Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Arrangere sykkelritt for barn?

Arrangere sykkelritt for barn? #2017493 01/10/2015 20:06
T
traktoregg Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
I den lokale sykkelklubben har vi ikke noe tilbud til barn, og dermed også svært få barn som er medlemmer i klubben. Snittalderen blir bare høyere og høyere, og det har i flere år vært snakk om rekruttering, men så langt har det blitt med praten... For å sjekke interessen, eller skape litt interesse, før vi eventuelt trør i gang med litt opplegg for barn til våren, har jeg vurdert å lage et sykkelritt for barn i barneskolealder. Løypa jeg tenker er en kort rundbaneløype med tidtaking for de eldste(?). I og med at klubben nesten ikke har "egne" barn må det være åpent for deltagelse også for andre, og deltageravgift er selvfølgelig kr 0,-. Spørsmålet blir da forsikring ved eventuelle skader. Ser at ungdomslisenser går fra 13 år og oppover, og det er vel uansett veldig få som gidder å betale for å sykle et par runder... Noen med erfaringer?

Edit: Er det denne som gjelder? https://www.if.no/web/no/SiteCollectionDocuments/About%20if/7317_0_Idrettsfors_for_barn_A5.pdf Altså dersom man er medlem av et idrettslag, så er man forsikret?

Redigert av traktoregg; 01/10/2015 20:10.
Re: Arrangere sykkelritt for barn? [Re: traktoregg] #2017498 01/10/2015 20:15
P
palel Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
For andre aktiviteter er ungene dekt gjennom medlemskap i NIF tilsluttet klubb. Vet ikke om det er aldersgrense ned eller opp.

Jeg stiller iallefall med ett barn om det blir noe!

Redigert av palel; 01/10/2015 20:20.
Re: Arrangere sykkelritt for barn? [Re: traktoregg] #2017548 02/10/2015 05:32
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Barn i alderen 6-12 år, er forsikret gjennom NIFs barneidrettsforsikring - det forutsetter at dog rittet er registrert hos NCF.
Ved registrering får du også med deg arrangørforsikringen.

Re: Arrangere sykkelritt for barn? [Re: traktoregg] #2017643 02/10/2015 08:27
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Ro ned ditt eget ambisjonsnivå og husk at de aller fleste barn driver med idrett fordi det er en sosial arena

Hvis det er barn vi snakker om så vil jeg anbefale deg å lære dem grunnleggende teknikk og deretter ta dem på tur i skogen, med innlagt pølsegrilling eller bading.

Dropp alt som heter ritt og tidtaging for barn, det er den sikreste måten å få dem til å slutte å sykle i klubb på !
Lokalt har vi skikarusell for barn og unge. Erfaringene tilsier at alle er med når man ikke har tidtaging, halvparten forsvinner når man tar tiden, en ny halvpart forsvinner når en kjører med plasseringer og til slutt er det kun de som trener aktivt som er igjen. Hvis "feil" gutt/jente vinner så slutter alle frown

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Arrangere sykkelritt for barn? [Re: ScottRacing] #2017760 02/10/2015 11:27
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: ScottRacing
Dropp alt som heter ritt og tidtaging for barn, det er den sikreste måten å få dem til å slutte å sykle i klubb på !
Lokalt har vi skikarusell for barn og unge. Erfaringene tilsier at alle er med når man ikke har tidtaging, halvparten forsvinner når man tar tiden, en ny halvpart forsvinner når en kjører med plasseringer og til slutt er det kun de som trener aktivt som er igjen. Hvis "feil" gutt/jente vinner så slutter alle frown

Jaha? Er dette fakta eller bare bastante meninger basert på din egen (feil?)oppfatning?

Spørsmålet er vel mer litt her hvem man sikter på å få med. Jeg tror man blant annet vil oppleve at det er forskjell på barn i alderen 5-6 kontra de som er 12-13.
Barn er forskjellige. Noen ønsker tidtakning allerede som svært unge, mens andre gjerne sykler uten. Min erfaring er at de jo eldre barn blir jo mer kommer konkurranseinstinktet, og å få med litt eldre barn på pølsegrilling kan nok være verre enn å få de med på ett ritt.
På lokale rundbaneritt her omkring er det ikke uvanlig med mange barn, så lenge rittet blir gjort kjent. Jeg har selv arrangert lokale ritt med 30-40 unger under 12 år, og det uten særlig mye pølsegrilling.

Mitt tips er å at man kan gjerne arrangere ritt, men samtidig gjøre det til en sosial ting. Noen kommer for å sykle ritt, andre for å ha det sosialt. Følg idrettens regelverk om barneidrett og tidtakning/rangering så tror jeg det blir bra. Premiering til alle. Unngå alt for mye fokus på hvem som vinner av de eldste, men litt må det være. Pass på å "se" alle ungene.

Det som kanskje kan være litt enklere enn ritt i første omgang er å starte noen form for sykkeltrening eller sykkeldag/-skole. Da kan man lett komme i kontakt med unger og foreldre, og informere om hva som skjer og hvilke muligheter som finnes, uten å bry seg om lisenser, premiering og annet som hører med ritt.

Og det at barn slutter; ja det vil de gjøre uansett etter hvert som de blir eldre. Det gjelder i alle idretter og også i aktiviteter der det ikke er konkurranse. La likevel ikke det stoppe en i å arrangere aktiviteter for unger.

Re: Arrangere sykkelritt for barn? [Re: traktoregg] #2017944 02/10/2015 22:17
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Her finner du en bunke tips for gjennomføring av treninger:
http://sykling.forbundetonline.no/utdanning/Documents/Aktivitetsbank%20utgave%203-2008.pdf

Del stien, skru av Strava
Re: Arrangere sykkelritt for barn? [Re: traktoregg] #2017945 02/10/2015 22:45
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er også av den mening at dersom rekruttering er målet, så er ritt feil angrepsvinkel. Ritt kan nok være gøy for mange barn, men det er nok først og fremst mestring for noen få, og frustrasjon for minst like mange.
Verktøy for å skape interesse kan f.eks være uhøytidelige treningskvelder (les: lekekvelder) hvor man kan tilpasse ambisjonene etter deltagergruppa - man behøver ikke engang dra i skogen, men lete etter små crux og utfordringer i bymiljøet. Mestring og lek er det viktigste.
Først når man har en bred base å bygge på bør man vurdere å fortsette på pyramiden, mener jeg. Noen vil fortsette, satse og bli gode, andre ende opp som de fleste av oss: Opptatt av å komme seg ut fordi det er gøy - og begge deler er like mye verdt.

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Arrangere sykkelritt for barn? [Re: EgilS] #2018056 03/10/2015 18:24
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: EgilS
Sitat: ScottRacing

Jaha? Er dette fakta eller bare bastante meninger basert på din egen (feil?)oppfatning?

Dette er min erfaring når det gjelder den lokale skikarusellen,
15års erfaring som trener i barne og ungdomsidrett og som aktiv utøver på senior nivå, fra bredde til elite, gir meg en viss tyngde, tror jeg.
Svært mange trener sammen med andre pga det sosiale - ikke nødvendigvis for å bli så god
Noen har ett sterkt konkuranse innstinkt i tidlig alder, fra 7-8år alder - kanskje før og har stor glede av å konkurere.

Overivrige voksne som skal premiere egne unger kan gjøre mer skade enn godt

Redigert av ScottRacing; 03/10/2015 18:26.

Æresmedlem i KrampeKameratene

Moderator  support