Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Seiersmaskin på kort og hardt - kom i superform

Seiersmaskin på kort og hardt - kom i superform #2008686 10/09/2015 14:28
T
Torlog Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
En kan lese artikkel i Finansavisen i dag om med tittelen ”Seiersmaskin på kort og hardt” – ”Korte intervaller ga superform på både korte og lange distanser – Harde kortintervaller og lange toppturer er suksessoppskriften til Christian Prestgård (60). De to siste årene har han vunnet omtrent alle løp han har stilt opp i (i sin klasse)”

” To kvalitetsøkter i uka – I en normaluke er han ute på 5-6 løpeturer. To av disse er såkalte kvalitetsøkter

”Favorittøkten er 20.min rolig oppvarming, som avsluttes med 3-4 raske 100.m drag – deretter følger hoveddelen 20x30.sek drag /15 sek lett joggepause mellom hvert drag. Deretter 15.min lett jogg. Totaltid på økten 50.min

”Den andre kvalitetsøkta er ofte todelt. Først løper han 10x60.sek / med 15-30 sek joggepauser. Deretter 6x30.sek /med 30 sek joggepause. Totalt netto drag tid på 13.min (oppvarming og nedjogg som økten over) Alle øktene uansett intensitet og distanse avsluttes med 4-5 raske drag på ca 10.sek”

”Langintervaller som 4x4holder Prestgård seg langt unna – Min erfaring her med de treningsformene er at jeg blir mye mer sliten etter økta og trenger lengre restitusjonstid – langintervaller og hurtig langkjøring får han når han løper konkurranser (stiller opp i alt fra 400.m til Maraton – 30-35 løp i året og 40% motbakkeløp – om sommeren så er det hovedvekt på 5.km gateløp – best på løp med løpstid på 40-50.min)

Ikke noe ny treningsform, men ofte benyttet i formtoppingsperioder for syklister. Noen tanker rundt å benytte dette året rundt..?

Re: Seiersmaskin på kort og hardt - kom i superform [Re: Torlog] #2008689 10/09/2015 14:36
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Torlog
En kan lese artikkel i Finansavisen i dag om med tittelen ”Seiersmaskin på kort og hardt” – ”Korte intervaller ga superform på både korte og lange distanser – Harde kortintervaller og lange toppturer er suksessoppskriften til Christian Prestgård (60). De to siste årene har han vunnet omtrent alle løp han har stilt opp i (i sin klasse)”

” To kvalitetsøkter i uka – I en normaluke er han ute på 5-6 løpeturer. To av disse er såkalte kvalitetsøkter

”Favorittøkten er 20.min rolig oppvarming, som avsluttes med 3-4 raske 100.m drag – deretter følger hoveddelen 20x30.sek drag /15 sek lett joggepause mellom hvert drag. Deretter 15.min lett jogg. Totaltid på økten 50.min

”Den andre kvalitetsøkta er ofte todelt. Først løper han 10x60.sek / med 15-30 sek joggepauser. Deretter 6x30.sek /med 30 sek joggepause. Totalt netto drag tid på 13.min (oppvarming og nedjogg som økten over) Alle øktene uansett intensitet og distanse avsluttes med 4-5 raske drag på ca 10.sek”

”Langintervaller som 4x4holder Prestgård seg langt unna – Min erfaring her med de treningsformene er at jeg blir mye mer sliten etter økta og trenger lengre restitusjonstid – langintervaller og hurtig langkjøring får han når han løper konkurranser (stiller opp i alt fra 400.m til Maraton – 30-35 løp i året og 40% motbakkeløp – om sommeren så er det hovedvekt på 5.km gateløp – best på løp med løpstid på 40-50.min)

Ikke noe ny treningsform, men ofte benyttet i formtoppingsperioder for syklister. Noen tanker rundt å benytte dette året rundt..?

30-35 løp i året, det er mye trening der som er hard.
Man kan sikkert gjøre et lignende opplegg på sykkel, dersom man sykler 30-35 ritt i året.

Re: Seiersmaskin på kort og hardt - kom i superform [Re: Lurifax] #2008786 10/09/2015 19:38
EgilS Offline
More than words
More than words
Ganske tabloid med tanke på at de fleste av øktene hans er langturer. ICON_SMILE

Re: Seiersmaskin på kort og hardt - kom i superform [Re: Torlog] #2008811 10/09/2015 20:47
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Det må vel også være såpass kildekritisk at man påpeker at mannen er såpass gammel at det neppe er allverdens konkurranse i hans klasse. Tror han stort sett vinner den fordi han trener 5-6 ganger i uka jevnlig og ikke nødvendigvis fordi det han gjør på trening er rakettforskning

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Seiersmaskin på kort og hardt - kom i superform [Re: bjerkseth] #2008901 11/09/2015 07:58
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bjerkseth
Det må vel også være såpass kildekritisk at man påpeker at mannen er såpass gammel at det neppe er allverdens konkurranse i hans klasse. Tror han stort sett vinner den fordi han trener 5-6 ganger i uka jevnlig og ikke nødvendigvis fordi det han gjør på trening er rakettforskning

Tja, de som konkurrerer i disse klassene er ofte noen gjennomtrente seige skinn som tidligere har vært på bra nivå i sine yngre år og har fortsatt som supermosjonister oppover i årsklassene. Om kanskje deltagerlisten ikke er så lang så kan det nok allikevel være vanskelig å hevde seg.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Seiersmaskin på kort og hardt - kom i superform [Re: Torlog] #2008917 11/09/2015 08:23
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Christian Prestegård er mannen bak bølgen av motbakkeløp i Norge. Har jobbet 24/7 i flere år for å introdusere denne konkurranseformen. Var vel knapt nok noen løpsmaskin for noen år siden, men god trening over lang tid hjelper. Tipper hovedformålet med hans treningsbudskap er at man kan bli ganske god med relativt lite trening. Han er tross alt en forkjemper for breddeidrett og å få nye folk opp av sofaen.

Re: Seiersmaskin på kort og hardt - kom i superform [Re: EgilS] #2008998 11/09/2015 10:46
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EgilS
Ganske tabloid med tanke på at de fleste av øktene hans er langturer. ICON_SMILE

Siden ordet tabloid har sitt utspring fra medisin - smertestillende legemiddel (en komprimert pille fra rundt 1900), men siden har blitt adoptert til å gjelde også andre "små ting" så som komprimert journalistikk som var kort, forenklet og lett forståelig så ble jeg litt usikker på din respons på min -etter din mening tabloide kommentar ICON_WINK

Re: Seiersmaskin på kort og hardt - kom i superform [Re: Lurifax] #2009028 11/09/2015 12:13
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Lurifax

Siden ordet tabloid har sitt utspring fra medisin - smertestillende legemiddel (en komprimert pille fra rundt 1900), men siden har blitt adoptert til å gjelde også andre "små ting" så som komprimert journalistikk som var kort, forenklet og lett forståelig så ble jeg litt usikker på din respons på min -etter din mening tabloide kommentar ICON_WINK

Responsen var rettet mot avisens overskrift, med tanke på hva han faktisk trente.

Redigert av EgilS; 11/09/2015 12:14.
Re: Seiersmaskin på kort og hardt - kom i superform [Re: EgilS] #2009046 11/09/2015 12:49
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Responsen var rettet mot avisens overskrift, med tanke på hva han faktisk trente.

ICON_WINK

Re: Seiersmaskin på kort og hardt - kom i superform [Re: sls] #2009671 13/09/2015 18:30
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sls
. Tipper hovedformålet med hans treningsbudskap er at man kan bli ganske god med relativt lite trening.

Det budskapet der lykkes han jo særdeles godt med siden han bare løper 5 6 ganger i uka og kun deltar på noen få løp i året ICON_WINK

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Seiersmaskin på kort og hardt - kom i superform [Re: sanouka] #2009944 14/09/2015 11:43
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sanouka
. Tipper hovedformålet med hans treningsbudskap er at man kan bli ganske god med relativt lite trening.

Det budskapet der lykkes han jo særdeles godt med siden han bare løper 5 6 ganger i uka og kun deltar på noen få løp i året ICON_WINK

Trener man så mye og i tillegg løper en 30-35 konkurranser kan ikke jeg forstå at han er noe annet enn meget ivrig og aktiv.

Hele vinklingen på artikkelen er nesten det man kan kalle misvisende. Her ønsker journalisten å finne svar som bekrefter noe treningen til intervjuobjektet ikke bekrefter i det hele tatt.

30-35 konkurranser er i tillegg vanvittig mye. De fleste ville sikkert slitt med å få til mer en 2 harde økter i tillegg til det i snitt uansett.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Seiersmaskin på kort og hardt - kom i superform [Re: sveinaa] #2010037 14/09/2015 14:13
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: sveinaa
Sitat: sanouka

Trener man så mye og i tillegg løper en 30-35 konkurranser kan ikke jeg forstå at han er noe annet enn meget ivrig og aktiv.

Hele vinklingen på artikkelen er nesten det man kan kalle misvisende. Her ønsker journalisten å finne svar som bekrefter noe treningen til intervjuobjektet ikke bekrefter i det hele tatt.

30-35 konkurranser er i tillegg vanvittig mye. De fleste ville sikkert slitt med å få til mer en 2 harde økter i tillegg til det i snitt uansett.

Dette er litt som de som bare trener 2-3 ganger i uka og blir i kjempeform. (Ja + sykler til og fra jobb da, med ekstrasløyfer og intervaller innimellom, men det teller jo ikke thinking .)

iq

Moderator  support