Skal ha min første fulldemper, finnes mye der ute. Tenker det bør være litt low-budget, med mindre man går glipp av vesentlig glede med å gå høyere ut prismessig...
Det er nok en bra allround stisykkel og bra pris. Har syklet på en litt liknende sykkel siste to sesongene. Vil være bra til å klatre oppover på teknisk sti og funke godt også på grus og asfalt med riktige dekk. Men nedover vil andre sykler kanskje hjelpe deg litt mer.
Da ikke først og fremst på grunn av lite vandring, tror jeg, siden de fleste nybegynnere kjører forsiktig, men fordi sykler med litt "slakkere" geometri kan gjøre at nedkjøringene mindre "bratte".
Har en Camber selv. Rett og slett en veldig allsidig sykkel selv med "bare" 110mm vandring. Tåler hard kjøring. Har også en annen sykkel med 160mm, men bruker Camberen mest fordi den er rett og slett en fryd å sykle på. Den kan også oppgraderes til en Evo modell som gir deg litt mer vandring og slakkere vinkler. Men til førstegangskjøp så er Camber veldig bra.
Merida lager sykler i absolutt alle prisklasser og dermed finner du også tunge, upraktiske og dølle Merida-sykler. Sammenlignet med Spesh og Trek som har toppet laget og ikke selger så billige modeller så blir det dølle sykler på innstegsmodellen ...
Tror rett og slett det ikke er "eksotisk" nok for mange her inne.
Er Specialized, Trek, Cube o.l. "eksotiske" sykler? Hva er en eksotisk sykkel? Jeg tenker da heller på merker som Intense, Ibis og andre merker man ikke ser like ofte i norske skoger.
Tror heller det i dette tilfellet dreier seg om at Merida assosieres med billigsykler og selges på G-Sport. Men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at de litt dyrere modellene er veldig mye for pengene, minst like bra valuta for pengene som Canyon, et merkee ganske mange her inne sykler rundt med.
Det kommer ann på personene så klart. Men for de fleste stisyklister så vil jeg påstå at Merida ikke kommer høyt oppe på lista eller på lista i det hele tatt.
Når du spør om hva er en eksotisk merke, så har du svart på ditt eget spørsmål. Giant f.eks lager gode sykler, og du finner de til gode priser, men navnet fenger heller ikke for de fleste her inne.
Som du sier så kan det være at det assosieres med billigsykler, men tror nok det er en kombo av begge deler, at Merida ikke er spennende nok.
Når du nevner Canyon så selger de gode sykler til gode priser, men finnes fortsatt enkelte som mener at f.eks et rammesett fra Canyon er for dyrt fordi det ikke er botique merke som Intense, Yeti osv osv.
Tror nok at mange er altfor opphengte i merkenavn, dimensjoner osv. Mange sier at Fox 32 gafler er for dårlige, mens det egentlig for de fleste er mer enn bra nok.
Merida lager sykler i absolutt alle prisklasser og dermed finner du også tunge, upraktiske og dølle Merida-sykler. Sammenlignet med Spesh og Trek som har toppet laget og ikke selger så billige modeller så blir det dølle sykler på innstegsmodellen ...
Forskjellen er vel den at Spesh og Trek lager like mye "billig" sykler, men de tar seg bare overpris for varen.
Her bør det vel også nevnes at Merida eier store deler av Spesh, og jeg mener også at de står for produksjon av Spesh sine dyrere karbon saker. Blir litt feil å rakke ned på Meriva da.
Forskjellen er vel den at Spesh og Trek lager like mye "billig" sykler, men de tar seg bare overpris for varen.
Det er lenge siden jeg har sett en Specialized Rockhopper i norsk butikk, mens Merida sine innstegsmodeller finnes "over alt".
Her bør det vel også nevnes at Merida eier store deler av Spesh, og jeg mener også at de står for produksjon av Spesh sine dyrere karbon saker. Blir litt feil å rakke ned på Meriva da.
T.
