|
|
NOTS trenger styremedlemmer
|
Re: NOTS trenger styremedlemmer
[Re: runermm]
19/10/2015 12:08
|
sveinaa
More than words
|
More than words
All honnør til de som vedlikeholder og jobber med stiene, men min påstand er at de vil gjøre dette uansett hvor viktig dette er for NOTS (med bakgrunn i egne interesser), og derfor blir det helt tullete i mine øyne at NOTS skal ha dette så høyt på dagsorden.
F.eks Skullerudprosjektet med støtte fra DNB-stiftelsen kunne vanskelig blitt til uten at NOTS stod bak dette. Så helt tullete er det ikke. Prosjektet er ikke tullete. Det jeg mener er tullete er at NOTS skal stå for sånne prosjektet. Man kunne jo "løst" prosjektet ved å lage Skullerud sykkelsti-vel med NOTS som "beskytter" og samarbeidspartner på kompetanse. På den måten får man i pose og sekk 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
19/10/2015 12:12
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Prosjektet er ikke tullete. Det jeg mener er tullete er at NOTS skal stå for sånne prosjektet. Man kunne jo "løst" prosjektet ved å lage Skullerud sykkelsti-vel med NOTS som "beskytter" og samarbeidspartner på kompetanse. På den måten får man i pose og sekk Veldig god tilnærming! Helt enig i dette. Så lenge NOTS har så liten aktiv masse og så få medlemmer, så bør vekst og vaktbikkje være høyest på agendaen.
|
|
|
[Re: Straightline]
19/10/2015 12:29
|
sveinaa
More than words
|
More than words
All honnør til de som vedlikeholder og jobber med stiene, men min påstand er at de vil gjøre dette uansett hvor viktig dette er for NOTS (med bakgrunn i egne interesser), og derfor blir det helt tullete i mine øyne at NOTS skal ha dette så høyt på dagsorden.
Jeg er ikke helt enig her. Det at NOTS driver vedlikehold av stier er etter min mening noe som kan brukes som et godt argument mot å forby sykling på stiene. Det viser at denne brukergruppen tar sin del av ansvaret for å holde stiene de sliter på ved like. I motsatt fall vil det gjøre det enklere for motstanderne å peke på at syklister sliter ned stiene som andre må vedlikeholde. Jeg har selv vært på stidugnader som har vært arrangert sammen med andre organisasjoner, og hvor syklister har vært i flertall. Slikt burde være gode argumenter mot de som ønsker å forby sykling på stiene. Enig! Dette er viktig! Ja det er viktig at det ikke blir forbudt å sykle på sti i utmark. Men er det nødvendig at NOTS må være den organisasjonen som står for arbeidet? Så lenge NOTS støtter og bidrar kan de like mye bruke de samme argumentene politisk. En aktivitet som hadde satt NOTS sine verdier på dagsorden hadde vært om man sto på kjøpesenter og delte ut stivett-reglene. Jeg vil tro en sånn aktivitet indirekte hadde scoret høyt på anerkjennelse samtidig som man hadde drevet merkevarebygging.
|
|
|
19/10/2015 12:43
|
EgilS
More than words
|
More than words
Men er det nødvendig at NOTS må være den organisasjonen som står for arbeidet? Nei, og ja. "Nei" fordi andre like gjerne kan gjøre det. Samtidig, hvem skulle det være som har de samme interessene? Problemet i dag ligger i at det de fleste steder ikke finnes noen organisasjoner som har den samme interessen av å jobbe med vedlikehold av stier og som syklistene kan støtte seg til. Klubbene kan jeg skjønne ikke har det da de først og fremst (normalt i hvertfall) jobber med den aktive delen av sykkelsporten, og ikke har hverken penger eller folk til å drive stivedlikehold. "Ja" om man skal kunne vise til at man faktisk tar ansvar for stiene i tillegg til å kreve tilgang til de. Jeg tror det er lettere å vinne frem på den måten. Klart det kunne vært organisasjoner tilknyttet NOTS som kunne gjort den jobben, men hvilke skulle det være?
|
|
|
[Re: baronKanon]
19/10/2015 12:46
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
F.eks Skullerudprosjektet med støtte fra DNB-stiftelsen kunne vanskelig blitt til uten at NOTS stod bak dette. Så helt tullete er det ikke. Hadde Frøy søkt om det samme, så hadde nok det gått også,tipper jeg. Men ville de søkt?
