Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

CX som landeveisykkel?

CX som landeveisykkel? #2012989 21/09/2015 07:00
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 488
H
Hans Wilhelm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 488
Har nylig solgt landeveissykkelen min da den hadde hakket for aggressiv sittestilling for meg.
Til tur og treningsbruk vil en CX som Canyon inflite 9.0s kunne fungere istedenfor racer tror dere? Sittestilling omtrent som en komfortracer, 36/52 krank, 32-11 kassett, hyd.skivebremser og 8,2kg.

Hva taler imot denne istedenfor en ordinær racer?


Nybegynner på sykkel. Du kan følge utviklingen min her, http://wilhelmtrener.wordpress.com/
Lik på facebook for mer jevnlige "feelgood" oppdateringer https://www.facebook.com/wilhelmtrener
Re: CX som landeveisykkel? [Re: Hans Wilhelm] #2013023 21/09/2015 08:16
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Bare å gasse på. Jeg har racer, men bruker også krosseren (Giant TCX) mye på asfalt og den er helt prima til det. God komfort på dårlige veier også...
Mange som maser om høyt krankhus, dårlig stabilitet i høy fart osv., men det har vært ikke-eksisterende på krossyklene jeg har prøvd.

Re: CX som landeveisykkel? [Re: Hans Wilhelm] #2013032 21/09/2015 08:26
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061
Espen E Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061
+1

De siste ukene har jeg brukt Fujien til alt. Kjørte senest i helgen 29 mil landevei over tre dager med den og det går aldeles stålende. Din Canyon er i tillegg 2 kilo lettere og vil sikkert føles enda mer "landeveisaktig" enn Fujien min som stiller mer i "traktorklassen".

Redigert av Espen E; 21/09/2015 08:28.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: CX som landeveisykkel? [Re: Hans Wilhelm] #2013041 21/09/2015 08:38
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Utifra det jeg har lest så er det en vel variasjon blant cx sykler, du har de som er mer komfort/grus-racer og som derfor er mer komfortable og passer like godt på asfalt. De som er mer cx-ritt fokusert er nok hakket mer aggressive og derfor ikke optimalt for oss som liker å sitte litt komfortabelt ICON_SMILE

Inflite skal være relativt komfort-rettet såvidt jeg har lest, brukes av mange som høst/vinter-sykkel.


// Too many roads, too little time
Re: CX som landeveisykkel? [Re: Hans Wilhelm] #2013051 21/09/2015 08:45
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
Jeg har en cx som jeg har satt opp slik at jeg sitter relativt likt som på landeveissyklene mine. Bruker den primært til å trekke henger, sykle grus og til vintersykling. Med landeveishjul skiller det ikke mye fra en fullblods racer i mine øyne (da blir også kranken lavere).

Alikevel; om jeg ikke skulle brukt cx'en til vintersykling kunne jeg sikkert hatt det bedre på en komfortracer med god plass til dekk.

Spørsmålet går litt tilbake til trådstarter: hvorfor en cx og ikke en komfortracer?

Re: CX som landeveisykkel? [Re: Hans Wilhelm] #2013054 21/09/2015 08:50
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
En godt tilpasset cx med rette komponenter kan fungere utmerket på landeveien - og i tillegg ha et langt bredere bruksområde enn en landeveissykkel. Derfor enig med alle innleggene over.

Når det er sagt, har jeg hatt cx'er i forskjellige prisklasser og må innrømme at ingen har kommet helt opp mot den silkemyke komforten, spenstigheten og responsiviteten som jeg opplever på landeveissykkel (i mitt tilfelle en forholdsvis rimelig Giant TCR Composite 2013). I tillegg kommer langt større utvalg av landeveissykler og hyppigere tilbud. Om trådstarter trenger sykkel spesifikt for landevei, vil jeg derfor alt i alt anbefale landeveissykkel.

For økt komfort og mer behagelig sittestilling, vil en komfortracer kunne være en god løsning, som Kjasmas allerede har påpekt. Flere kommer også med skivebremser. Se omtale av en del aktuelle modeller her: Buyers guide: 2015 sportive and endurance road bikes + 13 of the best.

Re: CX som landeveisykkel? [Re: kjasmas] #2013055 21/09/2015 08:50
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Sitat: kjasmas

Spørsmålet går litt tilbake til trådstarter: hvorfor en cx og ikke en komfortracer?


Etter min mening er det ikke nødvendigvis en stor forskjell, flere grusracere som har kommet er jo gjerne litt cx og litt komfort. Eneste forskjellen jeg kommer på er gjerne skivebremser + plass til større dekk.


// Too many roads, too little time
Re: CX som landeveisykkel? [Re: Trond Helge] #2013056 21/09/2015 08:56
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Trond Helge
Etter min mening er det ikke nødvendigvis en stor forskjell, flere grusracere som har kommet er jo gjerne litt cx og litt komfort. Eneste forskjellen jeg kommer på er gjerne skivebremser + plass til større dekk.

Ser poenget, men man skal i praksis være svært heldig om man finner en cx eller grusracer som på landeveien kan måle seg med f.eks. Cannondale Synapse, Trek Domane, Specialized Roubaix eller BMC GranFondo. Specialized Diverge er gjerne en av de nærmeste, men vanskelig å få tak i til en rimelig pris.

Re: CX som landeveisykkel? [Re: Sepeda] #2013061 21/09/2015 09:03
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Sitat: Sepeda
Sitat: Trond Helge
Etter min mening er det ikke nødvendigvis en stor forskjell, flere grusracere som har kommet er jo gjerne litt cx og litt komfort. Eneste forskjellen jeg kommer på er gjerne skivebremser + plass til større dekk.

Ser poenget, men man skal i praksis være svært heldig om man finner en cx eller grusracer som på landeveien kan måle seg med f.eks. Cannondale Synapse, Trek Domane, Specialized Roubaix eller BMC GranFondo. Specialized Diverge er gjerne en av de nærmeste, men vanskelig å få tak i til en rimelig pris.


Godt poeng, en ren racer (riktig innstilt så man ikke blir sliten) er jo bare kos. Selv om jeg er meget fornøyd med min selv-bygde gruser.

Siklet på Synapse Disc Ui2 i helgen (tilbud, bare 32k!)


// Too many roads, too little time
Re: CX som landeveisykkel? [Re: Hans Wilhelm] #2013112 21/09/2015 10:25
Registrert: May 2014
Innlegg: 535
T
Tommyv Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
T
Registrert: May 2014
Innlegg: 535
http://www.specialized.com/us/en/bikes/road/diverge/diverge-comp#specs

https://www.canyon.com/no/road/inflite/2016/inflite-al-9-0-s.html

Om jeg skulle hatt ny pendlesykkel/alt-mulig-sykkel/landeveisykkel neste år, noe jeg faktisk vurderer (jippi!) så tror jeg valget mitt står mellom de to, forutsatt at jeg finner en diverge overligger med redusert pris.
Er det stor forskjell på disse tror dere?
Hvor mye har setepinnedempe funksjonen å si? (Dette kan jo kjøpes separat og puttes på Canyon'en).
Divergen ser mye tøffere ut (i mine øyne hvertfall), men jeg vet ikke om det er verdt prisøkningen alene gitt..

Redigert av Tommyv; 21/09/2015 10:25.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: CX som landeveisykkel? [Re: Hans Wilhelm] #2013122 21/09/2015 10:46
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 488
H
Hans Wilhelm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 488
Pendlet endel på Cannondale CaadX i fjor vinter. Denne ble solgt da det, dessverre, ikke blir særlig med tid for pendlersykling fremover.

Trivdes meget godt på denne. Men den var endel tyngre enn nødvendig, og da særlig i forhold til raceren.

