Dropp alt som heter ritt og tidtaging for barn, det er den sikreste måten å få dem til å slutte å sykle i klubb på !
Lokalt har vi skikarusell for barn og unge. Erfaringene tilsier at alle er med når man ikke har tidtaging, halvparten forsvinner når man tar tiden, en ny halvpart forsvinner når en kjører med plasseringer og til slutt er det kun de som trener aktivt som er igjen. Hvis "feil" gutt/jente vinner så slutter alle
Jaha? Er dette fakta eller bare bastante meninger basert på din egen (feil?)oppfatning?
Spørsmålet er vel mer litt her hvem man sikter på å få med. Jeg tror man blant annet vil oppleve at det er forskjell på barn i alderen 5-6 kontra de som er 12-13.
Barn er forskjellige. Noen ønsker tidtakning allerede som svært unge, mens andre gjerne sykler uten. Min erfaring er at de jo eldre barn blir jo mer kommer konkurranseinstinktet, og å få med litt eldre barn på pølsegrilling kan nok være verre enn å få de med på ett ritt.
På lokale rundbaneritt her omkring er det ikke uvanlig med mange barn, så lenge rittet blir gjort kjent. Jeg har selv arrangert lokale ritt med 30-40 unger under 12 år, og det uten særlig mye pølsegrilling.
Mitt tips er å at man kan gjerne arrangere ritt, men samtidig gjøre det til en sosial ting. Noen kommer for å sykle ritt, andre for å ha det sosialt. Følg idrettens regelverk om barneidrett og tidtakning/rangering så tror jeg det blir bra. Premiering til alle. Unngå alt for mye fokus på hvem som vinner av de eldste, men litt må det være. Pass på å "se" alle ungene.
Det som kanskje kan være litt enklere enn ritt i første omgang er å starte noen form for sykkeltrening eller sykkeldag/-skole. Da kan man lett komme i kontakt med unger og foreldre, og informere om hva som skjer og hvilke muligheter som finnes, uten å bry seg om lisenser, premiering og annet som hører med ritt.
Og det at barn slutter; ja det vil de gjøre uansett etter hvert som de blir eldre. Det gjelder i alle idretter og også i aktiviteter der det ikke er konkurranse. La likevel ikke det stoppe en i å arrangere aktiviteter for unger.