|
|
|
19/10/2015 12:49
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Oppdaget at det foregår en viktig debatt her. Her vært så mye ute på stibygging i marka og i organisering/møter, at jeg knapt har vært på forumet siste tida. Som en av grunnleggerne av NOTS Oslo og omegn, lokallagsleder og initiativtaker til Skullerudprosjektet (SKP), så føler jeg meg meningsberettiget :-)
NOTS skal være en interesseorganisasjon, og da tenker jeg for ALLE som sykler i Marka. Vi har hatt dialog med Syklistene og blitt enige om at de ivaretar sykling i byen, og vi i Marka. Enkelt og greit. Bl.a. fordi andre markaorganisasjoner ikke greier å se forskjell på stisykling, grussykling, utfor etc. Dette kan sikkert diskuteres, men sånn har vi i alle fall operert. Og ikke helt uten gjennomslagskraft.
Jeg synes flere i denne tråden tenker for snevert om hvordan en interesseorganisasjon skal få innflytelse. Om man tror at det kan ivaretas ved å svare på høringsuttalelser, klikke noen "likes" på Fjesboka og ellers sykle rundt og si hei på stien, så er det for naivt. For å si det mildt.
NOTS må jobbe på en bredere front. Dvs. i mange kanaler og bygge kontaktnett. Ha dialog med andre organisasjoner og delta i flere fora. For å ha legitimitet trengs medlemsmasse, klare budskap og synlighet. Tanken bak SKP var dels å vise at det finnes løsninger som peker framover mot bærekraftige løsninger, dels at vi tar ansvar og til slutt at vi har kompetanse på løsningene. Gjøre det, ikke bare si det! Vi har også deltatt i en rekke utvalg, aksjoner og fora der vi kjører på stivettreglene og arbeidet vårt med holdninger og adferd. Alt dette har gjort at vi faktisk nå er i en situasjon der vi blir regnet med og hørt på.
De myndighetene som setter våre rammebetingelser, f.eks. reguleringer og forbud, arbeider ikke vakuum. Det er ikke bare realitetene som betyr noe, men vel så mye hvem som har innflytelse, synlighet og politisk forståelse. En form for maktkamp ute i det offentlige rom, der myndighetene må balansere ut ulike hensyn som målbæres. Er man ikke synlig, blir man ikke tatt hensyn til.
At vi er synlige innad i sykkelmiljøet er viktig for å rekruttere medlemmer. Jeg har bunkevis av konkrete tilbakemelding på innmeldinger som følge av SKP. Da vi startet lokallaget hadde vi 225 medlemmer i Oslo og Akershus. I dag har vi rundt 800. Dvs. jeg tror det er nærmere 1.000, fordi det renner inn nye medlemmer som følge av SKP-arbeidet. Jeg tror faktisk majoriteten av dem som bidrar i dugnader på SKP ser den politiske viktigheten av arbeidet og er motivert ut fra det. At de samtidig er med å lage sine egne stier og har det gøy med bygging greier jeg ikke å se noe galt i. Ingen motsetninger her.
Sykkelsporten er en viktig alliert. De er mange, velorganiserte og idretten har stor politisk innflytelse. Det viste seg jo da det sto på som verst med verneplanen med forslag om forbud. Hadde ikke vi greidd å mobilisere dem, er jeg redd for at det hadde vært forbud i dag. Og mange forbud i framtiden. Men kunne Frøy fått midler og bygd SKP? Ja, det kunne de sikkert. Men det vil blitt noe helt annet. Det de har vært opptatt av er, naturlig nok, å bygge løyper for ritt og trening, ikke de bærekraftige, almene løsningene. Og slike løyper ville framstått som noe helt annet, og nettopp pekt i retning av dit vi ikke vil: egne "løyper" hvor vi bør og skal holde oss.
Vel, nå tilbake til jobb og senere forberede NOTS-møter og SKP-avslutning.... Ps: dette med at det koster å være tillitsvalgt er ikke ment som sutring. Dette er krevende, men også morsomt, meningsfullt og utviklende. Ekstra gøy nå med så mye fin tilbakemelding fra brukere av Pioneren (SKP-stien).
Redigert av front biker; 19/10/2015 12:50.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
19/10/2015 14:01
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er mange veier til Rom, og det er bra. Synes og det bør poengteres at alle de som legger ned masse tid og ressurser i NOTS gjør en formidabel jobb  Og bare sånn at det er sagt; jeg er helt åpen for at jeg tar feil, og at NOTS ikke kan bli en organisasjon for alle med terrengsykkel. Det som gjør den tanken litt trist er nedslagsfeltet er lite. Billedlig (og kanskje litt flåsete) vil jeg nesten si at man velger å appellere til kun de som sykler Ultrabirken, når man med enkle grep kunne appellert til alle de som syklet et eller annet Birkebeiner arrangement. Jeg håper i alle fall at jeg har synliggjort at det er mange der ute som ikke er "sti-nisser" som er potensielle medlemmer. Jeg er en sånn syklist som sykler landevei, terreng, transport, sti, ritt, rulle, tja egentlig det meste og vet det er mange som meg. Håper inderlig NOTS gjør noe aktivt for å få med oss også!
|
|
|
[Re: hvittsort]
20/10/2015 15:05
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg har lett litt etter 5-årsplanen. Er denne på noen måte tilgjengelig?
|
|
|
21/10/2015 12:54
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror ikke den er gjort tilgjengelig enda, avventer sikkert behandling på årsmøtet?
Jeg gnæger stadig for å få folk tilbake til topic, siden det er latterlig stille på epostkontoen til valgkomiteen, og det nærmer seg med stormskritt.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
21/10/2015 13:34
|
sveinaa
More than words
|
More than words
For meg personlig er det vanskelig å ta stilling til noe uten å vite hva man tar stilling til. Kan også nevne at jeg i denne tråden har blitt obs på at jeg ikke er en stisyklist, og med bakgrunn i det har fått en følelse av at jeg ikke hører hjemme i NOTS (Det virker som mine tanker rundt NOTS divergerer veldig med de som pt. er aktive.). Og når man i tillegg ikke kjenner til den fremtidige planen så blir det vanskelig. Sitter og litt på følelsen av at noen allerede har bestemt hva som skal skje og at planen holdes tilbake grunnet det.
NOTS bør på en måte finne ut om de også er en organisasjon for de som sykler sti en gang i blant eller om de kun er for er stisyklister.
Nå var jeg brutalt ærlig, men det er min subjektive oppfattelse.
Redigert av sveinaa; 21/10/2015 17:14.
|
|
|
21/10/2015 17:38
|
hvittsort
OP
Medlem
|
OP
Medlem
For meg personlig er det vanskelig å ta stilling til noe uten å vite hva man tar stilling til. Kan også nevne at jeg i denne tråden har blitt obs på at jeg ikke er en stisyklist, og med bakgrunn i det har fått en følelse av at jeg ikke hører hjemme i NOTS (Det virker som mine tanker rundt NOTS divergerer veldig med de som pt. er aktive.). Og når man i tillegg ikke kjenner til den fremtidige planen så blir det vanskelig. Sitter og litt på følelsen av at noen allerede har bestemt hva som skal skje og at planen holdes tilbake grunnet det.
NOTS bør på en måte finne ut om de også er en organisasjon for de som sykler sti en gang i blant eller om de kun er for er stisyklister.
Nå var jeg brutalt ærlig, men det er min subjektive oppfattelse. Jeg svarte deg lenger oppe i tråden om at du har blitt medlem i NOTS på de premissene som står i statuttene, og det er ingen som har foreslått at de skal endres, i hvert fall ikke foreløpig  Etter hvordan du beskriver deg som syklist, har du allerede hatt og vil ha glede av et NOTS-medlemsskap. Visjonen legger egentlig bare veien for hvordan NOTS skal utøve sitt mandat i henhold til statuttene. Ett ledd i dette er å gjøre NOTS bedre på administrasjon, og da prøver vi å innføre et sett med rutiner for publisering av dokumenter. Visjonen blir dermed gjort tilgjengelig med de andre årsmøtedokumentene i god tid før årsmøtet. Når det er sagt, så kan ingen visjon settes i live uten at noen bidrar med implementeringen. Så eposten til valgkomiteen er valgkomite@nots.no. Med engasjementet ditt i denne tråden regner jeg i hvert fall med å se deg på årsmøtet, sveinaa 
|
|
|
22/10/2015 09:06
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg har ingen planer om å melde meg ut Jeg skrev innlegget i frustrasjon med bakgrunn i det inntrykket jeg sitter med. Jeg skjønner på en måte ikke hvorfor NOTS må fremstå som en interesseorganisasjon for stisyklister (en liten gruppe), når all fornuft tilsier at NOTS bør være en interesseorganisasjon for de som sykler på sti (selv om det kun er en gang i skuddåret.( En stor gruppe.). Synes forøvrig alle bør lese artikkelen til Kippernes på forsiden som beskriver situasjonen godt og viser utfordringen vi står ovenfor. Jeg mener NOTS trenger en tydelig identitet som en slagkraftig interesseorganisasjon. Som en del av dette bør faktisk NOTS se den potensielle verdien av et unisont "terrengsykkelmiljø". Jeg synes faktisk det er vanskelig å fremstå som negativ til vedlikehold av sti og stibygging (De som driver med det gjør faktisk en viktig jobb.). Det er bare det at utfordringen, slik jeg ser det, er at for mye fokus i NOTS på akkurat det nå, blir litt som å tro at man kan ta med seg steiner når man skal møte tanks på slagmarken. (Skal man vedlikeholde (eller bygge sti) så kan man heller oprette "vedlikeholds-laug" inn under lokal avdelingene til NOTS. Det er bare uhyre viktig at denne type aktivitet ikke blir så viktig at den overskygger aktivitet som fremmer vekst). Jeg vil påstå at alle stisyklister er selvsagte medlemmer i NOTS (Er man stisyklist og bevisst ikke melder seg inn så henger det bare ikke på greip.). Jeg vil også påstå at alle som sykler sti (om det så bare er en gang i året) er potensielle medlemmer, og det er viktig å nå/treffe så mange som mulig av de potensielle medlemmene da de sannsynligvis også ønsker retten til å ta med seg sykkelen på tur i marka
Redigert av sveinaa; 22/10/2015 09:08.
|
|
|
23/10/2015 08:01
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Helt enig i at NOTS bør tale ALLE terrengsyklisters sak. Det har vært mitt utgangspunkt for jobbingen i lokallaget for Oslo og omegn.
I innlegget ovenfor (19.10) har jeg begrunnet hvorfor vi også jobber med stiprosjekter. Så jeg gjentar ikke det her. Bare minner om at vi faktisk har stoppet flere forbud mot sykling i verneområder. Og markert oss såpass at nyere verneforslag ikke har med sykkelforbud. Velger å tro at innsatsen vår har bidratt til det.
Appellerer engasjerte skribenter til å melde seg for innsats i NOTS sentralt. Innlegg på TS og likes på FB er vel og bra, men uten en fungerende organisasjon, kommer vi ingen vei som interesseorganisasjon. Styrearbeid er meningsfullt, spennende og utviklende. Ikke dumt å ha på CV-en.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
23/10/2015 09:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg følger spent med og gleder meg til å lese dokumentene/5 års planen når de/den blir tilgjengelig.
Innleggene mine i denne tråden har kommet med bakgrunn i søken om informasjon, og det at det har "ballet litt på seg" er med bakgrunn i tilbakemeldingene og andre innlegg.
Jeg har selvfølgelig lest innlegget ditt, men det har på ingen måte fått meg til endre synspunkt.
Begrensede ressurser betyr ofte at man må gjøre valg for å nå de målene man setter seg (I praksis også upopulære.). Antall medlemmer per tid bekrefter på en måte at de tiltak man har gjort for å få opp antall medlemmer ikke funker spesielt bra om målgruppen er alle som sykler i utmark/på sti en alle annen gang i løpet av et år. Og da må man på en måte spørre seg selv om det man holder på med er den beste veien å gå, om målet er å få opp medlemsmassen.
Skal man nå et hvilket som helst mål som er litt "hårete" så må man prioritere og da kan man ikke alltid gjøre det man synes er mest moro eller gavner en selv kortsiktig.
|
|
|
30/10/2015 09:03
|
hvittsort
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Årsmøtet nærmer seg, og det er fremdeles tid til å melde sin interesse til å sitte i styret. Rart at ingen er mer nysgjerrige på hva det dreier seg om, men kanskje saksdokumente kan være en teaser: Saksdokumenter til årsmøtet
|
|
|
06/11/2015 08:51
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har egentlig lyst til å ta turen, men vet av erfaring at jeg blir revet med og pådrar meg oppgaver jeg egentlig ikke har tid til. Mye på grunn av andre "sykkelverv", men kanskje mest på grunn av avstand/reisetid. I denne omgang velger jeg derfor å avvente til det kommer signaler om lokallag sydøst for hovedstaden, da stiller jeg mer enn gjerne.
|
|
|
[Re: Oystein L]
06/11/2015 13:48
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Slutt å tull nå Øystein. Ta turen, bli med på en øl etter møtet, så skal vi nok finne noen hyggelige oppgaver til deg som tar minimalt med tid  Spøk til side: Østfold trenger et eget lokallag. Jeg blir gjerne med å bidra som lokalpatriot for Halden og omegn.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
06/11/2015 20:46
|
Initium
Avhengig
|
Avhengig
mine 5 cent: ( for ordens skyld, jeg er ikke medlem, utover at jeg har meldt inn, hele familien, uten å ha fått info / giro riktig enda... )
Jeg stiller spm om det også trengs administrativt personell ? Altså til å " jobbe i kulissene " med lobbing for å styrke terrengsyklingens anseelse ?
Jeg tror veien videre bør kjempes både up front og på bakrommet. Å fronte terrengsykling som en FAMILIEVENNLIG aktivitet, der både kone, barn og ungdom ikke bare er velkomne, men faktisk er en ønsket målgruppe, tror jeg er lurt. Sykling, og gjerne både terrengsykling, birkensykkling og landeveissykling, har lett for å bli assosiert med krampaktige 40åringer, i lycratights og alt for dyre sykler. Dette hindrer legitimiteten, og hindrer godt innpass hos " øvrigheten". Klarer man å vri fokus over på at dette er en familievennlig aktivitet, som aktiviserer hele familen tror jeg mye holdninger kunne endres. Barn og unge er idag mer passive enn noensinne, og særlig barn og ungdom som ikke er særlig gode på organisert idrett, blir lett passive. Ved å fronte terrengskling til disse vil man kunne slå fler fluer i ett strekk, øke rekrutteringen, samtidig som man øker anseelsen i samfunnet. Offentlige midler sitter også løsere om man GJØR NOE for disse gruppene. Jeg bidrar som de fleste andre med mitt, om noen forteller meg en oppgave jeg kan bidra med.
|
|
|
[Re: Initium]
06/11/2015 21:17
|
front biker
Besatt
|
Besatt
mine 5 cent: ( for ordens skyld, jeg er ikke medlem, utover at jeg har meldt inn, hele familien, uten å ha fått info / giro riktig enda... )
Jeg stiller spm om det også trengs administrativt personell ? Altså til å " jobbe i kulissene " med lobbing for å styrke terrengsyklingens anseelse ?
Jeg tror veien videre bør kjempes både up front og på bakrommet. Å fronte terrengsykling som en FAMILIEVENNLIG aktivitet, der både kone, barn og ungdom ikke bare er velkomne, men faktisk er en ønsket målgruppe, tror jeg er lurt. Sykling, og gjerne både terrengsykling, birkensykkling og landeveissykling, har lett for å bli assosiert med krampaktige 40åringer, i lycratights og alt for dyre sykler. Dette hindrer legitimiteten, og hindrer godt innpass hos " øvrigheten". Klarer man å vri fokus over på at dette er en familievennlig aktivitet, som aktiviserer hele familen tror jeg mye holdninger kunne endres. Barn og unge er idag mer passive enn noensinne, og særlig barn og ungdom som ikke er særlig gode på organisert idrett, blir lett passive. Ved å fronte terrengskling til disse vil man kunne slå fler fluer i ett strekk, øke rekrutteringen, samtidig som man øker anseelsen i samfunnet. Offentlige midler sitter også løsere om man GJØR NOE for disse gruppene. Jeg bidrar som de fleste andre med mitt, om noen forteller meg en oppgave jeg kan bidra med. Gode poenger her, som istemmes. At vi må styrke organisasjonen administrativt/profesjonelt er ett av grepene i visjonen som styret har tatt fram. Men vi trenger først og fremst engasjerte medlemmer som kan ta i et tak. Kanskje NOTS bør finne en form for oppgaver som kan tildeles enkeltpersoner eller mindre utvalg/arbeidsgrupper som jobber med enkelttemaer, prosjekter, utredninger....? Håper på bra frammøte og et godt årsmøte. Med sykkelprat på krogen etterpå....
Redigert av front biker; 06/11/2015 21:25.
|
|
|
19/04/2016 07:33
|
hvittsort
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Da er det på tide å vekke denne tråden til live igjen, for nå er det snart årsmøte i NOTS Oslo & omegn.
Vi ser etter terrengsyklister som ivrer for ferdselsrettigheter og kan tale vår sak. Vi har fått til mye for terrengsyklister i Oslo, men det skjer mye i kulissene som gjør at vi trenger ivrige folk i styret.
Er du interessert? Trenger du mer informasjon før du bestemmer deg? Ta kontakt med valgkomiteen på epost: per.andreas.norseng@nots.no
|
|
|
[Re: sanouka]
30/04/2016 08:20
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Første pri må være et Trailsenter på det sentrale østlandet Vote for Sanouka!  Anbefaler alle å lese gjennom det norske bidraget. Selv om det kanskje var få deltakere, er det likevel interessant lesning, og såvidt jeg kan se er det fortsatt "naturlige" stier norske stisyklister helst vil ha, og som de ønsker interesseorganisasjonen skal jobbe for tilgang til. PDF av det norske bidraget her I know, I know og det er synd for rekrutteringa. Vi får se. hvis Trysil kommer helt i boks med planene sine og lykkes så kommer det til å dukke opp helt nye grupper terrengsyklister og da tipper jeg en organisasjon som NOTS til slutt forstår hva som skal til for å øke medlemstallene sine. Å ligge her inne blant yppersteprestene for oppovercruxing og deres disipler å sanke medlemmer oppigjennom åra har jo (naturlig nok) ikke gitt det helt store resultatet. Ser ut som det allerede er tid for en oppsummering og konklusjon Gratulerer! Det tok mange år men en generalforsamling, noen vintermåneder i tenkeboksen og en studietur til sveits så ser styret i NOTS også det åpenbare ved tilrettelegging. Besserwissere og/eller noviser her inne kan nok tenkes å bruke lengre tid. "Stitilrettelegging har vært mindre framtredende i arbeidet til NOTS sammenliknet med andre land, og det har også vært delte meninger om dette er noe NOTS bør drive med. Om vi skjelner mot Europa, er det bare å anta at det vil bli mer fokus på tilrettelegging og vedlikehold i Norge også i årene framover." Et lite snev av selvransakelse kommer også. Er det lov å håpe på en runde om den overdrevne bruken av sjuttling og beskyttelsesutstyr utenfor dedikerte anlegg som får oss til å fremstå mer som stikrigere enn medspillere for friluftslivet? "Én ting er de kommersielle aktørene som satser på å bygge terrengsykkelstier, men mer aktuelt for den lokale terrengsyklisten er det at flere terrengsyklister og økt popularitet av visse spennende stier fører til raskere slitasje. Det betyr ikke at terrengsykling sliter mer enn andre friluftsaktiviteter, men heller at generelt økt brukervolum gjør at stier utsettes for en belastning som fører til raskere slitasje. Et varsko kom fra deltakere fra Madeira, der de i løpet av kort tid har opplevd kraftig stierosjon." Dette under her er vel ( for å si det mildt) strengt tatt en uttalelse med store forbehold. Utviklingen har vært tydelig nedover og over dammen lenge. Her oppe på berget har Arendal ST drevet på i fire år med dette. "NOTS har på mange måter vært en foregangsorganisasjon når det gjelder stitilrettelegging, og vi føler derfor at vi har gjort oss gode erfaringer om hvordan vi skal møte disse utfordringene i fremtiden." http://www.nots.no/nots-blogger-vi-deler-utfordringer-mer-hele-europa/http://terrengsykkel.no/Telex/Mer-fokus-paa-stitilretteleggingJeg skal vurdere å melde meg inn igjen.......
