|
30-årsgave til dama
|
30-årsgave til dama
03/10/2015 09:00
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg får inn en ekstra god slump med penger i disse dager (driver litt business på si). Dama blir 30 år om 1 mnd og en skikkelig gave er på sin plass. I utgangspunktet under 10.000 da. Om det er noe genialt som kan brukes på huset/familien kan det strekkes. Men noe må man jo ha til sykkel også.
Vi er samboere på 10.året med 2 småbarn. Hun er en hjemmekjær husmor med ønske om å være godt trent, farte i friluft, oppleve ting.. (men barn, hus og hjem blir nesten alltid prioritert).
Trening Hun har tidligere snakket om tredemølle - men tror egentlig den fort blir støvet ned. Stor plass tar den vel også. I hvert fall om den skal stå framme. Og det må den helt sikkert om den skal brukes. Hun har vel vært støttemedlem i alle treningssentre i byen også. Andre lure idéer her? Slyngetreningsgreier?
Juggel Ser en annen tråd om klokker her, og tenkte kanskje jeg kunne svi av penger på ei skikkelig flott kokke. Men jeg har prøvd tidligere på smykker, og de blir raskt byttet ut med smykker til 49kr på cubus. Hvorfor gå med en liten diamant når du kan gå med en enorm en lizm.
Kreative ting Hun er vel litt kreativ av seg, og kunne helt sikkert tenke seg et digert sett med malegreier. Staffeli og slikt. Men det vet jeg hadde blitt stående ubrukt etter noen dager. Og så bare ta stor plass, evt noe barna bare rotet med.
Dyr Vi gir fra oss et par bengalkatter nå (vi er drittlei mas, kattepiss og dritt), så mulig det er et tomt hull å tette i den kategorien. Men ser ikke helt for meg hva. Måtte vært noe som er vanvittig enkelt å ta vare på, som ikke maser, som ikke røyter eller roter. En hest krever vel litt. Uansett er vel å kjøpe dyr i gave helt feil.. glem den.
Rekreasjon Jeg trener mye og hun er mye hjemme. Nå har jeg en del uker off-season så tid er det nok av. Men hva.. Spa, reise, høyfjellshotell, cruise.. krever nok barnefri, men det kan sikkert ordnes. Gode forslag innen den kategorien?
Dingser Elektrifiserte ting har jeg nok også brukt opp kvoten på tidligere. Eller finnes det ting utenom ipader, iphoner og mixmastere som trygt kan kjøpes? Vi trenger nytt kjøleskap, men..
Friluftsliv Vi har snakket om å dra på teltturer i marka med barna. Så komplett utstyr som takler det dårlige været som kommer de få aktuelle dagene framover kunne kanskje vært noe. Vi har forskjellig fra før. Et billig telt som sikkert funker greit ned mot 0 grader. Men litt lite med 2 barn. Trenger vel et par ekstra soveposer også nå ja. Måtte i så fall vært utstyr som dekket hele turen i 1 smell (sko, klær, primus, turmat, telt, underlag, soveposer...). Funksjonelt, slitesterkt, behagelig. Redd det blir for mange ting å kjøpe inn til at det vil klaffe bra. Blir også fort 1 tur som "må gjentas snart", men som blir den eneste. Kan muligens fortsatt overbevises her.
Åpen kategori Mest sannsynlig er dette kategorien. Eneste jeg klarer å komme på her er et lass med tomme oppbevaringsbokser. Klare til å fylles med frokostblanding og sånn pynte-rusk fra ikea.
Supre forslag mottas med takk!
Redigert av Rexenes; 03/10/2015 09:01.
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
Re: 30-årsgave til dama
[Re: Rexenes]
03/10/2015 09:14
|
Niels
Veteran
|
Veteran
Hva med langweekendtur for henne og en venn og du blir hjemme som barnevakt?
2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE Moulton TSR9
|
|
|
03/10/2015 09:17
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Langweekend i en storby og la henne få litt større shoppingbudsjett enn vanlig?
|
|
|
03/10/2015 09:30
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er i samme situasjon som deg; jeg er aktivt ute på sykkel i sykkelsesongen, mens frøkna her hjemme ender som oftest med å bli innen husets fire vegger. Ikke bare pga jeg sykler, men hun vil ikke annet enn å være hjemme. Jeg hadde på bakgrunn av det gått for en gave hvor hun fikk dra bort noen dager og fått benyttet seg av spa/shopping. Få med seg en venninne og du passer ungene. Alternativet "friluftsliv" syns jeg også høres bra ut.
Jeg tror både det å gi hun en langweekend alene med en venninne eller en fin familieopplevelse er plusser i boken, og en flott gave.
Lykke til og gratulerer med 30 åringen.
|
|
|
03/10/2015 09:38
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
All forskning viser at det man har mest glede av er å bruke penger på opplevelser i stedet for ting. Dra på en eller annen tur sammen hvor dere gjør det dere liker best å gjøre sammen, men som dere kanskje ikke så ofte for gjort pga barn og jobb og slikt.
Slynge som TRX og lignende er også veldig fint, men det kan kjøpes på siden. Timet sirkeltrening med TRX er ypperlig for de som i utgangspunktet ikke liker trening.
Ad tredemølle, personlig liker jeg bedre å løpe ute med piggsko enn tredemølle inne om vinteren, så fremt det ikke er -20.
Hvis du skal kjøpe henne som har med trening å gjøre vil jeg heller anbefale noe slags program/fellesskap hun kan ta del i enn utstyr. Det finnes mange personlige trenere som formidler tjenester via Internett. Ett års abonnement på noe slikt kan kanskje være noe.
|
|
|
03/10/2015 11:20
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takker alle for gode entydige svar.
