TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet
|
Re: TAKK til NOTS / Skullerudprosjektet
[Re: larsdx]
02/11/2015 18:21
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Syklet pioneren i dag tidlig - slår meg at turen egentlig ikke er for nybegynnere. Segmentene er i og for seg ikke for vanskelige, men det er såpass kupert at man skal være fit for å ta alt i ett run. Pumpa går bra til tider  Men all kudos og ære til NOTS og de frivillige - fin runde  Ligger 15 sek med teasing på Insta for de som er interessert - søk opp insta-brukeren snorremossing
|
|
|
[Re: sanouka]
02/11/2015 18:37
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Hei Øivind Hyggelig at du tok en tur innom. Det jeg ikke skjønner er hvorfor dere som organisasjon ikke velger å kjøre på et merkesystem som gir mindre rom for synsing. Ved å bruke en godt gjennomarbeidet skala så slipper dere å synse så mye da er det bare å gå saken etter i sømmene og fasiten er der nesten uten å måtte mene noe som helst. Man kan jo tom ganske enkelt gjøre en vurdering på hva man ønsker å ha før man bygger. Hvorvidt partiet sniken er svart eller ikke er ikke viktig, men at det er krevende regner jeg med at vi kan enes om. Jeg føler meg forøvrig ganske sikker på at et slikt parti ville hatt expert stempelet over hele seg andre steder på kloden. Farginga som helhet løser man ellers i verden med å ta utgpkt i de vanskelige delene og fargelegge deretter. Er det store variasjoner så kan man vurdere å pynte litt slik at stien får en mer sammenhengende helhet, slik som feks å bygge chickenrun rundt de partiene som fremstår som svarte. At en rød loop har noen enklere partier hvor man samtidig kan få ned pulsen ser ikke løypemerkere rundt i verden til å mene er noe problem så lenge hovedinntrykket er det nivået stien har blitt merket med. Mange lange turer i alpene feks som er merket svart, men som har lange partier med flyt ut av denne verden. Til slutt vil jeg bare legge til at personlig synes jeg stien var morsom og som sagt tidligere i tråden ikke ulik Tungvekteren.....tydelig at det er noen som har lagt sjela si i den. NOTS har gjort et kjempeløft i dette prosjektet, men vi er likevel ikke noen fasttømret organisasjon med masse ressurser. Pionéren er gjennomført av ildsjeler i stor grad ved siden av full jobb. Vi har brukt helger, kvelder og netter til å få dette til. Så det var ikke mye tid til å vurdere graderingen. Skiltene ble bestilt i full fart for å rekke åpningen. Det er null tradisjon for gradering i Oslomarka, så de fleste vil tolke blåfargen som "blåmerket tursti"; ikke noen gradering. Om det i det hele tatt skal være noen gradering her eller andre steder i Oslomarka får vi komme tilbake til. Og så gjentar jeg: vi har ikke fått tillatelse til permanent merking, så alle merker og skilt er å anse som forsøk. Så skal vi vurdere de ulike merketypene på grunnlag av hva brukerne mener. Før vi lager et forslag til kommunen, som bestemmer hva vi får lov til. Diskusjonen på tråden her noteres som en del av evalueringen....
