Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Kampen om treningstid!

Re: Kampen om treningstid! [Re: sveinaa] #2015006 25/09/2015 11:19
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: sveinaa

Tja, om far trimme (ha egen tid utenfor familien) for at ting skal gli godt, da er det kanskje noe som ikke funker så godt.....

Ikke nødvendigvis. Tror både mor & far trenger litt tid for seg selv. Selvsagt avhengig av type menneske. Det blir litt påtatt om man må lanke hele dagen, eller gjete barn kontinuerlig.

Jeg har behov for å kunne gi litt F innimellom - å tømme hodet - etter å ha vært jobbemann på jobb, pappa morgen & ettermiddag, svigersønn/sønn/lekekompis/barnevakt/husfar/altmuligmann/dugnadsdude, osv osv. Da kan man velge å kope tv, spikke i garasjen, sykle, løpe, sørfe på nettet, øl på pøbben, mate akvariefisk osv - så kan man være supermann før & etterpå. Jeg velger å slå sammen de alternativene til å leke med sykkel/trene.

Brenner man inne med drømmer/ønsker tror jeg neppe det forholdet kommer til å gå så bra i lengden heller.

Re: Kampen om treningstid! [Re: knutspeed] #2015008 25/09/2015 11:23
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: knutspeed

Tja, om far trimme (ha egen tid utenfor familien) for at ting skal gli godt, da er det kanskje noe som ikke funker så godt.....

Ikke nødvendigvis. Tror både mor & far trenger litt tid for seg selv. Selvsagt avhengig av type menneske. Det blir litt påtatt om man må lanke hele dagen, eller gjete barn kontinuerlig.

Jeg har behov for å kunne gi litt F innimellom - å tømme hodet - etter å ha vært jobbemann på jobb, pappa morgen & ettermiddag, svigersønn/sønn/lekekompis/barnevakt/husfar/altmuligmann/dugnadsdude, osv osv. Da kan man velge å kope tv, spikke i garasjen, sykle, løpe, sørfe på nettet, øl på pøbben, mate akvariefisk osv - så kan man være supermann før & etterpå. Jeg velger å slå sammen de alternativene til å leke med sykkel/trene.

Brenner man inne med drømmer/ønsker tror jeg neppe det forholdet kommer til å gå så bra i lengden heller.

Litt for det jeg er nysgjerrig: Hadde du fått lov til å "tømme hodet" med like mange timer om du satt og spilte dataspill?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Kampen om treningstid! [Re: sveinaa] #2015009 25/09/2015 11:25
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse

Alt går så lenge man vil, og jeg og kan sikkert trene så mye jeg vil om jeg legger opp trening før eller etter at andre sover, men der er jeg ikke akkurat nå (jeg er snart 40 og jeg sykler for å ha det moro.).

Det er vel nettopp det som er poenget til Allan, meg og flere andre her.

Om man vil, så vil de fleste få det til, men for noen er det mer behagelig å ligge på sofaen og si at de som trener mer er egoister som prioriterer vekk familien.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Kampen om treningstid! [Re: Rønnern] #2015012 25/09/2015 11:33
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Rønnern
Om man vil, så vil de fleste få det til, men for noen er det mer behagelig å ligge på sofaen nødvendig å ta seg av familien og oppgaver i huset, og si at de som trener mer er egoister som prioriterer vekk familien.

Eller slik? ICON_WINK

Re: Kampen om treningstid! [Re: sveinaa] #2015013 25/09/2015 11:34
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Litt for det jeg er nysgjerrig: Hadde du fått lov til å "tømme hodet" med like mange timer om du satt og spilte dataspill?

Haha - godt poeng!

Jeg har prøvd det med løping, bilmekking og sykling. Alt det har vært innafor. Tror det kanskje er pga at det er en mer definert greie, med pålitelig tidsbruk. Ting som gjør det mer akseptabelt er også de gammeldagse faktorene: helse, sosialt, trivsel - og det kan deles med andre IRL. Holdt på med mods til spill på slutten av 90-tallet, og selv om jeg hadde det moro med "kompiser" på nett, så skjønte jeg kjapt at det ikke var så sosialt mot de rundt meg. Nå får jeg overdose på skjerm på jobb, så it ain't gonna happen anymore.

