Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte hjullager og boss på scott

Bytte hjullager og boss på scott #2015311 26/09/2015 13:29
R
Rådegutt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Har problemer med å demontere hjullager og boss på scott?`n min. Baknavet er av typen Syncros XR 2,0 CL. Har tatt av kassetten og hylsene i begge ender så jeg ser rett inn på lagrene. Hylsa i mitten sitter fast og går ikke rundt i hele tatt. Noen som vet om hylsa i midten bare skal presses ut? Lurte også på hvordan jeg tar av bosset på denne? Prøvde å dra det rett av men enten så sitter det godt eller så er det en annen måte å få dette av. Noen tips?

Re: Bytte hjullager og boss på scott [Re: Rådegutt] #2015317 26/09/2015 13:56
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis hjula er fra 2014 eller nyere så har du samme som meg og det er et DT 370/Onyx nav. Her er det "bare" å dra av bosset uten verktøy av noe slag. Scott tok en oppgradering på hjulsettene fom 2014 og hva som var da vet jeg ikke. Skjønner ikke hva du mener med hylse, men hvis du ikke har fått av bosset så er det lageret til bosset du ser. Selve hjullageret ligger bak bosset. Når du har fått av alle løse deler så er det standard fremgangsmåte med popping ut av gamle og pressing inn av nye lagre som gjelder. Hvis lageret er gått i bosset så synes jeg det er like greit å bytte hele selv om man strengt tatt bare kan bytte lager der også.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Bytte hjullager og boss på scott [Re: sanouka] #2015344 26/09/2015 16:16
R
Rådegutt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Stemte det du skriver om bosset. Fikk det av med litt makt. På den siden var det lageret på bosset jeg så på(som også var ødelagt). Det lageret på innsiden av bosset går det ann å skyve kulene rundt mens det lageret som står på motsatt side klarer jeg ikke rikke på kulene i hele tatt. Gjennom begge lagrene går det en hylse(rør) som akslingen blir tredd igjennom når jeg setter hjulet på sykkelen. Lurer på om denne hylsen bare kan presses ut?
Aldri byttet lager før så lurer på hvordan man på beste måte popper ut disse. Trenger man spesialverktøy til dette?

Re: Bytte hjullager og boss på scott [Re: Rådegutt] #2015354 26/09/2015 17:16
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har bare banket de pent ut med skrujern og hammer fra innsiden av navet, men har aldri byttet lager på nevnte nav. Mulig den hylsa du ser kommer ut når du får ut det ene lageret, er bare en distansehylse mellom lagrene.
For å få på plass de nye lagrene kan du banke de inn med en pipe (fra ett skrallesett) som passer akkurat på ytre diameter, eller bruke en gjengestang med store skiver og muttere til å presse det sammen, husk å smøre med litt fett før du monterer.
Sikkert en og annen ingeniør som ønsker å slå meg i hodet med noe hardt etter nevnte fremgangsmåte, men er du forsiktig går det helt fint ICON_SMILE

Re: Bytte hjullager og boss på scott [Re: Rådegutt] #2015395 26/09/2015 19:37
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hylsa du snakker om er akslingen. Du banker ut lageret på non drive side først også snur du akslingen og banker ut den andre. Etter det kan du gjøre som bjørn sier, men jeg mener at du bør ha en viss ide av hva du driver med før man gyver løs på sånt. Når ting står helt fast i maskinlagre så er det føkka. At ting går rundt trenger dessverre ikke bety at ting er ok. Du skal kunne trille den innerste ringen på lageret helt uten motstand og uten smånapping i fingertuppen når du gjør det. Om lageret har begynt å skrubbe så tar det ikke lang tid før det blir det værre.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Bytte hjullager og boss på scott [Re: sanouka] #2015403 26/09/2015 19:48
R
Rådegutt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Takker for svar. Tror jeg tar med hjulet til son sykkel på mandag og får de til å se på det der. Tror det er en god sjans for at jeg ødelegger hvis jeg banker mer på den. Må uansett ha to nye lager og ett boss. Event tre lager.

Moderator  support