Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ble kjørt ned av bilist - hva nå?

Ble kjørt ned av bilist - hva nå? #2014136 23/09/2015 12:50
S
slanken Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Ble kjørt ned av en kar som ikke overholdt vikeplikten på vei hjem fra jobb i går. Skyldspørsmålet er ikke noe å lure på og saken er anmeldt av politiet.

Siden jeg aldri har vært med på noe lignende lurer jeg på hva jeg skal gjøre.

Jeg har forsikring gjennom lisensen, men også "veldig god forsikring" via jobb. Bør jeg velge en av de og opprette sak?

Sykkel? Den er ødelagt, bør jeg levere den inn hos Birk og få takstert skadene eller kan jeg like godt levere den inn på LBS? Eller bør jeg gå for kjøpssummen?

De klippet istykker alle klærne mine - dette får jeg vel dekket?

GPS har fått sprekk og tar inn vann, men den funker. Dekkes det?

Jeg har saksnummer fra politiet og bekreftelse på opphold fra sykehuset. Jeg fikk ingen brudd\varige skader etter uhellet. Er usikker på hvor jeg går (med krykker) videre nå.

Innspill mottas med takk.

Redigert av slanken; 23/09/2015 18:57.
Re: Ble kjørt ned av bilist - hva nå? [Re: slanken] #2014144 23/09/2015 13:02
gare Offline
More than words
More than words
Du får få taksert skaden på sykkel, når det gjelder hjelm og klær oppgir du prisen på dette, GPS`en er skadet og skal/bør/må erstattes. Dette skal det da ikke være nødvendig å involvere ditt eget forsikringsselskap i om skyldspørsmålet er klart og tydelig.
Er det skrevet skademelding? Har fører erkjent skyld?

Alternativt kan du opprette sak via ditt selskap også vil de evt. råde deg til om du kjører saken via dem og de krever regress eller om du kjører saken mot førers forsikringsselskap.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Ble kjørt ned av bilist - hva nå? [Re: slanken] #2014217 23/09/2015 16:50
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Du bør melde det til ditt forsikringsselskap. Da tar du med alt som er skadet i uhellet. Alt av sykkeldeler, tøy, GPS o.l. Har du personskade må du melde dette som en egen sak til selskapet ditt.
Du må også sørge for at bilisten melder det til sitt selskap. Da snakker forsikringsselskapene med hverandre. Husk å referere til politirapport.
~Jeg venter fortsatt på forsikringsoppgjør fra en skade i april, da traff jeg en lastebil i fronten!

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Ble kjørt ned av bilist - hva nå? [Re: thomassen] #2014250 23/09/2015 18:51
K
kennyo Offline
Entusiast
Entusiast
K
Har vært gjennom denne prosessen selv og det var ikke bare bare. Hverken ulykkes- eller reiseforsikringen min dekket slike skader påført av andre, så jeg måtte selv kontakte motpartens forsikringsselskap, og selv få taksert skadene på både sykkel og personlig utstyr, samt legeutgifter og hele sulamitten. Alt må fremlegges kvitteringer for og et krav må rettes til motpartens forsikringsselskap. Dette kan da ikke betale ut erstatning før politiet har avsluttet saken og dokumentert utfallet (selv om det er aldri så opplagt). Forvent lang saksbehandlingstid pga dette, men vær litt på hugget. Jeg fikk alt dekket til syvende og sist, men jaggu tok det tid. Steg 1: Kontakt motpartens forsikringsselskap og la dem guide deg videre. Lykke til og håper du er tilbake på to hjul snart igjen ICON_SMILE

Re: Ble kjørt ned av bilist - hva nå? [Re: kennyo] #2014358 24/09/2015 05:45
gare Offline
More than words
More than words
Nå er det heldigvis noen år siden sist jeg var i denne situasjonen, men begge gangene gikk det veldig raskt og greit, damen som brøt vikeplikten måtte betale i størrelsesorden 8 000 kroner til meg for nytt hjul, tannskade, hjelm, jakke og bukse og noe småtteri, statskassen tok 6 000 for brudd på vikeplikten, men jeg mener å huske at hun betalte dette direkte selv. Skal ikke ha rare egenandelen og bonustap før det lønner seg.

Den gamle mannen(som jeg måtte trøste litt etter å ha kjeftet ham ned)som ødela sykkelen min ganske totalt tok det via forsikringen, og det gikk ganske fort, men der var ikke politiet involvert.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Ble kjørt ned av bilist - hva nå? [Re: slanken] #2014382 24/09/2015 06:48
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Husk å send inn skademelding selv om motparten skal betale direkte fra egen lomme. Dette for å ha det registrert om du skulle få noen senskader, nå har vel du tatt turen innom legevakten så du er vel innskrevet og registrert.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Ble kjørt ned av bilist - hva nå? [Re: slanken] #2014405 24/09/2015 07:27
S
stmarc Offline
Avhengig
Avhengig
S
Jeg ble påkjørt av en 76-åring i et veikryss for ett års tid siden,
han overholdt heller ikke vikeplikten sin....
Jeg var heldig – landet relativt mykt på skulder/overarm - og fikk ingen store personskader.
Det gikk utover sykkelen min, og bla bakgiret fikk seg et orntli slag og løsnet da det traff bakken.
Der var vitner, og vi tok personalia.

Reparasjonene på syklen kom på rundt kr 2.000,-, og jeg tok en tur til fastlegen når skulder/overarm begynte å verke dagen etterpå.
Ringte opp mannen, sa totalbeløpet muntlig og fikk penger rett inn på konto. End of story

Ringte mitt forsikringsselskap og opplyste om hendelsen, og ba de loggføre den, og sa som det var at vi kom til å gjøre opp oss imellom.
Men enig med de andre her - send inn skademelding!!

Hadde jeg fått virkelige personskader og umiddelbar medisinsk behandling hadde jeg definitivt gått til politianmeldelse,
Mulig at han da hadde blitt fratatt sertifikatet for en periode, mulig han er/var en potensiell fare for andre (og det er jo det verste) med tanke på høy alder.
Vurderte det også, men siden det ikke ble noe trøbbel lot jeg være å anmelde.

Umiddelbart etterpå var jeg mest forbanna på skadene på sykkelen, uten der og da å tenke på at det kunne ha gått langt verre med meg selv...

Re: Ble kjørt ned av bilist - hva nå? [Re: slanken] #2014412 24/09/2015 07:36
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Har opplevd akkurat det samme.
Det er bilførers forsikringsselskap, dvs ansvarsforsikringen hans, som skal dekke dette. Få vedkommende til å melde hendelsen til sitt selskap, ta så en telefon til dem og spør om fremgangsmåte.

Jeg fattet et brev hvor jeg beskrev hendelsesforløpet og skadene som var oppstått. Deretter vedlegg med pris på skadet utstyr/pris på nytt utstyr, kvitteringer/verdivurderinger, bilder av ødelagt utstyr (ikke sikkert det var nødvendig, men jeg ville dokumentere alt), samt kvitteringer fra legebesøk og fysioterapitimer.

Sendte dette så inn og fikk tilbake hver krone jeg hadde bedt om, drøyt 30k, uten spørsmål. Jeg la ikke inn noe fradrag for "gammelt" utstyr eller slid og elde og forsikringsselskapet sa heller ingenting på det. Skal sies at sykkelen var ny av året. Cluet ligger i god dokumentering.

Utstyr jeg fikk dekket var ny sykkel, ny pulsklokke, hjelm, brilleglass, sko, oppklipte klær. Ja, rett og slett alt som var ødelagt.

Redigert av eirikbk; 24/09/2015 07:40.
Re: Ble kjørt ned av bilist - hva nå? [Re: slanken] #2014455 24/09/2015 08:55
ileirtro Offline
Entusiast
Entusiast
Har vært igjennom en lignende sak selv. Jeg fikk dekket alt som var skadet til slutt.
Det som tok tid var at motparten ikke var samarbeidsvillig, Han svarte ikke på henvendelsene fra forsikringselskapet, det er noen tidsfrister der
og forsikringen må vente ut de svarfristene både på første henvendelse og purringer. Så det tok rundt 6 måneder før jeg hadde pengene.

Re: Ble kjørt ned av bilist - hva nå? [Re: slanken] #2014535 24/09/2015 11:14
Joano Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg var igjennom det samme, skrev skademelding. Alt ble dekket på ansvarsforsikringen til bilfører

Re: Ble kjørt ned av bilist - hva nå? [Re: slanken] #2014578 24/09/2015 12:21
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Har en bekjent som var bort det samme. Han fikk utbetalt alt han meldte inn på sin hjem forsikring. Hans selskap sendte regress vidre til motparten selskap som dekket skaden

Stokk og stein sykkelklubb

Moderator  support