Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Sliten Moonlander får nytt liv

Sliten Moonlander får nytt liv #2017374 01/10/2015 14:52
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Min aller kuleste sykkel, Moonlanderen, begynte å se svært sliten ut etter mye bruk. Den har vært brukt til alt, –bikepacking, fisketursykling, ned-Hafjellsykling, hente-vin-på-polet-sykling, lære-hunden-å-syklesykling, samt at den har hatt mange timer bakpå bilen når vi har kjørt over fjell og vidde.

Her er vi på vei hjem fra fisketur. Vi fikk ingenting.

Den har sår og hakk fra transport, fall og annen moro på ramme og felger, samt at lange turer på strendene her på Jæren har satt sine spor. Spor som ikke alltid synes. Fin sand og saltvann gjør sitt.
Selv med rimelig godt stell og vasking etter hver tur, har altså sykkelen endt opp med å se brukt ut. (KULT!)

Selv om det er kult, har jeg bestemt meg for å gi den en restart. Rammen har eksponert stål her og der (jeg har lappet litt på det med AM-folie), styrelageret er helt kæs, stemet er modent for utbytting pga korrodering fra gaffelrøret (salt er ubra) samt at det er hull i det, felgene er oppskrapet, hjulene litt slække og skeive, dekkene er slitt, bremseskivene er blitt stygge, og nå har jeg ødelagt setepinnen.

Maskinlager etter et kort liv på Jæren

Stygge merker som dette flere steder på ramma

I skrivende stund er rammen hos lakkerer'n. Den ble behørig strippet, pusset og flikket på, og nå venter jeg bare på at de skal bli ferdige, sånn at jeg kan sette igang prosjekt Moonlander 2.0

Alle delene som var brukanes er vasket og pusset dullet med. Jeg har bestemt meg for at det er ok med litt bruksmerker her og der så lenge delene funker som de skal. Bakgir og bremser er nesten nye, så de beholdes helt til jeg finner ut at jeg trenger noe annet.

Jeg trenger ny styre/stem-kombo, dette trenger jeg hjelp til å finne. Det er så mange å velge mellom at jeg blir litt blind. Noen som vet om en pen, ren sort-sort kombo? Evt. med pittelitt blått i? Stem ca 60mm, styre skal være bredt med litt rise.

Styrelager mener jeg skal være Chris King, men siden de ikke har på lager (hihi), vurderer jeg Hope. Sort.

Nye dekk er også vanskelig. Jeg har litt lyst på så allround som mulig uten at det blir tull. Vi ser lite snø her på Jæren, så gode snøegenskaper er nedprioritert. 45 NRTH Dunder- og Flowbeist er et alternativ, jeg har også sett på Jumbo Jim fra Schwalbe, men jeg tror ikke disse kommer i salg før om noen måneder. Det er vanskelig å velge dekk basert på internettsynsing, så om noen har erfaringer her, setter jeg pris på tips. Dekkene skal være 4.8". Eller mer.

Så dette blir vel en slags oppussingstråd da kanskje. Litt pludring hvor jeg kan oppdatere litt, lure litt og synse litt. Om dere har lyst til å komme med innspill, erfaringer eller synse med meg, så er dere velkommen til det!

Man kommer alltids ned
Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: Maybelline] #2017395 01/10/2015 16:04
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Kuuuult! Følger med!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: Maybelline] #2017429 01/10/2015 17:49
wasrud Offline
Veteran
Veteran
Fint prosjekt! Hva slags farge får ramma?

Er såpass kjip og gammeldags at jeg fremdeles har sansen for Thomson eller Race Face turbine. Stilreint, samt at det er upåklagelig kvalitet og absolutt kurrant vektmessig. Ikke mest spennende kanskje...

Maxxis dine nye tjukkasdekk som snart er tilgjengelige har jeg trua på, spesielt minon, men av det jeg har hatt så langt har jeg vært mest fornøyd med det 45nrth har levert.

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: Maybelline] #2017438 01/10/2015 18:16
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Så bra at du har "slitt ut" Moonie, det betyr nok at du har blitt mange fine opplevelser rikere ICON_SMILE
Det er dette som er kult med en enkel og grei stålsykkel - litt kjærlighet og noen nye deler så er den som ny eller enda bedre.

