ingenting av dette men synes likevel det å legge inn bilder er ganske enkelt. At UBB er oldschool kan så være, men at man må være utdannet innen IT for å publisere bilder er å dra det litt langt. Jeg har til gode å oppleve en løsning (med unntak av Facebook, Twitter og Instagram kanskje) hvor det virkelig er lett å legge inn bilder, og har egentlig ikke noe tro på at om forumet hadde blitt oppgradert eller endret til en annen løsning at det ville blitt så mye bedre.
Hvis man ikke gidder å finne bilnøkkelen, gå ut til bilen og sette seg inn, hjelper det lite at utviklingen har sørget for at man slipper å sveive den i gang.
Gyldige poenger alt sammen. Men likevel vil denne motstanden mot å holde nivået på forumprogramvaren innenfor samme tiår som vi lever i sørge for at vi om 20 år er en gjeng med geriatriske eks-stisyklister som sitter og diskuterer hvor flott alt var i gamle dager mens ungdommen er ute og storkoser seg på sine motoriserte stisykler med teknologi som lar deg kjøre loddrette fjellvegger både opp og ned sammen med hologrammet av kompisen som gjør det samme på andre siden av jordkloden.