Langhelg i storby med venninna - som også fyller 30 ca samme tid (og trolig felles feiring).. det er så absolutt en mulighet.
Men da burde man vel bli enig med venninnas mann først. Ikke sikkert han ønsker å svi av samme beløp. Og ikke sikkert han ønsker at jeg betaler alt for å sende dama hans til Barcelona mens han har barna. Samtidig som han selv gir henne et smykke fra Cubus.
Får man bestilt fly og hotell for 2 stk, om man kun oppgir 1 navn? Så får dama være den som inviterer med venninna (evt om hun heller vil ha med meg). Kunne sikkert spurt et reisebyrå, men selgere holder jeg meg unna. Ender bare med å kjøpe noe jeg ikke vil ha.
|
|
|
03/10/2015 11:31
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Fly går ikke, men hotellrom kan man reservere under ett navn.
Hvis du går for den ideen så kan du jo lage et 'gavekort' fra deg som sier hva hun får og at det bare er å finne reisepartner og tidspunkt så ordner du resten.
|
|
|
03/10/2015 12:15
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Men da burde man vel bli enig med venninnas mann først. Ikke sikkert han ønsker å svi av samme beløp. Og ikke sikkert han ønsker at jeg betaler alt for å sende dama hans til Barcelona mens han har barna. Samtidig som han selv gir henne et smykke fra Cubus.
Jeg ville tenkt at tur for to var gaven til henne, og at venninnas flybillett også inngår. Hvis det er OK å snakke personlig økonomi med mannen hennes, og du tror han kanskje ikke er helt der at han vil/kan bruke penger på dette så spør om det er OK at du tar regning og gir gaven begges navn. Bli enige om at hvordan det ble betalt er en ting mellom dere. Flybilletter til feks Barcelona er uansett ikke så dyrt. Så går dere sammen om gave nummer to også: Helgen dere sender konene bort tar dere en "Ekstrem oppussing" på noe som har ligget lenge (manglende listing, rom som skulle vært malt e.l.) Kanskje fikser dere noe i begge husene, eller kanskje du snakker med venninens mann om å få hjelp til å fikse noe hos dere siden du tok reisen.
|
|
|
03/10/2015 20:12
|
sankatass
Fersking
|
Fersking
Tja, en spa-tur til Blue Lagoon på Island hadde kanskje ikke vært feil?
Nyfrelst terrengsyklist!
|
|
|
03/10/2015 21:35
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har hatt størst suksess med el-sykkel. Første reaksjonen var: "Jeg har da sykkel." Men etter to dager til jobb (i stedet for bil) ble hun fullstendig frelst og strekker sykkelsessongen så langt hun kan.
|
|
|
03/10/2015 21:58
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Jeg fridde. Løser hele gaveproblematikken, medfører flere utgifter.
|
|
|
05/10/2015 08:02
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Er det ikke hyggeligere å dra på weekendtur sammen, fremfor å si gratulerer med dagen og sende henne av gårde med noen andre? Tror kvalitetstid alene som par er noe de fleste kvinner setter høyt.
Ellers er det jo muligheten for å gi henne et skikkelig smykke(-r) som man aldri ellers tar seg råd til. Men hvis et smykke til x tusen kr uansett byttes til juggel er det kanskje ikke veien å gå... Da min kårede rundet 30 gikk jeg for et passe dyrt anheng og laget en liten bok med bilder og litt tekst fra vår tid sammen fram til da. Det ble stor suksess.
Treningsting tror jeg at jeg hadde hoppet over og gått for noe mer personlig. Men damer er jo forskjellige.
|
|
|
[Re: Boas]
05/10/2015 12:08
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Jeg fridde. Løser hele gaveproblematikken, medfører flere utgifter. Akkurat det jeg tenkte. 10 år samboere, to unger... bare å hoppe i det.
|
|
|
05/10/2015 13:23
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Gi henne en ræsersykkel og startnummer til Lofoten Insomnia Race neste år. Så trener dere litt sammen, kjører nordover sammen og sykler turen sammen. Fin måte å bli bedre kjent med sin bedre halvdel på, selv etter 10 år. Stopp på egnet sted på tilbaketuren for en hotellovernatting med 1-2 gode spa-behandlinger, frieri og bra mat 
|
|
|
05/10/2015 15:50
|
Tommas
Avhengig
|
Avhengig
Tur sammen, sørg for barnevakt ;-)
Venninnetur kan hun heller få til en annen gang.
|
|
|
[Re: sankatass]
05/10/2015 16:18
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Tja, en spa-tur til Blue Lagoon på Island hadde kanskje ikke vært feil? Haha, det jeg, ut av egen erfaring, bekrefte kan bli feil.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
05/10/2015 19:35
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Gi henne en ræsersykkel og startnummer til Lofoten Insomnia Race neste år. Så trener dere litt sammen, kjører nordover sammen og sykler turen sammen. Fin måte å bli bedre kjent med sin bedre halvdel på, selv etter 10 år. Stopp på egnet sted på tilbaketuren for en hotellovernatting med 1-2 gode spa-behandlinger, frieri og bra mat Har faktisk vurdert dette (etter å ha lest på superfort). Men tror det vil tolkes omtrent som når min far kjøpte nytt sildegarn til min mor til jul. Racer har hun fått før. Brukes kun sammen med meg, og jeg har vel erfart at hun ikke motiveres av (min) pushing på noen måte. Måtte i så fall vært kun for å fullføre rittet.
|
|
|
05/10/2015 19:40
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Spørs om jeg ikke gjør det enkelt. Langhelg i storby sammen og barnevakt. Samt et "gavekort" forbeholdt shopping.
|
|
|
05/10/2015 19:56
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Støtter den siste. Gjorde det samme, med stor suksess. Ingen shopping, men konsertbilletter.
|
|
|
|
|