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
02/11/2015 18:41
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Hei Øivind Hyggelig at du tok en tur innom. Det jeg ikke skjønner er hvorfor dere som organisasjon ikke velger å kjøre på et merkesystem som gir mindre rom for synsing. Ved å bruke en godt gjennomarbeidet skala så slipper dere å synse så mye da er det bare å gå saken etter i sømmene og fasiten er der nesten uten å måtte mene noe som helst. Man kan jo tom ganske enkelt gjøre en vurdering på hva man ønsker å ha før man bygger. Hvorvidt partiet sniken er svart eller ikke er ikke viktig, men at det er krevende regner jeg med at vi kan enes om. Jeg føler meg forøvrig ganske sikker på at et slikt parti ville hatt expert stempelet over hele seg andre steder på kloden. Farginga som helhet løser man ellers i verden med å ta utgpkt i de vanskelige delene og fargelegge deretter. Er det store variasjoner så kan man vurdere å pynte litt slik at stien får en mer sammenhengende helhet, slik som feks å bygge chickenrun rundt de partiene som fremstår som svarte. At en rød loop har noen enklere partier hvor man samtidig kan få ned pulsen ser ikke løypemerkere rundt i verden til å mene er noe problem så lenge hovedinntrykket er det nivået stien har blitt merket med. Mange lange turer i alpene feks som er merket svart, men som har lange partier med flyt ut av denne verden. Til slutt vil jeg bare legge til at personlig synes jeg stien var morsom og som sagt tidligere i tråden ikke ulik Tungvekteren.....tydelig at det er noen som har lagt sjela si i den. NOTS har gjort et kjempeløft i dette prosjektet, men vi er likevel ikke noen fasttømret organisasjon med masse ressurser. Pionéren er gjennomført av ildsjeler i stor grad ved siden av full jobb. Vi har brukt helger, kvelder og netter til å få dette til. Så det var ikke mye tid til å vurdere graderingen. Skiltene ble bestilt i full fart for å rekke åpningen. Det er null tradisjon for gradering i Oslomarka, så de fleste vil tolke blåfargen som "blåmerket tursti"; ikke noen gradering. Om det i det hele tatt skal være noen gradering her eller andre steder i Oslomarka får vi komme tilbake til. Og så gjentar jeg: vi har ikke fått tillatelse til permanent merking, så alle merker og skilt er å anse som forsøk. Så skal vi vurdere de ulike merketypene på grunnlag av hva brukerne mener. Før vi lager et forslag til kommunen, som bestemmer hva vi får lov til. Diskusjonen på tråden her noteres som en del av evalueringen.... ... og så er det vel lov til å minne om at hvis man har lyst til å bidra, så regner jeg med NOTS er mottakelige for ivrige bidragsytere? ;-) // K
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
02/11/2015 19:47
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kjenner ingen som gidder å jobbe frivillig når selv det minste multiplum av virkelighetsoppfattelse mangler, men det gjør tydeligvis du 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
02/11/2015 21:14
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Takk til de som har jobbet og slitt og gjort Pioneren så fin. Hadde en flott tur igjennom løypa i går og fikk nesten tivoli/fornøyelsespark følelse. Uten inngangspenger!
Den er både vanskelig og lett lett fordi steinrøyser, myr og gjørme hull nærmest er eliminert. Stien er jevn mellom de største utfordringene. Noen motbakker er tekniske og krever teknikk og kraft. Det er også tilsvarende nedoverbakker.
Alt i alt kjempe bra!
Redigert av eldo472; 02/11/2015 21:14.
|
|
|
[Re: fredriks]
03/11/2015 08:35
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det är en del saker jag inte förstår här.
Har NOTS graderat stien? Vilken skala har de i så fall använt sig av?
Möjligt att jag missat något men OSM karterna och graderingen som använts där har inget som helst att göra med NOTS eller någon annan norsk organisation.
Trailguide.no är också ett privat iniativ där privat personer får lägga in stiar och gradera dem. NOTS har ikke foretatt noen "klassifisering" ut over det Øyvind skriver - og det blir også ganske meningsløst, all den tid stien er såpass lang og består av så mange forskjellige deler. OSM-miljøet har gjort klassifisering iht mtb:scale -taggen i OSM. Det er det nærmeste vi kommer komplett klassifisering, og det som ligger rendret på mtbmap.no synes jeg er ganske representativt for vanskelighetsgraden.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: kammiz]
03/11/2015 08:39
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Velkommen på forumet, og velkommen i Pioneren (og i NOTS - håper du ser verdien av å melde deg inn i interesseorganisasjonen vår). Ser av Strava-sporet at du har rota litt rundt i Syden. Se Facebook-gruppe for stibeskrivelse/merking hilsen lokallagslederen
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
03/11/2015 08:41
|
kammiz
Fersking
|
Fersking
Velkommen på forumet, og velkommen i Pioneren (og i NOTS - håper du ser verdien av å melde deg inn i interesseorganisasjonen vår). Ser av Strava-sporet at du har rota litt rundt i Syden. Se Facebook-gruppe for stibeskrivelse/merking hilsen lokallagslederen haha ja, vi rota oss vekk.  meldte meg inn i NOTS der og da ved kosteskaftbrua  tusen takk!
|
|
|
03/11/2015 12:29
|
Kanondal
Ringrev
|
Ringrev
Lokalavisen er på banen Er det mer presse ennå?
