Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves?

Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? #2011051 16/09/2015 11:46
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ser ut til å bli sol og landeveis tur til GC i nov og har alltid hatt lyst til å slenge meg Freemotion på stituren ned fra toppen og følelsen sier Trigger, men kanskje jeg tar feil?

Redigert av sanouka; 16/09/2015 11:47.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2011054 16/09/2015 11:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Free Motion har sluttet med "enduro"-turer. Men fra Pico de las Nieves ville jeg nok hatt en Jekyll uansett.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2011070 16/09/2015 12:42
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Kan du utdype, hva de har kutta ut? Er det bare grusbanking?

Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2011078 16/09/2015 13:02
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: sanouka
Kan du utdype, hva de har kutta ut? Er det bare grusbanking?
Lettere stiturer. De vi syklet for noen år siden er borte. Snakket med en som jobbet der og fortsatt bor der, og han sa de har sluttet med enduroturer. Sjekket nettsiden for moro skyld, og det er bare grusbanking eller lett sti. http://www.free-motion.com/en/mountain-biking-gran-canaria/mountain-bike-tours/

om Pico Light-turen:
"This tour is perfect for well trained cyclists who want distance and endurance over technicality."

Redigert av baronKanon; 16/09/2015 13:03.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2011093 16/09/2015 13:18
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Stiene er vel neppe borte, men de har vel muligens, som en del andre aktører, møtt motstand på å bruke dem kommerst til sykling.
Jeg så den teksten du refererer til også, men så samtidig at den var klassisfisert som "difficult" teknisk så da tenkte jeg ikke noe mer over det. Alternativet er jo å kjøre på noen gamle GPS spor. Litt mer klønete med transport, men siden jeg har med Directeur Sportif (kona) så kan lar jo det ordne seg. Å finne veien ned bør gå greit. Vi får se hva det blir til, men sykkel det mente du var klokkeklart en Jekyll da altså.....regner med at du da tenker på de opprinnelige rutene ned og ikke denne Light turen de har begynt med.

Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2011257 16/09/2015 19:17
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Tenker på de opprinnelige rutene.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: baronKanon] #2011271 16/09/2015 19:35
Rene Offline
Besatt
Besatt
GPS-spor, værsågod:
https://www.strava.com/activities/38627886

Jeg tok det på en Scalpel, men sykla en del av samme rutene dagene etter på en Trigger. Begge deler funka fint, er ikke så bratt.

Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2011282 16/09/2015 19:46
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Syklet denne (uten guide) med Jekyll 26 i 2011, og syklet en annen variant med Trigger 29 i 2013 (fra Ayacata). i 2011 var vi 5 stk som leide transport fra Free motion og syklet da ned på egen "guiding". Var litt klatring men stort sett nedover. Er "lett" å finne frem på egen hånd, det er en tråd her på forumet som var aktiv for par år siden, med masse info, bilder, kart og gps linker. Søk opp den.

I 2013 leide vi som sagt Trigger, syklet opp til "nesten" Ayacata via Chira (asfalt og grov grusvei/Kjerrevei opp), 1400 hm opp. På Trigger var ikke det noe stress, eller slitsomt var det jo he he. Og så bommet vi ned igjen på stier (dvs ned og opp).

Trigger vs Jekyll! Triggern holder i massevis, har den selv og ikke noe terreng du møter der vil du føle den er for veik + du har en sykkel som funker veldig bra opp.

God tur, sjekk opp/søk etter den tråden jeg nevnte, og denne turen er drittbra. Etter Pico så anbefalles sti ned til San Bartholome, opp igjen og så enten Chira Trail, eller sti ned til Aygueres demningen. Chira er nok best, men også kortest mht sti vs grus/asfalt.

Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: Rene] #2011288 16/09/2015 19:53
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Rene
GPS-spor, værsågod:
https://www.strava.com/activities/38627886

Jeg tok det på en Scalpel, men sykla en del av samme rutene dagene etter på en Trigger. Begge deler funka fint, er ikke så bratt.

