Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk

Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk #2016901 30/09/2015 13:06
B
Boomshakalaka Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Hei!

Jeg har siste året debutert på landeveisykkel med en Fuji Team Pro. Den er nesten utelukkende blir brukt som jobbsykkel (13 km hver vei). Den er morsom å sykle på, men er trolig altfor "aggressiv" til bruken.
Jeg sykler i Oslo og det er mye hullete vei og grus i veibanen hvilket har resultert i 6 punkteringer siste året. Jeg er 85 kg. og har syklet på 23 mm continental treningsdekk. Etterhvert har jeg begynt å skjønne at jeg ikke kan gjøre fort over hullete/grusdekket vei, men da forsvinner litt av moroa med rask sykkel.
Jeg har begynt å tenke på om jeg heller burde hatt en cyclocross eller såkalt komfort racer (eller t.o.m touring sykkel?). Jeg er på jakt etter en sykkel som er rask, komfortabel, trygg (hydrauliske skivebremser?) og som man ikke trenger å være ingeniør for å vedlikeholde. Jeg har aldri syklet på vinterstid, men vurderer det og en sykkel som kan brukes også med vinterdekk er et pluss.

Er det noen med gode forslag, og gjerne egne erfaringer, til sykkel som passer godt for bruken som er beskrevet?
Kom gjerne med konkrete forslag til gode høsttilbud (nytt eller brukt)

På forhånd takk for hjelpen!

Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2016917 30/09/2015 13:38
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
13km er så "lite" at jeg ville vurdert en hybrid med 40mm dekk.
At du ev. bruker 30-60 sekunder mer på jobbreisen tror jeg er til å leve med.

Da kan du også sette på 42mm Schwalbe Marathon winter og nyte vintersyklingen

Thomas
Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2016924 30/09/2015 13:52
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hadde jeg treng en sykkel ala det du beskriver så hadde jeg nok gått for noe ala et tparsli beskriver. Og da gjerne med navgir, Shimano Alfine, av noe slag. Som har god plass til dekk og heldekkende skjermer. Samt mulighet for bagasjestativ/sidevesker.

Denne for eksempel: http://www.saracen.co.uk/bikes/urban/clever-mike Kan kjøpes hos Friksjon Sykkel. God service og hyggelige priser. ICON_SMILE

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2016932 30/09/2015 14:05
perbl Offline
More than words
More than words
Er jobbsykling førstepri, ville jeg kjøpt noe med god plass til dekk, gode skjermløsninger og gode bagasjeløsninger.

Hvor store dekk vil avhenge av jobbruta di. Selv liker jeg å ha plass til skikkelige terrengpiggdekk, da jeg ofte farter over ganske brutal isholke. Er ikke dette så kritisk, ville jeg kanskje se hva man kan få til med f.eks en sånn:

http://www.friksjon-sykkel.no/sykler-fra-saracen-og-genesis/236-genesis-croix-de-fer-20.html

Per B.
Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2016941 30/09/2015 14:26
BetongApe Offline
Avhengig
Avhengig
Min anbefaling: En cyclocross eller lignende med skivebremser og plass til både piggdekk og skjermer. Jeg har brukt en Kinesis Tripster i tre vintre (og somre) nå, og det er i hvert fall midt i blinken for meg. Jeg har montert SKS Chromoplastic-skjermer, og på vinteren bruker jeg Schwalbe Marathon Winter-dekk. De sitter som spikret så lenge jeg holder meg til asfaltert vei. Har brukt den både med bagasjebrett og barnesete, og det er digg å kunne legge seg i bukken på lange flater og i nedoverbakkene.

Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2016970 30/09/2015 16:15
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Ettersom du publiserer i kategorien "Racer" er det vel grunn til å tro at du er ute etter nettopp en slik.
Det finnes en rekke varianter i komfortsegmentet - alternativt kan en også vurdere en cx med landeveisdekk.
Uansett vil jeg hevde at du til din bruk aldri skal ha noe smalere enn 25 mm dekk, gjerne 28 eller mer om du får plass til det. Dette rådet vil jeg mene gjelder bortimot alle og uansett bruk.
Nye dekk - eksempelvis Conti GP4000S i 25mm - koster ikke allverden og vil trolig gi deg en vesentlig hyggeligere sykkelopplevelse.

Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2016972 30/09/2015 16:31
B
Boomshakalaka Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Takk for svar.

Det er riktig at 30-60 sek ekstra til jobb ikke er viktig. Sykkelen bør riktignok være rask nok til at det er mulig å kappsykle litt ICON_SMILE Jeg er absolutt åpent for å prøve både cyclocross og hybrid. Navgir (Alfine eller Rohloff) kunne også vært morsomt dersom det virker like bra som vanlige gir og er mer holdbare/krever mindre vedlikehold. Det virker dessverre som disse ønskene og behovet fort gjør at det blir en sykkel som er vanskelig å få kjøpt over disk. Liker å ha en plass å levere sykkelen dersom et eventuelt navgir begynner å krangle. Er det vanlig å ha 2 hjulsett når man vinterssykler eller bytter man bare dekk?

Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2017005 30/09/2015 17:55
Raoul Duke Offline
Avhengig
Avhengig
Hadde jeg hatt penger og plass ville Salsa Cutthroat stått høyt på ønskelista som pendlesykkel/grusracer

http://salsacycles.com/culture/introducing_cutthroat

"Everybody has a plan until they get punched in the face"

- Mike Tyson
Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2017098 30/09/2015 21:46
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Har vel over 3000 km på hybrid med beltedrift, alfine 8 og skivebremser. Tid til vedlikehold er tilnærmet 0. Byttet bremseklosser en gang, og sørget for at de 2 gule strekene på giret er på linje et par ganger. Dog ikke vinterkjørt, da vintersykkelen holdt en sesong til. Uten olje er til og med vasking helt uproblematisk. Gode skjermer og sykkelveske kan også anbefales.

Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2017155 01/10/2015 06:42
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet, Boomshakalaka!

Det er mulig at du kan ha nytte av ny sykkel, men ikke nødvendigvis av grunnene du oppgir.

Sitat: Boomshakalaka
Jeg har siste året debutert på landeveisykkel med en Fuji Team Pro. Den er nesten utelukkende blir brukt som jobbsykkel (13 km hver vei). Den er morsom å sykle på, men er trolig altfor "aggressiv" til bruken.

Om du med "aggressiv" mener aggressiv sittestilling, vil en tilpasning kunne hjelpe. Det enkleste er å prøve annen lengde og vinkel på stem, f.eks. litt kortere og vendt oppover, og/eller flere spacere under stem. En profesjonell tilpasning er vel verdt pengene.

Jeg sykler i Oslo og det er mye hullete vei og grus i veibanen hvilket har resultert i 6 punkteringer siste året. Jeg er 85 kg. og har syklet på 23 mm continental treningsdekk. Etterhvert har jeg begynt å skjønne at jeg ikke kan gjøre fort over hullete/grusdekket vei, men da forsvinner litt av moroa med rask sykkel.

Har du sett på slangen etter punkteringer for å fastslå årsaken? Slik du beskriver det, vil jeg tro at punkteringer skyldes snake bite (to små hull på siden av slangen), altså at slangen kommer i klemme mellom felg og dekk ved støt. Dette kan avhjelpes ved tilstrekkelig lufttrykk og evt. bredere dekk. Selv bruker jeg 28mm dekk på landeveissykkel i Oslo og har ikke opplevd en eneste punktering siste sesong. Jeg dundrer ikke inn i hull på veien, men sykler rimelig røft.

Jeg har begynt å tenke på om jeg heller burde hatt en cyclocross eller såkalt komfort racer (eller t.o.m touring sykkel?).

CX eller komfortracer kan muligens ha en mindre aggressiv sittestilling enn Fuji'n din - det kommer helt an på rammestørrelse, geometri og hvordan den er satt opp. Men utfordringene med punktering (snake bite) vil forbli det samme om du ikke er nøye på riktig lufttrykk og tilpasser kjørestilen. Bredere dekk vil gjøre det enklere å unngå snake bite, men da ville jeg absolutt begynt med bredere dekk på sykkelen du har enn å kjøpe ny.