Salsa har noen pene styrer, og selvsagt Syntace. Syntace har et relativt rimelig alustyre på 800mm bredde som kan fås med 12 grader backsweep. Fint for å teste ut hvor bredt du egentlig kan gå og kappe ned bredden om nødvendig.

Med tanke på dekk - hvis snøegenskaper er nedprioritert er jo faktisk gode gamle BFL ganske bankers som all round dekk, men det blir kanskje litt kjedelig å kjøpe noe du alt har hatt.
Ellers ville jeg kanskje vurdert Dillinger 5 uten pigger.
Beistene er sikkert supre på sti, men ruller nok litt dårlig på transportetapper o.l. Der vil nok Dillinger studless være morsommere å sykle på siden de er mer finmønstra.

Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: Maybelline] #2017464 01/10/2015 19:10
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Kult - følger spent med ICON_SMILE

Ang dekk så mener jeg å ha lest på fatbike forumet på mtbr.com at moonien takler det nye 2XL dekket i bakrammen, men at man må ha Ice Truck gaffelen foran for å takle det - det må jo være feit nok ICON_WINK

Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: wasrud] #2017467 01/10/2015 19:20
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: wasrud
Fint prosjekt! Hva slags farge får ramma?

Den blir kjempeblå!

Er såpass kjip og gammeldags at jeg fremdeles har sansen for Thomson eller Race Face turbine. Stilreint, samt at det er upåklagelig kvalitet og absolutt kurrant vektmessig. Ikke mest spennende kanskje...

Jeg liker også Race Face. Har sett på et par stem og noen styrer fra dem som ser bra ut. Det ene styret er karbon. Tør jeg det? (Jada, det gjør jeg sikkert) Thomson skal jeg også se på. Jeg tror ramma blir såpass spennende at stem og styre ikke trenger å tiltrekke seg så mye oppmerksomhet ICON_SMILE

Maxxis dine nye tjukkasdekk som snart er tilgjengelige har jeg trua på, spesielt minon, men av det jeg har hatt så langt har jeg vært mest fornøyd med det 45nrth har levert.

Har hørt at Minion har grusom rullemotstand. Det har jeg ikke så veldig lyst på. Om det er sant, se det vet jeg ikke.

Man kommer alltids ned
Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: krankdrev] #2017474 01/10/2015 19:27
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: krankdrev
Så bra at du har "slitt ut" Moonie, det betyr nok at du har blitt mange fine opplevelser rikere ICON_SMILE
Det er dette som er kult med en enkel og grei stålsykkel - litt kjærlighet og noen nye deler så er den som ny eller enda bedre.

Ja, det er sannelig ikke mange sykler jeg har slitt ut på samme måte. Det har jammen vært moro!

Salsa har noen pene styrer, og selvsagt Syntace. Syntace har et relativt rimelig alustyre på 800mm bredde som kan fås med 12 grader backsweep. Fint for å teste ut hvor bredt du egentlig kan gå og kappe ned bredden om nødvendig.

Syntace ja. De må jeg se på. Fint med alt som kan kappes. Jeg har 750 nå og er egentlig fornøyd med det. Det er selvfølgelig fordi jeg ikke har prøvd noe bredere. Salsa har mye fint, men har de stem også? Jeg vil gjerne ha matchende sett. Det må jeg finne ut av.

Med tanke på dekk - hvis snøegenskaper er nedprioritert er jo faktisk gode gamle BFL ganske bankers som all round dekk, men det blir kanskje litt kjedelig å kjøpe noe du alt har hatt.
Ellers ville jeg kanskje vurdert Dillinger 5 uten pigger.
Beistene er sikkert supre på sti, men ruller nok litt dårlig på transportetapper o.l. Der vil nok Dillinger studless være morsommere å sykle på siden de er mer finmønstra.

BFL har vært fint til mye, men de er ikke noe gode på sti. Vi har mye våt og sleip skog og stein her, og da er de skikkelig teite. De er supre til strand og by, da. Dillinger har jeg ikke tenkt på. Trodde de var mest for snø. Da er de med på ønskelisten!