Men bør jo ta direkte stien fra Pico ned da (ikke via Ayacata) ? Hvis en ser på Strava kartet her så går det en sti med serpentinersvinger langs "stupet". Denne er nydelig, og ikke ekstremt teknisk, men får utfordret litt høydeskrekk he he. Men, det er den som må sykles. Ellers er det vel Chira på dette sporet ?

Redigert av oddefa; 16/09/2015 19:53.
Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2011420 17/09/2015 07:26
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her er den gamle tråden: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1319167

Moralen er: hør på oddefa.

Denne turen skal jeg ta igjen, men da hele veien fra Pico.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2011462 17/09/2015 08:24
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for gode svar. Vi får se hva det blir til siden ikke alle turer jeg er på kan/skal ha sykkelfokus. Kona sykler ikke og er forståelig nok ikke alltid like happy for at jeg forsvinner ut før frokost og dukker opp til sen middag når vi reiser sammen ICON_LAUGH
Tar faktisk noen turer med henne uten at det sykles overhode, men på turer til GC er kompromisset at jeg stikker ut på morran og er tilbake rundt lunsj med unntak av en heldagstur for min del.......må legge til at det ikke er kona som legger premissene, men at det er selvpålagte begrensninger. Tror jeg selv hadde blitt drittlei hvis jeg skulle vært sammen med noen som alltid var borte hele dagen med noe jeg ikke selv var gira på. Så for meg en enkel pakke med Freemotion hvor alt var fiksa og det bare var å stille opp, så det kan faktisk hende at jeg slenger meg med på den nye turen og bare nyter utsikten og 2000 hm ned til havet eller at jeg velger opplegget bort for heller å bruke den ene heldagsturen på å klatre til "topps"på landeveissykkelen og ser stiene og fjellene på en vandretur eller to med kona. Skal bli deilig med GC i november uansett tenker jeg ICON_WINK

Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2011584 17/09/2015 11:11
M
mahe Offline
Fersking
Fersking
M
Skal ned i november også, på familietur så kan vel maks håpe på en til to sykkeldager.
Syklet fra Pico med Free motion for to år siden, veldig bra!
Turen het da Pico XL og jeg syklet på en Scalpel, ville valgt noe grovere om jeg skulle tatt denne igjen. Hjulsettet trengte litt kjærlighet etter den dagen for å si det slik..

Nå tenkte jeg å få til en runde på Chira Trail

Redigert av mahe; 17/09/2015 11:13.
Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2011602 17/09/2015 11:51
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Haha, jeg har sett på sommerprogrammet.
Både chira og Pico south xl ser bra ut. Jeg får se hva det blir til, men etter en sommer med masse stisykling i alpene og på fjellet i bakgården hvor vi bla har funnet en sti med netto 1100 hm så kan det tenkes at klatring med raser blir prioritert. 1900 + hm er kult å ha i "boka" og sjeldent jeg sykler raser også.

Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2011693 17/09/2015 15:11
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
På tide å dra frem den litt interne skrytevideon min da. Begynner å bli noen år siden det gitt:
https://youtu.be/i5GVctX9dHc

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2011843 17/09/2015 22:49
B
Bølla Offline
Entusiast
Entusiast
B
Freemotion er nok oppe og går på de skikkelige turene. Dere må bare passe på at dere ser på programmet for vinter november-april. Sommerprogrammet er barbert, som sanouka påpeker. Chira, Guayadeque, Northern (Teror) er alle gode og til dels tekniske turer der en sykkel med 140-160mm vandring skinner.

Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2011922 18/09/2015 07:27
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg tok denne turen i våres, alene, uten guide. Jeg ville ha Jekyll, men Freemotion hadde bare Trigger 27.5 inne. Den var helt kurrant, og det ble en sabla bra tur! En av mine fineste dager i 2015 ICON_SMILE

EDIT : jeg sykla fra Pico de las Nieves og sørover til Maspalomas via Ayagaures.

Redigert av d0ppler; 18/09/2015 07:35.
Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: d0ppler] #2012025 18/09/2015 09:19
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: d0ppler
Jeg tok denne turen i våres, alene, uten guide. Jeg ville ha Jekyll, men Freemotion hadde bare Trigger 27.5 inne. Den var helt kurrant, og det ble en sabla bra tur! En av mine fineste dager i 2015 ICON_SMILE

EDIT : jeg sykla fra Pico de las Nieves og sørover til Maspalomas via Ayagaures.

Sti helt ned til Ayagaures demningen ? Den syklet vi også. Fet den.

Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2012050 18/09/2015 09:52
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Ja! Tok også en koselig lunch med en kald øl på den lille kaffeen i bygda ICON_SMILE

Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2012208 18/09/2015 13:32
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ok, sitter på en kombo med flyfoto og strava heatmap og ser noen forskjellige alternativer hvis jeg skal leie en Trigger og slenge meg ut alene. Sykle/skyve til toppen fra park plass og enten følge ryggen nedover mot SV og et kryss kalt GC 60 litt øst for Ayacata eller ta en rumde oppe på/rundt toppen først mot NØ som bringer meg ned på førstnevnte sti litt før kryss GC 60. Videre derfra ser det ut til å være to muligheter hvis man skal til Ayagaures. En som går via San Bartolome og en annen som går mer i rett S retning og gjør en 180 grader som ser ut til å være en dal? Disse to møtes etterhvert og da ser det ut som om det er det forferdelig fristende risset på østsiden av dammen man skal ta?
Fra cafeen ved demningen så er man jo langtifra nede, men det er kanskje slutt på stiene?
Edit : Ser etter å ha gått gjennom tråden at Chira kan være et alternativ og på turen til FM er det blandings av fireroad og sti helt til det bare er i underkant av 10 km igjen.

Redigert av sanouka; 18/09/2015 14:04.

Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2012214 18/09/2015 13:39
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Asfalt fra kafen/byen. Skal sjekke kart etter på, men den via San Bartolome (kul, småteknisk sti ned dit) innebafatter en tøff klatring opp igjen og litt pushbike (dog det mest sykles på god dag). Hvis en drar rett over asfalten når en kommer ned serpentinerstien og holder til venstre på grusveien (høyre leder til Chira trails), og så tar følger sti (og litt kjærrevei) mot demningen.

Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2012227 18/09/2015 14:07
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Kanskje like greit med Chira. Skjønner ikke helt hva du mente med at den hadde det korteste stistrekket. På beskrivelsen til FM blir det først asfalt når det er under 10 km igjen.....riktignok med en blandings av fireroad og sti før det, men alt er jo bedre enn asfalt når man er på en sånn tur ::D

Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2012241 18/09/2015 14:50
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Chira er ganske kuppert som jeg husker det, mest ned men likevel en del opp også (sykkelbart..og morsomt). Men veien den ender på (GC 604..har fått kart fremover meg nå he he) er kjerrevei og asfalt. Og selv om det bare er 10 km asfalt så er den bratt, dvs veldig mange hm ned blir på asfalt (mener den stopper på 8-900 moh + det er en dump der dvs + noen flere hm, dette er en flott klatring på racer for nesten ikke biler). Og det ikke like "kult"/ meningsfylt med en stisykkel nedover på asfalt, selv om det ikke er noe vanskelig. Det er noen partier på kjærrevegen som stiaktig, og så finnes det noen korte grusvarienter en kan ta i mellom også. Men bevares, flott tur og flott den Chira Trails.

Ayagueres ligger på ca 400 moh og er også 10 km ned til Playa, men da færre hm på asfalt og mye mer på sti.

Cruz Grande/passo de la Herradura heter utsiktsplassen hvor en krysser asfalten ned fra Pico. Tar en stien ned San Bartolome på framsiden av passet så må en ta opp igjen til utsiktspunktet som kalles Manzanilla. Dette er mye sti og en hard klatring. Alternativet er da grusvei fra Cruz Grande til nevnte Manzanilla, deretter bratt sti ned, litt kjerrevei og så videre småteknisk sti ned Ayagueres. En ser på kartet hvor en skal sykle, det eneste vi slet med var når vi kom til et parti grusvei så slet vi med å se startet på stien ned til demningen, men var også vi som var litt lite oppmerksom.
Vi dro videre fra Ayagueres og opp passet til øst, men det var ikke noe spesielt mye bra sti, dvs vi dro ned i en elvedal og punkterte alle mann, kom ned igjen par timer etter mørket. Men det er en annen (om en veldig bra historie he he). Dropp den og trill ned asfalten.

Eller ta Chira, den er enklere å finne frem, men da færre hm sti og mer asfalt. På en annen side så er jo stien der veldig bra. Det viktigste er å ta stien rett ned fra Pico til Cruz Grande.

Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2012327 18/09/2015 18:59
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ok takk for info, da tror jeg at jeg skal finne frem ganske greit hvis det blir sti og ikke klatring på asfalt. Apropos asfalt og klatring. Du har vel ikke tilfeldigvis et forslag til hvordan en fin runde som inkluderer Pico Nieves kunne sett ut?
Utgangspkt er Meloneras

Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2012336 18/09/2015 19:20
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sanouka
Ok takk for info, da tror jeg at jeg skal finne frem ganske greit hvis det blir sti og ikke klatring på asfalt. Apropos asfalt og klatring. Du har vel ikke tilfeldigvis et forslag til hvordan en fin runde som inkluderer Pico Nieves kunne sett ut?
Utgangspkt er Meloneras

Antar du tenker racer nå ? da ville jeg syklet Mogan-Ayacata-Pico-Ayacata-San Bartolome-Fataga. Tipper det er ca 2700 hm. Har du god tid så er nordvest mot flyplassen (dvs ikke tilbake til Ayacata) tilbake et fine alternativ, og evt tatt opp Fataga og ikke Mogan.

Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2012353 18/09/2015 20:12
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Haha, tipper jeg bør ha god tid okke som hvis jeg går løs på den klatringa
Takker og bukker ICON_LAUGH

Re: Trigger eller Jekyll ned fra Pico de las Nieves? [Re: sanouka] #2459055 10/01/2018 11:07
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jajamennsann da ble det endelig tid og anledning og tok hele enchiladaen i går. Kort oppsummert så var det en intens, krevende og storveis opplevelse.
Leide stumpjumper 29 på FM med hockeypukker som dekk (de bruker fremdeles slanger!!) for å unngå punktering. 140 mm var veldig greit og enda slakkere vinkler hadde heller ikke blitt feil. Men størst var savnet etter tubeless og high end gummiblanding etter et par timer på det endeløse småbratte steinete underlaget. Turen gikk rett ut fra et litt fuktig Pico men med solen på vei gjennom tåka Ned langs ryggen på flott flowy sti blant kjempekongler og orkesterplass til Roque Nublo ispedd småglatt størknet lava før vi brakk inn i den spektakulære og ganske så eksponerte veggen med tørrmurte hårnåler. Videre ned til Cruz Grande og litt mindre henging på bremsene og mer flyt ned til San Bartolome for påfyll av Radler og Boccadillos på caféen på torget. Flott landsby. Etter lunsj så ble det litt sykling og skyving opp til utsiktspunktet og stien El Diablo mot Ayaguares som bød på flotte småeksponerte flytpartier og mer stein i bratte hellinger. Vel nede psykisk utmattet og ganske slitne fingre etter fire timer med full kons og henging på bremsene videre over demningen og grei rulling på asfalt hjem til Meloneras.
Dette får man ikke hjemme og selv om jeg egentlig foretrekker stier med litt mer flyt og mindre konstant konsing så er dette en tur for de store minnene
Takk til Trailguide og tips på tråden. Brukte sporet deres og alt gikk spot on uten loking på noe som helst tidspunkt.

Redigert av sanouka; 10/01/2018 15:01.

Moderator  support