Heisann! Jeg fant ikke en mer vettig plass å poste dette, så da ble det her..
Jeg har tenkt litt på å anskaffe meg terrengsykkel ei stund, og nylig kjøpte en kompis seg sykkel, så da ble ikke lysten mindre akkurat!
Det jeg vil bruke sykkelen til er sykling i skog og på fjell, alt fra grusveier til litt mer brattere terreng med røtter, litt steiner etc. Kommer også til å sykle en del på asfalt, men det er sykling i terreng som frister og lokker mest for min del.
Jeg har ikke råd til å punge ut all verdens med penger for en sykkel, så jeg ser for meg en prislapp på rundt 6000,-
Har funnet et par sykler jeg ser på som aktuelle så langt:
Vil sykler i denne prisklassen være slitesterke? Tåler de til tider tøft terreng? Jeg kommer ikke til å dundre ned de bratteste steinrøysene liksom, men kjekt om de tåler litt røff behandling
Jeg er forresten 180cm høy, er det da L jeg burde gå for mtp. sykkelens størrelse?
Ser for meg at om jeg bestiller fra bikeshop.no, så vil det vel bli en del i frakt? Det beste for min del er vel kanskje om jeg finner en brukbar sykkel på en butikk i nærheten?
Tips og hjelp tas i mot med stor takknemlighet
Re: Hjelp til kjøp av terrengsykkel?
[Re: thyes]
#201120716/09/201517:59
De tåler bortimot det samme som dyrere sykler. De dyreste handler mer om vekt og detaljer (stivhet/fleks/finish), ikke nødvendigvis holdbarhet. Prisklassen du ser på gir etter min mening gode sykler som tåler daglig bruk.
Frakt på hel sykkel er 325,- som servicepakke fra bikeshop.
Sykkelgleden kan være litt høyere med lavere vekt, men hvis pris er et tema så må du inngå kompromiss.
Gaviaen har 29" hjul mens Scotten har 27,5", så det er jo en viss forskjell, smak og behag. For egen del ville jeg ikke hatt 3-delt krank som det er på Scotten, men foretrekker 27,5".
#201125316/09/201519:10
Det er flust med høsttilbud på sykler nå, med 30-50% avslag. Mange av disse tilbudene er ikke lagt ut på nettet, så det kan lønne seg å ta en tur rundt i lokale butikker der du bor. Det er lov å prute.
Vekt er en god indikasjon på nivå på ramme og komponenter i prisklassen du ser på - lett er m.a.o. bra og like solid som tungt. Kom deg i nærheten av eller helst under 12 kg.
Husmerkene Diamant/Nakamura (G-Sport, Intersport) og White (XXL) gir som regel mye for pengene og selges med store rabatter nå. Tror du vil finne bedre sykler enn de du linker til, som begge er tunge og ikke særlig bra utstyrt. Om du legger noen tusenlapper mer på bordet, kan du få en sykkel med karbonramme og gode komponenter, som f.eks. White XC 275 Killer.
Med 180 cm er du som regel mellom M og L. Prøvesitt sykkelen under veiledning eller be om å få ta en prøvetur før kjøp.
Om du ikke allerede har erfaring med de forskjellige hjulstørrelsene og vet hva du vil ha, vil du trolig finne deg godt til rette både på 27,5" og 29". Det er flere gode tilbud på 27,5". Unngå 26" ettersom den hjulstørrelse i praksis er utdatert og dermed ikke vil holde seg i verdi - og det vil snart bli vanskeligere å finne f.eks. dekk.
Lykke til!
#201131416/09/201520:35
Såpass ja, trodde frakten var betraktelig høyere enn 325,-
Ja, har sett at det er litt tilbud rundt omkring, kanskje jeg får ta meg en tur rundt å kikke, det er vel gjerne bedre å se produktet i "levende live" enn på ei nettside.
Vekt ca >12, det er mottatt. Ikke 26", greit. Det nevnes noe om 3-delt krank her, jeg er HELT grønn på sykkel, så hva vil dette si? Jeg har ikke eid en sykkel siden jeg var 13-14 år, så ca 15 år siden mao, hehe..
Er det ellers noe jeg burde se etter eller være kritisk til når jeg drar rundt og kikker? Noen merker jeg helst burde styre unna f.eks?
#201133716/09/201521:11
3-delt krank betyr at det er tre klinger/drev på giret foran. Det gir økt antall gir og bredde i utvekslingen, men veier mer enn 2-delt - og mange synes den tredje klingen er unødvendig. Bør ikke være avgjørende for ditt valg.
Ingen spesielle merker du bør unngå, men som nevnt får man erfaringsmessig mye for de "norske" merkene Diamant/Nakamura og White - og også Xeed (Sport1) og Gavia (Bikeshop). Du kan også komme over gode tilbud på internasjonale merker som Giant, Scott, Fuji, Merida osv.
I praksis er syklene fra både de "norske" og internasjonale merkene ofte produsert på de samme fabrikkene i Østen.
#201135216/09/201521:42
Jeg snakket nettopp med en på en lokal butikk som kunne gi meg en god pris på en Trek Xcaliber 9, den var satt ned fra 11 lapper til 8800, han kunne selge den for 8250 sa han.
Det er egentlig litt over smertegrensen, men jeg fant en Xcaliber 7 til 6400. Den var satt ned fra 8000. Snakket med selgeren i den andre butikken, og han sa at forskjellen fra 7 og 9 rett og slett var at 9ern er lettere, og har litt bedre utstyr generelt.
Trek lager utmerkede sykler (les: kvalitetsrammer), men er ikke spesielt gunstig priset sammenlignet med de nevnte norske husmerkene.
X-Caliber 7 har fått meget god omtale, men det er en utpreget innstegsmodell med komponenter, særlig drivverket, på lavt nivå. Ser av omtale av 2013-modellen at vekten var 14 kg - og det er blytungt for en hardtail.
Tror du kan få mer for pengene ved å se på noen av husmerkene nevnt i trådene over. G-Sport/G-Max, Intersport og XXL er de lettest tilgjengelige stedene for sykkelkupp i din prisklasse nå.
X-Caliber 9 er bedre utstyrt og verdt mellomlegget, om du vil ha Trek.
#201170717/09/201515:50
Gavia er i samme sjanger som White (XXL) og Diamant/Nakamura (G-Max/G-Sport/Intersport), de bruker også samme rammer. MEN det virker ikke som bikeshop kjører noen sinnsyke lagertømmingskampanjer som de store varehusene gjør, der de har behov for å tømme butikklagrene fysisk, så jeg tror nok at du kan gjøre de beste kjøpene og få sykler til 10-11k for 6-7k hvis du møter opp fysisk i butikk og er heldig.
#201170917/09/201515:55
Etter mye kikking på butikker stod det mellom en White sykkel, Scott og en Diamant Apex 27.4. White hadde de ikke inne i rett størrelse, Scott ble litt for dyr, så valget falt til slutt på Diamanten. Den hadde kostet 8999, var satt ned til 6999 - og så når selgeren sjekka prisen i kassa oppdaga han at den var satt ned ytterligere en tusenlapp
Jeg har ikke fått prøvd den ut enda, akkurat kommet hjem, men sykkelen virker veldig fin. 11 kg og lett som bare det, XT girsystem som jeg ble fortalt på alle butikkene var veldig bra, hydrauliske skivebremser og RST First Air gaffel.
Når det gjelder gaffelen er jeg litt forvirret, for jeg ble fortalt at den skulle gå an å låse, men når den står i låst posisjon er det fortsatt litt vandring hvis jeg presser ned på styret. Er dette normalt? Vil ikke en luftgaffel låse seg 100%? Det er betraktelig mye mer vandring om jeg åpner den gradvis, og spesielt på full åpning.
Og hvordan vet jeg når jeg burde fylle luft på demperen? Kan jeg fylle for mye luft? Mange dumme spørsmål ja, men jeg er som sagt helt grønn på feltet
[Re: Sepeda]
#201242119/09/201505:35
Det er flust med høsttilbud på sykler nå, med 30-50% avslag. Mange av disse tilbudene er ikke lagt ut på nettet, så det kan lønne seg å ta en tur rundt i lokale butikker der du bor. Det er lov å prute.
Vekt er en god indikasjon på nivå på ramme og komponenter i prisklassen du ser på - lett er m.a.o. bra og like solid som tungt. Kom deg i nærheten av eller helst under 12 kg.
Husmerkene Diamant/Nakamura (G-Sport, Intersport) og White (XXL) gir som regel mye for pengene og selges med store rabatter nå. Tror du vil finne bedre sykler enn de du linker til, som begge er tunge og ikke særlig bra utstyrt. Om du legger noen tusenlapper mer på bordet, kan du få en sykkel med karbonramme og gode komponenter, som f.eks. White XC 275 Killer.
Med 180 cm er du som regel mellom M og L. Prøvesitt sykkelen under veiledning eller be om å få ta en prøvetur før kjøp.
Om du ikke allerede har erfaring med de forskjellige hjulstørrelsene og vet hva du vil ha, vil du trolig finne deg godt til rette både på 27,5" og 29". Det er flere gode tilbud på 27,5". Unngå 26" ettersom den hjulstørrelse i praksis er utdatert og dermed ikke vil holde seg i verdi - og det vil snart bli vanskeligere å finne f.eks. dekk.
Lykke til!
26" er kanskje utdatert, men fremdeles 100 ganger bedre enn moderne 27.5 " og 29"
Redigert av suzuki421; 19/09/201505:36.
#201242519/09/201506:01
Etter mye kikking på butikker stod det mellom en White sykkel, Scott og en Diamant Apex 27.4. White hadde de ikke inne i rett størrelse, Scott ble litt for dyr, så valget falt til slutt på Diamanten. Den hadde kostet 8999, var satt ned til 6999 - og så når selgeren sjekka prisen i kassa oppdaga han at den var satt ned ytterligere en tusenlapp
Jeg har ikke fått prøvd den ut enda, akkurat kommet hjem, men sykkelen virker veldig fin. 11 kg og lett som bare det, XT girsystem som jeg ble fortalt på alle butikkene var veldig bra, hydrauliske skivebremser og RST First Air gaffel.
Når det gjelder gaffelen er jeg litt forvirret, for jeg ble fortalt at den skulle gå an å låse, men når den står i låst posisjon er det fortsatt litt vandring hvis jeg presser ned på styret. Er dette normalt? Vil ikke en luftgaffel låse seg 100%? Det er betraktelig mye mer vandring om jeg åpner den gradvis, og spesielt på full åpning.
Og hvordan vet jeg når jeg burde fylle luft på demperen? Kan jeg fylle for mye luft? Mange dumme spørsmål ja, men jeg er som sagt helt grønn på feltet
Jeg har samme gaffelen og min oppfører seg akkurat likt. Mener det er meningen at den ikke skal låse seg helt. Når det gjelder luft så er dette noe som kan justeres etter syklistens vekt, men og hvilket terreng en skal sykle i og preferanser. Mer luft blir stivere. Har aldri justert på det selv ennå. Hvis du bunner i terrenget bør du sikkert fylle mer luft. I tillegg skal ikke styret gå veldig mye ned når du sykler med vanlig vekt av deg på. Kalles "sag" på utenlandsk. Noen bruker strips for å se hvor mye den sag-er på flat mark. Skal ikke sægge mer enn 1,5-2 cm på flatmark.
Redigert av Tormod..; 19/09/201506:23.
#201242719/09/201506:14
Gratulerer med ny sykkel! Tror du har gjort et godt valg og vil få mye glede av den!
Sitat: suzuki421
26" er kanskje utdatert, men fremdeles 100 ganger bedre enn moderne 27.5 " og 29"
Tja, hm, kanskje det. Uansett blir det spennende å se om det etter hvert dukker opp nye nostalgiske back-to-basic old school 26ere Tror etterspørselen finnes blant de mange som har elsket 26ere gjennom alle år.
Og man har lov til å beholde sin gode, gamle 26er!
#201295521/09/201500:54
Forresten, disse setene kan ikke være konstruert med den minste tanke på komfort, herregud så vondt jeg får i ræva av å sitte på dette!
Noen som har en billig og grei bukse å anbefale med noe form for padding? Jeg regner med at noe slikt finnes, for disse setene er jo rene torturinstrumentene!
Uavhengig av hva man måtte mene om de forskjellige hjulstørrelsene og salgsgimmicker osv., så ønsker jeg deg lykke til med å bevise den påstanden.. :-)