Om du kjøper CX eller komfortracer i tillegg til sykkelen du har, vil syklene i praksis ligger svært nær hverandre i bruksområde. Du vil lett komme til å oppleve CX eller komfortracer som en litt tregere utgave av sykkelen du allerede har. Og det vil være frustrerende.

Jeg er på jakt etter en sykkel som er rask, komfortabel, trygg (hydrauliske skivebremser?) og som man ikke trenger å være ingeniør for å vedlikeholde. Jeg har aldri syklet på vinterstid, men vurderer det og en sykkel som kan brukes også med vinterdekk er et pluss.

Komfortracer med skivebremser er et alternativ til din Fuji med felgbremser. Mekaniske skivebremser, som finnes på de rimeligere modellene, er i ferd med å bli erstattet av langt bedre hydrauliske. Vil sterkt anbefale hydrauliske. Prisnivået på komfortracere med hydrauliske skivebremser er imidlertid fortsatt høyt og det er ikke plass til piggdekk, selv ikke de smaleste dekkene på markedet (45nrth Xerxes 30mm).

CXer og såkalte grusracere med bukkestyre (Specialized Diverge, GT Grade, Niner RLT osv.) har plass til piggdekk og fungerer også utmerket som tursykler på grus. Men de fleste av de tilgjengelige modellene er merkbart tyngre og tregere enn en landeveissykkel. Uansett er bruksområdet bredere enn komfortracer, så kombinasjonen landeveissykkel og CX/grusracer kan fungere godt. Hydrauliske skivebremser er også her å foretrekke.

Hybrider og andre praktiske bruks/bysykler vil ikke oppleves særlig inspirerende om du er blitt vant med spenstigheten og farten på landeveissykkel. Jeg tror ikke det er rette løsningen for deg.

Spesifikt om vintersykling: Jeg har en del vintre bak meg på sykkel. Har brukt både hybrid, CX og helstiv 29er. CX er gøy når det ikke er for vanskelig forhold, men du skal være svært teknisk dyktig for å føle deg trygg på CX i det verste vinterværet med holker og snøfonner. Det samme gjelder til en viss grad for hybrid, selv om flatt styre og evt. noe bredere dekk gir mer trygghet.

Jeg har funnet at 29er (terrengsykkel) med brede piggdekk og bredt styre fungerer best om man skal ha vintersykkel for alle forhold. For øyeblikket er derfor min vinter/allværs/bysykkel nettopp en lett, helstiv 29er. Med helt slicke, brede dekk Schwalbe Super Moto 2,35" er sykkelen overraskende rask og responsiv på asfalt. De brede dekkene med mye volum gjør bysykling til en lek og den takler absolutt alt slags underlag. For turer på grus eller i terrenget er det selvsagt bare å sette på egnede dekk. På vinteren bruker jeg Schwalbe Ice Spiker Pro 2,25".

En sykkel som Salsa Cutthroat (såkalt monstercross - bukkestyre og brede dekk) vil gi mange av de samme fordelene som en 29er og står høyt på ønskelisten, men prisen er avskrekkende for helårsbruk.

Håper disse betraktningen var til nytte - konklusjonene får du trekke selv etter egne preferanser! Lykke til!

Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Sepeda] #2017176 01/10/2015 07:29
gare Offline
More than words
More than words
Jeg ville sett nøye på en Focus Planet 1.0 navgir og remdrift. Er usikker på muligheter for bagasjebrett(som jeg mener at en jobbsykkel bør ha), skjermer lar seg jo nesten alltid ordne.

En eller annen gang skal jeg ta meg sammen og konvertere commuteren min til navgir, det blir neppe Rohloff, men Alfine bør jeg jo få til, samtidig blir det navdynamom fremme og farvel til alle batteriopererte lykter.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2017207 01/10/2015 08:17
N
Nettopp Offline
Entusiast
Entusiast
N
Jeg har 400 mil i Oslo de to siste sesongene på Alfine 11, belte, hydrauliske skivebremser, flatt styre og 32 mm dekk (slicks). For meg er det et veldig godt kompromiss mellom fart, robusthet og vedlikeholdsbehov. Har ikke punktert på 4 sesonger og 750 mil (bank i bordet!).

Å sykle med belte og navgir har vært helt topp, 0 vedlikehold er faktisk ingen over(under)drivelse. Har dog skiftet bremseklosser en gang.

