Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dårlig QR eller normal oppførsel ?

Dårlig QR eller normal oppførsel ? #2008805 10/09/2015 20:26
S
skelter Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Har en cyclocross med skivebremser (Gavia CX Ultimate). Justerte skivebremsene tidligere ikveld, når jeg skulle sjekke bakbremsen så skjedde det noe jeg finner merkelig. Jeg holdt inn bakbremsen, løftet styret/fremhjul samtidig som jeg skjøv sykkel bakover med vekt på bakhjulet for å sjekke hvor godt bakbremsen tok. Det var da jeg klarte å skyve bakhjulet ut av ramma med QR godt strammet. Gjorde samme operasjon flere ganger med QR strammet så hardt det lot seg gjøre.

Under vanlig sykling vil man jo ikke få krefter på bakre aksling/QR på denne måten, men syntes uansett det var merkelig at det skulle være så enkelt å tvinge hjulet ut av ramma.

Hjula er av type Kinesis Crosslight Disc V3, og jeg benytter QR som fulgte med hjula.

Noen som har opplevd lignende, eller vet om dette er vanlig oppførsel ?

Re: Dårlig QR eller normal oppførsel ? [Re: skelter] #2008815 10/09/2015 20:52
Espen Offline
More than words
More than words
Mange dårlige hurtigkoblinger på markedet.

Shimanos modeller er sikre. De er ganske like alle sammen, fra no name til XTR. Litt ulik overflatefinish, rustfrie fjærer og den slags.

XT er fine.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Dårlig QR eller normal oppførsel ? [Re: skelter] #2008867 11/09/2015 06:56
K
KristianJ Offline
Entusiast
Entusiast
K
Når du har låst av hurtigkoblingen skal det sitte fast er nå min erfaring, og jeg synes ikke dette høres ut som vanlig oppførsel.

Re: Dårlig QR eller normal oppførsel ? [Re: skelter] #2008874 11/09/2015 07:06
S
skelter Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Nei, ble litt skeptisk. Har jo syklet mye på sykkelen uten at bakhjulet har falt av, men vil nok følge tipset til Espen og teste en annen QR. Mener jeg har ett sett ultegra QRs liggende som jeg skal få testet med

Re: Dårlig QR eller normal oppførsel ? [Re: skelter] #2008886 11/09/2015 07:28
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Du kan også prøve med gripepasta/karbonpasta (f.eks finishline) på ramme og gaffel, der de er i kontakt med QRene. Men et par gode QR er det første jeg ville testet. Ultegraene er fine, men muligens for kort til bakhjulet.

Re: Dårlig QR eller normal oppførsel ? [Re: skelter] #2008888 11/09/2015 07:32
HCO Offline
Entusiast
Entusiast
På bakhjulene mine bruker jeg kun bolter type DT Swiss RWS eller lignende. Dette etter flere nesten-hendelser samt en ødelagt Cannondale-ramme der bakgaffelen ble "gnagd opp" på grunn av en slakk QR.

Etter årets Grenseritt oppdaget jeg at forhjulet var helt løst, selv om QR-en tilsynelatende var på plass. Før rittet strammet jeg QR-en så hardt jeg kunne, slik jeg alltid gjør (såvidt jeg klarte å vippe over spaken). Dette kunne gått skikkelig galt, så heretter er det kun bolt som gjelder foran også.

Såvidt jeg forstår, fungerer alle vanlige QR-er slik at de vil bli litt slakkere etter at spaken har passert toppen. Dermed vil det alltid være en risiko for at hjulet sitter (litt) dårligere enn du ønsker.

Moderator  support