Hvorfor CX og ikke comfortracer?
Min erfaring er at skjermer er VELDIG fint å ha høst, vår og vinter. Det samme med skivebremser. Ihvertfall når vinteren kommer, selv om det ikke er hovedbruken.
En comfortracer ala Synapse/Endurace/Diverge osv fort koster opp mot 20k for en relativt godt utstyrt men da ofte uten skivebremser.

Føler da at en Inflite på 8,2kg med hyd.skivbremser gir god valuta for pengene. Hvis ikke inntrykket blir at det er en slapp og kjip landeveissykkel på veien..


Nybegynner på sykkel. Du kan følge utviklingen min her, http://wilhelmtrener.wordpress.com/
Lik på facebook for mer jevnlige "feelgood" oppdateringer https://www.facebook.com/wilhelmtrener
Re: CX som landeveisykkel? [Re: Hans Wilhelm] #2013173 21/09/2015 12:07
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
Om man skal ha en sykkel med bukkestyre til helårsbruk (inkl. piggdekk) er man vel rett og slett nødt til å kjøpe cx. Jeg mener dog at jeg har lest at Inflite ikke takler 35 mm dekk OG skjermer (i alle fall på den modellen fra fjoråret som kom med skjermer). Mange av komfortmodellene har også feste til skjermer.

Synapse finnes jo i alu også: https://antonsport.no/kategorier/sykkel/...517/bbq-51-3365

Denne modellen har ikke hydrauliske skivebremser, men man får jo kjøpt en del bremser for mellomlegget til Inflite 9.0S...

Re: CX som landeveisykkel? [Re: kjasmas] #2013381 21/09/2015 20:42
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
rockphotog Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
Sitat: kjasmas
Jeg mener dog at jeg har lest at Inflite ikke takler 35 mm dekk OG skjermer


Jeg bruker Inflite 9.0 med Schwalbe Marathon Winter 35mm og typisk 42mm-skjermer.


"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: CX som landeveisykkel? [Re: kjasmas] #2013391 21/09/2015 21:11
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063
Q
quattro Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Q
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063
Sitat: kjasmas
Jeg mener dog at jeg har lest at Inflite ikke takler 35 mm dekk OG skjermer (i alle fall på den modellen fra fjoråret som kom med skjermer). Mange av komfortmodellene har også feste til skjermer.



Min Inflite 8.0 har skjermer og får fint plass til 35 mm Rocket Ron og 35 mm Marathon Winter.


Lars Olav
Re: CX som landeveisykkel? [Re: Hans Wilhelm] #2013417 22/09/2015 04:42
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 488
H
Hans Wilhelm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 488
Til dere som har Inflite. Hvor annerledes enn raceren føles den?


Nybegynner på sykkel. Du kan følge utviklingen min her, http://wilhelmtrener.wordpress.com/
Lik på facebook for mer jevnlige "feelgood" oppdateringer https://www.facebook.com/wilhelmtrener
Re: CX som landeveisykkel? [Re: Hans Wilhelm] #2013526 22/09/2015 09:57
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
rockphotog Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
Det er større forskjell mellom enkelte racere enn mellom Inflite og min gamle og noe tyngre comfy-alu-racer Scott S20 (som vel har geometri som CR1?). Jeg vil si Inflite AL er en som en ekstra comfy ramme, med en helt ok vekt for å være aluminium. Har ikke prøvd Inflite med landeveisdekk ennå for å kunne gi noen god sammenligning.


"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: CX som landeveisykkel? [Re: Hans Wilhelm] #2013562 22/09/2015 10:55
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 393
I
ijustpop Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
I
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 393
Har en Inflite 9.0S 2015-modell og er enig med rockphotog.

Inflite funker fint på landeveien med 28mm Continental GP II.
Den oppleves som littl mer komfortabel og mindre kvikk enn CAAD10 som er min andre sykkel, men sittestillingen er såpass ulik at det er vanskelig for meg å vurdere de to opp mot hverandre.

Uansett en veldig bra sykkel. Eneste innvendingen er setet, men det ser jeg at er nytt på 2016-modellen.


Moderator  support, Valentino