Man kommer alltids ned
Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: pez d spencer] #2017477 01/10/2015 19:28
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: pez d spencer
Kult - følger spent med ICON_SMILE

Ang dekk så mener jeg å ha lest på fatbike forumet på mtbr.com at moonien takler det nye 2XL dekket i bakrammen, men at man må ha Ice Truck gaffelen foran for å takle det - det må jo være feit nok ICON_WINK

Helt klart fett nok, men siden originalgaffelen er til lakkering nå, tror jeg innkjøp av ny gaffel utgår med høye kneløft denne gangen ICON_SMILE

Man kommer alltids ned
Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: Maybelline] #2017488 01/10/2015 19:45
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Syntace-stemmene har hull i siden. Det vil jeg ikke ha, siden saltluften her irrer gaffelrøret og lager stygg rustslaps inni der. Sikkert ikke farlig, men heller ikke pent.
Jeg må ha tette sider, akkurat sånn som Salsas stem har ICON_SMILE

På en annen side kan det være safe å gå for RF, siden jeg har et styre fra de jeg er svært fornøyd med. Kanskje de har makan i sort-sort?
Dette er jo kjempekjedelig og tullete billig, men kanskje helt riktig?

Man kommer alltids ned
Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: Maybelline] #2017507 01/10/2015 20:38
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Spørs jo litt hvordan du sykler og hvor tung du er. Jeg liker veldig godt Atlasstemmet fra RF, men det er dyrt - ca. på nivå med Syntace. Veldig stivt. Har litt hvit dekor, smale striper (type høydekoter fra kart) men ellers sort. Ride er fra den rimelige serien til RF, det vil ikke være så stivt men godt mulig det er helt fint. På en sykkel med stiv gaffel er det jo kanskje ikke nødvendigvis slik at stivest mulig styre og stem vil gi den beste sykkelopplevelsen.

Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: Maybelline] #2017509 01/10/2015 20:43
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Maybelline
BFL har vært fint til mye, men de er ikke noe gode på sti. Vi har mye våt og sleip skog og stein her, og da er de skikkelig teite. De er supre til strand og by, da. Dillinger har jeg ikke tenkt på. Trodde de var mest for snø. Da er de med på ønskelisten!

Jeg har faktisk vært ganske fornøyd med BFL på sti, men på høsten blir de litt glatte. Da har jeg brukt noen dekk som ikke lages lengre fra 45NRTH som heter Escalator som har mykere gummi. Dillinger 4 er veldig likt, har samme mønster og samme gummi som mine, Dillinger 5 er samme dekk med mer volum så bør gi merkbart bedre grep enn BFL.

Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: Maybelline] #2017511 01/10/2015 20:50
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Kult prosjekt!

Angående dekk, så må vel Jumbo Jim i 4.8" være en klar kandidat. Ellers er mitt favorittjukkasdekk for sommerbruk 45Nrth Vanhelga, men det finnes bare i 4". Tjukkas-Minion ligner mye i mønster, så kanskje det er noe?

Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: krankdrev] #2017564 02/10/2015 06:28
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Spørs jo litt hvordan du sykler og hvor tung du er. Jeg liker veldig godt Atlasstemmet fra RF, men det er dyrt - ca. på nivå med Syntace. Veldig stivt. Har litt hvit dekor, smale striper (type høydekoter fra kart) men ellers sort. Ride er fra den rimelige serien til RF, det vil ikke være så stivt men godt mulig det er helt fint. På en sykkel med stiv gaffel er det jo kanskje ikke nødvendigvis slik at stivest mulig styre og stem vil gi den beste sykkelopplevelsen.

Jeg syns Atlasene er fine, men jeg vil ikke ha det på denne sykkelen. Det er litt for mye hvitt syns jeg.
Utseendemessig syns jeg Turbine er kjempefin, men den er dessverre utstyrt med hull.

Man kommer alltids ned
Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: JonAre] #2017567 02/10/2015 06:32
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: JonAre
Kult prosjekt!

