|
Naboen over bråker
|
Naboen over bråker
14/09/2015 20:24
|
PetterSJ
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Naboen over meg pusser opp. I borettslaget kan man bråke mellom kl 8 og 21. Klokka er nå 22.15, og hammer og drill er fortsatt i sving.
Jeg vil helst ikke gå og banke på, da jeg ikke vet noe som helst om personen som bor der. Det kan være en som virkelig ikke setter pris på å bli snakket til. Stygge ting har hendt med folk som har gjort det før, noe jeg vil unngå.
Har tidligere sendt inn klage til styret, de svarte med å sende varsel til vedkommende. De sa ihvertfall at de gjorde det.
Så, what to do? Sende ny klage, det hjelper tydligvis lite. Evt så kaster de personen ut etter 3 varsler. Har vurdert å skrive en lapp på døra, og se om det hjelper.
|
|
|
Re: Naboen over bråker
[Re: PetterSJ]
14/09/2015 20:28
|
laurids
Entusiast
|
Entusiast
Ta en kopp te og ei bolle. Om det er sengetid for deg eller barna kan du gå og si fra.
I won't drink and dial anymore.
|
|
|
14/09/2015 20:37
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hva slags borettslag bor du i hvor folk kastes ut etter tre varsler? Borettslag har mange "regler", men i realiteten ikke rare muligheten til å gjøre særlig med de som bryter dem.
Kl. 21 var usedvanlig tidlig.
Oppussing varer sjelden evig. Men jeg vil jo anbefale en samtale med naboen - f.eks. på dagtid - framfor å klage til styret. Det er jo en god ide å bli kjent med den nye naboen (nå er du jo bare kjent som han "kjipe" som klagde til styret). Det er ganske vanlig å ha knapt med tid under oppussing, og mange gjør det samtidig som full jobb, kan ta tid hvis man bare får pusset opp fram til kl. 21.
|
|
|
14/09/2015 20:42
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det vanlige er vel ofte 22 eller 23, men 21 er jo bare noe man må forholde seg til. Har du prøvd å ringe i stedet? Avhengig av hvor grei du vil være, kan du gi noen minutter frist på å gjøre ferdig siste rest. Er det ingen andre naboer som er misfornøyd også?
Egen erfaring er at fullt trøkk fra første mulighet er like greit - gir man folk lillefingeren så tar de hele hånda..
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
14/09/2015 20:57
|
PetterSJ
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg får prøve å prate med vedkommende i morgen. Jeg vil ikke være kødd, og prøver å ignorere bråket. Men når jeg bråvåknet litt tidligere i sommer, kl 02 og hørte banking i betongen, kokte det litt over. Og klagen ble sendt. Oppussing foregår også noen ganger på søndager. Det meste av lyden sprer seg nok kun ned til meg, siden det er rett under, virker ikke som at noen andre hører noe, evt bryr seg. Jeg har selv pusset opp her, men innefor de reglene som gjelder. Nå har jeg ordnet en kopp te, så får jeg håpe det hjelper 
|
|
|
[Re: anonym22]
14/09/2015 21:06
|
perbl
More than words
|
More than words
Hva slags borettslag bor du i hvor folk kastes ut etter tre varsler? Borettslag har mange "regler", men i realiteten ikke rare muligheten til å gjøre særlig med de som bryter dem.
Hvor har du dette fra? PB, som er styremedlem og har vært med og kasta ut folk Det viktige er at man har det formelle på stell, ergo sørg for korrekt prosedyre med at vedkommende som er uegnet som andelseier tilskrives på rett vis, så man kan dokumentere antall kritikkverdige forhold. Hvorvidt oppussing fram til litt over ti er alvorlig nok kan diskuteres, men våkner man gjentatte ganger midt på natten selv etter flere skriftlige klager, er det en annen sak.
Redigert av perbl; 14/09/2015 21:08.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
14/09/2015 21:07
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hvor har du dette fra? PB, som er styremedlem og har vært med og kasta ut folk Kasta ut eiere som da måtte tvangsselge leiligheten sin? (Jeg antar det er snakk om eier i TS sitt tilfelle, da denne naboen neppe hadde pusset opp leid leilighet.)
|
|
|
14/09/2015 21:11
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hvor har du dette fra? PB, som er styremedlem og har vært med og kasta ut folk Det viktige er at man har det formelle på stell, ergo sørg for korrekt prosedyre med at vedkommende som er uegnet som andelseier tilskrives på rett vis, så man kan dokumentere antall kritikkverdige forhold. Hvorvidt oppussing fram til litt over ti er alvorlig nok kan diskuteres, men våkner man gjentatte ganger midt på natten selv etter flere skriftlige klager, er det en annen sak. Det er vel ganske opplagt at å prøve å kaste ut noen fordi de har pusset opp litt for seint er å ta det vel langt?
|
|
|
14/09/2015 21:14
|
perbl
More than words
|
More than words
Hvor har du dette fra? PB, som er styremedlem og har vært med og kasta ut folk Kasta ut eiere som da måtte tvangsselge leiligheten sin? (Jeg antar det er snakk om eier i TS sitt tilfelle, da denne naboen neppe hadde pusset opp leid leilighet.) Dette var en kommunal leilighet, men prosedyrene er de samme for ordinære andelshavere og. Under et jussforedrag med jurist fra TOBB (OBOS-ekvivalent i barteby) ble dette med å ha det formelle på stell understreket, og det var hvertfall langt fra umulig å kaste ut folk. Men nøkkelen er å ha god skriftlig dokumentasjon på forholdene, samt formelle klager, gjerne sendt via tilsluttet boligbyggerlag (få OBOS/TOBB/.. til å sende klagene) som har jurister som vet å gjøre det formelle rett.
Per B.
|
|
|
14/09/2015 21:16
|
perbl
More than words
|
More than words
Hvor har du dette fra? PB, som er styremedlem og har vært med og kasta ut folk Det viktige er at man har det formelle på stell, ergo sørg for korrekt prosedyre med at vedkommende som er uegnet som andelseier tilskrives på rett vis, så man kan dokumentere antall kritikkverdige forhold. Hvorvidt oppussing fram til litt over ti er alvorlig nok kan diskuteres, men våkner man gjentatte ganger midt på natten selv etter flere skriftlige klager, er det en annen sak. Det er vel ganske opplagt at å prøve å kaste ut noen fordi de har pusset opp litt for seint er å ta det vel langt? Joda, mente på ingen måte at det var åpenbart at det var utkastingsgrunnlag her, det var mer en generell bemerkning angående din påstand om at det i praksis var svært vanskelig. Terskelen skal være høy, men er det så ille at det ødelegger bokvaliteten for naboer i vesentlig grad over tid, er det slettes ikke umulig.
Per B.
|
|
|
14/09/2015 21:19
|
PetterSJ
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
I vedtektene her står det at man kan bli tvunget til å flytte, om man ikke overholder reglene, som omfatter unødvendig støy, ulovlig endring på utvending bygningsmasse osv.
Jeg prøver ikke å få vedkommende kastet ut, bare så det er sagt, det eneste jeg ber om er normal ro når det skal være det.
|
|
|
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hvor har du dette fra? PB, som er styremedlem og har vært med og kasta ut folk Kasta ut eiere som da måtte tvangsselge leiligheten sin? (Jeg antar det er snakk om eier i TS sitt tilfelle, da denne naboen neppe hadde pusset opp leid leilighet.) Dette var en kommunal leilighet, men prosedyrene er de samme for ordinære andelshavere og. Under et jussforedrag med jurist fra TOBB (OBOS-ekvivalent i barteby) ble dette med å ha det formelle på stell understreket, og det var hvertfall langt fra umulig å kaste ut folk. Men nøkkelen er å ha god skriftlig dokumentasjon på forholdene, samt formelle klager, gjerne sendt via tilsluttet boligbyggerlag (få OBOS/TOBB/.. til å sende klagene) som har jurister som vet å gjøre det formelle rett. Jeg er ganske sikker på at denne utkastelsen du her var borti ikke var av typen som dekkes av "Borettslag har mange "regler", men i realiteten ikke rare muligheten til å gjøre særlig med de som bryter dem." Folk som fester, bråker, vraker og sprer eder og galle 24/7 er noe litt annet enn "regler" (som f.eks. dugnadstvang, barn skal ikke leke i oppgang, men kjerringer kan skravle så høyt de vil etc.)
|
|
|
|
perbl
More than words
|
More than words
Til trådstarter, så ville jeg vel personlig prøvd å ta kontakt med naboen, evt gjøre litt stalking og finne ut hva slags type som bor der så man kan avgjøre om det er noen man synes ser tilsnakkelig ut  Hva med å ringe på med påskudd om noe annet enn klaging første gangen? Eventuelt kan du jo også gjøre det så enkelt som å henge opp en lapp i oppgangen og se om det hjelper.
Per B.
|
|
|
14/09/2015 21:23
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har hengt lapp på døra hos en nabo som pusset opp til langt på kveld. Jeg opplyste om ordensreglene som sier at det ikke skal være støy fra oppussing etter 21. Men jeg holdt en lett og høflig tone og ønsket han lykke til. Etter det har han gitt seg i 19-20 tida.
|
|
|
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg er ganske sikker på at denne utkastelsen du her var borti ikke var av typen som dekkes av "Borettslag har mange "regler", men i realiteten ikke rare muligheten til å gjøre særlig med de som bryter dem." Folk som fester, bråker, vraker og sprer eder og galle 24/7 er noe litt annet enn "regler" (som f.eks. dugnadstvang, barn skal ikke leke i oppgang, men kjerringer kan skravle så høyt de vil etc.) Neida, men nå er det litt forskjell på oppussing klokka to om natta og det å skippe dugnad, sette barnevogna i fellesareal eller bruke vaskeloftet litt for mye. Skjer førstnevnte med jevne mellomrom til tross for advarsler er det i mine øyne litt forskjell i alvorlighetsgrad.
