|
|
Onsdag!
|
Onsdag!
29/09/2015 12:21
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Surly slapp nylig(?) en ny modell på markedet, Wednesday. Kan ikke huske å ha sett noen kommentere denne modellen her på forumet, så da gjør jeg det  Den er ikke revolusjonerende med tanke på dekkbredde, lav vekt eller noe sånt men likevel verdt en titt. Kort fortalt så er den som et kjærlighetsbarn av Ice Cream Truck og Pugsley. http://surlybikes.com/bikes/wednesdayVirker som en fin all round sykkel med geomteri litt mellom de to nevnte syklene - ikke så slakk som ICT, men med mulighet for å kjøre dempegaffel. Plenty med fester for alt mulig rart, men litt spinklere, lettere og med ettergivende hekk enn ICT. Virker som den har bedre dekklaring enn Pugs, og den er symmetrisk både foran og bak. Litt kjip utstyrspakke som komplett sykkel, men kan fås bare som rammesett også. Liker fargen 
|
|
|
Re: Onsdag!
[Re: krankdrev]
29/09/2015 15:52
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Liker denne. Og kommer Other Brother Darryl, som såvidt jeg husker er slangeløsklar
|
|
|
[Re: baronKanon]
29/09/2015 16:03
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Liker denne. Og kommer Other Brother Darryl, som såvidt jeg husker er slangeløsklar Det stemmer. Selv om jeg tror gamle Rolling Darryll burde gå greit å sette opp slangeløst også, men det er jo ingen bakdel om den nye versjonen gjør jobben enklere. Ble litt forelska må jeg innrømme. Ser for meg denne med 27,5+ dempegaffel og hjul foran til sommerstibruk, men kanskje kjøre 3,8" bak for litt ekstra flyt, grep og "demping".
|
|
|
29/09/2015 16:16
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Wednesday kommer med den midterste varianten av My Other brother Darryll: Det er nok den rimeligste versjonen, den andre typen ligner Northpaw og DT sine tjukkasfelger, kanskje Surly aner behovet for lette felger for å kunne ta opp konkurransen.
|
|
|
29/09/2015 17:31
|
wasrud
Veteran
|
Veteran
wednesday er fin. Det måtte komme en slags oppdatert sak i pugsleykategorien. Bra for tur og generell leik. Mens man er inne på slik: Personlig har jeg enda mer sansen for Tubleweed sin fat tourer... ganske lik geometri som Wednesday, vanlig 135mm (symmetrisk), bluto komp., 73mm EBB (!), plass til 4" dekk med IGH og 29+ (ev. 27+) med vanlige gir, det man trenger av festebraketter etc. I mine øyne en perfekt Rohloff-terrengtursykkel. https://www.facebook.com/tumbleweedbikes
|
|
|
[Re: wasrud]
30/09/2015 08:30
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Tumbleweed har jeg ikke troen på til noe annet enn som pakkesel. Litt hard kjøring, og jeg ser for meg subbolainen. Så et bilde der hvor bakdekket hadde få mm å gå på til kjedestag.
|
|
|
30/09/2015 09:45
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Tumbleweed så jo fin ut, men vil neppe være et godt valg hvis man ønsker seg en fatbike som skal brukes mye på snø. Begrensa til 4" dekk, kan ikke se at det står noe om felgbredde men antar at det må være snakk om 50mm eller 65mm breie felger, det blir som å ta et steg 4 år tilbake. Til primært sommerbruk er den nok ganske fin. Jeg har jo alltid ønska meg ei fin stålramme med sliding dropouts som kan ta Rohloff på en god måte, men da med 100mm krankhus og mest mulig klaring for dekka. De få køstomprodusentene jeg har funnet var så kule at de ikke gadd svare på mail, så da endte det opp med en 907 som jeg fremdeles bruker.