En av SYKKELGUTTA på Sæter.
|
|
|
03/11/2015 12:32
|
Tommyv
Avhengig
|
Avhengig
Jeg syns det er litt dumt at de fleste velger bilder av de mest forstyrrende elementene som er bygget, de kloppene/den brua der. Det kan jo virke som at man har snekra 8 km med planker å sykle på, for folk som ikke vet bedre. (Satt litt på spissen.)
|
|
|
[Re: Tommyv]
03/11/2015 12:49
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg syns det er litt dumt at de fleste velger bilder av de mest forstyrrende elementene som er bygget, de kloppene/den brua der. Det kan jo virke som at man har snekra 8 km med planker å sykle på, for folk som ikke vet bedre. (Satt litt på spissen.) Helt enig. Tror også at det du betegner som "folk som ikke vet bedre" faktisk utgjør majoriteten av leserne...
|
|
|
[Re: Tommyv]
03/11/2015 13:36
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg syns det er litt dumt at de fleste velger bilder av de mest forstyrrende elementene som er bygget, de kloppene/den brua der. Det kan jo virke som at man har snekra 8 km med planker å sykle på, for folk som ikke vet bedre. (Satt litt på spissen.) Det er jeg helt enig i. Fjellstadbakken og steinsettingen i andre deler av stien er mye mer arbeidskrevende og mye mer imponerende både visuelt og arbeidsmessig enn brua. De få trekonstruksjonene som har blitt laget er jo de mest vedlikeholdskrevende, og minst holdbare løsningene. Men visuelt inntrykk spiller jo en stor rolle, selv om vi nok skulle vært mer nøye med å påvirke hvor støtet ble lagt inn mtp promotering.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Kanondal]
03/11/2015 13:50
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
03/11/2015 17:15
|
chalshus
More than words
|
More than words
Du prater godt, Kippernes. En god ambassadør. Syklet denne stien i dag. Veldig morsom, flott bygget, variert og fotogen. Vi koste oss maks. Helt i starten traff vi en lokal helt. Martin koser seg fælt på stien.  Merking. Fin, men rødfargen kunne muligens vært noe lysere får å synes bedre. Glitrende steinsetting. En fryd å sykle på!  Huck to flat.  Opp en annen steinbakke. Smilte bredt her.  Og ned.  Det ble naturligvis tid til skolebrød ved brua.  Martin Vinje var en lovende syklist før han mistet synet på et øye for 12 år siden. Stilen er der fortsatt.  På vei tilbake traff vi tre herrer som skulle ut på dugnad. Sjefen sjøl: 
|
|
|
03/11/2015 18:40
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=Kanondal] Som nybegynner eller litt mindre begavet teknisk må man bare regne med at det blir litt opp og ned av sykkelen i starten. Vanskelig å lage en runde i Østmarka uten at man blir utfordret litt. For deg som bor på Sæter er Grønliåsen innenfor skuddhold, enklere terreng der.
Som kjenner av Grønliåsen vil jeg påstå at du finner lettere stier rundt Skullerud enn det meste på Grønli. Men området sør for Ulsrudvannet er som regel litt enklere pga mye jordbunn og sva.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
03/11/2015 19:52
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
[quote=Kanondal] Som nybegynner eller litt mindre begavet teknisk må man bare regne med at det blir litt opp og ned av sykkelen i starten. Vanskelig å lage en runde i Østmarka uten at man blir utfordret litt. For deg som bor på Sæter er Grønliåsen innenfor skuddhold, enklere terreng der.