De eide i hvertfall Specialized, mener at de har kjøpt tilbake alle aksjene selv. (dette er det andre her som sikkert vet)
Å sammenligne Merida med feks White og Diamura blir hvertfall galt. Merida er et stort merke som utvikler sykler selv. De er vel også en av få merker som eier egen fabrikk og lager for andre store merker.
Er derimot helt enig at de aldri har klart å bygge den en hote merkevaren som en del av de andre store merkene har klart. Merker dette tydelig i butikken hvor jeg jobber også. Når vanlige folk skal legge penger i sykkel er det gjerne Specialized, Trek, Scott og Cannondale de har sjekket rundt på før de kommer. Merida forbinder mange med billige barnesykler selv om de absolutt har sykler i toppsjiktet.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Tres lager minst like mange 'billigmodeller' som Merida. SPEC heller mer mot high-end, men har også endel enklere utstyrte modeller. Kort fortalt er de ikke konkurransedyktige i dette segmentet i Norge og fremstår derfor som mer annerledes enn Merida enn tilfellet er. Nå er nå SPEC veldig innovative, men Merida anses som high-end i andre land og leverer svært bra varer.
Som det er sagt over, Merida er ingen hot merke her på berget. I utlandet derimot virker det som om Merida har en helt annen status. Har syklet blant annet med en del finner, svensker og engelskmenn med Merida og som ikke skjønner at nordmenn ikke bruker dem mer ettersom Gunn Rita gjør det.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
Ikke helt enkel å finne i 29, men står en del rimelige rundt omkring. F.eks. Sport1 i Storgata (Oslo) har et par Spark 930 på tilbud. For noen uker siden var de priset til 22.000 mot veiledende 32.000.
Som nyfrelst/nybakt Spark-eier kan jeg ikke dy meg og fortsetter å mase:
Spark er suveren som en alt-i-ett sykkel og fungerer utmerket på både sti og grus. Rammen er i utgangspunktet blant de mest anerkjente på markedet og har i tillegg to funksjoner som gjør den meget fleksibel:
- Tre-trinns remote (twinloc) som gjør på sekundet gjør sykkelen pinne stiv, middels dempet eller myk som fløyel.
- Enkle innstillinger high/low endrer vinkel på styrerør med 0,5% og krankhøyden (bottom bracket height) med rundt 7mm. Det høres ut som minimale forskjeller, men gir et stort utslag i praksis. Low-innstillingen gir altså mer avslappede vinkler, egnet for sti, mens high gir en mer aggressiv posisjon. To sykler i ett.
Jeg durer for øyeblikket rundt med 29er i high og senket styre for mer aggressiv sittestilling. Opplever den som tilnærmet like responsiv og rask som hardtail Scale med bakdemper låst samtidig som jeg får alle fordelen som fulldemping gir med et enkelt trykk.
En kompis har nettopp kjøpt samme sykkel i 27,5, har den i low med høyere styre og opplever den som en fullblods stisykkel.
Ikke noe nytt dette Nyfrelste legger ofte litt mer i det enn de kanskje har belegg for...
Joda Men om man skreller av begeistringen over ny sykkel og det blomstrende språket, fremstår uansett Spark som en utmerket, fleksibel sykkel til trådstarters bruksområde.
Jeg ville valgt Trek Fuel EX fordi den ser kulest ut og fordi jeg tror den funker best på sti. Siden det er fetere å sykle sti enn grus kommer du uansett til å ende opp med å bruke den mest til det.
Ikke noe nytt dette Nyfrelste legger ofte litt mer i det enn de kanskje har belegg for...
Joda Men om man skreller av begeistringen over ny sykkel og det blomstrende språket, fremstår uansett Spark som en utmerket, fleksibel sykkel til trådstarters bruksområde.
Skal slutte nå
Spark er en rittfulldemper, mens syklene trådstarter ser på er mer sti orientert. Tror 9 av 10 får mer ut av litt grovere sykkel om ikke ritt er hoved bruksområde?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!