|
Begynt å fryse på på kveldene. tør jeg sykle?
|
Begynt å fryse på på kveldene. tør jeg sykle?
05/10/2015 11:34
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har bytta til et par 28mm Conti 4Seasons men er meeeeget usikker på om jeg tør sykle landevei når det har begynt å fryse på på kveldene. Er frykten ubegrunnet?
|
|
|
Re: Begynt å fryse på på kveldene. tør jeg sykle?
[Re: H.Iversen]
05/10/2015 11:48
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Jeg hadde ikke risikert hofter og kragebein hvis det er frost på bakken iallefall.
|
|
|
[Re: pharynx]
05/10/2015 12:00
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Joda. Men unngå bratte bakker og forbrems.
|
|
|
05/10/2015 12:25
|
Mastodon
Avhengig
|
Avhengig
Har syklet to vintre med 4-Season. Bruk litt fornuft, så går det helt greit. Velg veier du kjenner, og som er oversiktlige. Søk rette linjer, unngå svingete nedoverbakker, senk farten før svinger og ikke len deg inn i svinger. Det sier seg selv at veigrep og bremselengde ikke er optimalt, men tilpass farten og ikke dra ut når det er speilblankt.
|
|
|
[Re: Mastodon]
05/10/2015 14:07
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har syklet to vintre med 4-Season. Bruk litt fornuft, så går det helt greit. Velg veier du kjenner, og som er oversiktlige. Søk rette linjer, unngå svingete nedoverbakker, senk farten før svinger og ikke len deg inn i svinger. Det sier seg selv at veigrep og bremselengde ikke er optimalt, men tilpass farten og ikke dra ut når det er speilblankt. Det du egentlig sier er omtrent "monter reservesykkelen på rulla på gutterommet, finn en super fjelltopp i alpene på bkool, tacx eller hva du har, start viften, finn frem et håndkle, vannflasker og begynn den ensformige off season treningen".....
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
05/10/2015 14:28
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Har bytta til et par 28mm Conti 4Seasons men er meeeeget usikker på om jeg tør sykle landevei når det har begynt å fryse på på kveldene. Er frykten ubegrunnet? Om det faktisk er is på veien når du skal sykle - f.eks. på morgenkvisten - er mitt råd å la landeveissykkelen stå. Har hatt noen opplevelser hvor jeg plutselig ikke har noe grep - det minner om å havne i en trikkeskinne - da går det fort galt. Om du er heldig, får du plass til 45nrth Xerxes på 30mm. Med lavt lufttrykk har du pigger i bakken hele tiden, ved høyere lufttrykk griper piggene først i svinger,
|
|
|
05/10/2015 19:25
|
hinault
Ringrev
|
Ringrev
Har alltid likt bedre å sykle på kveldstid når det fryser. Forestiller meg at det ikke er så glatt som det kan være om morningen ( samme følelsen som kram snø). Jeg har hatt en del velt på glatten, alle skjedde tidlig på dagen.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
06/10/2015 07:08
|
Mastodon
Avhengig
|
Avhengig
Har syklet to vintre med 4-Season. Bruk litt fornuft, så går det helt greit. Velg veier du kjenner, og som er oversiktlige. Søk rette linjer, unngå svingete nedoverbakker, senk farten før svinger og ikke len deg inn i svinger. Det sier seg selv at veigrep og bremselengde ikke er optimalt, men tilpass farten og ikke dra ut når det er speilblankt. Det du egentlig sier er omtrent "monter reservesykkelen på rulla på gutterommet, finn en super fjelltopp i alpene på bkool, tacx eller hva du har, start viften, finn frem et håndkle, vannflasker og begynn den ensformige off season treningen"..... På ingen måte. Jeg sier er at jeg har erfart at det er uproblematisk å bruke nevnte dekk på vinterføre så lenge man tilpasser seg etter forholdene.
|
|
|
[Re: Sepeda]
06/10/2015 08:46
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har alltid likt bedre å sykle på kveldstid når det fryser. Forestiller meg at det ikke er så glatt som det kan være om morningen ( samme følelsen som kram snø). Jeg har hatt en del velt på glatten, alle skjedde tidlig på dagen. Ja, morgensykling har jeg uansett ikke tid til så det blir kveldssykling. Ser for meg at det bare er litt frost men ikke is. Om du er heldig, får du plass til 45nrth Xerxes på 30mm. Med lavt lufttrykk har du pigger i bakken hele tiden, ved høyere lufttrykk griper piggene først i svinger, Skulle så gjerne testa di i ramma/gaffelen min, men de er "litt" for dyre til testing. 
|
|
|
[Re: Mastodon]
06/10/2015 16:46
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har syklet to vintre med 4-Season. Bruk litt fornuft, så går det helt greit. Velg veier du kjenner, og som er oversiktlige. Søk rette linjer, unngå svingete nedoverbakker, senk farten før svinger og ikke len deg inn i svinger. Det sier seg selv at veigrep og bremselengde ikke er optimalt, men tilpass farten og ikke dra ut når det er speilblankt. Det du egentlig sier er omtrent "monter reservesykkelen på rulla på gutterommet, finn en super fjelltopp i alpene på bkool, tacx eller hva du har, start viften, finn frem et håndkle, vannflasker og begynn den ensformige off season treningen"..... På ingen måte. Jeg sier er at jeg har erfart at det er uproblematisk å bruke nevnte dekk på vinterføre så lenge man tilpasser seg etter forholdene. Bare litt hyggelig ærting...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
08/10/2015 07:36
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Var ute i går, var frost/rim på veien et par plasser men ikke krise. Godt grep, i grunn ikke noe verre en skikkelig våt asfalt. Svært positivt overrasket over GP 4Season, skikkelig behagelige dekk (jeg har 28mm utgaven) og rullet mye bedre enn jeg fryktet.
|
|
|
|
|