Som kjenner av Grønliåsen vil jeg påstå at du finner lettere stier rundt Skullerud enn det meste på Grønli. Men området sør for Ulsrudvannet er som regel litt enklere pga mye jordbunn og sva. Sykler mye begge områdene. Med unntak av den delen av oldtidsveien som går fra toppen og ned til grusveien nordover mener jeg terrenget er lettere på hovedstiene. Her er den rødmerkede stien et fint alternativ opp og ned. Nedkjøringen fra toppen til Hurlumheihuset er veldig fin for en nybegynner og bra oppover også. En kompis som er helt fersk på sti er enig.
|
|
|
04/11/2015 07:41
|
Duddelidu
Fersking
|
Fersking
Jeg bor langt uttafor Oslo. Men leser om Skullerudprosjektet og åpningen av Pioneren på nett. Har aldri sykla i Østmarka eller Nordmarka for den del. Her jeg bor, finnes det også gode stier; stier som kunne blitt enda bedre med litt hjelp. Er blitt inspirert av å lese om Skullerudposjektet, og vurderer å ta turen innover for å se og oppleve! Kanskje kan vi lage vårt lokallag av NOTS også her?! På litt sikt? Spesielt dette at at Pioneren er en "tørr" sti når det er vått overalt ellers, er spennende. Her i våre skauer blir det fort som å sykle i bekkefar når det regner - her har vi noe å lære!! Jeg ser at GTG skal ha tur gjennom Pioneren 14.november, vurderer å henge meg på der. Oppmøte på Rustadsaga kl 11. Må til å lese kart.. I denne forbindelse lurer jeg på om jeg har sykkel som egner seg, en gammel 26" hardtail med slitt dempegaffel.. Skal nok ha ny sykkel på sikt, men er det noen som kan si om Pioneren kan sykles på "vanlig" sykkel??
|
|
|
[Re: Duddelidu]
04/11/2015 07:48
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
(...)er det noen som kan si om Pioneren kan sykles på "vanlig" sykkel?? Det var jo mange som stilte på åpningsdagen med "birken-sykkel", og syklet fletta av mange (les:meg). Men jeg tror du skal ha god teknikk og lav tonnasje. Også bør man være nøye med hvor man plasserer hjulene i løypa, her er det mange muligheter til å få revet opp dekk. Eventuelt bruk kraftige dekk med gode sidevegger.
|
|
|
[Re: HCO]
04/11/2015 07:50
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Presisering: Det er mange enkle partier, som flere nevner over her, løypa er jo tross alt omtrent en mil dersom du sykler helt rundt. Det er jo i grunnen bare å rusle der det er for rufsete.
|
|
|
04/11/2015 07:57
|
kammiz
Fersking
|
Fersking
Det var ihvertfall ingen som så rart på meg og alle de andre som dyttet sykkelen mange steder under åpningen. 
|
|
|
04/11/2015 09:24
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Siden flere mener stien er vanskelig, lurer jeg på hvor folk sliter?
Selv har jeg problemer med å komme meg opp den nye stien ved Fjellstadbakken, her er det litt teknisk i starten og deretter vanskelig å komme på sykkelen igjen.
Deretter har jeg trøbbel opp bakkene til der Pioneren møter blåstien over Skullerudåsen. Her er det mest kondisjonen som svikter, tror jeg.
Samme med bakkene opp etter broa oppe på skullerudåsen.
De siste oppovercruxene på siste del av Sniken er også vriene. To jeg ikke har klart.
Ellers har jeg vel klart det meste, men ikke alt på samme dag.
Nedover sliter jeg med siste bakken før den navnløse myra. Tror det er mest mentalt.
Sliter også med et lite minidropp rett før grusveien ved fjellstadbakken. Og en rot langs stien oppe på Skullerudåsen.