|
|
|
[Re: Sverre]
30/09/2015 18:47
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
De nye dropouten ser smart ut. Rammen er klargjort for Rohloff 170mm. Njaaa... er den det? Så langt jeg kan se er dette en variasjon av de gamle gode(?) åpne endestykkene til Surly. De mangler en god måte å forankre Rohloffen på for å ta opp vrimomentet slik de har gjort med Troll og ECR rammene. Det går på et vis å kjøre Rohloff på Surly sine rammer med åpne endestykker som Pugsley, Moonlander og Krampus men enten må man fram med sveiseapparatet og modde litt ellers så må man finne seg i at ting ikke er helt optimalt (lett for at bakhjulet sklir i dropouten på nondrivesida). Jeg har gått rundt å ønska meg ei Surly fatbikeramme med samme endestykka som Troll og ECR ei stund nå, men ser ikke ut som det vil komme. Gidder heller ikke investere i Rohloff XL når jeg har en standard 135mm versjon som akkurat begynner å bli skikkelig innkjørt  Har du noe infor som ikke går fram av det som står på Surly sine sider? Har de løst problemet med forankringa av Rohloffen på en lur måte? Når det er sagt.. Wednesday er veldig kul, tror kanskje den frister meg mer enn ICT.
|
|
|
30/09/2015 21:09
|
wasrud
Veteran
|
Veteran
Funker helt toppers med vanlig horisontale surly endestykker og rohloff. Oem2 plate og Monkeybone bremseadapter. Minst like enkelt som på Ogre'n jeg hadde tidligere (som Troll og ECR). Er man redd ting skal flytte på seg, så kan man jo alltids bruke en tuggnut eller samme ting fra BMXverdenen (mye rimeligere).
|
|
|
01/10/2015 07:48
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Funker helt toppers med vanlig horisontale surly endestykker og rohloff. Oem2 plate og Monkeybone bremseadapter. Minst like enkelt som på Ogre'n jeg hadde tidligere (som Troll og ECR). Er man redd ting skal flytte på seg, så kan man jo alltids bruke en tuggnut eller samme ting fra BMXverdenen (mye rimeligere). Dessverre, du tar feil. Dvs. det fungerer kanskje for deg og ditt bruk, men ikke for meg og sannsynligvis en hel del andre. Jeg har fatbiken såpass lavt gira og er såpass tung/sterk at kreftene ble for store. Med Monkeybone og OEM2 plate sklei bakhjulet på nondrivesida. Vanskelig å bruke en tugnut uten å komme i konflikt med navet/skiftemekanismen til Rohloff og om man får det til blir det jævli mye dilldall hvis du må av med hjulet ute i skauen pga. punktering. Jeg satt opp Pugsley med Rohloff allerede i 2012 så har godt med erfaringsgrunnlag for det jeg sier. En annen løsning som faktisk fungerer bedre er å bruke den originale plata og foranke denne i sporet i dropouten. Det gir litt begrensa justeringsmuligheter og man må kanskje justere kjedelengde med halflink for å få det til å gå opp. Noe jeg også fant ut på første tur var at dropouten var for svak og ble benda åpen (som kjeften på en krokodille) pga. dreiemomentet. Fikk sveist på ei lita forsterkning så fungerte det fint. Hvis jeg skal prøve meg på trackends og Rohloff igjen er det den løsninga jeg kommer til å bruke, ikke OEM2 og Monkeybone. Edit: Jeg prøvde veien om tugnut på nondrivsida på min Pugs, Surly sin egen ble for stor og klumpete, kjøpte noen BMX type tugnuts som var mindre, men uansett ville det ha kommet i konflikt med "boksa" på Rohloffen og jeg var ikke interessert i å legge om wireføringa og ha boksa på undersida der den etter min mening vil sitte mer utsatt til. Jeg endte opp med å bytte til ny ramme med sliding dropouts heller enn å sveise eller prøve med tugnut (min første Pugs ble sveiset). Det jeg ser KAN være en mulighet på de nye dropoutene på Wednesday er å lage en "mikrotugnut" som sitter på innersiden av dropouten siden der er et spor. På drivsida kan man bruke en vanlig Surlydropout (eller min lettere replika i aluminium).
Redigert av krankdrev; 01/10/2015 10:00.
|
|
|
01/10/2015 09:14
|
Espen
More than words
|
More than words
Kjekt med stålrammer da, så kan man enkelt sveise på en ny dropout.
|
|
|
[Re: Espen]
01/10/2015 09:32
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Kjekt med stålrammer da, så kan man enkelt sveise på en ny dropout.
Greit å kunne modde litt ihvertfall  Fikk sveist på forsterkning på dropouten på Pusgleyramma og på 1x1 jeg hadde ble det girøre. Sikkert å banne litt i kirka å gjøre om en SSramme til gira sykkel, men resultatet ble bra.
|
|
|
01/10/2015 09:56
|
wasrud
Veteran
|
Veteran
Funker helt toppers med vanlig horisontale surly endestykker og rohloff. Oem2 plate og Monkeybone bremseadapter. Minst like enkelt som på Ogre'n jeg hadde tidligere (som Troll og ECR). Er man redd ting skal flytte på seg, så kan man jo alltids bruke en tuggnut eller samme ting fra BMXverdenen (mye rimeligere). Dessverre, du tar feil. Dvs. det fungerer kanskje for deg og ditt 7bruk, men ikke for meg og sannsynligvis en hel del andre. Jeg har fatbiken såpass lavt gira og er såpass tung/sterk at kreftene ble for store. Med Monkeybone og OEM2 plate sklei bakhjulet på nondrivesida. Vanskelig å bruke en tugnut uten å komme i konflikt med navet/skiftemekanismen til Rohloff og om man får det til blir det jævli mye dilldall hvis du må av med hjulet ute i skauen pga. punktering. Jeg satt opp Pugsley med Rohloff allerede i 2012 så har godt med erfaringsgrunnlag for det jeg sier. En annen løsning som faktisk fungerer bedre er å bruke den originale plata og foranke denne i sporet i dropouten. Det gir litt begrensa justeringsmuligheter og man må kanskje justere kjedelengde med halflink for å få det til å gå opp. Noe jeg også fant ut på første tur var at dropouten var for svak og ble benda åpen (som kjeften på en krokodille) pga. dreiemomentet. Fikk sveist på ei lita forsterkning så fungerte det fint. Hvis jeg skal prøve meg på trackends og Rohloff igjen er det den løsninga jeg kommer til å bruke, ikke OEM2 og Monkeybone. Ahh...jeg glemte jo at det bare er dine erfaringer som gjelder, og det andre på 100kg + tung oppakning har prøvd hardt og mye i grovt terreng ikke er verdt noe. Kjører forøvrig 16-36 med 180 armer og 4''dekk. God plass til tuggnut på kjedesida og trenger ikke noe på andre sida. Beklager... Kjøp sveiseapparat folkens!
|
|
|
01/10/2015 10:04
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Funker helt toppers med vanlig horisontale surly endestykker og rohloff. Oem2 plate og Monkeybone bremseadapter. Minst like enkelt som på Ogre'n jeg hadde tidligere (som Troll og ECR). Er man redd ting skal flytte på seg, så kan man jo alltids bruke en tuggnut eller samme ting fra BMXverdenen (mye rimeligere). Dessverre, du tar feil. Dvs. det fungerer kanskje for deg og ditt bruk, men ikke for meg og sannsynligvis en hel del andre. Jeg har fatbiken såpass lavt gira og er såpass tung/sterk at kreftene ble for store. Med Monkeybone og OEM2 plate sklei bakhjulet på nondrivesida. Vanskelig å bruke en tugnut uten å komme i konflikt med navet/skiftemekanismen til Rohloff og om man får det til blir det jævli mye dilldall hvis du må av med hjulet ute i skauen pga. punktering. Jeg satt opp Pugsley med Rohloff allerede i 2012 så har godt med erfaringsgrunnlag for det jeg sier. En annen løsning som faktisk fungerer bedre er å bruke den originale plata og foranke denne i sporet i dropouten. Det gir litt begrensa justeringsmuligheter og man må kanskje justere kjedelengde med halflink for å få det til å gå opp. Noe jeg også fant ut på første tur var at dropouten var for svak og ble benda åpen (som kjeften på en krokodille) pga. dreiemomentet. Fikk sveist på ei lita forsterkning så fungerte det fint. Hvis jeg skal prøve meg på trackends og Rohloff igjen er det den løsninga jeg kommer til å bruke, ikke OEM2 og Monkeybone. Ahh...jeg glemte jo at det bare er dine erfaringer som gjelder, og det andre på 100kg + tung oppakning har prøvd hardt og mye i grovt terreng ikke er verdt noe. Beklager... Kjøp sveiseapparat folkens! Nei, det sa jeg ikke - men det du sier stemmer ikke med mine erfaringer. Hvis du er lykkelig med din løsning og det fungerer for deg så er det supert. Men det fungerer bare ikke for meg, og da er det sannsynlig at også andre vil kunne oppleve det samme og å anbefale din løsning på generelt grunnlag da blir feil i mitt hode. Hvis det fornærmer deg så får det heller bli sånn.
|
|
|
01/10/2015 10:26
|
Dan
More than words
|
More than words
Nei, det sa jeg ikke - men det du sier stemmer ikke med mine erfaringer. [...] Hvis det fornærmer deg så får det heller bli sånn. Her må linjedommeren steppe inn og vise opptak av de siste minuttene:
|
|
|
[Re: Dan]
01/10/2015 11:05
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Nei, det sa jeg ikke - men det du sier stemmer ikke med mine erfaringer. [...] Hvis det fornærmer deg så får det heller bli sånn. Her må linjedommeren steppe inn og vise opptak av de siste minuttene: "Funker helt toppers med vanlig horisontale surly endestykker og rohloff. Oem2 plate og Monkeybone bremseadapter". Med andre ord så sier han at det jeg uttrykte i min kommentar til Sverre er feil, da ser jeg ikke helt problemet når jeg sier "Dessverre du tar feil" og utdyper hvorfor jeg mener det svært grundig. Såpass må man tåle, det går adskillig varmere for seg i andre tråder her inne. "Nei det sa jeg ikke" var svar på: "Ahh...jeg glemte jo at det bare er dine erfaringer som gjelder, og det andre på 100kg + tung oppakning har prøvd hardt og mye i grovt terreng ikke er verdt noe. Beklager... Kjøp sveiseapparat folkens!" Ut i fra den ironiske tonen her virker det dessverre som Wasrud tok dette veldig personlig og ble fornærma, det var i så fall helt utilsiktet fra min side, altså ingen "stygg takling" linjedommer. Det er ikke bare mine erfaringer som gjelder, men hvis 1 av 2 har hatt trøbbel men en gitt teknisk løsning så blir det i mitt ingeniørhode rart om man da varmt skal anbefale denne løsningen på generelt grunnlag slik jeg oppfatter av Wasrud gjør, på tross av mine mindre gode erfaringer. Uansett, jeg har forklart grundig og detaljert hvorfor jeg ikke liker løsningen så får andre gjøre akkurat som de vil, inkludert Wasrud. Jeg blir hverken sur eller fornærma av den grunn! 
|
|
|
01/10/2015 11:57
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg vet at det er flere som har kjørt den løsningen, inkludert meg selv. Jeg kjørte Monkey Bone og OEM2 plate i 18 måneder før jeg gikk lei av stadig å finne bakhjulet forskjøvet i ramma, så da ble det rammebytte. Det ble ekstra prekært for meg fordi jeg hadde lurt inn et BFL dekk i ramma og var avhengig av perfekt sentrering for ikke å få subbing. Den modden jeg snakka om fungerte forøvrig veldig bra og ga meg aldri noe trøbbel. Den gikk ut på å sveise en liten forsterkning på utsiden av dropouten på nondrivesida fra den ene "kjeften" over til den andre. Men altså, hvis alle som har prøvd Rohloff på Surly sine åpne endestykker hadde vært fornøyde så tviler jeg på de hadde giddet å ta frem de endestykkene brukt på Troll, Ogre og ECR. Jeg er temmelig sikker på at noen må ha irritert seg over det samme som meg, kanskje en av gutta hos Surly? Uansett, kanskje de har et lurt triks i ermet siden de skal komme med adaptere for 170mm nav. Og det vi kan være enige om er at navgir på fatbike er ganske fett 
|
|
|
01/10/2015 12:17
|
wasrud
Veteran
|
Veteran
Og det vi kan være enige om er at navgir på fatbike er ganske fett jepp, og jeg sku gjerne bytta pugen i en wednesday med 170rohloff og 150mm dynamonav (det kommer også snart). mer av det samme, bare mer artig goemetri og plass til voksendekk bak også.
|
|
|
01/10/2015 12:25
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg oppnådde relativt voksne dekk etter rammebytte, i 907 ramma går Lou akkurat med litt friserte sideknaster på 82mm felg. Kjører det på snø. BFL går med helt grei klaring, aldri noe subbing.
Men Wednesday har litt annen geometri som sikkert hadde vært fin altså... også er det stål... og Wednesday ser veldig pen ut.
|
|
|
01/10/2015 19:46
|
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Jeg leste ett sted at den var satt opp til Rohloff, men husker ikke hvor. Ser nå at det muligens ikke stemmer. Eller altså det kan jo løses på samme måte som på Surlys andre sykler med trackends.
Merk at denne rammen er laget for opp til 4,6" dekk, ikke Bud og Lou.
|
|
|
01/10/2015 19:53
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg leste ett sted at den var satt opp til Rohloff, men husker ikke hvor. Ser nå at det muligens ikke stemmer. Eller altså det kan jo løses på samme måte som på Surlys andre sykler med trackends.
Merk at denne rammen er laget for opp til 4,6" dekk, ikke Bud og Lou. Da går det kanskje akkurat med Lou i bakramma hvis man har klippet ned sideknastene  Hørt noe om når Wednesday kommer til Norge? Hadde vært gøy å tatt en skikkelig kikk og fått fingra litt på den.
|
|
|
02/10/2015 05:03
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Leste litt frame tech på surlys sider, og det viser seg at disse endestykkene er av annen type enn på f.eks. Moonie og Pugs. Disse skal klare både 170x10 og 177x12. Så kanskje de er satt opp for Rohloff også i samme slengen
|
|
|
09/12/2015 12:52
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg ble såpass forelska i Onsdag at jeg har lagt inn bestilling  Blir nok en del oppgraderinger av ting som girsystem og bremser. Gleder meg til å teste en tjukkas med denne geometrien på sti.
|
|
|
09/12/2015 13:03
|
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Jeg ble såpass forelska i Onsdag at jeg har lagt inn bestilling  Blir nok en del oppgraderinger av ting som girsystem og bremser. Gleder meg til å teste en tjukkas med denne geometrien på sti. Samme her 
|
|
|
09/12/2015 13:34
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg ble såpass forelska i Onsdag at jeg har lagt inn bestilling  Blir nok en del oppgraderinger av ting som girsystem og bremser. Gleder meg til å teste en tjukkas med denne geometrien på sti. Samme her Fellestur da 
|
|
|
09/12/2015 19:05
|
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Onsdagstur skal vi vel få til Jeg gikk for rammesett, og aner ikke når det dukker opp. Håper at jeg kan ha den klar til våren iallefall. Når kommer din?
|
|
|
09/12/2015 19:21
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Onsdagstur skal vi vel få til Jeg gikk for rammesett, og aner ikke når det dukker opp. Håper at jeg kan ha den klar til våren iallefall. Når kommer din? Forhåpentlig i midten av januar Rammesett er ikke dumt, jeg regner jo med å bytte ut ganske mye.
|
|
|
31/12/2015 15:24
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP