NOTS trenger styremedlemmer
|
Re: NOTS trenger styremedlemmer
[Re: sveinaa]
12/10/2015 12:08
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Det er veldig mange som begynner å sykle når de er voksne. Hvorfor startet de ikke når de var unge? Fordi fotballen tar dem før de er gamle nok til å stave navnet sitt...? Og holder på dem akkurat så lenge at når de finner ut at de ikke er den neste Beckham så er det for sent å bli god på noe annet...?
|
|
|
12/10/2015 12:16
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ikke meningen å "skyte" på deg. Men jeg skjønner egentlig ikke problemstillingen. Det er så mye sti som er tilgjengelig som er mulig å sykle på østlandet at jeg ikke forstår hvorfor et trailsenter bør være en fanesak?
Det at en del sykkelklubber ikke klarer å rekruttere handler sannsynligvis om helt andre ting en mangel på egnede steder å sykle.
Jeg synes Tour of Norway for kids er et godt eksempel på hvor mange som potensielt kan innrulleres i syklingen tidlig. Utfordringen er bare at det finnes lite karuseller lokalt eller evt. at klubbene som arrangerer ikke klarer å nå ut til almenheten (her kan man lære mye av skimiljøet).
Jeg mener bestemt at om man skal øke rekrutteringen må det skje lokalt og ikke sentralt. Er lite bærekraftig når man må bruke mer tid til transport (og er avhengig av kjøring) for å komme seg dit man kan få syklet, Til info, jeg sykler MYE grus, tom i lycra av og til. Landevei også faktisk.......og da (selvfølgelig) alltid i lycra Tenk litt på dette (dette mener jeg viser problemstillingen): Det er veldig mange som begynner å sykle når de er voksne. Hvorfor startet de ikke når de var unge? Mangelen av håndbygde stier er ikke svaret IMBA har med suksess kommet frem til det motsatte.........
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: HCO]
12/10/2015 12:19
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er veldig mange som begynner å sykle når de er voksne. Hvorfor startet de ikke når de var unge? Fordi fotballen tar dem før de er gamle nok til å stave navnet sitt...? Og holder på dem akkurat så lenge at når de finner ut at de ikke er den neste Beckham så er det for sent å bli god på noe annet...? Her hjemme så har nok det skandaløse skolesyklingsforbudet vært med på å legge hinder i veien for sykkelgleden. Nå er det jo heldigvis fjernet, men man kan jo lure på hvordan et slikt forslag kan gå hele veien til å bli vedtatt.
|
|
|
[Re: hvittsort]
12/10/2015 12:20
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg tror ikke det stemmer. Jeg er vokst opp i samme kommune du bor. Kan aldri huske at Follo SK prøvde å rekruttere meg. Sykling var noe sært en eller to jeg vet om drev med på ungdomsskolen.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
12/10/2015 12:20
|
Tommyv
Avhengig
|
Avhengig
Tjaaa, jeg fant stisykling via downhill i Hafjell faktisk. Siden jeg ikke bor på fjellet ble stisykling alternativet. Og nå trives jeg meget godt med det. Så sånn sett kan du si at hvertfall en person (meg) ble fanget via håndbygde stier, og ble værende for både håndbygde, og naturlige stier sin del 
|
|
|
12/10/2015 12:39
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bare lurer på hvem som orker å kjøre en time eller to for å sykle sti på et anlegg når skogen med stier for alle ferdighetsnivå ligger nesten utenfor døra.
|
|
|
12/10/2015 12:46
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Varför ska det bli flera stisyklister? Jag har väl förövrigt fått för mig att det blir fler och fler stisyklister i norge.
Jag sliter fremdeles med att förstå vad sanouka vill fram till. Trailsenter med bra stiar skulle säkert vara bra det men jag ser det inte som ett alternativ till att kunna sykla till marka hemifrån.
|
|
|
[Re: sanouka]
12/10/2015 12:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har de? http://imba-europe.com/sites/default/files/IMBA_INFOGRAPHIC_final.pdfDet är vansklig att dra några klara slutsatser och förstå vad som i detalj menas med allt men så väldigt olikt norge är väl inte svaren? Naturlig singletrack var högst på listan trail access var högst på listan shared used trails var högst på listan
|
|
|
12/10/2015 15:00
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som sagt ikke noe poeng å kjøre i gang enda en tråd hvor budbringer skal henges og denges og ting enten skal kveruleres ihjel og vrangleses av folk som egentlig skjønner hva det er snakk om eller bare uvitende som bare vil ha noe å være å uenige om. Selv om ikke Trysil er sentralt på østlandet så vil en (sannsynlig) positiv utvikling der funke både som øyeåpner for hva det er snakk om samt at utviklingen der oppe vil kunne legge denne debatten dau. Dette vet vi allerede ganske mye mer om, som sagt tidligere i tråden, etter neste sesong. Så en mye mer fruktbar måte vil være å ta frem denne tråden neste år på denne tiden og fortsette fra der siden vi da har noen erfaringer på hva som skjer her oppe når denne modelle ogsp testes ut her. Selv er jeg ikke i tvil siden all erfaring fra andre steder sier at nye grupper kommer, noe jeg synes er bra for da får interesseorganisasjonen NOTS en reell sjans på å nå de 5k nye medlemmene de ser for seg at de skal få de neste åra. At det blir med uventet hjelp fra Trysil og ikke motsatt skal jeg være den første til å hjelpe til styremedlemmene og andre å glemme når vi kommer dit.
Redigert av sanouka; 12/10/2015 15:13.
|
|
|
[Re: sanouka]
12/10/2015 15:25
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er ikke sikkert på om man kan sammenligne Trysil og et hvilken som helst område i lavlandet.
Hvem mener du skal stå for finansieringen av et sånt anlegg i lavlandet?
|
|
|
12/10/2015 18:42
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Er ikke sikkert på om man kan sammenligne Trysil og et hvilken som helst område i lavlandet.
Hvem mener du skal stå for finansieringen av et sånt anlegg i lavlandet?
Ikke vært der men Gullia er vel ikke høyfjellet? Det er en rekke fond og stiftelser som støtter sånne prosjekter. DNB og Gjensidige er 2. Kommune/fylkeskommune og annet offentlig. Sannsynligheten for å få penger kasta etter deg om det gjøres ordentlig og ikke-kommersielt er nok stor. Det er kanskje mer ett spørsmål om hvem som skal gjøre jobben med å nøste sammen prosjektet enn å få det finansiert? Blir spennende å se hva NOTS presenterer på årsmøte. Jeg ser ingen motsetning i at de kan bidra på sånne prosjekter. (les, bidra!)) De er jo allerede involvert i flere prosjekter. Skullerud, Drammen osv. Her i byen ble prosjektet i gruveåsen nylig ferdigstilt takket være en eneste ildjsel i NOTS-Kongsberg som har stått bak all organisering, selvfølgelig med en helt utrolig dugnadsinsats ( 1000 timer ) og økonomisk støtte fra gjensidigestiftelsen. Resultatet er kansje ikke et trailsenter etter IMBA standard men det er nå en 5-6 stier i gruveåsen/Funkelia som er blitt adskillig mer vennlige for flertallet. Uten at jeg kan kategoriene velger jeg å tro de har gått ned en vanskelighetsgrad uten at det på noen som helst måte har gått utover whooohooo-faktoren. Tvertimot er det bare blitt enda mer hysterisk morsomt og motiverende å sykle i området.
|
|
|
12/10/2015 20:15
|
Dyrset
Fersking
|
Fersking
Det ene utelukker vel ikke det andre. Ja takk begge deler.Det er vel ingen fast oppsrift på hva som skal til for å rekrutere? Noen liker mora andre dattera. Innen for landeveis sykkling er det jo i mange land en ganske som kommer fra velodrom. Det er jo ganske hånd bygd og tilrette lagt.
" Alle som sykkler er en venn av meg" (Gary fisher)
|
|
|
[Re: KKippernes]
13/10/2015 06:09
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Første pri må være et Trailsenter på det sentrale østlandet Vote for Sanouka!  Anbefaler alle å lese gjennom det norske bidraget. Selv om det kanskje var få deltakere, er det likevel interessant lesning, og såvidt jeg kan se er det fortsatt "naturlige" stier norske stisyklister helst vil ha, og som de ønsker interesseorganisasjonen skal jobbe for tilgang til. PDF av det norske bidraget her Få deltagere, menn som har syklet hele livet.. Representativt for mangfoldet? Drister meg til å påstå (like lite vitenskapelig som den norske delen av den undersøkelsen) at folk flest som kunne kommet seg ut i skogen på sykkel bryr seg katta om knotsti og vil nok heller gå på gym'en enn å krangle med norske røtter og stein. Hva med alle som har en "terrengsykkel" og kunne tenkt seg å prøve noe annet enn grus? Selvfølgelig skal vi ha mulighet for naturlige stier. Men det bør jo begynne ringe noen bjeller, den gjennomsnittlige norske stien er på ingen måte nybegynnervennlig.
|
|
|
[Re: JoachimV]
13/10/2015 06:57
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Fortsatt er det ikke derfor NOTS eksisterer. NOTS har jo nok å gjøre allerede, og det krever organisasjon å få gjort alt IMBA gjør. Og IMBA har ansatte og nok folk og penger til å jobbe med tilrettelegging.
|
|
|
[Re: JoachimV]
13/10/2015 07:37
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg har vel ikke skrevet at det var på høyfjellet. Poenget jeg ville ha frem er at Trysil (som jo er en destinasjon) har andre intensiver for å gjøre seg attraktive sånn at de kan selge flere overnattingsdøgn. Med det mener jeg at Trysil er tjent med alt som gir høyere belegg på sengene som igjen gjør at et sånt prosjekt lettere kan gjennomføres.
Et stisenter sentralt på østlandet vil sannsynligvis gi lite kroner i økonomisk vekst for en kommune.
Redigert av sveinaa; 13/10/2015 08:20.
|
|
|
13/10/2015 08:05
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg håper NOTS fortsetter, gjerne primært, med å jobbe med å ivareta de rettighetene alle i Norge har til å ferdes med sykkel i utmark (Politisk, i media +++). Ute i naturen ønsker jeg at de går for samarbeidsprosjekter der man vedlikeholder eksisterende sti og utbedrer partier man ikke kan sykle (feks myr.). Samarbeidsprosjekter ønskes fordi NOTS bør bruke sine begrensede resurser til å kjempe for retten til å sykle slik vi kan i dag. Stiene bør utbedres like mye med tanke på gående som syklende da jeg mener sameksistens er viktig. For å få opp rekrutteringen bør NOTS jobbe for å bli synlige for syklister (Ikke jobbe for å rekruttere nye syklister.). Gjerne med stand på sykkelritt, arrangere faste lokale stiturer, arrangere sykkel ting for barn, selge sykkeltøy og andre effekter som gjør NOTS synlige blant syklister samtidig som de som ønsker det kan ta et standpunkt. Alt som gjør NOTS synlig for syklister. NOTS må gjerne støtte et stisenter, men det blir totalt skivebom å ha et stisenter som en fanesak. Avslutningsvis vil jeg nevne min bekymring for at for mye tilrettelegging for syklister i enkelte områder kan brukes som gode argumenter for si nei til sykling i andre områder. NOTS bør jobbe for det som er viktig, og det er etter mitt syn; Min og alle andres rett til å ta med seg sykkel på skautur 
Redigert av sveinaa; 13/10/2015 08:20.
|
|
|
13/10/2015 08:07
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag förstår som sagt inte helt problemställningen. Nu har jag aldrig syklat i oslo eller på östlandet men iallafall i sverige och i trondheim.
Jag tycker väl att det finns stiar på alla nivåer och allt är inte knot.
Bygda stiar och bikeparks kan säkert vara bra och det som kanske ofta saknas på naturliga stiar, stiar där det vanskliga är svinger och inte rötter, borde man väl kunna få till och det är ju göy.
Det jag inte tror är att det finns någon stor mängd kommande stisyklister som skulle börja om det fanns en bikepark men som inte gör det nu på grund av för mycket knot stiar.
Jag vet inte vad sanouka ser för sig. Om det mest handlar om en reiselivssatsning som forsränningen i sjoa eller hundespann i åre, dvs något som folk gör för att få sig en opplevelse en dag eller två men inte gör för att fortsätta på egen hand, eller om han tror att bikeparks är framtiden för alla stisyklister.
Det sista kan jag inte tro på för att jag tror att många syklar sti för att de kan göra det i närområdet och inte behöver sätta av lång tid för resor till en bikepark.
|
|
|
13/10/2015 11:28
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis alle her på forumet hadde meldt seg inn i NOTS ville det vært første steget på veien til å få tilrettelagt flere stier. Da vil NOTS tiltrekke seg flere medlemmer og kunne vokse til det mini-IMBA som det skrives om her.
Derfor:
1. Meld deg inn i NOTS! 2. Meld deg til tjeneste i styret for å få gjennom dine hjertesaker!
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
13/10/2015 11:36
|
Tommyv
Avhengig
|
Avhengig
Jeg meldte meg ikke inn i NOTS med en gang, for jeg tenkte "Åh, tiltak.. Sikkert stress og mas og fjas med innmelding og tjohei!". Nei. Det kunne faktisk ikke vært enklere. Så trøkk på linken og prøv selv  Og du får heller ikke den enorme regninga på 150kr med en gang, så ikke må du mase med visa kortet eller bankID. 150kr er et par øl på byen, det har de fleste råd til. Hvertfall folk som driver med terrengsykling 
|
|
|
[Re: fredriks]
13/10/2015 11:49
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Det jag inte tror är att det finns någon stor mängd kommande stisyklister som skulle börja om det fanns en bikepark men som inte gör det nu på grund av för mycket knot stiar.
Dette er en interessant hypotese! Jeg har vært oppmann og "trener" for terrenggruppa i min sykkelklubb dette året. For å prøve å snu en nedadgående trend med oppmøte, la vi oss i år på en linje med "alle skal med". Resultatet har vært ymse, men der vi har hatt desidert størst suksess er mandagskveldene hvor vi voksne stinisser får med oss ungdomsgruppa (stort sett 13-15 åringer) ut på grov sti. De digger det, men mange er vi ikke. Klubben har hatt en "rundbane" som ungdommen har brukt mye som består av naturlig sti og bittelitt grus. Dessverre ligger den i et område med troll, og de som er lettest å skremme for slike troll er jo ungdom og barn. Dermed er rundløypa noe de unngår. Selv har jeg to barn på 6 og 9, som såvidt har begynt å leke litt med sykling. Etter årets erfaringer med å ha på de på sykkeltur + treningene med ungdomsgruppa, så har jeg faktisk trua på at vi som klubb kan gjøre sykling på sti og lek mer interessant for ungene, og det klarer vi ikke bare ved å dra de ut i knotsti. Noen syntes det er tipp-topp, andre får en alt for tøff start. Pr nå er jeg i dialog med kommune etc om å finne et område hvor vi kan bearbeide stiene mer. Kanskje lage en rundbane som er værbestandig, som har morsomme og enkle (kanskje grusede...) stipartier hvor selv de minste kan ha det moro. I min barndom var sykkelen det kjæreste alle ungene hadde. Vi levde gjennom de fra vi droppet støttehjulene til vi fikk moped-lappen. Slik er det ikke lenger. Biltrafikken har blitt voldsom slik at vi nøler med å slippe ungene helt fri, men ikke minst så er det jo så mange andre spennende ting som serveres på fat. Det å sykle i gata er ikke nok stimuli for ungene, og innenfor en mils radius her er det ikke mange metrene med sti som passer alle, heller tvert om. Det tror jeg det kan være mulig å gjøre noe med. Lage en liten arena for å komme igang, og så søke større utfordringer etterhvert. Trysil står på agendaen for familietur med sykler neste sommer.
|
|
|
[Re: simenf]
13/10/2015 11:58
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
At NOTS bare har 1200 medlemmer når det selges 200 000 terrengsykler i Norge hver år er veldig svakt! Jeg foreslo for styret for flere år siden å kontakte de norske produsentene, og selvsagt også forhandlere, om å dele ut en "meld deg inn i NOTS"-flyer sammen med hver terrengsykkel de solgte, men vet ikke om det noen gang ble tatt tak i. Birken og Grenserittet kunne kanskje også hjelpe til via sine distribusjoner til deltakere. Innstikk i Terrengsykkel, Dagens Næringsliv, Sykkelmagasinet, Fri Flyt, Ute, etc. Sykkelklubber og bedriftsidrettslag, etc. Jeg synes det virker som rekrutteringen kunne bruke en mengde kanaler for å nå ut.
|
|
|
[Re: simenf]
13/10/2015 12:06
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvis alle her på forumet hadde meldt seg inn i NOTS ville det vært første steget på veien til å få tilrettelagt flere stier. Da vil NOTS tiltrekke seg flere medlemmer og kunne vokse til det mini-IMBA som det skrives om her.
Derfor:
1. Meld deg inn i NOTS! 2. Meld deg til tjeneste i styret for å få gjennom dine hjertesaker! Jeg blir nesten litt usikker på NOTS jeg nå. Om det er sånn at NOTS hovedsakelig skal rekruttere stisyklister og bygge stier så har jeg falt av. Trodde, og trodde egentlig det ble bekreftet av statuettene jeg leste gjennom før innmelding, at formålet med NOTS var noe annet. §4 Virksomhet 1. Opplysningsarbeid 2. Vedlikehold 3. Politisk innflytelse http://www.nots.no/statutter/
|
|
|
[Re: knutspeed]
13/10/2015 12:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dette er en interessant hypotese! Jeg har vært oppmann og "trener" for terrenggruppa i min sykkelklubb dette året. For å prøve å snu en nedadgående trend med oppmøte, la vi oss i år på en linje med "alle skal med". Resultatet har vært ymse, men der vi har hatt desidert størst suksess er mandagskveldene hvor vi voksne stinisser får med oss ungdomsgruppa (stort sett 13-15 åringer) ut på grov sti. De digger det, men mange er vi ikke. Klubben har hatt en "rundbane" som ungdommen har brukt mye som består av naturlig sti og bittelitt grus. Dessverre ligger den i et område med troll, og de som er lettest å skremme for slike troll er jo ungdom og barn. Dermed er rundløypa noe de unngår. Selv har jeg to barn på 6 og 9, som såvidt har begynt å leke litt med sykling. Etter årets erfaringer med å ha på de på sykkeltur + treningene med ungdomsgruppa, så har jeg faktisk trua på at vi som klubb kan gjøre sykling på sti og lek mer interessant for ungene, og det klarer vi ikke bare ved å dra de ut i knotsti. Noen syntes det er tipp-topp, andre får en alt for tøff start. Pr nå er jeg i dialog med kommune etc om å finne et område hvor vi kan bearbeide stiene mer. Kanskje lage en rundbane som er værbestandig, som har morsomme og enkle (kanskje grusede...) stipartier hvor selv de minste kan ha det moro. I min barndom var sykkelen det kjæreste alle ungene hadde. Vi levde gjennom de fra vi droppet støttehjulene til vi fikk moped-lappen. Slik er det ikke lenger. Biltrafikken har blitt voldsom slik at vi nøler med å slippe ungene helt fri, men ikke minst så er det jo så mange andre spennende ting som serveres på fat. Det å sykle i gata er ikke nok stimuli for ungene, og innenfor en mils radius her er det ikke mange metrene med sti som passer alle, heller tvert om. Det tror jeg det kan være mulig å gjøre noe med. Lage en liten arena for å komme igang, og så søke større utfordringer etterhvert. Trysil står på agendaen for familietur med sykler neste sommer. Vi må skille snørr og barter. NOTS er ikke et idrettslag (håper jeg). Det du skriver om er jo noe idrettslag/klubber må få til sammen med kommunen. NOTS må gjerne støtte og bidra. Men NOTS kan da ikke være de som skal dra i gang sånne prosjekt landet rundt???
|
|
|
[Re: Stein]
13/10/2015 12:12
|
sveinaa
More than words
|
More than words
At NOTS bare har 1200 medlemmer når det selges 200 000 terrengsykler i Norge hver år er veldig svakt! Jeg foreslo for styret for flere år siden å kontakte de norske produsentene, og selvsagt også forhandlere, om å dele ut en "meld deg inn i NOTS"-flyer sammen med hver terrengsykkel de solgte, men vet ikke om det noen gang ble tatt tak i. Birken og Grenserittet kunne kanskje også hjelpe til via sine distribusjoner til deltakere. Innstikk i Terrengsykkel, Dagens Næringsliv, Sykkelmagasinet, Fri Flyt, Ute, etc. Sykkelklubber og bedriftsidrettslag, etc. Jeg synes det virker som rekrutteringen kunne bruke en mengde kanaler for å nå ut. Nettopp. Rekruttere syklister på syklistenes arenaer. Et naturlig sted er å være tilstede på ritt. Holde foredrag i klubber med mer.
|
|
|
13/10/2015 12:25
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Vi må skille snørr og barter. NOTS er ikke et idrettslag (håper jeg). Det du skriver om er jo noe idrettslag/klubber må få til sammen med kommunen. NOTS må gjerne støtte og bidra. Men NOTS kan da ikke være de som skal dra i gang sånne prosjekt landet rundt???
Nei, sorry - ble litt trådkupping. Var ment som et motargument til at det ikke er behov for "bike parks" eller bearbeidede løyper for å pushe rekruttering.
|
|
|
13/10/2015 15:58
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Et stisenter sentralt på østlandet vil sannsynligvis gi lite kroner i økonomisk vekst for en kommune.
Alt handler ikke om økonomsik vekst i så måte og burde ikke gjøre det. Flere og flere kommuner får opp øynene for samfunnsfordelene med ymse fasiliteter for rekreasjon, hvorfor skulle ikke sånne prosjekter falle innunder disse? Mange steder som grunneier er det helt naturlig at Kommunene er med å støtter sånne tiltak og det gjør de jo allerede. Det er vel heller ingen foreløpig fasit på hva ett eller flere stisentre skal være, det virker jo noe fritt (mistolket) blant flere som en styggedom. Kanskje er det flere små stisentere på g alt ettersom hvordan man tolker det. Jeg foreslo for styret for flere år siden å kontakte de norske produsentene, og selvsagt også forhandlere, om å dele ut en "meld deg inn i NOTS"-flyer sammen med hver terrengsykkel de solgte, men vet ikke om det noen gang ble tatt tak i.
Jeg ble først medlem når jeg kjøpte Trek FS. Foss/Trek spanderte innmelding. 
Redigert av JoachimV; 13/10/2015 16:09.
|
|
|
13/10/2015 16:53
|
EgilS
More than words
|
More than words
Derfor:
1. Meld deg inn i NOTS! 2. Meld deg til tjeneste i styret for å få gjennom dine hjertesaker! Jeg blir nesten litt usikker på NOTS jeg nå. Om det er sånn at NOTS hovedsakelig skal rekruttere stisyklister og bygge stier så har jeg falt av. Trodde, og trodde egentlig det ble bekreftet av statuettene jeg leste gjennom før innmelding, at formålet med NOTS var noe annet. §4 Virksomhet 1. Opplysningsarbeid 2. Vedlikehold 3. Politisk innflytelse http://www.nots.no/statutter/ Jeg har også reagert på snakket om at NOTS skal bygge sykkelparker og rekruttere flere til å sykle sti. Feil fokus i min bok, og noe som bekreftes av statuttene. Da jeg meldte meg inn i NOTS så var det fordi jeg så behovet for at noen talte terrengsyklisters sak overfor andre parter, innbefattet å skape goodwill gjennom vedlikehold av stier.
|
|
|
13/10/2015 17:05
|
hvittsort
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Derfor:
1. Meld deg inn i NOTS! 2. Meld deg til tjeneste i styret for å få gjennom dine hjertesaker! Jeg blir nesten litt usikker på NOTS jeg nå. Om det er sånn at NOTS hovedsakelig skal rekruttere stisyklister og bygge stier så har jeg falt av. Trodde, og trodde egentlig det ble bekreftet av statuettene jeg leste gjennom før innmelding, at formålet med NOTS var noe annet. §4 Virksomhet 1. Opplysningsarbeid 2. Vedlikehold 3. Politisk innflytelse http://www.nots.no/statutter/ På vegne av NOTS vil jeg bare si at NOTS er en medlemsbasert organisasjon og det er medlemmene som bestemmer hva NOTS skal jobbe med. Virksomheten er den du skisserer ovenfor. Endring av denne krever statuttendring av § 4 og må meldes inn som forslag til årsmøtet. Så langt har det ikke blitt mottatt forslag som går på å endre § 4. Det nåværende styret ser det heller ikke på som sin oppgave å rekruttere til terrengsykling, men heller å ivareta interessene til de som driver med og begynner med terrengsykling. Generelt er det bra at denne tråden skaper debatt, og jeg vil bare nevne det opprinnelige budskapet: Vi trenger engasjerte folk som kan bidra i styret det kommende året.
|
|
|
13/10/2015 19:09
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg responderte på dialogen rundt stibygging (noe jeg er opptatt av) her i tråden. Om stibygging er det viktigste for folk at NOTS skal holde på med så er det muligheter for endring ved å delta. NOTS er involvert i tilrettelegging av stier i Oslo og Drammen i dag, men har etter hva jeg forstår ikke noe ønske om å bli et mini-IMBA. Den referansen var en mulig fremtidig retning, ikke retningen NOTS har i dag.
|
|
|
13/10/2015 19:18
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At NOTS og sti forbindes tett er vel ikke overraskende siden stisykling er den uorganiserte formen for terrengsykling som ikke dekkes av Syklistene eller NCF. Grussykling er ikke utenfor NOTS per definisjon, men dekkes ofte av veletablerte lover eller faller innenfor organiserte treningsformer. Det er heller ikke mange med et stort og brennende hjerte for grussykling som markerer seg i debatten rundt terrengsyklisters rettigheter og plikter. På den annen side faller enduro som konkurransegren utenfor NOTS. Poenget er at NOTS favner vidt, men stisykling har markert seg høyt på dagsordenen med høyt konfliktnivå i media.
|
|
|
|
|