Per B.
|
|
|
|
Brumm
Ivrig
|
Ivrig
Jeg får prøve å prate med vedkommende i morgen. Jeg vil ikke være kødd, og prøver å ignorere bråket. Men når jeg bråvåknet litt tidligere i sommer, kl 02 og hørte banking i betongen, kokte det litt over. Og klagen ble sendt. Oppussing foregår også noen ganger på søndager. Det meste av lyden sprer seg nok kun ned til meg, siden det er rett under, virker ikke som at noen andre hører noe, evt bryr seg. Jeg har selv pusset opp her, men innefor de reglene som gjelder. Nå har jeg ordnet en kopp te, så får jeg håpe det hjelper For min del ville jeg tenkt gjennom argumentasjonen. Det er (etter min mening) forskjell på om man klager fordi det bråker etter at man har regler om at det skal være stille (kl21 er tidlig IMHO) og om man har barn som ikke får sovet pga støy. I tillegg finnes det flere måter å få frem budskapet på. Selv ville jeg spurt litt hvordan det gikk med oppussingen, hvor langt han var kommet etc. og si at du har forståelse for at det etter jobb og før kl 21 blir knapt med tid når det kanskje skal handles og ordnes middag også, men at det kanskje går an å gjøre unna de mest støyende arbeidene først eller en dag du ikke er hjemme etc.. Selv ville jeg satt pris på om en nabo sa ifra på en okei måte før det hadde gått så langt at han hadde blitt sur/forbannet (har man pusset opp en stund så er det ikke sikkert humøret er på topp der heller hehe..) Selv synes jeg søndag (og lørdag) er flotte oppussingsdager, spesielt om det ikke er sykkelvær.. Men som nevnt over ville jeg nok gjort unna de mest støyende arbeidende mens det var størst sannsynlighet for at folk var ute.. Har tro på at forsøk på dialog og konstruktiv dialog først, og heller klage om det ikke hjelper. Lykke til!
|
|
|
14/09/2015 21:31
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg er ganske sikker på at denne utkastelsen du her var borti ikke var av typen som dekkes av "Borettslag har mange "regler", men i realiteten ikke rare muligheten til å gjøre særlig med de som bryter dem." Folk som fester, bråker, vraker og sprer eder og galle 24/7 er noe litt annet enn "regler" (som f.eks. dugnadstvang, barn skal ikke leke i oppgang, men kjerringer kan skravle så høyt de vil etc.) Neida, men nå er det litt forskjell på oppussing klokka to om natta og det å skippe dugnad, sette barnevogna i fellesareal eller bruke vaskeloftet litt for mye. Skjer førstnevnte med jevne mellomrom til tross for advarsler er det i mine øyne litt forskjell i alvorlighetsgrad. Ikke uenig i det (og når jeg postet var det snakk om 22.15, ikke 02.00). Samtidig tror jeg det er ca. 0 tilfeller av OBOS-andelseiere som har blitt tvunget til tvangssalg pga. oppussing i utide ;-) Mitt budskap var egentlig at regler og advarsler og trussel om utkastelse ikke er veien å gå. Dialog er veien å gå. Reglene er uansett litt femtitalls. Hvis man jobber kveld/natt, så er det jo også greit å kunne spørre om naboen kan utsette pigginga av badegulvet til etter 8.00, selv om man ikke har en regel å vise til?
|
|
|
15/09/2015 06:26
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
Hvis du sender inn klage til styret har du krav på kopi av saksbehandling, får du ikke det har sannsynligvis ikke styret gjort noe
Hvis du ikke vil snakke med vedkommende så heng opp lapp i trappa, på døra, eller legg beskjed i postkassa til vedkommende.
Hadde en nabo som pusset opp hver kveld til 22.00, noe som var lov iht regelverket. Deretter peiset han på kjerringa så det holdt i en time (trodde først han rev ned vegger)
De har desverre flyttet nå...
|
|
|
15/09/2015 10:12
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
Dårlig start ikke at ville tage dialogen face to face, at du går ud fra at der sker stygge ting med dig, hvis tager en dialog med ham forstår jeg ikke? Hvis der er ejerandele så har han jo meget mere at miste and dig, hvis han skulle blive voldelig?
Hvis jeg var dig, så havde jeg grebet det helt anderledes an, et godt forhold til sin nabo kan vise sig at være guld værd.
Hvorfor ikke tage arbejdshandsker på, og så bruge en aften hvor du kan hjælpe lidt til og lære ham bedre at kende, og så der forklare ham hvordan landet ligger.
Meget muligt du en dag kan spare en håndværkerregning eller andet ved sådan en løsning.
|
|
|
|
|