Prosjekt korsrygg: Markløft eller Kettlebell ?
|
Re: Prosjekt korsrygg: Markløft eller Kettlebell ?
[Re: Gammelogdesperat]
07/10/2015 07:59
|
Thomaseh
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har fått styrkeløftere til å finpusse på markløft-teknikken min og allikevel sliter jeg titt og ofte med vond rygg etter øktene.
De har jo dårlig teknikk selv, mange av dem. De bare biter seg gjennom vonde morraer.
Du må lære av vektløfterne. På forumet til Glen Pendley, får du mye bra tips gratis.
Ville anbefalt TS å starte med kettlebell. Den naturlige bevegelsen blir lettere mer korrekt for ryggen. Begynn med forsiktig belastning Det var nytt for meg, at styrkeløftere generelt har dårlig teknikk altså. Løfter du med dårlig teknikk, så vil du ikke kunne klare å løfte like tungt som en sterk styrkeløfter gjør. Og et maksløft vil vise alle dine svakheter, men det er ikke med de vektene man trener med! https://www.youtube.com/watch?v=d5eGGZXb0Is Løfter du med dårlig teknikk, så vil du klare løfte mer i markløft. Markløft er teknikk-uavhengig i den grad at den som er naturlig svak i "de riktige markløft-muslkene", vil løfte mer med feil og farlig teknikk. Og mange overdriver i begynnelsen og skader seg. Styrkeløftere som makser, har oftest dårlig teknikk også. Det er ikke treningsteknikken deres, de makser med. De gir mer bæng når de skal virkelig løfte tungt (noen gir litt blaffen også på trening, til ryggen sier ifra) But have it your way. Er din rygg en del innlegg fra en verdensrekordholder i styrkeløft, på forumet til Pendlay: Tom Martin Han spør om tips Kan ikke du slutte å skrive så mye piss. Norsk styrkeløft er i front når det gjelder teknikk, forskning på styrketrening, fokus på hele fysikken osv. Det viser også resultatlistene internasjonalt. takk! 
|
|
|
[Re: Asterix]
07/10/2015 14:40
|
Playboy75
Entusiast
|
Entusiast
Spiller ingen rolle om du kaller det styrketrening eller ikke, men hvis du sliter med korsryggsproblemer så er dette mye bedre enn å skulle sette i gang å løfte tyngst mulig markløft med evt god eller dårlig teknikk. At dette er kjernemuskelaturtrening er det heller ingen tvil om.
|
|
|
[Re: Playboy75]
07/10/2015 15:31
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Spiller ingen rolle om du kaller det styrketrening eller ikke, men hvis du sliter med korsryggsproblemer så er dette mye bedre enn å skulle sette i gang å løfte tyngst mulig markløft med evt god eller dårlig teknikk. Eit rungande tja til denne påstanden. Yoga er fint, men at det er «betre» enn tradisjonell styrketrening med omsyn til ryggplagar, treng i beste fall kvalifisering før det er sant. Dersom problemet er stram muskulatur og dårleg mobilitet: ja, sikkert. Dersom problemet er manglande styrke: neppe.
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
07/10/2015 16:37
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Dette er kun basert på personlige erfaringer og synsing fra min side, men problemet med markløft er at man ofte ikke får brukt rumpa og hamstring i like stor grad som knebøy. Når man utelukker de muskelgruppene, så blir det veldig mye stress på ryggen som - i min erfaring - ikke hjelper på ryggproblemene. Det er jo forskjellige varianter av markløft, f.eks. romanske markløft som i høy grad aktiverer disse musklene, men det er også i seg selv en litt skummel øvelse. Jeg har fått styrkeløftere til å finpusse på markløft-teknikken min og allikevel sliter jeg titt og ofte med vond rygg etter øktene. Dette skjer aldri med knebøy. Sier ikke at dette gjelder alle, men markløft har ikke verdens beste rykte på seg når det gjelder rygghelse. Må bare legge til at hip-thrust er ren magi for ryggen min. Dette er en litt merkelig øvelse og ikke alle er komfortable med å gjøre den på treningssenteret. Men faen så bra det funker Hamstringserfaringene dine er det motsatte av det som er vanlig (også understøttet av forskning). Imidlertid vil du kunne aktivere hamstringsen mer enn ved vanlig knebøy, om du legger stanga lavere på ryggen og står med bredere fotstilling. Med tanke på belastningen på ryggsøyla/mellomvirvelskivene er det vesentlig at søyla er mest mulig rett og at du bøyer beina godt også under vanlig markløft. Under måling av krefter/trykk i søyla kan det øke m 500% + om du løfter med ganske rette bein og krum rygg. FIN VIDEO FOR TEKNIKKEN: Markløft Trur du missforstår meg litt her. At markløft har større potensiale for å bruke mer hamstring og rumpemuskulatur stemmer helt sikkert, men poenget jeg prøver å få frem er at man kan løfte med tilsynelatende bra teknikk (les: rett rygg) uten at alle de viktige musklene blir aktivert. Det er der aktiveringsøvelser, oppvarming og som nevnt senere i tråden - yoga kommer inn i bildet. Dette er sikkert veldig opp til enkeltpersoners erfaringer. Denne mannen oppsummerer det på en bedre måte: https://www.youtube.com/watch?v=jEy_czb3RKAKnebøyvarianten du nevner, bruker mye av de samme musklene som markløft, men erfaringsmessig har jeg aldri noen sinne fått ryggplager av å trene det. Tvert imot har ryggen blitt mye bedre. Er klar over at det blir en del synsing her, men jeg synes man skal være litt forsiktig med å anbefale markløft til amatører med vond rygg og be de lære teknikk av youtube og internett-guider. Markløft er uansett favorittøvelsen min, og det plager meg grenseløst at jeg ikke kan trene det uten å få vond rygg av det.
Redigert av kaffekanne; 07/10/2015 16:38.
|
|
|
[Re: kaffekanne]
07/10/2015 18:02
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Selvfølgelig skal man gjøre markløft korrekt, K.Kanne og få instruksjon av et kompetent individ.
Ang. aktivering av hamstrings, vil et fokus på å få ræva ut, samt forsøke å "presse beina gjennom gulvet" i stedet for å tenke "løfte opp", hjelpe betydelig om det er et problem.
iq
|
|
|
[Re: HCO]
08/10/2015 08:56
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg blir veldig usikker. Løfter man ikke markløft ved at man; ser frem, skyter brystkassa frem, "låser" (i mangel av bedre ord) ryggen, har rette armer, presser fra med bena (helen godt i gulvet) og først løfter med overdelen av ryggen og presser brystkassen frem når man nærmer seg det punktet man har rette ben? Løfter man for mye med rygg i starten så må det vel bli galt da nedre del av ryggen tar mye av vekten ben/rumpe skal/bør ta?
Redigert av sveinaa; 08/10/2015 08:56.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
08/10/2015 14:52
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Jeg blir veldig usikker. Løfter man ikke markløft ved at man; ser frem, skyter brystkassa frem, "låser" (i mangel av bedre ord) ryggen, har rette armer, presser fra med bena (helen godt i gulvet) og først løfter med overdelen av ryggen og presser brystkassen frem når man nærmer seg det punktet man har rette ben? Løfter man for mye med rygg i starten så må det vel bli galt da nedre del av ryggen tar mye av vekten ben/rumpe skal/bør ta?
Hva er du usikker på? Poenget er å løfte samtidig med over- og underkropp for å distribuere vekta jevnt. Videoen jeg linket til, forklarer hovedprinsippene greit. Brystkassen bør frem fra bunn.
iq
|
|
|
13/11/2015 08:37
|
HCO
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det er kanskje litt tidlig å konkludere, men etter å ha vært noenlunde flink til å kjøre markløft i 5-6 uker, har jeg ikke hatt nye problemer med korsrygg eller andre deler av ryggen. Fikk også bekreftet av kiropraktoren min i går at han sjelden har opplevd ryggen min så stabil.
Jeg har hele tiden kjørt lite vekter (ca 19 kg inkl stang) og 3x15. Har gjennomført alle kvelder det har passet, i praksis litt oftere enn annenhver dag. Stanga ligger til enhver tid klar på gulvet i stua, slik at "dørstokkterskelen" skal bli lavest mulig.
Tenkte jeg nå skulle øke til ca. 30 kg, men ettersom dette skal være forebyggende har jeg ikke som mål å løfte mest mulig. Jeg har vektskiver opp til totalvekt ca. 40 kg, og tror ikke jeg kommer til å kjøpe flere skiver med det første.
|
|
|
13/11/2015 09:23
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Tenkte jeg nå skulle øke til ca. 30 kg, men ettersom dette skal være forebyggende har jeg ikke som mål å løfte mest mulig. Jeg har vektskiver opp til totalvekt ca. 40 kg, og tror ikke jeg kommer til å kjøpe flere skiver med det første. Husk "don't change a winning team" og "if it ain't broke, don't fix it" før du gjør for mye endringer  Men for all del, rolig økning opp fra 19 til 40 kg er jo godt innenfor lett-lett markløft. Men du skal ikke løfte så tungt før du ikke bør ta øvelsen oftere enn annenhver dag.
|
|
|
|
|