Hadde litt startproblemer med sykkelen, men det skyldtes slett montering fra leverandør og da jeg fikk rettet opp dette har alt vært veldig enkelt. Vil nok vurdere å gå opp til 35 eller 38 i dekk når det er tid for utskiftning.

Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Sepeda] #2017208 01/10/2015 08:18
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg sykler til jobb året rundt, og med mindre det er veldig krevende forhold med snø og is, faller valget på racer. Har en eldre racer som, med noen små modifikasjoner, funker helt fint også på høsten/vinteren. Her er noen ting som kan vurderes for å ruste sykkelen for de mørke måneder:

- Punkteringssikre dekk med godt grep og litt bredde, eks. GP 4-Season eller Schwalbe Durano
- Skjermer for racer
- Billig hjulsett for å spare de hjulene du har for vinterslitasjen. Evt. bruk de hjulene du har og oppgrader til bedre hjul når våren kommer.
- SPD-pedaler/vintersko. Veldig greit å bytte til terrengpedaler og vintersko for terreng.
- Om du ønsker mindre aggressiv posisjon, kan du flytte stemmet lenger opp (hvis du har spacer(e) ovenfor stemmet som kan flyttes under), du kan snu stemmet så det peker oppover, eller du kan bytte til et stem som er kortere.

Racer funker som sagt fint for meg, men jeg må da legge til at jeg på min vei til jobb på vinteren velger en vei hvor jeg for det meste unngår bratte, svingete nedoverbakker, og jeg sykler på veldig oversiktlig vei med liten sannsynlighet for behov for bråbremsing. Om du har en vei med mange medtrafikkanter og terreng med større krav til veigrep, ville jeg prioritert en sykkel med skivebremser og bredere dekk.

Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Sepeda] #2017212 01/10/2015 08:23
B
Boomshakalaka Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Takk for utfyllende svar. Mange nyttige betraktninger og tips.
Til Sepada: Med aggressiv mener jeg egentlig bare at det virker ulogisk å ha en sykkel som i teorien kan sykles fort dersom man i praksis ikke får syklet for med den grunnet forholdene.
Det spørs nok om jeg forsøker å gape over for mye når jeg ønsker en sykkel til alle behov. Erfaringen med landeveisykkel på sommerstid og 29er på vinterstid høres fornuftig ut. Det er riktig at jeg ønsker å bevare kjøregleden (og farten) en landeveisykkel gir. Er barnslig nok til å finne glede i både kappsykling og strava ICON_SMILE Gleden snus imidlertid fort med alle punkteringene. Det er riktig at det er snakebites. De kommer selv om jeg har sjekket at dekktrykket er 100-120 psi. Det ser ikke ut som 85 kg på 23mm dekk er en uovertruffen kombinasjon på osloveiene. Tar til meg tipset fra flere om 28 mm dekk på landeveisykkel. Kanskje den endringen er nok til å løse problemet på sommerstid. Hydrauliske skivebremser står fortsatt på ønskelisten. Har erfart at med så mye biler, sykler og folk langs veien blir det fort vel lang bremsestrekning med felgbremser.

Takk for gode innspill. Det er verdifullt for en som kun har en vag ide om hva han trenger og fort går seg vill i utstyrsjungelen ICON_SMILE

Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2017218 01/10/2015 08:34
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå vet jeg ikke hvor trådstarter bor, men i Oslo er det hvert fall sjelden gørey er sånn at jeg føler jeg må ha mtb for å komme frem. Vurderer å bytte vinter--slepebarn-ht med cx for å få en litt mer inspirerende sykkel til hverdag, asfalt og grus.

Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2017223 01/10/2015 08:45
E
EirikS Offline
Medlem
Medlem
E
Hei, jeg var på utkikk eetter mer eller mindre det samme som deg, og endte opp med en Fuji Tread som var på tilbud hos Birk Sport:
http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1009_1015&products_id=6731

2016-modellen fåes nå til kampanjepris, så da er ikke prisen så ille. Ser ut til at hjulsettet er oppgradert i forhold til 2015-modellen, hvilket er positivt siden hjulsettet på 2015-modellen er nokså tungt og solid. Dersom budsjettet er høyere, ville jeg nok valgt Canyon Inflite AL 9.0, GT Grade eller Specialized Diverge. Spesielt førstnevnte skulle gi mye for pengene, og er lettere og bedre spekk'et enn Fuji'en.
Når det er sagt så er jeg fornøyd med Fuji'en til mitt bruk, den er rask nok så lenge man ikke skal sykle konkurranser. Men for all del skift ut dekkene til noe mer lettrullende, jeg satt Conti GP SII 28mm på min, og det var noe helt annet. For året rundt bruk og høyere punkteringssikkerhet ville jeg vurdert Conti GP 4-season Duraskin.

Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2017323 01/10/2015 12:36
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Etter noen tusen kilometer med jobbsykling så er jeg overbevist om at MTB med raske dekk (slangeløst) er tingen for meg. Har racer også, og det hender jeg tar den på godværsdager spesielt når det planlegges en omvei, men det går helt fint med MTBen også, pluss at fleksibiliteten på rutevalg er mye større. Til-jobb-PR på 37km/t i snitt med raceren, 36km/t med MTBen. Svinger og ujevnheter går raskere med MTBen, bedre dekkgrep uansett forhold, og bremsene er bedre, noe som gjør den tryggere og mer effektiv i trafikken, så forskjellen er ubetydelig. Har ikke klart å finne ut hvor CX passer inn.

Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2017373 01/10/2015 14:50
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det er riktig at det er snakebites. De kommer selv om jeg har sjekket at dekktrykket er 100-120 psi. Det ser ikke ut som 85 kg på 23mm dekk er en uovertruffen kombinasjon på osloveiene.

Rare greier. Dekktrykk og kroppsvekt burde tilsi at det skulle noen kraftige støt til for å få snakebites. Hm.

Uten at jeg vet den tekniske årsaken, har jeg selv erfart at forskjellige felger medfører forskjellig fare for snakebites. Hadde i sin tid et par rimelige Alex-felger på cx. Var konstant plaget av snakebites, uansett lufttrykk. En liten tur på brostein (!) var nok til å punktere. Punkteringer foran og bak ved første tur med landeveisdekk.

Siden byttet jeg til Notubes ZTR Alpha 340 og det ble helt slutt på snakebites, selv med samme dekk, slange og lufttrykk. Kom derfor aldri så langt som å bytte til slangeløst oppsett, slik tanken opprinnelig var. Nå bruker jeg for øvrig Dura Ace C24-felger med Schwalbe One 28mm og slange på landeveissykkelen uten punkteringer.

Kanskje bør du se nærmere på felgen, evt. vurdere oppgradering av hjulsett - det er jo uansett alltid moro.

Andre på forumet vet sikkert mer om problemstillingen.

Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2019139 07/10/2015 04:44
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Er på mitt tredje år med Cube Editor. Nå på sommer og høst har jeg brukt 28mm Conti GP 4000s II på den. Rask nok til å gruse de du ønsker, og kan monteres med skjermer (det har jeg) og bærer for sidevesker.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: tmork] #2019173 07/10/2015 07:46
B
Boomshakalaka Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Den var lekker. Kjøpt i butikk eller bestillt på nett? Foretrekker butikk på ting som er så stor at de er stress å sende i posten hvis man har reklamasjon på noe. Har sett at det er mye større utvalg på denne type superhybrid/pendlerracer i utlandet. Synd ikke flere butikker importerer slike sykler.

Noen som har erfaring med disse?

Alpenchallenge
MeridaSpeeder
CleverMike

Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2019192 07/10/2015 08:29
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Den var lekker. Kjøpt i butikk eller bestillt på nett? Foretrekker butikk på ting som er så stor at de er stress å sende i posten hvis man har reklamasjon på noe. Har sett at det er mye større utvalg på denne type superhybrid/pendlerracer i utlandet. Synd ikke flere butikker importerer slike sykler.

Noen som har erfaring med disse?

Alpenchallenge
MeridaSpeeder
CleverMike

Norsk importør – http://cyklon.no/. Trivelige folk som holder til i Kristiansand. Jeg kjøpte den i butikk i Oslo, som nå er nedlagt, men hør med dem om lokal forhandler der du bor.

