Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

x-comfort eller nexa?

x-comfort eller nexa? #2017353 01/10/2015 13:43
Heliboy Offline OP
The Photographer
OP Offline
The Photographer
Står foran diverse oppgraderinger på el-fronten i hjemmet. Har et par x-comfort enheter i drift fra før, men synes prisen på komponentene er stiv. Ser at Nexa har løsninger som også virker kurant til formålet (sentralstyre og fjernstyre lys av/på osv), til langt hyggeligere priser. Nexa Bridge lanserers i høst. Noen med erfaringer som kan deles? Pro´s and con´s?

Redigert av Heliboy; 01/10/2015 13:45.

Løvsteika
Re: x-comfort eller nexa? [Re: Heliboy] #2017441 01/10/2015 18:25
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Noen enheter fra Nexa fungerer etter min erfaring helt greit, det gjelder f.eks dimmere, plug-in mottagere, veggbrytere og fjernkontroller. Det jeg ikke synes fungerer bra er reléene for fast montering. De reagerer dårlig på signal om på/av, og når de ikke har to-veis kommunikasjon kan det bli suboptimalt. Jeg har en blanding av Z-wave og Nexa. Z-wave ligger på ca dobbel pris per enhet av Nexa, men fortsatt overkommelig i pris (og langt under x-comfort etc).

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: x-comfort eller nexa? [Re: Heliboy] #2017448 01/10/2015 18:40
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jeg har også hørt mye bra om z-wave. Kan Helomoto skrive litt om sitt oppsett og komponentene som er brukt?

Re: x-comfort eller nexa? [Re: Heliboy] #2017462 01/10/2015 19:07
BetongApe Offline
Avhengig
Avhengig
Har du allerede xcomfort ville jeg vel fortsatt med det. Tyske og polske nettbutikker er betraktelig billigere enn norske, og installasjonen gjør du formodentlig selv uansett?

Re: x-comfort eller nexa? [Re: Heliboy] #2017628 02/10/2015 08:13
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Jeg har Z-wave i mesteparten av huset. Kjører det på en Vera Lite med UI7 foreløpig. For det meste Fibaro-enheter. Har en del igjen før jeg er fornøyd, så får vi se om alt blir som ønsket. Venter i spenning på når Z-wave-modulen til IDLock-låsene fra NorDan kommer. Da jeg kjøpte Yale for noen år siden fikk jeg beskjed om at det ville komme Z-wave til de, men det gjorde det aldri, kun en idiotisk proprietær Verisure-greie.

Enormt med muligheter, men vær foreberedt på noen timer på interwebben nå og da, og at en bør/må ha teknisk forståelse/kompetanse for at det skal være greit å få ting til.

Re: x-comfort eller nexa? [Re: Skikongen] #2017644 02/10/2015 08:28
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Jeg bruker Nexa til lysstyring og til noen panelovner og varmekabler. Det styres gjennom en Domoticz-kontroller, og det er greit å sette opp diverse scener, ferie/dag/kveld/alt-av etc. Har begynt å bygge ut med Z-wave enheter fordi jeg synes de virker fem hakk bedre, men har ennå ikke noen dedikert gateway/kontroller til dem. Vurderer Vera Edge, men har ikke tid/lyst til å drive med hackel-packel for å få ting til å kjøre, så synes Nexa Bridge virket interessant.

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: x-comfort eller nexa? [Re: Heliboy] #2017684 02/10/2015 09:11
tron Offline
Besatt
Besatt
Nexa-systemet har en stor svakhet: det er enveiskommunikasjon. Så enhetene kan ikke rapportere til huben om de er av eller på. Svikter av/på-kommandoen én gang, så er hele opplegget i ulage. Jeg brukte Nexa-komponenter sammen med Telldus en stund, men koblet det ned pga dette. Har fortsatt noen lys koblet til Nexa, men da med trådøse Nexa-brytere for å skru av og på manuelt.

Jeg har gått for lysstyring med Zigbee Light Link. Har en miks av 18-19 pærer fra Philips, Osram og Belkin, og alt kjører mot Philips Hue Bridge. Lysbryterne rører vi aldri lenger. Alt går på automatikk, med dimmede kveldsscener som går gradvis på fra full belysning. Samme om morgenen, der lyset er dimmet når vi står opp, for gradvis sterkere lys etterhvert som man nærmer seg tom kaffekopp. Trenger vi å overkjøre automatikken, har vi en Philips Hue Tap som kan aktivere tre ulike lysscener med et knappetrykk. Er sjelden inne i appen for å styre lys.

Jeg har mistanke om at Philips kommer med en ny Hue Bridge neste uke, og at den kommer til å støtte Apple Home Kit. Slår det til, vil Zigbee-lysene lett integreres i et Home Kit-system av låser, garasjeportåpnere, termostater osv, og være styrbart via Siri.

Re: x-comfort eller nexa? [Re: Heliboy] #2017976 03/10/2015 09:33
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Du får hva du betaler for.

X-comfort er mye bedre enn Nexa i mine øyner. Når vi flyttet inn i nytt hus oppgraderte jeg mye av el-anlegget til x-Comfort. Jeg bestilte alt fra Polen, og det fungerer som bare det.

Den polske nettsiden har du her:
http://xcomfort-sklep.pl/

Øverst på siden kan du trykke på et amerikansk flagg. Da får du alt på engelsk.

Redigert av TonyN; 03/10/2015 09:35.
Re: x-comfort eller nexa? [Re: Heliboy] #2018642 05/10/2015 20:06
Flanders Offline
Entusiast
Entusiast
Den tyske nettsiden over har vel et noe frynsete rykte, så jeg vil heller anbefale tyske eibmarkt.com. Veldig profesjonell aktør.

Moderator  support