|
Hvor mye kan lyd dempes uten å skjerme av?
|
Hvor mye kan lyd dempes uten å skjerme av?
11/09/2015 15:21
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Beklager merkelig topic, men gikk tom for ordforråd. Jeg har i leid leilighet (hvitevarer inkludert) et kjøleskap som bråker mer enn det jeg liker. Det er åpen kjøkkenløsning, og å sette inn en form for romdeler er upraktisk slik rommet er utformet. Jeg har foreløpig kjøpt noen gulvtepper, som jeg på en god dag såvidt merker at endrer lydbildet, men ikke så mye som jeg ønsker.
Spørsmålet er altså: hvor mye/mange decibel er det mulig å blokkere uten å hindre fri sikt fra stua til kjøleskapet? Jeg regner selvfølgelig ikke med et eksakt svar her, men er det noen som vet hvor mye man kan gjøre ved å øke andelen lydabsorberende materialer langs vegger, gulv og tak? Er dette et tapt prosjekt eller vil det kunne gi en tydelig merkbar effekt?
Jeg har selvfølgelig tenkt tanken på å flytte rundt på kjøleskapet osv, men det ser ut som at kjøleskapet er satt inn før siste oppussing, slik at å ta det ut betyr å fjerne listverk, så det vil jeg helst unngå.
Trønder osv
|
|
|
Re: Hvor mye kan lyd dempes uten å skjerme av?
[Re: Espen J]
11/09/2015 16:45
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Enkleste er vel å melde inn utfordringen med kjøleskapet til utleier og få et som ikke bråker? Vårt Siemens oppleves som lydløst.
Eventuelt pakke kompressoren/bakre del inn i lyddempingsplater..
|
|
|
12/09/2015 09:57
|
gare
More than words
|
More than words
Det finnes jo mye innenfor lydabsorberende plater, men problemet er vel at man bør måle og teste ganske mye for å få dette optimalt. Men det bør jo gå an å finne seg noe materiale som absorberer lyd, huske at lyd beveger seg som bølger og at man derfor kan få steder i leilighteten som har lavere og høyere lyd ut fra hvordan lyden brer seg rundt hjørner osv. osv.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
12/09/2015 10:40
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg tror du bør være forsiktig med å pakke inn for mye av kompressor og baksiden av skapet så det ikke får avgitt varme.
Hvis støyen kommer av vibrasjoner kan kanskje en gummimatte under hjelpe? Ellers er nok enkleste - og kanskje også billigste - vei til mindre støy å få tak i et annet kjøleskap som i utgangspunktet er mer stillegående.
|
|
|
13/09/2015 09:57
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
Kjøleskapet må pakkes inn ved å sette det inn i ett skap; sjekk om det står i vater
hvis kjøleskapet står i vater og kompressoren bråker så det like før lagerne i kompressoren ryker...ett nytt kjøleskap behøver ikke koste allverden
|
|
|
[Re: CarlGustav]
13/09/2015 11:06
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Du kan ikke sette et kjøleskap som ikke er beregnet på innbygging inn i et skap. Slik jeg oppfattet trådstarter dreier det seg om et frittstående kjøleskap?
Uansett, også innbygde kjøleskap vil lage støy og de kan ikke pakkes helt inn. Jeg tror heller ikke et innbygd kjøleskap nødvendigvis støyer mindre enn et frittstående. Det er i hvert fall ikke min erfaring.
|
|
|
13/09/2015 11:43
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
* Sjekk at skapet står rett * Sjekk at rør (kjørerørene på baksiden av skapet) ikke vibrerer og skaper lyd. De er ofte i med mot isolasjonsmateriale * Sjekk om det er is på kjøleplaten (inne i skapet) * Sjekk pakningen (rundt døren) og om døren er rett. Det skal være litt tungt å åpne døren to ganger etter hverandre.
Å bygge det inn eller støyisolere høres ut som en dårlig ide.
Thomas
|
|
|
13/09/2015 17:08
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
kjøleskapet står relativt i vater. det er nok en anelse skjevt, men ut i fra hva jeg leser av vateren er ikke det snakk om noe ekstremtilfelle. Det jeg misstenker kan være et problem er at det som nevnt er satt inn før resten av kjøkkenet ble bygd, og det er dermed i kontakt med kjøkkenbenken, og muligens også sideveggen (det står i et hjørne). Umulig å dytte det i noen retning. Idiotisk å gjøre det på den måten selvfølgelig, men det er som også nevnt en leid leilighet, og litt begrenset hvor mye jeg orker å ta på meg på den fronten, iallefall ikke uten å vite om det faktisk kommer til å hjelpe. I bakkant står det forøvrig 3-4 cm fra veggen. Usikker om det er nok lufttilgang for et kjøleskap?
Trønder osv
|
|
|
13/09/2015 18:23
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
3-4 cm høres greit ut, hvis det også er åpent over skapet (så den varme luften får slippe ut).
Kanskje verd å snakke med utleier?
Ellers tipper jeg du venner deg til lyden i løpet av et par uker, hvis du unngår å fokusere på den...
Thomas
|
|
|
[Re: tparsli]
13/09/2015 19:10
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ellers tipper jeg du venner deg til lyden i løpet av et par uker, hvis du unngår å fokusere på den...
Bodd her i et par år, det er først nå jeg virkelig begynner å kjenne at den lyden går meg på nervene 
Trønder osv
|
|
|
14/09/2015 09:08
|
Marius M
Medlem
|
Medlem
Spørsmålet er altså: hvor mye/mange decibel er det mulig å blokkere uten å hindre fri sikt fra stua til kjøleskapet? Jeg regner selvfølgelig ikke med et eksakt svar her, men er det noen som vet hvor mye man kan gjøre ved å øke andelen lydabsorberende materialer langs vegger, gulv og tak? Er dette et tapt prosjekt eller vil det kunne gi en tydelig merkbar effekt?
Yrkeshygieniker her! Det er litt vanskelig å svare på hvor mye støyreduksjon som er mulig å oppnå uten å ha sett det aktuelle rommet, og hvor mye av støyen som rommet i seg selv forårsaker(romklang). Hvis kjøleskapet står i et hjørne vil det generelt sett støye mer enn hvis det står midt i rommet. Nakne, parallelle flater forsterker støyen. Det første du bør gjøre er, som flere allerede har nevnt, å forsikre seg at kjøleskapet ikke skaper vibrasjon som forplanter seg i rommet. Deretter ville jeg behandlet gulvet rett under kjøleskapet og veggen(e) bak/rundt kjøleskapet med støyabsorberende materiale for å dempe førsterefleksjonene. Dette kan du gjøre med lyddempingsplate fra biltema. Hvis du skal gjøre noe utover dette begynner det å bli fryktelig dyrt. Spesielt hvis du vil at det samtidig skal være pent. Men for å svare på spørsmålet ditt: Kanskje 3-5dB? Dette er kun vill kvalifisert gjetting
|
|
|
14/09/2015 10:18
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det jeg misstenker kan være et problem er at det som nevnt er satt inn før resten av kjøkkenet ble bygd, og det er dermed i kontakt med kjøkkenbenken, og muligens også sideveggen (det står i et hjørne).
Skjønner det ikke er mye du kan gjøre i en leid leilighet, men hvis det er mulig å kappe 5 mm av kjøkkenbenken så hadde det kanskje hjulpet?
|
|
|
|
|