Vann istedenfor olje i bremseslangene
|
Vann istedenfor olje i bremseslangene
#2008432
10/09/2015 05:48
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
d0ppler
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: May 2015
Innlegg: 577 |
Redigert av d0ppler; 10/09/2015 05:48.
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: d0ppler]
#2008529
10/09/2015 08:51
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609 |
Vann og glykol, eller frostvæske som det også kalles. Sliter litt med å se hvilket problem de egentlig har løst, men artig at noen går nye veier.
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: d0ppler]
#2008533
10/09/2015 09:07
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
De har vel løst problemet med ganske etsende og ekkel bremseveske?
Men hvordan lufter man H2O-bremser? Tar man ut lufta, blir det jo bare H2, og da har man vel en hindenburgkatastrofe i vente om bremsene blir for varme :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: d0ppler]
#2008543
10/09/2015 09:30
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Skjønner at du tøyser her nå, men.. Oksygen-molekylene i vann er jo ikke luft. De er bundet i den ganske faste bindingen vann. Luft består jo for det meste av Nitrogen...
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: d0ppler]
#2008554
10/09/2015 09:58
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
Jupp, tøyset.
Men her er ikke-tøys: Hvor stor forskjell er det i komprimering? er vann like "Hardt" som mineralolje7DOT?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: Knirkekne]
#2008557
10/09/2015 10:11
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422 |
Jupp, tøyset.
Men her er ikke-tøys: Hvor stor forskjell er det i komprimering? er vann like "Hardt" som mineralolje7DOT? Det er vel hardere?
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: d0ppler]
#2008563
10/09/2015 10:28
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 121
Armand
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 121 |
Fritt etter et dansk ingeniørforum:
"Vand har et sammentrykkelighedsmodul på 2200 MN/m2. For en trykstigning på 1 atm betyder det at 1 cm3 vand efter trykstigningen vil fylde 0,999954 cm3.()"
Men trenger vi egentlig en detalj til å henge oss opp i? Mer tråkking, mindre runkepelling?
Tøff i trynet, sår i skrittet!
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: d0ppler]
#2008564
10/09/2015 10:28
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
Så det burde gi bedre bremseegenskaper sammenlignet med olje? Hvorfor er da ikke dette benyttet før nå i 2015? teknologi?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: Knirkekne]
#2008572
10/09/2015 10:35
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 956
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 956 |
Så det burde gi bedre bremseegenskaper sammenlignet med olje? Hvorfor er da ikke dette benyttet før nå i 2015? teknologi? Skulle jeg gjette, så vil jeg tro teknologi fra biler og motorsykkel bare er overført uten at det er tenkt voldsomt over det hydrauliske mediet. I biler og motorsykler er koking av bremser et reelt problem.
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: d0ppler]
#2008580
10/09/2015 10:42
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
Bare så synd de kostrer halvannen sykkel da.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: Knirkekne]
#2008586
10/09/2015 10:48
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
d0ppler
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: May 2015
Innlegg: 577 |
Bare så synd de kostrer halvannen sykkel da. Ja, over 6 lakser er rimelig drøyt. Jeg vil anta at dette vil bli billigere når tilbudet blant flere leverandører blir større.
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: DeepFu]
#2008651
10/09/2015 12:47
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Så det burde gi bedre bremseegenskaper sammenlignet med olje? Hvorfor er da ikke dette benyttet før nå i 2015? teknologi? Skulle jeg gjette, så vil jeg tro teknologi fra biler og motorsykkel bare er overført uten at det er tenkt voldsomt over det hydrauliske mediet. I biler og motorsykler er koking av bremser et reelt problem. Det er det i sykling også. Har faktisk kokt BFO-bremser 
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: d0ppler]
#2008669
10/09/2015 13:44
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872 |
Litt grubling på kokepunkt og slikt. Magura sin Royal Blood har jo kokepunkt 120 grader (*) på atmosfærisk trykk, og ser ut til å virke fint. Bikker man 20 bar så er koketemperaturen for vann over 200 grader. Så om det er et lukket system, så burde de kunne bli ca. så varme de vil uten at bremsekraft mistes. Det kan jo være at det er litt leit om bremsene begynner å bremse av seg selv når de koker, kanskje. Jeg er ikke sikker på trykket inni systemet, men for å låse hjul trengs det kanskje oppimot 100 bar eller mye-mye mer? Da skulle ikke kokepunktet være noe problem. (*) http://www.epicbleedsolutions.com/blog/dot-brake-fluid-vs-mineral-oil/
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: d0ppler]
#2008670
10/09/2015 13:47
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Bare så synd de kostrer halvannen sykkel da. Ja, over 6 lakser er rimelig drøyt. Jeg vil anta at dette vil bli billigere når tilbudet blant flere leverandører blir større. 6+ lakser var det man måtte ut med for to Hayes bremser for rundt 15 år siden også. Tviler på dette blir noe billigere, BFO er lite og sært uansett og tviler ganske sterkt på at andre vil prøve seg med vann som medium.
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: d0ppler]
#2008718
10/09/2015 16:32
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 1,722
Henrik.
Tidligere Turbo-Henrik
|
Tidligere Turbo-Henrik
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 1,722 |
Vann/glykol er jo brukt lenge som hydraulikkvæske offshore/subsea, så skulle tro det fungerer greit.
Sålenge systemet er helt luftfritt skal det jo en del varme til for å koke de, men jeg er skeptisk!
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: d0ppler]
#2008735
10/09/2015 17:15
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Vannemulsjoner er vel kjent lenge fra hydraulikkens verden generelt og de første forsøkene med hydraulikk under den industrielle revolusjonen brukte vann (derav navnet hydraulikk) men det gikk ikke så veldig bra - bla. pga. korrosjon vil jeg tro. Bakdelen med vann vil uansett være dårligere smørende egenskaper enn olje. Vil tror det kan ha konsekvenser for levetida for tetninger og ville ikke bli overraska om disse bremsene vil ha høyere risiko for stempler som setter seg o.l. Har litt vanskelig for å se de helt store fordelene, virker som de vil være annerledes bare for å være annerledes. Som kunde har jeg liten lyst å betale ekstra dyrt for å være prøvekanin. Men mulig jeg tar feil og at BF1 bare er så langt forut for sin tid at man bare ikke skjønner hvor geniale de er....
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: d0ppler]
#2008744
10/09/2015 17:59
|
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 137
Frorre
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 137 |
Vann har blitt brukt av blant annet trial-syklister lenge. Som sagt, det komprimeres nesten ikke i det hele tatt, noe som gjør at du får bedre modulasjon og mere kraft. Ulempene er jo frysing og koking, da. I en brems som bruker mineralolje kan du som regel bruke nesten hva som helst du har hjemme, som ikke er etsende. (Olivenolje, vann, rødvin etc...)
Innvandret Trysling
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: d0ppler]
#2008751
10/09/2015 18:25
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Kraften er lik ved samme trykk og areal selv om væskene er kjemisk forskjellige.
Redigert av Tor Arne; 10/09/2015 18:27.
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: d0ppler]
#2008765
10/09/2015 18:57
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Har null tru på dette, akkurat som jeg hadde med de orginale brake force one.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: Frorre]
#2008787
10/09/2015 19:39
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Vann har blitt brukt av blant annet trial-syklister lenge. Som sagt, det komprimeres nesten ikke i det hele tatt, noe som gjør at du får bedre modulasjon og mere kraft. Ulempene er jo frysing og koking, da. I en brems som bruker mineralolje kan du som regel bruke nesten hva som helst du har hjemme, som ikke er etsende. (Olivenolje, vann, rødvin etc...) Her snakker man nok en solid dose placeboeffekt! Kraften vil bli den samme, det er ganske elementer fysikk som Tor Arne påpeker. Når det gjelder bremser til sykkel er neppe kompresjon av væska noen sak i det hele tatt (lave trykk), men utvidelse av slangene er (de er som regel ganske spinkle) og det vil skje enten man bruker olje eller vann. Bytter man feks. fra originale Avid eller Shimano slanger til stålarmerte Goodridge slanger merker man en liten forskjell, særlig på bakbremsa som har det lengste slangestrekket.
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: d0ppler]
#2008853
11/09/2015 06:20
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
Men selv om bremsekraften er lik eller ikke, så er det jo uendelig mye mindre søl med lufting av bremser da :-)
I tillegg slipper man iallefall Avid sin elendige prosedyre for å fjerne luftbobler fra DOT olja. Den blir jo aldri tom for luft :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: Knirkekne]
#2008856
11/09/2015 06:28
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Men selv om bremsekraften er lik eller ikke, så er det jo uendelig mye mindre søl med lufting av bremser da :-)
I tillegg slipper man iallefall Avid sin elendige prosedyre for å fjerne luftbobler fra DOT olja. Den blir jo aldri tom for luft :-) Forskjellen er at feks XT bremser slipper du å gjøre noe særlig med. Tipper de bremsene her står langt bak både i funksjon og service
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: Knirkekne]
#2008933
11/09/2015 08:57
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Men selv om bremsekraften er lik eller ikke, så er det jo uendelig mye mindre søl med lufting av bremser da :-)
I tillegg slipper man iallefall Avid sin elendige prosedyre for å fjerne luftbobler fra DOT olja. Den blir jo aldri tom for luft :-) Vannet må jo være tilsatt glykol og evt. kjemilaker for å forhindre korrosjon, så det er neppe noe du ønsker å søle utover heller - vi snakker ikke reint vann. En annen ting er at du neppe kan bruke vann fra springen som utgangspunkt siden det kan være hardt (inneholder mye kalk) så da snakker du sannsynligvis destillert vann med tilsetninger - sikkert noe du må kjøpe fra BF1 og med pris deretter. Avid sin luftfjerneprosedyre er jo høyst frivillig, bremsene fungerer helt greit uten også. Jeg liker Shimano, du kan få kjøpt en liter olje uten at det koster skjorta og den vil vare i årevis, selv med mange sykler i stallen. Søler du angriper den ikke lakken heller slik som bremsevæske gjør.
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: d0ppler]
#2009107
11/09/2015 14:50
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Syns ikke det høres så komplisert ut. Batterivann med frostvæske. Koblingene de har brukt er superenkle å koble til og fra også hvis det er Festo-koblinger (som det kan se ut som). Jeg hater bremsevæske. 
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: d0ppler]
#2009184
11/09/2015 19:05
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
Med tanke på prisen på produktet, er det vel uhyre lite trolig at noen drar dette ut på gullsykkelen vinterstid.
Så da er frostveskeproblematikken noe vi kan glemme enn så lenge. Det er kaldt sommerstid i Norge, men ikke SÅ kaldt :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: d0ppler]
#2009189
11/09/2015 19:13
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 127
Opie
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 127 |
Dette er vel det gode, gamle trikset der man finner på noe helt nytt som man håper flest mulig med mye gryn føler at de bare MÅ ha. Helst før alle andre.
|
|
|
Re: Vann istedenfor olje i bremseslangene
[Re: d0ppler]
#2009450
12/09/2015 20:26
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173 |
Lite korrosjon med vann i et lukket system. Nesten ingenting. På jobben kaller vi det dødt vann. Verre med minusgrader. Må nok tilføre glykol.
|
|
|
|
|