Redigert av sanouka; 30/04/2016 08:57.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
02/05/2016 06:46
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Et lite snev av selvransakelse kommer også. Er det lov å håpe på en runde om den overdrevne bruken av sjuttling og beskyttelsesutstyr utenfor dedikerte anlegg som får oss til å fremstå mer som stikrigere enn medspillere for friluftslivet?
Utbrodér  Tenker du primært nerroverfolket, eller bortoverfolket? Sykler, eller personlig utstyr? Erfaringsmessig er det hyggeligere å møte turfolket ikledd relativt sivilt farget baggy og sekk (og gjerne knebeskyttere) enn lycra. Drakter med sponsorlogoer/skrikende merkelogoer, eller gul pendlerjakke skaper nok litt andre assosiasjoner. Jeg skal ikke uttale meg for mye om sjuttling siden jeg ikke sykler noe særlig hvor det er behov for det, men jeg ser hva du mener. Selv for bortoversykling i et flatt turområde kan det virke skremmende hvis det står 20 nisser på p-plassen med hver sin bil, sykkelstativ, etc, men samtidig er jo akkurat dette noe vi har tradisjoner for her i landet med langrenn, alpint, turgåing osv. Min teori er forøvrig at desom man loker på forumet her, er medlem i en sykleklubb eller NOTS, så er man en hyggeligere og mer oppmerksom syklist uansett hvor man ferdes - både mot folk og terreng. Vi trenger færre uorganiserte syklister - og for stisykling tror jeg det er fullt mulig å få en helt annen dekningsgrad enn for grusracing. Jeg tror også veldig på det å være en synlig bidragsyter til vedlikehold av stier ned på lokalnivå. Utfordringene for meg som stibygger/syklist har vært surmaga byråkrater og vrange grunneiere. Jo mer NOTS bli kjent, dess mindre Idoform trenger de folka å ta.
|
|
|
02/05/2016 07:56
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror det spiller større rolle hvordan man opptrer seg enn hva man kler seg i.
|
|
|
02/05/2016 11:01
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skal vurdere å melde meg inn igjenmelde meg til styrearbeid.......
Fikset den for deg  Håper arbeid i NOTS OO kan friste flere - vi er mange som har brent lyset i begge ender i etterhvert ganske lang tid nå, og selv om engasjementet fortsatt er der, så er nye krefter gull verdt.
|
|
|
15/01/2017 14:41
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
17/01/2017 11:37
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi oppfordrer spesielt de som tidligere har deltatt i styrearbeid i lokallagene til å søke!
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
23/01/2017 12:37
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
NOTS er avhengige av at terrengsyklister engasjerer seg - husk at det er mye lettere å påvirke debatten om å kunne sykle på sti NÅ enn å forsvare seg mot angrep fra en svak posisjon senere. For å tale terrengsyklister sak må NOTS ha medlemmer. Meld deg inn i NOTS i dag! ( http://www.nots.no/blimedlem/) eller Vipps 200 kroner til #11734. I meldingsfeltet skriver du ABONO, navn, adresse, telefonnummer, lokallag og epost. Styrelederen og styremedlemmene vil få store muligheter til å påvirke hvordan terrengsyklisters muligheter og rettigheter i Norge skal utformes. Det er endel saker som skal håndteres i løpet av et år, og som til sammen danner kursen til NOTS. Det finnes ingen andre organisasjoner i Norge som kan tale vår sak på samme måte som NOTS. Støtt NOTS - engasjér deg! Valgkomiteen.
|
|
|
30/01/2017 18:00
|
søndagstur
noskillz
|
noskillz
Trist at ingen har meldt seg..
Gi gass! Bruk hjelm!
prøver å lære..
|
|
|
31/01/2017 07:38
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg utfordrer alle de på forumet med sterke meninger om hvordan ting skal være til å bidra som styremedlemmer i NOTS - nå er det på tide å vise hva du står for i praksis og gi noe tilbake til terrengsyklingen!
|
|
|
31/01/2017 08:11
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er kanskje lurt å signalisere at man tar imot forslag til kandidater. Veldig unorsk å foreslå seg selv.
|
|
|
|
|