Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nerde litt om muskelfibre?

Nerde litt om muskelfibre? #2017197 01/10/2015 08:05
P
PekkaB Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Jeg ser at styrketrening for syklister er et tema som stadig vender tilbake og lurer derfor på om noen sitter med fasiten, eller om vi klarer å diskutere oss frem til et svar i plenum.

Muskelfibre Type 1 jobber aerobt.
Muskelfibre Type 2X jobber anaerobt.

En maratonløper trener Type 1 og har brukt opp mesteparten av Type 2X som brensel.

En sprinter trener Type 2X og har Type 1 inntakt men relativt utrent.

Det vil si at en idrettsutøver på høyt nivå har mer Type 2X dess kortere konkurransen varer, og mindre Type 2X dess lengre konkurransen varer.

Inn i bildet kommer også Type 2A som kan trenes den ene eller andre veien.

Mengden av de forskjellige muskelfibre er genetisk betinget. Det varierer også hvor på kroppen man har mer av den ene typen enn de andre.

Hvis dette er riktig, hvordan overføres dette til syklister?

En rundbanesyklist ser ut til å ha mer Type 2X enn en maratonsyklist. Spurterne ser også ut til å ha mer Type 2X enn dem som ikke er gode spurtere. Og Type 2X trenes med færre enn 15 repetisjoner med kroppsvekt eller ytre belastning. Altså skulle man tro at de som skal akselerere hurtig for å stikke av eller tette en luke, eller komme først over mållinjen, trenger styrketrening.

Type 2X er ellers unødvendig vekt å drasse på og gir ingen effekt på FTP.

Eller sviktet logikken noe sted?

Re: Nerde litt om muskelfibre? [Re: PekkaB] #2017214 01/10/2015 08:31
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: PekkaB
Jeg ser at styrketrening for syklister er et tema som stadig vender tilbake og lurer derfor på om noen sitter med fasiten, eller om vi klarer å diskutere oss frem til et svar i plenum.

En maratonløper trener Type 1 og har brukt opp mesteparten av Type 2X som brensel.

Det vil si at en idrettsutøver på høyt nivå har mer Type 2X dess kortere konkurransen varer, og mindre Type 2X dess lengre konkurransen varer.

Mengden av de forskjellige muskelfibre er genetisk betinget. Det varierer også hvor på kroppen man har mer av den ene typen enn de andre.

En rundbanesyklist ser ut til å ha mer Type 2X enn en maratonsyklist. Spurterne ser også ut til å ha mer Type 2X enn dem som ikke er gode spurtere. Og Type 2X trenes med færre enn 15 repetisjoner med kroppsvekt eller ytre belastning. Altså skulle man tro at de som skal akselerere hurtig for å stikke av eller tette en luke, eller komme først over mållinjen, trenger styrketrening.

Les denne: http://sykling.forbundetonline.no/organisasjon/sportslig/Documents/UTHOLDENHETSTRENING_6.pdf

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Nerde litt om muskelfibre? [Re: PekkaB] #2017219 01/10/2015 08:35
T
Thomaseh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Jeg liker tankegangen din ICON_WINK

Vedlagt ligger bilde som egentlig forklarer det greit.

Type 1 - utholden gir lite Watt, men holder lenge.
Type 2a - Utholden-ish, gir mer Watt enn type 2, holder ikke like lenge.
Type 2x - Eksplosiv, mye Watt men holder kort.

Redigert av Thomaseh; 01/10/2015 08:35.
Re: Nerde litt om muskelfibre? [Re: PekkaB] #2017293 01/10/2015 11:17
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L

Redigert av loik; 01/10/2015 11:19.
Re: Nerde litt om muskelfibre? [Re: sveinaa] #2017954 03/10/2015 07:25
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: PekkaB

Ser ikke helt hva slags nerding du etterspør? I praksis er det jo usikkerhet rundt hvor stor andel av fibre som lar seg konvertere og hvor stor andel som kan påta seg andre fiberes egenskaper. Du hopper vel også bukk over nytten av maksimal styrke for utholdendenhet/ arbeidsøkonomi.
I det virkelige liv ser man på arbeidskravene i primæraktiviteten, holder det opp mot individets egenskaper, stykker det opp og prioriterer delene. I det lyset er jo ikke fibernerding så relevant, om man har bestemt seg for hvilken idrett man vil satse på.

iq
Re: Nerde litt om muskelfibre? [Re: PekkaB] #2038335 04/12/2015 13:35
P
PekkaB Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Life happening at a furious pace skrev en kompis for drøyt 3 måneder siden, jeg fikk svart ham i går...

Svenaa kom med en fasit ganske kjapt her, noe som begrenset behovet for nerding rundt muskelfibre. Takk for dokumentet, har lest det noen ganger nå. Jeg blir alltid litt overrasket over dem som ikke match’er knebøy med markløft eller lignende tunge flerleddsøvelser for å unngå kneskader, men det er jo Olympiatoppen som har satt sitt stempel på dokumentet og jeg skal ikke yppe med dem.

Linken til forumet fikk jeg aldri åpnet, krever medlemsskap. Klipp og lim gjerne inn her.

Gammelogdesperat: Arbeidsøkonomi er et godt poeng. Jeg forsøkte aldri å skrive fasit, det er lettere å få i gang en diskusjon når det er noe å kritisere. Nå ble det ikke tid til så mye nerding om muskelfibre før Olympiatoppens dokument ble postet. Dog er det slik at noen deler av kroppen har overvekt av én type muskelfibre mens andre deler av kroppen har overvekt av en annen, og man kan derfor justere inn repetisjoner og belastning etter dette, noe som er interessant, lite publisert (?), og ikke omtalt i nevnte dokument. Setter pris på påfyll her.

Re: Nerde litt om muskelfibre? [Re: PekkaB] #2038900 07/12/2015 14:04
Frank H Offline
Ringrev
Ringrev
Man får jo kjøpt en test på apoteket som viser hvilke muskelfibre du har.
http://www.yesnotest.no/selvtester/klassifisering-av-muskelegenskaper/

Re: Nerde litt om muskelfibre? [Re: Frank H] #2038907 07/12/2015 14:14
E
elviz Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: Frank H

Jøss. Virket jo skikkelig proft. 299 og svar inne 5 dager?! Beskrivelsen virker veldig proff!
Noen som har kompetanse på området som kan bekrefte/avkrefte om dette er bambus eller gull!?

Re: Nerde litt om muskelfibre? [Re: elviz] #2039221 08/12/2015 10:00
Frank H Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: elviz
Sitat: Frank H

Jøss. Virket jo skikkelig proft. 299 og svar inne 5 dager?! Beskrivelsen virker veldig proff!
Noen som har kompetanse på området som kan bekrefte/avkrefte om dette er bambus eller gull!?

Hakke peiling, men jeg tipper at det er et par andre ting i kroppen som også spiller inn.
Jeg prøvde den for morro skyld, og må innrømme at jeg fikk litt a-ha opplevelse. Tror faktisk jeg at jeg angrer litt på det.
Men samtidig vet jeg ikke hvor troverdig dette er?
Laaaaaangt og rolig skal tydeligvis være greia mi. Jeg som alltid har hatt så glede av kort og hardt!...... Og Vekttrening.... ICON_SMILE

Redigert av Frank H; 08/12/2015 12:26.

Moderator  support