Angående dekk, så må vel Jumbo Jim i 4.8" være en klar kandidat. Ellers er mitt favorittjukkasdekk for sommerbruk 45Nrth Vanhelga, men det finnes bare i 4". Tjukkas-Minion ligner mye i mønster, så kanskje det er noe?

Jumbo Jim er høyt på listen, men ser ut til å være svært vanskelig å få tak i. Er det noen som vet om noen som har de, eller må jeg venst i 3 måneder/17 uker/unknown før jeg får de?
Jeg kan jo bruke de jeg har en stund til, men de er slitne, så jeg har lyst på nye dekk på "ny" sykkel. ICON_SMILE
Jeg har sett på Minion, men med påstander om forfeldelig rullemotstand, frister de ikke så veldig som allrounddekk.

Man kommer alltids ned
Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: Maybelline] #2017571 02/10/2015 06:47
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Det er vel et års tid siden Jumbo Jim ble annonsert, jeg har i alle fall gitt opp å vente.

Sitat: iamkeith@mtbr
I just asked Schwalbe USA. They said at least not until Spring, now.
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/jumbo-jim-928088-post12177964.html#post12177964

Jeg har troa på Dillinger 5, har riktignok bare testet D4 selv.

Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: Maybelline] #2017581 02/10/2015 07:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jumbo Jim er høyt på listen, men ser ut til å være svært vanskelig å få tak i. Er det noen som vet om noen som har de, eller må jeg venst i 3 måneder/17 uker/unknown før jeg får de?
De skulle jo komme i fjor, så kanskje de kommer i år istedet ICON_WINK Akkurat som ProCore..

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: knut77] #2017588 02/10/2015 07:16
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Æsj.
Da utgår Jumboene denne gangen.

Jeg ser at det er hyggelig pris på Bud og Lou på nett nå. Kankje jeg skal gå for det? Det er jo en velprøvd kombo, og dekkene ser jo skikkelig bøse ut ICON_SMILE
Dillinger5 er helt klart en alternativ fortsatt. Jeg liker 45NRTH og har god erfaring med andre produkter fra dem. Hmm... tenke, tenke.

Man kommer alltids ned
Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: baronKanon] #2017589 02/10/2015 07:17
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: baronKanon
De skulle jo komme i fjor, så kanskje de kommer i år istedet ICON_WINK Akkurat som ProCore..

Men det er da noen som har fått tak i dem. Er det bare bransjefolk og andre udødelige helter som har vært så heldige kanskje? ICON_SMILE

Man kommer alltids ned
Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: Maybelline] #2017611 02/10/2015 07:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: baronKanon

Men det er da noen som har fått tak i dem. Er det bare bransjefolk og andre udødelige helter som har vært så heldige kanskje? ICON_SMILE
Virker sånn. Og folk som kjenner til obskure internettsjapper som kun finnes på BBS.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: Maybelline] #2017612 02/10/2015 07:58
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Æsj.
Da utgår Jumboene denne gangen.

Jeg ser at det er hyggelig pris på Bud og Lou på nett nå. Kankje jeg skal gå for det? Det er jo en velprøvd kombo, og dekkene ser jo skikkelig bøse ut ICON_SMILE
Dillinger5 er helt klart en alternativ fortsatt. Jeg liker 45NRTH og har god erfaring med andre produkter fra dem. Hmm... tenke, tenke.

Konkluderer med at mye av det man hører om "aldri" kommer for salg. Hvor finner du bud/lou til hyggelige priser?

Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: Maybelline] #2017674 02/10/2015 08:57
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: Maybelline] #2017676 02/10/2015 08:58
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Bud/Lou evt Lou/Lou er en velprøvd kombinasjon, og fungerer fint. De har likevel sine ulemper, ved at de har ekstreme knaster som gir middels trilleferdigheter og hard gummi som gir dårlig grep hvis underlaget er hardt og sleipt. Dessuten er de ikke særlig enkle å sette opp slangeløst. Jeg hadde furtet litt om jeg måtte bytte ut Vanhelga med Bud/Lou for helårssykling. Utfordringen er at jeg ikke har noen umiddelbare selvsagte alternativer for 4.8", annet enn JJ. 45Nrth Dunder- og Flowbeist kan kanskje være noe, men de er hakket smalere enn Bud/Lou. Eller kanskje Vee Snowshoe XL i ikke-silica-utgave? De som vel er merket "Single compound" eller noe? De hadde jeg sett nøyere på!

Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: H.Iversen] #2017683 02/10/2015 09:11
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Takk, har vært og sett på de allerede. De er skikkelig fine! Liker godt kompassrosen på stemet.

Man kommer alltids ned
Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: JonAre] #2017690 02/10/2015 09:20
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: JonAre
Bud/Lou evt Lou/Lou er en velprøvd kombinasjon, og fungerer fint. De har likevel sine ulemper, ved at de har ekstreme knaster som gir middels trilleferdigheter og hard gummi som gir dårlig grep hvis underlaget er hardt og sleipt. Dessuten er de ikke særlig enkle å sette opp slangeløst. Jeg hadde furtet litt om jeg måtte bytte ut Vanhelga med Bud/Lou for helårssykling. Utfordringen er at jeg ikke har noen umiddelbare selvsagte alternativer for 4.8", annet enn JJ. 45Nrth Dunder- og Flowbeist kan kanskje være noe, men de er hakket smalere enn Bud/Lou. Eller kanskje Vee Snowshoe XL i ikke-silica-utgave? De som vel er merket "Single compound" eller noe? De hadde jeg sett nøyere på!

Nyttig info. Takk!
Da er kanskje ikke Bud og Lou riktige for meg allikevel. Det er mye hardt og sleipt her.
Om Dunder- og Flow- er litt smalere enn Bud/Lou gjør ikke så mye. Jeg vil bare ikke ned på 4.0 dekk så lenge jeg har muligheten til å ha fetere dekk.
Det ser ut til at valget blir mellom Beistene og Dillinger da. Prisen er omtrent den samme uansett, så da er det bare å ta et valg. Lett!
Skal forresten se på de Vee'ene også. Det er noe i meg som er mot Vee, men jeg skal gi dem en hederlig sjanse ICON_SMILE

Man kommer alltids ned
Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: erikskon] #2017694 02/10/2015 09:23
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: erikskon

Konkluderer med at mye av det man hører om "aldri" kommer for salg. Hvor finner du bud/lou til hyggelige priser?

Sykkelkomponenter.no har til hhv. 898,- og 948,-

Det er jaffal MYE hyggeligere enn min LBS's pris på 1650 per dekk.

Man kommer alltids ned
Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: Maybelline] #2017736 02/10/2015 10:37
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Om det er mye sleipt, så er kanskje Silica-versjonen av XL også aktuell. Jeg har Silica-utgaven av Bulldozer, og selv om det triller som et kjøleskap, så sitter det komisk bra på vått svaberg. Det ryktes at XL ruller bedre.

Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: Maybelline] #2017765 02/10/2015 11:33
H
Hans Wilhelm Offline
Entusiast
Entusiast
H

90+ dager leveringstid da dessverre..

Nybegynner på sykkel. Du kan følge utviklingen min her, http://wilhelmtrener.wordpress.com/
Lik på facebook for mer jevnlige "feelgood" oppdateringer https://www.facebook.com/wilhelmtrener
Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: Hans Wilhelm] #2017767 02/10/2015 11:44
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Hans Wilhelm

90+ dager leveringstid da dessverre..

Åja. Det var dumt. Det sto 7-14 dagers bestillingsvare da jeg sjekket.

Man kommer alltids ned
Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: Maybelline] #2017769 02/10/2015 11:53
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ofte lurt å spørre Ørjan om leveringstid. IKke alltid det stemmer det som står på produktet om han ikke har det på lager.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Sliten Moonlander får nytt liv [Re: H.Iversen] #2017776 02/10/2015 12:02
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Aha. Det er vel ofte sånn.
Jeg tror jeg har bestemt meg for noe fra 45NRTH, så det spiller ingen rolle for meg. Dog syns jeg mange bør bli flinkere til å oppdatere sidene og informasjonen sin. Dette på generelt grunnlag.
Hører dere, nettbutikker?

Man kommer alltids ned
Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support