Sikkert noen små crux jeg har glemt. Alt i alt synes jeg som sagt det er mindre knot enn det meste annet jeg har syklet i Østmarka.
|
|
|
04/11/2015 09:38
|
chalshus
More than words
|
More than words
Det er bra at folk synes den er vanskelig, for da har de noe jobbe med. Vi driver ikke med stisykling fordi det er lett heller. Stian var finfin den. Noen lange oppoverbakker der jeg ikke hadde god nok form, men så veldig vanskelig var den ikke, imho.
|
|
|
[Re: KKippernes]
04/11/2015 11:33
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Og der følte jeg behov for å besvare noen i kommentarfeltet...
|
|
|
[Re: pez d spencer]
04/11/2015 11:34
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Syklet pioneren i dag tidlig - slår meg at turen egentlig ikke er for nybegynnere. Segmentene er i og for seg ikke for vanskelige, men det er såpass kupert at man skal være fit for å ta alt i ett run. Pumpa går bra til tider  Men all kudos og ære til NOTS og de frivillige - fin runde  Ligger 15 sek med teasing på Insta for de som er interessert - søk opp insta-brukeren snorremossing Det er jo perfekt om man ikke greier den første gangen! Da har man noe å strekke seg etter, både fysisk og teknisk, og en kombinasjon av de to. Greier man en sti første gang, uansett sti, er den for enkel... mange stier må man besiktige, se på andre, vurdere utveksling og hastighet...erverve seg nye ferdigheter, og kondisjon. Hva er vel bedre enn at man kan besøke stien mange ganger, greie nye crux hver gang, deretter flere sammenhengende, og kanskje en dag man har fått bedre form OG har dagen så greier man hele stien i ett uten fotisett... deretter sliter man et par ganger pga vanskelig føre, men så blir været bedre, formen bedre og man begynner å sette hele stien hver gang... da kan man øke farten, kjøre den raskere, kanskje se etter nye spor opp og ned, kanskje har man tilegnet seg teknikk slik at man kan hoppe noen steder, bunny hoppe ei rot eller to steiner... senke tida si, kjøre fortere med mer flyt. Så kan man kjøre den saktere, prikke inn spor et par steder, deretter leke enda mer ned, eller se andre måter å greie den på. Ja, litt som man gjør med alle stier... hvorsomhelst... Jeg synes stien høres kjempespennende ut, og den gir meg lyst å stikke innom når jeg er i Oslo neste gang. Jeg blir egentlig skuffet om jeg tar den med et skuldertrekk og lav puls på første forsøk.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: HCO]
04/11/2015 11:36
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
(...)er det noen som kan si om Pioneren kan sykles på "vanlig" sykkel?? Det var jo mange som stilte på åpningsdagen med "birken-sykkel", og syklet fletta av mange (les:meg). Men jeg tror du skal ha god teknikk og lav tonnasje. Også bør man være nøye med hvor man plasserer hjulene i løypa, her er det mange muligheter til å få revet opp dekk. Eventuelt bruk kraftige dekk med gode sidevegger. Helt uavhengig av hvilken sti jeg har syklet har jeg mange ganger blitt påminnt at utstyret jeg har brukt har vært for spinkelt til "min" sykling og måttet handle inn annet utstyr basert på min kjøremåte. Røsker du sidevegger på dekk, så kjøper du tyngre dekk :-)
|
|
|
[Re: kammiz]
04/11/2015 11:37
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det var ihvertfall ingen som så rart på meg og alle de andre som dyttet sykkelen mange steder under åpningen. Bra! Neste gang greier du flere elementer, kommer litt lenger opp i bakken, tar EI ekstra kneik nedover... og føler mestring for hver lille cm du kommer lenger. Dette er stisykling.
|
|
|
[Re: chalshus]
04/11/2015 11:42
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det er bra at folk synes den er vanskelig, for da har de noe jobbe med. Vi driver ikke med stisykling fordi det er lett heller. Stian var finfin den. Noen lange oppoverbakker der jeg ikke hadde god nok form, men så veldig vanskelig var den ikke, imho. Er vel ikke stien sin feil at du ikke er i god nok form, heller? :-D
|
|
|
04/11/2015 13:20
|
frawo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kjørte mange mil fra utkanten (les Buskerud) for å teste Pioneren tirsdag, den svarte til forventningene skapt av all presseoppslag. Noe trilling og slit med våte svaberg, men vi kommer tilbake til våren, må trene mer. Fikk igjen for medlemskapet i Nots  Bortsett fra:
...noen må være blant de siste.
|
|
|
|
|