Hadde kona vært ivrig dataspiller, men da på et eget rom som ikke var i E6 for resten av familien hadde jeg ikke hatt noe problem med det - såfremt det ikke gikk på helsa løs. Hun hadde gjerne fått et par timer annenhver kveld til å kose seg med det.

Redigert av knutspeed; 25/09/2015 11:35.
Re: Kampen om treningstid! [Re: jan erik] #2015014 25/09/2015 11:36
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Vi blir sikkert ikke enige. Men jeg mener at de aller fleste har rom for i hvert fall 10 timer egentid av de 168 som uka består av. Og om man styrer det riktig får man brukt dette til feks trening. Man trenger absolutt ikke gjøre det - og man kan sikkert lure på hvorfor i all verden en gammel mosjonist ønsker å gjøre det.. men det er ikke poenget.

De som ikke har mulighet til å dra ut før jobb, og heller ikke rett etter jobb, og ikke rett etter legging, og heller ikke under legging, og ikke sent på kveld.. Og virkelig ønsker å trene mer. Men ikke rekker over. Det er kanskje de som burde satt seg ned og sett på sin ukeplan. For sin egen del. Jeg kunne satt opp en drøss forskjellige planer som ville funket for meg og min familie.

- Må man absolutt være våken 06-23? Kan man være våken 05-22 i stedet? eller 07-24? Må man ligge så lenge på helg? Er jeg trøtt så sovner jeg kanskje av når jeg legger barna. Kosestund, kvalitetstid, effektiv soving... alt i ett.

- Kan man få til noe om man organiserer hvem som henter barna, vasker klærne, handler mat og slikt (annen hver gang, annen hver uke, annen hver måned, den ene henter alltid, den andre vasker alle klær?). Eller skal hver dag renne bort i at man ikke har dette avklart, så begge må være hjemme i tilfelle ditt og datt må gjøres.

- Kan man kombinere trening (sykkelhenger) og en blåbærtur uti skogen med barna? Eller ski/pulk/akebrett? Jogge med barnevogn.

- Kan man sykle til / fra jobb en eller annen gang (til)

De som har fullpakkede uker, som umulig kan klare å vri ut mer enn 3-4 timer pr uke... Hvor mange timer greier dere å vrenge ut av en uke som plutselig åpner alle muligheter (dame og barn reiser bort, du blir permittert på jobb, store planer blir avlyst eller lignende)? Hvis det kun var at det var så mange plikter i uken som sto i veien - da burde det renne på med treningstimer da?

Når jeg får muligheten til å kjøre på ekstra så griper jeg den stort sett med begge hender. Fordi jeg er naturlig motivert til å gjøre det. Jeg venter på at det skal dukke opp slike muligheter. Jeg kunne også brukt mulighetene på en fjelltur, fisketur, jakt, makramé eller ei skikkelig fest. Men det prioriteres etter trening i ca 10 av 12 måneder.

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Kampen om treningstid! [Re: sveinaa] #2015016 25/09/2015 11:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg er en introvert type som begynner å slite mentalt med en gang jeg har mennesker rundt meg i for lange perioder om gangen - spesielt de som har en del forskjellige behov enn meg og som forventer at jeg forstår disse og gjør mitt for å tilfredsstille dem. Familie faller i denne kategorien. Jeg er en sånn type som gjerne kunnet byttet bort en familejul med en alenejul et år - helt uten å treffe et annet menneske fra julaften til nyttårsaften.

Men - når jeg får ladet opp med pusterom og alenetid og får brukt kroppen min i skauen og på fjellet med jevne mellomrom, så synes jeg familielivet er både givende og godt - men jeg kan ikke ha bare det. Det er ikke i nærheten av å fylle livet mitt og sliter meg ut hvis det blir for mye. Jeg har nemlig prøvd, og da funker jeg ikke i det hele tatt, verken overfor meg selv eller de rundt meg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Kampen om treningstid! [Re: Rønnern] #2015017 25/09/2015 11:41
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag vet att dere säger det. Frågan är väl om dere faktiskt har något relevant grundlag för att säga det.

Jag tycker väl varken att det är bra att endel kalar de som tränar mycket för egoister eller att endel sier att det är så lätt att få till utan att försaka viktiga verdier.

Det är inte lätt att sätta sig in i andras situationer.

Om man ser på forumet så finns det ju faktiskt en del som satsar väldigt mycket på sin träning men som på grund av deras situation inte vill eller kan träna mer än de gör.

Re: Kampen om treningstid! [Re: Brusdalen] #2015018 25/09/2015 11:41
maghva Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Brusdalen
Om man vil, så vil de fleste få det til, men for noen er det mer behagelig å ligge på sofaen nødvendig å ta seg av familien og oppgaver i huset, og si at de som trener mer er egoister som prioriterer vekk familien.

Eller slik? ICON_WINK

Den var funny ICON_SMILE begge deler er faktisk mulig.
Det vil nok være mulig å ta seg av familien og oppgaver i huset selv om man for eksempel sykler t/r jobb
og i tillegg èn langtur i helgen med oppstart ca kl 0600. Et annet spørsmål er om man orker å stå opp tidlig,
det er jo bedre å sove lenge vil enkelte hevde eek

Re: Kampen om treningstid! [Re: sveinaa] #2015020 25/09/2015 11:43
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knutspeed

Synes egentlig ikke sammenligningen tv-spill - trening er helt god. Tv-spill gir jo ikke en døyt tilbake, annet enn tidsforbruk. Trening gir far mer overskudd til å faktisk være tilstede for barna sine når han er der. Når man er 40 og sier man har lyst å spille tv-spill 2 timer for dagen bør det kanskje ringe noen varsellamper.
Personlig er jeg mye mer opplagt og glad når jeg får trent regelmessig, enn før jeg trente, jeg har mer overskudd til lek og moro med barna, jeg er først utav senga i helgene for å vase med barna og lage frokost. Fruen har fryktelig godt sovehjerte, så det settes stor pris på å få sove litt ekstra ICON_WINK

You are what you eat...mmm nuts
Re: Kampen om treningstid! [Re: Hoaas] #2015023 25/09/2015 11:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Plukker man de rette TV-spillene, gir de jo mestringsfølelse tilbake i bøtter og spann.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kampen om treningstid! [Re: Hoaas] #2015027 25/09/2015 11:55
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag spelar inte dator spel men jag har svårt att se varför inte det också skulle kunna vara interessant.

Jag tror också att jag skulle ha mycket mindre problem att få tid till 10 timmar data spelande än 10 timmars effektiv träning.

För att spela dator spel så trenger man inte:
Bytta om
Eventuellt köra till träningen
vara utanför huset
ha en viss längre ledig tidsperiod.
bry sig om lagom längd på ökterna.

Alltså mycket enklare att samla spel tid genom korta och kanske någon väldig lång period när man endå inte behöver göra något annat aktivt.

Merker nu att jag kunde bytta om tv spel med bok läsning i mitt fall. Jag bruker säkert mer tid på att läsa än träning en del veckor men jag behöver inte vara borta från familjen i 1 timme + för att läsa en bok och ibland kan jag göra det när barnen leker bra alena.

Re: Kampen om treningstid! [Re: GeirK] #2015028 25/09/2015 11:55
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

Jeg er en introvert type som begynner å slite mentalt med en gang jeg har mennesker rundt meg i for lange perioder om gangen - spesielt de som har en del forskjellige behov enn meg og som forventer at jeg forstår disse og gjør mitt for å tilfredsstille dem. Familie faller i denne kategorien. Jeg er en sånn type som gjerne kunnet byttet bort en familejul med en alenejul et år - helt uten å treffe et annet menneske fra julaften til nyttårsaften.

Men - når jeg får ladet opp med pusterom og alenetid og får brukt kroppen min i skauen og på fjellet med jevne mellomrom, så synes jeg familielivet er både givende og godt - men jeg kan ikke ha bare det. Det er ikke i nærheten av å fylle livet mitt og sliter meg ut hvis det blir for mye. Jeg har nemlig prøvd, og da funker jeg ikke i det hele tatt, verken overfor meg selv eller de rundt meg.

Jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg koser meg alene om fruen tar med barn til svigers for en langhelg, da blir det både 1 og 2 økter for dagen. Gjerne kombinert sykkeltur på vidda + fiske, eller ski og isfiske. Vi har begge noen sånne i året, hvor vi har skikkelig egotrip, renser opp i systemet og kjenne litt på at man savner familien når man har fått nok alenetid.
Prøver nå å få til en høstferie for fruen, så hun kan reise sørover til familien i forbindelse med farens bursdag og en nyfødt nevø. Det er vinn vinn, hun får tid med sin familie og setter stor pris på det, jeg får tid i skogen til å klarne kropp og sjel.

Redigert av Hoaas; 25/09/2015 12:04.

Re: Kampen om treningstid! [Re: GeirK] #2015030 25/09/2015 11:59
maghva Offline
Ringrev
Ringrev
Plukker man de rette TV-spillene, gir de jo mestringsfølelse tilbake i bøtter og spann.

Det er en ukjent verden for meg, men jeg tviler ikke på at lettere tilårskomne menn, stolte, forteller om sine bragder på computeren ICON_COOL

Re: Kampen om treningstid! [Re: maghva] #2015032 25/09/2015 12:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: maghva

Det er en ukjent verden for meg, men jeg tviler ikke på at lettere tilårskomne menn, stolte, forteller om sine bragder på computeren ICON_COOL

Det går an å få mestringsfølelse også uten å måle seg med andre, faktisk. =)

- Robert Green Ingersoll
Re: Kampen om treningstid! [Re: fredriks] #2015033 25/09/2015 12:03
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks
Jag spelar inte dator spel men jag har svårt att se varför inte det också skulle kunna vara interessant.

Jag tror också att jag skulle ha mycket mindre problem att få tid till 10 timmar data spelande än 10 timmars effektiv träning.

För att spela dator spel så trenger man inte:
Bytta om
Eventuellt köra till träningen
vara utanför huset
ha en viss längre ledig tidsperiod.
bry sig om lagom längd på ökterna.

Alltså mycket enklare att samla spel tid genom korta och kanske någon väldig lång period när man endå inte behöver göra något annat aktivt.

Merker nu att jag kunde bytta om tv spel med bok läsning i mitt fall. Jag bruker säkert mer tid på att läsa än träning en del veckor men jag behöver inte vara borta från familjen i 1 timme + för att läsa en bok och ibland kan jag göra det när barnen leker bra alena.

Det er vel ingen forskjell da, på om man spiller data eller sykler på rulle, begge foregår innomhus.
Om man er fysisk tilstede, trenger det ikke bety at man er _tilstede_. Da er det i mine øyne bedre at man faktisk er ordentlig tilstede når man er der, og heller få seg 1 time i skogen senere, enn et sted midt mellom hvor man leser bok, dagdrømmer om sykling mens ungene svirrer rundt osv.

Re: Kampen om treningstid! [Re: Hoaas] #2015034 25/09/2015 12:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Hoaas

Jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg koser meg alene om fruen tar med barn til svigers for en langhelg, da blir det både 1 og 2 økter for dagen. Gjerne kombinert sykkeltur på vidda + fiske, eller ski og isfiske. Vi har begge noen sånne i året, hvor vi gjør har skikkelig egotrip, renser opp i systemet og kjenne litt på at man savner familien når man har fått nok alenetid.
Prøver nå å få til en høstferie for fruen, så hun kan reise sørover til familien i forbindelse med farens bursdag og en nyfødt nevø. Det er vinn vinn, hun får tid med sin familie og setter stor pris på det, jeg får tid i skogen til å klarne kropp og sjel.

Da vi bodde i USA, hadde jeg lite ferie, så kona tok med seg ungene og dro til Norge fire uker i slengen. Jeg savnet dem ikke mens de var borte, men det var veldig godt å få dem tilbake igjen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kampen om treningstid! [Re: maghva] #2015036 25/09/2015 12:05
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig

Eller slik? ICON_WINK

Det vil nok være mulig å ta seg av familien og oppgaver i huset selv om man for eksempel sykler t/r jobb
og i tillegg èn langtur i helgen med oppstart ca kl 0600. Et annet spørsmål er om man orker å stå opp tidlig,

Selvsagt!

Regner forresten med at Allan følger opp på bloggen når ungen krever 100% tilstedeværelse fra kl 0600 hver dag, også i helgene, og ungen ikke er spesielt interessert i å sitte stille baki en henger. Da handler det ikke om hva man orker eller prioriterer for å komme seg ut på en 6 timers langtur, men hva partneren orker som må være "på jobb" når den andre er ute å lader batteriene. Eller når den ene skal ut på 130 km tempodrag kl 17-21 og den andre må trøste en unge som hylgriner hele kvelden.
Eller å stå opp litt tidligere for å levere barna i bhg og sykle til jobb, etter å ha vært oppe x antall ganger pga unger som griner, tisser seg ut, vil ha drikke, griner mere, vil ikke sove, plutselig er helt våken, osv.

Da er det god stemning ja ...

Re: Kampen om treningstid! [Re: Brusdalen] #2015039 25/09/2015 12:14
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har du ikke hørt om angrerett? Da bytter man barn ICON_WINK

Alle barn er forskjellig, det er klart, men jeg har ikke vært bort i barn som synes sykkelvogn i 1 time er grusomt, sykkelvogn har ikke blitt kjedelig før de faktisk sykler godt selv.

Du drar liksom frem worst case scenario i forhold til barn. Kolikk varer ikke til ungene blir 18, det er noen få måneder. Andre sover litt urolig og er kanskje våkne noen ganger for natten, da er det kjekt å dele litt på det. Sove hver sin natt på gjesterommet f.eks.

Re: Kampen om treningstid! [Re: Rexenes] #2015041 25/09/2015 12:19
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Rexenes
Vi blir sikkert ikke enige. Men jeg mener at de aller fleste har rom for i hvert fall 10 timer egentid av de 168 som uka består av. Og om man styrer det riktig får man brukt dette til feks trening. Man trenger absolutt ikke gjøre det - og man kan sikkert lure på hvorfor i all verden en gammel mosjonist ønsker å gjøre det.. men det er ikke poenget.

De som ikke har mulighet til å dra ut før jobb, og heller ikke rett etter jobb, og ikke rett etter legging, og heller ikke under legging, og ikke sent på kveld.. Og virkelig ønsker å trene mer. Men ikke rekker over. Det er kanskje de som burde satt seg ned og sett på sin ukeplan. For sin egen del. Jeg kunne satt opp en drøss forskjellige planer som ville funket for meg og min familie.

- Må man absolutt være våken 06-23? Kan man være våken 05-22 i stedet? eller 07-24? Må man ligge så lenge på helg? Er jeg trøtt så sovner jeg kanskje av når jeg legger barna. Kosestund, kvalitetstid, effektiv soving... alt i ett.

- Kan man få til noe om man organiserer hvem som henter barna, vasker klærne, handler mat og slikt (annen hver gang, annen hver uke, annen hver måned, den ene henter alltid, den andre vasker alle klær?). Eller skal hver dag renne bort i at man ikke har dette avklart, så begge må være hjemme i tilfelle ditt og datt må gjøres.

- Kan man kombinere trening (sykkelhenger) og en blåbærtur uti skogen med barna? Eller ski/pulk/akebrett? Jogge med barnevogn.

De som har fullpakkede uker, som umulig kan klare å vri ut mer enn 3-4 timer pr uke... Hvor mange timer greier dere å vrenge ut av en uke som plutselig åpner alle muligheter (dame og barn reiser bort, du blir permittert på jobb, store planer blir avlyst eller lignende)? Hvis det kun var at det var så mange plikter i uken som sto i veien - da burde det renne på med treningstimer da?

Når jeg får muligheten til å kjøre på ekstra så griper jeg den stort sett med begge hender. Fordi jeg er naturlig motivert til å gjøre det. Jeg venter på at det skal dukke opp slike muligheter. Jeg kunne også brukt mulighetene på en fjelltur, fisketur, jakt, makramé eller ei skikkelig fest. Men det prioriteres etter trening i ca 10 av 12 måneder.

Det virker på meg som om du har liten forståelse for at noen ikke har mulighet for å bruke mer enn 3-4 dager i uken til trening, og det er "fair" det (og for meg blir det da som oftest times økter.). Men synes det er litt lite gjennomtenkt å legge til grunn din situasjon som fasiten for hva man kan få til, og får man det ikke til, da er man lat og ligger på sofaen eller er umotivert...?

* Hadde jeg fått en mnd fri fra jobb så hadde nok jeg klemt inn 3-4 timer om dagen ICON_SMILE

Redigert av sveinaa; 25/09/2015 12:31.

Re: Kampen om treningstid! [Re: GeirK] #2015042 25/09/2015 12:22
sveinaa Offline
More than words
More than words

Men om du har 3-4 kvelder eller morgener a 1 times tid i uka så får du jo noe alene tid? Man trenger vel ikke trekke det ut i 2 og 3 timer ?

Re: Kampen om treningstid! [Re: Brusdalen] #2015043 25/09/2015 12:27
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R

Eller slik? ICON_WINK

Selvsagt!

Regner forresten med at Allan følger opp på bloggen når ungen krever 100% tilstedeværelse fra kl 0600 hver dag, også i helgene, og ungen ikke er spesielt interessert i å sitte stille baki en henger. Da handler det ikke om hva man orker eller prioriterer for å komme seg ut på en 6 timers langtur, men hva partneren orker som må være "på jobb" når den andre er ute å lader batteriene. Eller når den ene skal ut på 130 km tempodrag kl 17-21 og den andre må trøste en unge som hylgriner hele kvelden.
Eller å stå opp litt tidligere for å levere barna i bhg og sykle til jobb, etter å ha vært oppe x antall ganger pga unger som griner, tisser seg ut, vil ha drikke, griner mere, vil ikke sove, plutselig er helt våken, osv.

Da er det god stemning ja ...

Det er nok ikke alltid like lett nei. Men, jeg tviler på Allan faller ned på 3-4 timer pr uke og føler han ikke rekker mer.

Nå blir dette mitt siste innlegg for en stund. Jeg har brukt alt for mye tid på internett i senere tid. Kvalitetstiden min med barna har vært dårlig, jeg har stort sett vært 50% tilstede. Og når jeg legger meg på kvelden kan jeg nesten ikke huske å ha utrettet noe annet enn å "holde meg oppdatert".. Dette bekymrer meg mer som tidstyv enn treningen.

Nå blir det middag, så skal vi leke fram til leggetid.

Re: Kampen om treningstid! [Re: jan erik] #2015044 25/09/2015 12:27
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er nok litt som @GeirK. Jeg føler nok jeg "trenger" hvert fall to timer for å komme "i sonen".

Re: Kampen om treningstid! [Re: maghva] #2015045 25/09/2015 12:28
sveinaa Offline
More than words
More than words

Du mener på lik linje som lettere tilårskomne menn forteller om ekstremt mye trening og resultater som ofte er så dårlige at de på langt nær kan rettferdiggjøre antall trente timer ICON_WINK

Re: Kampen om treningstid! [Re: sveinaa] #2015046 25/09/2015 12:30
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: Rexenes

Det virker på meg som om du har liten forståelse for at noen ikke har mulighet for å bruke mer enn 3-4 dager i uken til trening, og det er "fair" det (og for meg blir det da som oftest times økter.). Men synes det er litt lite gjennomtenkt å legge til grunn din situasjon som fasiten for hva man kan få til, of far man det ikke til er man lat og ligger på sofaen eller umotivert...?

* Hadde jeg fått en mnd fri fra jobb så hadde nok jeg klemt inn 3-4 timer om dagen ICON_SMILE

Jeg har litt liten forståelse for at de som virkelig ønsker å trene, ikke har nok timer til det. Jeg har full forståelse for at folk flest prioriterer annerledes enn meg.

Det blir litt som diskusjoner rundt om man MÅ kjøre bil til jobb. Alene. Eller om man kunne tatt buss, syklet, samkjørt med naboen etc.. og standardsvaret er at alle er håndverkere som må levere barn i en barnehage som ikke er i sykkelavstand. Sånn. Nå MÅ jeg lage middag!

Re: Kampen om treningstid! [Re: sveinaa] #2015048 25/09/2015 12:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Men om du har 3-4 kvelder eller morgener a 1 times tid i uka så får du jo noe alene tid? Man trenger vel ikke trekke det ut i 2 og 3 timer ?

Jo - det må jeg, men vi har fått til en ordning der det går bra. Jeg bruker 20 minutter hver vei til sti, og da blir en time veldig knapt. I tillegg føler jeg at 2 timer er nesten minimum for å få sortert og arkivert alt oppi hodet.

Nå har eldstemann på 22 flyttet til byen, og det å være på topptur sammen med ham eller en dag i DH-løypene i Åre er veldig lite slitsom familietid samtidig som det regnes på den kontoen. Jeg jobber aktivt for å få lillebror på 6 inn i det samme sporet.

Ellers er avtale om faste tider bra. På torsdager samler jeg opp alle telefonmøtene med USA frem til kl 20 og kommer derfor på kontoret kl 13. Det vil si at jeg leverer minstemann på skolen med stisykkel og -outfit og har 8:15-13:00 helt for meg selv. Torsdag er derfor nesten den beste dagen i uka. I tillegg har jeg tirsdag kveld fra 20:30 til så lenge som jeg gidder pluss noen timer i helga , litt avhengig av hvordan det passer med planene, men typisk søndag fra 7:00-10:00.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kampen om treningstid! [Re: GeirK] #2015049 25/09/2015 12:44
Øyvind V Offline
More than words
More than words
På torsdager samler jeg opp alle telefonmøtene med USA frem til kl 20 og kommer derfor på kontoret kl 13. Det vil si at jeg leverer minstemann på skolen med stisykkel og -outfit og har 8:15-13:00 helt for meg selv. Torsdag er derfor nesten den beste dagen i uka.

Godt poeng her, fleksibel arbeidstid. Har man mulighet til å komme sent på jobb og heller sitte litt utover, evt. jobbe på kvelden etter at middag er spist, barna er lekt med osv., er det enklere å få til noen timer. Jeg gjør det samme selv innimellom. Tar hjemmekontor, leverer kidsa på skole/i barnehage, og trener et par timer. Kommer senere i gang med jobb, men jobber da effektivt frem til middag og bruker kvelden på resten. Og så lenge man ikke står/sitter ved et samlebånd, er der jo mulig å jobbe litt ekstra de dagene man kan og opparbeide litt slækk til den ene dagen man planlegger treningstur.

Re: Kampen om treningstid! [Re: GeirK] #2015051 25/09/2015 12:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ellers er dette med å få ungene til å følge dine interesser mye av nøkkelen her. De blir fort så gode at du får fullt utbytte, og aktiviteter som sykkel og ski bryter jo ned sosiale barrierer inkludert alder så det holder.

Som snart 50-åring blir en veldig takknemlig når 22-åringen inviterer til en helg i nord for å gå toppturer i Indre Troms og drikke øl sammen med kompisene hans i befalsmessa. Eller som på søndag når han og tre kamerater skal til Åre for å kjøre DH og jeg blir invitert med som om det skulle være den største selvfølgelighet.

Om yngstemann gjør det samme om 16 år, er en annen sak - men det er et mål å strekke seg etter.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kampen om treningstid! [Re: Hoaas] #2015055 25/09/2015 12:54
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Hoaas

Det er vel ingen forskjell da, på om man spiller data eller sykler på rulle, begge foregår innomhus.
Om man er fysisk tilstede, trenger det ikke bety at man er _tilstede_. Da er det i mine øyne bedre at man faktisk er ordentlig tilstede når man er der, og heller få seg 1 time i skogen senere, enn et sted midt mellom hvor man leser bok, dagdrømmer om sykling mens ungene svirrer rundt osv.

Skillnaden mellan rulla och bok är väl att man på rulle fremdeles helst vill fölga en slagsplan. 10 x 10 min med mat, do, läsning, lek, spel, godnatt pauser är iallafall inget pass jag hört så mycket bra om.

Resten vet jag inte helt vad du vill fram till. Jag har iallafall inget problem med att mina barn leker självstandig ibland och jag avbryter leken väldigt sällan för att få kvalitetstid med dem om de gör det.

Rulla är självklart ett bra hjälpmedel om man vill få till mycket träning men för mig så är jag inte intresserad av den typen träning för bara träningen skull.

Re: Kampen om treningstid! [Re: GeirK] #2015056 25/09/2015 12:56
sveinaa Offline
More than words
More than words

Om yngstemann gjør det samme om 16 år, er en annen sak - men det er et mål å strekke seg etter.

Kudos om du fortsatt drar på deg rustningen og sykler DH da ICON_WINK

Redigert av sveinaa; 25/09/2015 12:56.

Side 6 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support