Clever Mike importeres av den hyggelige mannen Nils Arne på Friksjon sykkel.

Redigert av tmork; 07/10/2015 08:30.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2019193 07/10/2015 08:30
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Birk hadde Breezer Beltway i fjor. Ser ikke ut som de har tatt de inn i år. Veldig godt fornøyd med min.

Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2019523 07/10/2015 22:22
tmhwk Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Kan ikke si annet enn gode ting om Canyon Inflite 8.0s. Mye sykkel for penga og fin farge. Jeg er tung og allikevel føles den stiv og kjapp. God plass til ymse dekk, deriblant Conti GP 28mm som følger oppsettet. For ikke å snakke om fabelaktig setepinne som løfter komforten bra mye.
Den har mekaniske skivebremser som er lette å justere på tur og med god bremsekraft og ok modulasjon.
Er veldig fornøyd med den til pendling, våte treningsturer, grusturer etc. Med egnede dekk er den sikkert bra i cx-ritt også. Til vinteren skal den skos med Marathon Winter 32mm.

At jeg kjøpte str L i stedet for XL kan jeg ikke klandre sykkelen for.

Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2019656 08/10/2015 09:16
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Hei
Du kan jo også vurdere Genesis Day One Alfine 8.
Plass til skjermer, bagge og feite dekk. Også CX-dekk.

Vedlegg
day one.JPG (126 KB, 2369 nedlastinger)
Redigert av Nils_Arne; 08/10/2015 09:17.

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2020042 09/10/2015 07:50
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Ettersom du, rådstarter, vil slutte å punktere, ha mindre agressiv sykkel men oppretholde høy fart ville jeg tenkt som følger:
1) teste ut justering av stem etc (snu stemmet opp ned når stilpolitiet ikke ser deg og kjenn etter om det er behagelig)
2) bytte til bredere dekk (GP4000S 25 mm er nevnt)... Jeg punkterer "aldri"
3) om 1+2 gjør nytten og du fortsatt vil ha hissigere verktøy... Se på Cannodale Synapse, Specialized Roubaix eller andre comfort sykler..

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: EmilZipp] #2020060 09/10/2015 08:30
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: EmilZipp
Ettersom du, rådstarter, vil slutte å punktere, ha mindre agressiv sykkel men oppretholde høy fart ville jeg tenkt som følger:
1) teste ut justering av stem etc (snu stemmet opp ned når stilpolitiet ikke ser deg og kjenn etter om det er behagelig)
3) om 1+2 gjør nytten og du fortsatt vil ha hissigere verktøy... Se på Cannodale Synapse, Specialized Roubaix eller andre comfort sykler..

Eller hva med denne :

Redigert av tregil; 09/10/2015 08:31.
Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: tregil] #2020075 09/10/2015 08:59
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: tregil
Sitat: EmilZipp

Eller hva med denne :

Vi lever jo i et fritt land hvor alle meninger skal respekteres men denne ville jeg forsiktig anbefalt å legge under overskriften "sludder & vås" :-) Men mulig jeg hadde fått med fruen på tur om hun hadde hatt en slik (måtte stått i garasjen, ikke sammen med mine leker på gutterommet)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2020166 09/10/2015 12:23
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den er jo i tillegg ikke en sykkel men en moped...

Og schtøgg som Jabba The Hut.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2021143 13/10/2015 06:48
T
Tommyv Offline
Avhengig
Avhengig
T
Jeg prøver meg her jeg. Kunne sikkert starta en egen tråd men jeg føler det er relatert nok.

Noen som har en god oversikt over sykler med reimdrift og alternativt gir? (alfine, rohloff(staves det sånn? :P))
Det dukket opp 2 stk jeg aldri har sett før bare i denne tråden..
Det virker fryktelig kjekt til all day everyday pendle/butikk sykkel som går og går uten vedlikehold? F.eks til kona.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ny jobbsykkel -Gode råd tas imot med takk [Re: Boomshakalaka] #2025680 26/10/2015 06:31
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Bikeshop har jo Kross Inzai med Alfine til under 6000:

http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykl...584-p0000068774

Kjenner et par som har den, de er godt fornøyde.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino