Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trange dekk - hjelp til sinnemestring

Trange dekk - hjelp til sinnemestring #2016157 28/09/2015 20:54
M
MrAlfred Online OP
Entusiast
OP Online
Entusiast
M
For en time siden hadde jeg to velfungerende Mavic Crossmax ST hjul. Nå har jeg bare ett. Jeg skylder på Nobby Nic.

Jeg har aldri opplevd problemer med å få på dekk tidligere, men settet med Nobby Nic 2.4 som jeg skulle sette på har vært lagret i garasjen i omtrent ett år. Etter enorme anstrengelser (med dekkspaker i metall, plastspakene knakk) fikk jeg dekket på plass, bare for å oppdage at jeg hadde punktert slangen i samme operasjon.
Da dette skjedde to ganger på rad klarte jeg ikke holde raseriet inne lenger og delja løs med felgen mot betonggulvet i garasjen. Jeg skal innrømme at jeg også var bortpå med slegga i etterkant. Der og da føltes det godt. Nå i ettertid virker det litt mindre lurt.

Spørsmålet er om det finnes noen gode triks for å få på trange dekk uten å måtte ofre et bakhjul hver gang?

PS: Kjøper Crossmax ST bakhjul hvis noen har liggende.

Re: Trange dekk - hjelp til sinnemestring [Re: MrAlfred] #2016159 28/09/2015 21:01
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Spray eller smør på litt Zalo. På dekket altså, ikke på slegga.

Re: Trange dekk - hjelp til sinnemestring [Re: MrAlfred] #2016166 28/09/2015 21:15
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Avgjørende å se til at dekkantene hele veien rundt ligger inne i midten av felgen (bruk ved behov strips for å holde dekket på plass) før du legger inn/benner inn siste del av dekket i felgen. Når du siden pumper opp dekket plopper det på plass. (Zalo hjelper til med det siste.)

Finnes flere instruksjonsvideoer om montering av trange/gjenstridige dekk på Youtube.

Lykke til!

Re: Trange dekk - hjelp til sinnemestring [Re: MrAlfred] #2016174 28/09/2015 21:55
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: MrAlfred
Spørsmålet er om det finnes noen gode triks for å få på trange dekk uten å måtte ofre et bakhjul hver gang?

Hvis du hadde fått på bakhjulet så hadde du jo ikke "ofret" hjulet ditt ICON_WINK
Sitat: Sepeda

Finnes flere instruksjonsvideoer om montering av trange/gjenstridige dekk på Youtube
Finnes nok noen videoer om sinnemestring også.

Forøvrig gode tips fra Sepeda. Gropa i midten er et ofte glemt triks

- Stefan
Re: Trange dekk - hjelp til sinnemestring [Re: MrAlfred] #2016205 29/09/2015 06:20
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Litt oppvaskmiddel, samt la dekka ligge på badegulvet over natta først. felgen ute.

Da skal vel i teorien metallet trekke seg sammen i kulda, og gummien bli mer føyelig :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Trange dekk - hjelp til sinnemestring [Re: Knirkekne] #2016255 29/09/2015 08:03
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
I utgangspunktet vil jeg tro at det er din måte å skifte dekk gjør at det er vanskelig å få på de nye dekkene, ikke at dekkene er trange eller felgene store.

Mine tips er som følger:
Er det riktig dimensjon på dekkene, du prøver ikke å legge på 26" dekk på 27,5" felger ?
Bruk silikon spray på felg, slange og dekk.
Ha litt luft i slangen slik at den får fasong og ikke havner i klem.
Monter slangen og skru fast ventilstammen til felgen
Brett dekket rundt slangen og felgen
Sett hjulet med ventilen ned, pass på at dekket fortsatt henger og slenger på begge sider av slangen/felgen
Legg den ene dekksiden ned i felgen, start ved ventilen
Ta den andre dekksiden ned i felgen. I utgangspunktet er det bare på de siste 10-15 cm du trenger å bruke dekkspaker. Hvis dekket derimot har havnet ned i senter av felgprofilen trenger du ikke bruke dekkspaker (litt beroende på hvor redd du er for lakkerte lange negler og fravær av teknikk) Hvis det fortsatt ikke er lett å få på dekket så kan du slippe ut luft av slangen eller bruke mer silikon/såpe.

Undertegnede har skiftet dekk på MC uten bruk av verktøy, teknikk og trening er de magiske ordene.

Når det gjelder sinnemestring er det generellt ett godt råd å gi seg ved andre utslipp av banneord, evn ta ett par valium i forkant.
Det å banke katta/bikkja/ungene/kona er også god terapi. Evn store mengder alkohol, gjerne i kombinasjon med foranevnte forslag.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Trange dekk - hjelp til sinnemestring [Re: ScottRacing] #2016350 29/09/2015 09:57
M
MrAlfred Online OP
Entusiast
OP Online
Entusiast
M
Sitat: ScottRacing
I utgangspunktet vil jeg tro at det er din måte å skifte dekk gjør at det er vanskelig å få på de nye dekkene, ikke at dekkene er trange eller felgene store.

Tja, du kan jo ha et poeng. Men jeg har skiftet utallige dekk tidligere med samme teknikk. Inklusive de nevnte Nobby Nic, men da for et år siden. Da ødela jeg ingen hjul, så det må ha gått knirkefritt. Jeg heller mot at dekket muligens har blitt mindre av å ligge ute i garasjen et år, for her gjensto kanskje 25-30 cm når jeg hadde fått på det jeg kunne med håndmakt. Og dekkspakene i metall bøyde felgen når jeg dro til på slutten.

Min fremgangsmåte:
1. Fjern evt rusk og rask fra innsiden av dekk/felg
2. Legg ene dekksiden rundt felgen
3. Legg i slangen og skru fast ventil
4. Pump opp litt til slangen får fasong inni dekket
5. Start fra ventilen og legg andre dekksiden ned i felgen jevnt ut fra hver side fra ventilen
6. Benytt dekkspaker siste del der hvor det ikke er mulig å bruke håndmakt lenger. Pass på å ikke få slangen i klem

Takk for alle tips folkens, skal prøve når nytt bakhjul kommer i posten.

Re: Trange dekk - hjelp til sinnemestring [Re: MrAlfred] #2016375 29/09/2015 10:40
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: MrAlfred

5. Start fra ventilen og legg andre dekksiden ned i felgen jevnt ut fra hver side fra ventilen

På noen felger er det lettere å avslutte ved ventilen, da man da får utnyttet hele felgbunnen (noe man ikke alltid får når ventilen "ligger" i veien.). Man kan da også jukse litt å dytte ventilen opp i dekket sånn at det er mindre sjanse for å få slangen i klem mellom felg og dekkspak.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Trange dekk - hjelp til sinnemestring [Re: MrAlfred] #2016521 29/09/2015 14:47
Holyman Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Scwable Easy Fit er vel verd pengene. Har brista fingre ved å få på supergravity-dekk med litervis med både zalo og andre kjærringråd, Easy Fit er essensielt i min bod etter dette.

Re: Trange dekk - hjelp til sinnemestring [Re: MrAlfred] #2016568 29/09/2015 17:50
wasrud Offline
Veteran
Veteran
øve...
...og drikk øl (enten for å feire seier, for å roe ned i pausene eller for å trøste seg selv etter å ha tapt...)

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Re: Trange dekk - hjelp til sinnemestring [Re: MrAlfred] #2018461 05/10/2015 11:52
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Prøv å bytte dekk på 12" barnesykkelhjul, du, så er alt annet en lek etterpå. Bare å få pumpet dem opp krever sin jedi.

Moderator  support